نوروز با تمام موهبت های الهی
زمين زيبا و طبيعت گل پرور و گل به دوش بهار، همه فرهيختگان و عاشقان قدرت و خلقت جهان را، با نواي مهرباني و صفا و محبت، به باغ عشق و رويش دوباره فرا مي خواند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ کد خبر: 157877 منبع: پرینت

روزهاي پرفروغ و فروزنده هستي بخش باحيات و رستاخيزي دوباره از راه مي رسد.
بار ديگر طبيعت زيباي هستي از درون خويش، با اراده ذات هستي بخشش، درخشش و خرمي و خروش و خيزش دوباره خود را مي اغازد و صفحه پريشان وپژ مرد گيتي را كه از سردي و خستگي زمستان سخت خسته بود، به زايش و زيبايي و عشق و شعور و نيز به رشد و شيدايي بهارستان مي كشاند.

عاشقان و شيفتگان دامن هستي اقدام به تماشاي پديده هاي رنگارنگ و چيدن گلها و نگاه به غنچه هاي خندان، به ديدار صبحگاه هاي نازنين نوروز مي پردازند.
زمين زيبا و طبيعت گل پرور و گل به دوش بهار، همه فرهيختگان و عاشقان قدرت و خلقت جهان را، با نواي مهرباني و صفا و محبت، به باغ عشق و رويش دوباره فرا مي خواند.
اما اين اهنگ و زمزمه زيبا در قلب هاي نا فهم و ديده هاي نا بينا سخت نامفهوم و نا مهربان و بيگانه و بي حرمت مي نمايد.

آري! چگونه مي توان تصور نمود، كه انسان بيگانه با فرهنگ و هنر و عقل و عرفان كه تمامي انها موهبت هاي بزرگ الهي هست، بتواند رويش ها و زيبايي ها و درخشش و رنكارنگي صفحات خرم هستي را جشن بگيرد؟!

چه خوب گفته است ايه هاي الهي: (ولقدذرأنا لجهنم كثيرا من الجن والانس لهم قلوب لايفقهون بها ولهم اعين لا يبصرون بها ولهم اذان لا يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلين) أعراف - ايه 178 -
(گروه بسياري از انسانها و اجنه هستند كه از ياران و اصحاب جهنم مي باشند، انها داراي قلب و چشم و گوش هايی هستند اما دلهاي انها نمي فهمد و چشمهاي شان نمي بيند و گوش هاي شان نمي شنود) يقينا ديدن طبيعت زيبا و اثارخلقت الهي و رموز وايه هاي هستي، سخت براي انها خيره كننده و دشمنانه مي نمايد!

انها باگوش هاي كر و ديده هاي خفاشانه و دل هاي نا فهم، با تبر و فتواي حرام بودن، رفتن به دامن طبيعت و نامگذاري لحظه هاي ان و نيز تماشاي گلها و شكوفه ها و عشق و سرود به انها را جرم و بدعت مي پندارند.
غافل از انند كه پيامبراسلام فرمود (ان الله جميل يحب الجمال) (خداي جميل، خالق و شيفته جمال و زيبايي هاي خويشتن است).

بدون شك ديدن زيبايي ها در پديده هاي هستي ملهم و مبشر دل هاي مهربان و ديده هاي جهان بين و گوش هاي شنوا و نوازش هاي مهربانانه هست.
فرقه ها و دستجات و جمع بسياري ازلشكريان جن و أنس كه (به تعبير قران) از داشتن فهم و فكر و شعر و شعور و عرفان و فرهنگ و عشق و اخلاق و صوت و صورت و محبت و مهرباني و فلسفه و عقل غافلند، با انكار و نفي و اكراه و نفرت به همه دست اورد هاي هستي به ديده حرام و ناروا مي پردازند و انگاه كه جامعه خالي از دست اوردهاي عقلي و فرهنگي و هنري و عشق و محبت گردد جاي ان را قتل و ترور و انتحار و شكنجه ودشمني ولعن ودشنام و نا مهرباني و سخت دلي و كينه به همه مخلوقات خالق هستي مي گيرد.

جامعه كه با شعر و شعور و با فرهنگ و هنر و با عقل و انديشه بيگانه باشد، به اثر تعليمات خشك و بي روح و اموزه هاي عقده مندانه عقيده هاي مذهبي و ديني طالب و داعش وحشت و دشمني مي افريند و بي درنگ تخم نفرت و بيگانگي بين انسانها را مي افشاند و به برداشت و محصول حتمي ان كه قتل و كشتن و ترور و زندان و شكنجه و انتحار و يا سب و لعن ديگران است مي پردازد.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوروز
مصباح
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
فلسفه ماندگاری "نو روز" در تاریخ تمدن بشری
در تاریخ بشریت و از جمله در تاریخ پر فراز و فرود کشور ما آئین ها و رسوم های زیادی بودند که نتوانستند از آزمون‌های زمان زنده بمانند. نوروز یکی از کهن ترین آئین های بشریست که هیچ آیینی و هیچ اهریمنی نتوانسته آنرا نابود کند.
به بیان دیگر در حد اقل ۴ هزار سال هیچ قدرت و هیچ آیینی نتوانسته در مقابل نو روز ایستادگی کند.
آئین میترایی، مهر و زردشت بزرگترین آئین های هویتی و تمدنی ما در برابر آئین های مهاجم فرو ریختند، اما نو روز مثل هندوکش سر فرزانه تا به امروز زنده است و تا جهان و طبیعت است زنده خواهد بود. حتا افغانستان در نقشه جهان باشد و یا نباشد نوروز زنده است.
دین نیرومند اسلام بسیاری آئین های کهن کشور های اسلامی از جمله کشور باستانی و یکی از گهواره های تمدنی منطقه ما را از ریشه با زور "شمشیر مقدس" عرب برچید اما وقتی با آئین نوروز روبرو شد، راه بدل کرد و از در همزیستی و همدلی پیش آمد.
آیین نوروز به امپراطوری خلافت اموی و عباسی تا دربار راه یافت و با خود پیغام محبت و شکر گزاری از نعمت سبز طبیعت را برد.
نزدیک بود که آئین نوروزی از مصر باستان تا دشت های سوزان شبه قاره عربستان بستر و قلمرو فرهنگی باز کند.
اگر ناسیونالیسم خشک عربی و تکبر فرمانروایی عرب بر عجم متمدن نبود، امروز نو روز جای آئین شمشیر بازی شاه سعودی با دونالد ترامپ، خانم و دخترش را گرفته بود و ما بجای شمشیر بازی شاهد سفره قشنگ هفت سین می بودیم.
اما نسل جاهل و مست عرب از بوی نفت و دالر سالانه میلیارد ها دالر برای تخریب نو روز به سر ملاهای جاهل و حرام خور افغانستان مصرف می کنند که از طریق فتوای مذهبی جلو برپائی جشن میلیونی را بگیرند.
ملاها های حرام خور و جاهل افغانستان بجای حرام شمردن جنگ، انتحار و تبهکاری شب و روز علیه جشن خدا داد نو روز جفنگ گویی می کنند.
دولت تمدن گریز که هویت خود را در نو روز نمی بیند ملاهای جاهل را تشویق به تخریب نو روز می کنند. این در حالیست که مدعی تاریخ ۵ هزار ساله هستند. پس شما از کدام سیاره با تاریخ ه هزار ساله تان فرود آمده اید که هویت خود را در نوروز باستانی پیدا نمی توانید؟
واقعیت اینست که نو روز مثل زبان فارسی هویت و آیین کدام قوم و یا نژاد خاص نیست. از کردها گرفته تا قفقازیان و کشور های آسیای میانه هویت و تاریخ زنده خود را در نو روز زنده نگهداشته اند. نوروز یکی از مدارک معتبر زنده هویت تمدنی ده ها قوم و نژاد و فرهنگ در یک قلمرو گسترده از آسیا تا بحیره مدیترانه است.
به باور این قلم نوروز ریشه به بزرگی تاریخ سبز طبیعت دارد و دین مبین اسلام حد اقل ۱۴ قرن است که با نوروز هم دل و هم زبان است و نو روز یکی از تجلی های قدرت سبز الهی است. بنا جفنگ گویی های چند ملای حرام خور و بی هویت و پولهای مفت عربی و وهابی نمی تواند جلو جشن طبیعت را بگیرند. چنانچه نو روز هر سال با شکوه تر و اشتیاق بیشتر از کودکان گرفته تا کهن سالان به میله جشن خدا داد می پردازند.
نو روز به شش دلیل شکست ناپذیر است:
۱) جشن بزرگ سر سبزی طبیعت است.تا طبیعت است نو روز است.
۲) پایگاه نیرومند تمدنی در تاریخ بشریت دارد.
۳) پایگاه نیرومند اجتماعی و مردمی در یک قلمرو بزرگ دارد. چنانچه امپراطوری قلمرو بزرگ نو روز از افغانستان شروع تا ایران، ۵ کشور آسیای میانه ، قفقاز، عراق، سوریه، بخش های کرد نشین ترکیه تا بحیره مدیترانه امتداد دارد.
۴) نوروز یکی از کهن ترین میراثهای بشری در سازمان علمی و فرهنگی یونسکو است.
۵) نوروز همزمان است به سال نو هجری شمسی و بهار در دو کشور افغانستان و ایران. سال نو هجری شمسی در بستر نو روز عامل دیگر پایداری نوروز است.
این شعار فلسفی نوروز را باید همیشه برای دوستان تبریک بگویید:" هر روز تان نو روز، نوروز تان پیروز!"
و این شعار فلسفی را به دشمنان نو روز تان بگوئید:" هر روز تان حرام و هر حرام تان ناکام!"

>>>   Aziz Arianfar
تجلیل و بزرگداشت از سال نو، در میان همه اقوام و ملل جهان رایج است. منهای اعراب. این که اعراب سال نو را تجلیل نمی کنند، به ما ربطی ندارد. ار چند در این اواخر شماری از شیوخ خرپول و عیاش عرب مانند کاسه داغ تر از آش بیشتر از مسیحیان در مراسم کرسمس ولخرچی می کنند. اصولا جشن گرفتن سال نو یک سنت و عنعنه و رسم و رواج است و ربطی به حلال و حرام ندارد و اصلا صبغه دینی ندارد. این که شماری از ملاهای جاهل پافشاری می کنند که چون در اسلام نیست پس حرام است، برخاسته از نادانی شان است. چون اگر چنین بیندیشیم، همه جشن ها و جشنواره هایی که در اسلام نیست، همه حرام اند. برای مثال جشن استقلال، روز معلم، روز زن، همه فستیوال ها (جشنواره ها)، برگزاری مسابقات ورزشی مانند المپیاد و مسابقات بین المللی، جشن گرفتن سالگرد تولد نوزادان، سالگرد عروسی و...چون همه در واقع به شکل جشن برگزار می شوند.
فشرده سخن، کارزاری را که شماری از به اصطلاح علما (بخوانید جهلا) به خاطر حرام دانستن نوروز به راه انداخته اند، یک پروژه سیاسی است که از سوی سلفیون سعودی و برخی از شیوخ واپسگرای عرب تمویل می شود و برای چاق کردن فتنه و نفاق و شقاق و بهره برداری های ابزاری است. اگر چنین نیست، پس چرا در دوره خلفای عباسی که بیشترین و بزرگترین فقها و علما و مجتهدان در آن دوره می زیستند، نوروز تجلیل می شد؟ چرا در دوره خلفای عثمانی تجلیل می شد؟
فشرده سخن، باید با همه نیرو و توان نوروز را بهتر از سالیان گذشته بزرگ بداریم و به نبرد اهریمنان ددمنش و خونخوار وهابی برآییم.
نوروز خط قرمز ما است. هر گونه اهانت به نوروز را اهانت به ارزش ها و سنت های پسندیده ملی خود می دانیم و به هیچ کسی اجازه نمی دهیم با آوردن چند حدیث جعلی در میان مردم ما درز بیندازند.
باید نوروزستیزان نابخرد و بدسگال را در هر جایی که هستند، رسوا بسازیم و تجرید کنیم.

>>>   Shohaib Tajik Khurasani
نخست افغان سازی
دوم حرام بودن نوروز
و بعدن حرام بودن اسم های فارسی دری ( منوچهر ، فردوس ، هوشنگ ، کروش ، جمشید ، فریدون و... ) لطفن اعتراض نکنید چون وحدت ملی ازبین میرود ، به قول وهابی ها اسم های اسلامی چون ( معاویه ، سدیس و... ) و به قول افغان ها ( گل زمان ، رحیم گل ، صیدا گل مینا و...)
پ ن : الله متعال امر نموده تا بالای فرزندان تان اسم های نیک و خوب بگذارید و گذاشتن اسم خوب بالای فرزندان تان حق شان است ، گذاشتن اسم های عربی که مقدس و با معنی خوب است کدام مشکل ندارد اما اسم های که در بالا یادآوری کرده ام معنی خوب ندارد و امثال اینها زیاد است پس لطفن کوشش کنید بالای فرزندان تان اسم های فارسی بگذارید تا نشود که یک اسم خراب بالای فرزند تان بگذارد ، معاویه به معنی ... میباشد . بدرود

>>>   به امید اتّحاد همه ایرانیان جهان از خوارزم تا مدیترانه

ارمان ، تبریز

>>>   پشتونها مشترکات فرهنگی با نوروز ندارند

>>>   Safaa
اگر سند حرام را هم بياورند ما نوروز خود را تجليل ميكنيم. دست شان تا 72 حور خلاص. بگذاريد انها از انتحاري هاي خود تجليل كنند.

>>>   در عجب هستم
در این دور زمانه همه دنبال این هستند که مسلمان است که کافر .
دین یک مسئله شخصی است .اول واول انسانیت است
دین وسیله ای برای رسیدن به انسانیت است.
اول ببینیم که خود ما ابتدا انسان هستیم؟
دوم هر کس از هر دینی که میخواهد به انسانیت برسد .
کی گفته هر کی مسلمان بود انسان است؟ ؟؟
بخدا قسم انسانیت هدف فرستادن پیامبران از جانب خدای متعال بود .
نه اینکه دین خودش باعث جنگ نزاع شود....

>>>   سمنـــک حـــــــــــرام است تریاک وچرس حلال !

>>>   گوید به نوروز که امسال نیاید
در کشور خونین کفنان ره نگشاید

گذشته از حلال وحرام وجایز وناجایز واختلاف علما ونویسندگان در مورد تجلیل از سال نو هجری شمسی حالات واوضاع حاکم در کشور وجو وفضای این سامان حکم مینماید که اول ما صاحب کشور ومملکت شویم واین روزهای ملی وعنعنوی را تصاحب نمایم وبعد ازان تجلیل بعمل اوریم تمام اراده وحکمیت دولت وکشورت بدست یک خانم مسیحی ماونی لبنانی سپرده شده واوست که در پهلوی شوهر پیر وضعیف واز کار افتیده ظاهر میگردد واداره وکنترول جلسات را بعده دارد ودرامور کشوری ولشکری واقتصادی ومذهبی وفرهنگی همه وهمه دست بالا را دارد ومیگویند خداکند که دروغ باشد در داخل ارگ ریاست جمهوری تعمیر یک کلیسا را شروع نموده ومتباقی بخش های زندگی واداری وملی من وتورا هم تعداد از تکنوکراتهای بی دین وبی فرهنگ بدست دارد وگویا این تن ضعیف وزخم خورده ای خطه ای باستانی را کشور های مختلف تکه وپارچه نموده هرکدام یک توته ای ان را در اختیار گرفته اند ودر اطراف ودیهات باقی مانده هم که اینها دست رسی ندارند ویا قصدا ملت را به چنگ ودندان افراد مسلح غیر مسول دادهد اند انجا هم قتل است وغارت وچورو چپاول باقی من مانده ام وتو این خواننده ای گرامی بایک گل نه بنهار میشود وبا دونفر هم نه تجلیلزیرا این نویسنده ها وگویندگانکه گلو پاره میکنند یا به زعم خودشان از وهابی ها وعرب دفاع مینمایند وبه انها خدمت وخوش خدمتی مینمایند ویا به ایران که اصلا نوروز ما به هیچ کشوری ارتباط ندارد وزردشتاز افغانستان بوده ودرینجا زاده شده وبه دنیا امده ودر همین بلخ باستان متوفی ومدفون است انهای که میخواهند این تمدن قدیم وکهن را دودسته به دیگران تقدیم
وهدیه دهند درحق مادر وطن وخاک وکشور خیانت میورزند وتکنوکراتها هم از تجلیل وطرفداری از تجلیل این روزه فقط اراده ای ترویج فساد ومزخرفات را دارند نه روح جان افزا وحکمت وفلسفه ای واقعی نیروز را امید وارم که دیگران خسته ودلشکسته نشوند هرکه بامن وخوانند ه ای گرامی همنوا اند باما اند وانهای که از قماش خود باخته وخود فروختگان اند بخود بیایند ودر پی تاریخ کهن وپراوازه ای خود شوند که حتما این روزهای خجسته ونیک بافرهنگ اصیل اسلامی هم تکر وبرخورد ندارد
تبن

>>>   ...بهشت و جهنم و حوری های خیالی همگی مال شما باشد، یکبار بدنبا آمده ایم بگذارید در این عالم واقعی راحت و آزاد زندگی کنیم. از جان این مردم مظلم چه می خواهید؟ ما را به بهشت شما امیدی نیست، شر مرسانید. عید نوروز بر شما مردم افغانستان و تغییر و تحول خواهان فرخنده و مبارک باد.

>>>   هادی بهمنی از شیراز- ایران. نوروز را به تمامی مردم مظلوم افغانستان از هر قوم و نژادی تبریک عرض میکنم. نظرات همه دوستان رو مطالعه کردم. از اینکه مردم افغانستان چنان بلوغ فکری ای پیدا کرده اند که مقابل خرافه ها استدلال میکنند بسیار خوشحالم. به امید روزی که سایه شوم جنگ از سرزمین افغانستان رخت بربندد.
>>>   خطاب به شعیب تاجیک خراسانی!!
محترم من از افغانستان استم و سن من نزدیک به هفتاد رسیده و تاجیک تبارم.هیچ کس هیچ مادر و پدر تاجیک و یاهزاره را وادار نه ساخته است که اسم فرزندان تانرا عربی بگذارید ، رسم در افغانستان نظر به عقیده ی اسلامی چنین است که بعد از تولد طفل ملا به گوش طفل اذان می‌دهد و گویا بعد از آن طفل مسلمان می‌شود و از میان صفحات قرآن اسم طفل را میگذارند . این انتخاب فامیل ها بود. مردم افغانستان در دهه های قبل زیاد به ابن موضوع چسپیده بودند که در پنج دهه ی اخیر نامهای خالص از زبان فارسی از میان اشعار شعرا انتخاب و به نوزاد نام گذاشته می‌شد.
در رابطه به طرح شما که با تمسخر از نامهای پشتو یاد کرده اید ابن خود نمونه ی از اعتقادات فاشیستی تاجیکی شما میباشد.شما چه حق دارید که به کلچر و عنعنات و رسم و رواج ملیتها حمله میکنید.شما مربوط فرقه ی تجزیه طلبان استید که بدون یک لحظه تفکر دهل تفرقه اندازی را مینوازید. در طول عمرم در شهر کابل هیچ قانون و مصوبه و یا حکم و یا نیروی را ندیده ام که مردم را وادار به انتخاب نامهای پشتو سازند. کابل شهر موزاییک ملیتها است ، از هر ملیت و قوم در این شهر باستانی به امید کار و زندگی بهتر هجرت میکردند و می‌کنند ، با زبان فارسی و رسم و رواج کابل ها آشنا شده و با مردم محل خلط شده اند و حتی ازدواج های بین القومی صورت گرفته است که شمار آن خیلی ها زیاد است..
اگر شما از اشرف غنی و دگر متعصبین پشتون گله مند استی مشخص نامبرده و موضوع را مطرح کنید نه اینکه توهین به یک ملیت کنید...
و من الله توفیق

>>>   اروپا انسان و حقوق انسان را در کانون زندگی و اهداف و قوانین خود قرار داد و با استقرار حاکمیّت مردم( دموکراسی) و قوانین حقوق بشر به اتحّاد و صلح و ثبات و پیشرفت رسید ولی اسلام حیات ندیده و شناخته نشده و خیالاتی انسان را در جهت انحراف افکار عمومی از ساختن زندگی در جهان هستی خود قرار داده و پیروانش و کشورهای مسلمان را از زندگی در عالم واقعی بر حذر و بدور ساخته و به جنگ و خونریزی و نابودی کشانده است ولذا تا موقعی که مانند اروپا و دیگر کشورهای آزاد دین از دولت جدا نگشته و تفکرات ویرانگر دنی و مذهبی و نژاد پرستی از جوامع مسلمان رفع و زدوده نشده است ، مسلمانان همواره در آتش جهل و عقاید متعصبانهً خود مانده و خواهند سوخت. عید نوروز باستانی فرخنده و مبارک باد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است