متن سخنرانی اشرفغنی در جشن نوروز مزار شریف
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۸/۱/۲ کد خبر: 157908 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مسلمیارصاحب، جناب انجنیرصاحب، جناب غضنفر صاحب، اعضای محترم کابینه، تمام بزرگان، خواهران، اراکین قوای امنیتی و دفاعی افغانستان، متولیان محترم مزار شاه اولیا، اطفال عزیز، جوانان، علما، تمام همشهریان مزارشریف، هموطنان عزیز، اولتر از همه تحفۀ پیشوای بشریت را خدمت تان تقدیم می‌کنم، السلام علیکم و رحمت الله وبرکاته!

وطنداش باغینگ‌ده بیر نهال قده بو نهال نامینی تینچلیک اته. حرمتلی و قدرلی وطنداشلر ینگی ییل قوتلوغ بولسین! اللهیم بو ییل‌نی تینچیلیک، برابرلیک و فراوانلیک ییلی ایتسین. هموطنان عزیز، سال نو را که امید است سال صلح، سال انتخابات سالم و سال رفاه عمومی مردم افغانستان باشد، به همه تبریک می‌گویم.

ګرانو وطنوالو! د مزارشریف په برکت او د شاه اولیا په دعا انشاالله و تعالی ۱۳۹۸ کال به د سولې، سوکالۍ او د ګټورو شفافو انتخاباتو کال وی. مزار شریف لقب شرافت را به آسانی کمایی نکرده، چرا مزار شریف را شریف می‌گوییم؟ اول، از برکت شاه اولیا شیر خدا حضرت علی کرم‌الله وجهه است. اولیاء، علما و صوفیان بزرگ ما بلخ و مزار را مرکز فکر، علم و عرفان نگاه کرده اند، بلخ همیشه مرکزعلم بوده است و باز انشاء الله تعالی، درخشان خواهد درخشید. سوم، مولانا جلال‌الدین بلخی امروز شاعری است که حتا در زبان انگلیسی کتاب‌هایش بیشتر از همه شاعران دیده می‌شود و خوانده می‌شود. چهارم، شرافت خاص مردم بلخ است که امروزه، از ۳۴ ولایت افغانستان درچارچوب وحدت ملی باهم زندگی می‌کنند. مبارکباد وحدت ملی بلخ

و پنجم، از تاجران بلخ و سرمایه‌داران بلخ و تمام افغانستان، به‌خاطر ایجاد تحرک اقتصادی بلخ، بلخ را شرافت‌اش دوچند می‌شود. بلخ بامی مهد تمدن‌ها بوده، به احتمال قوی یکی از اولین مراکزی که آبیاری ایجاد شد، بلخ بود وهمیشه بلخ در تاریخ خوب درخشیده، خاصتا در دوران عباسی. بررسی‌های آخرین که شده، نشان می‌دهد که تعداد مدارس بلخ و تجارت بلخ از بغداد کمتر نبوده است.

دیدگاه من برای بلخ چیست؟ بسیار ساده، خواهران و برادران، احیای مجدد بلخ، احیای بلخ بامی، تحکیم شرافت مزار شریف و تبدیل‌نمودن بلخ به یک دروازۀ عظیم تجارتی آسیای میانه و چین. در سال ۱۳۹۸ انشاءالله تعالی شاهد افتتاح کوریدور مزارشریف – شانگهای خواهیم بود و این تنها از راه زمین نیست، برای اولین‌بار یک قسمت زیاد صادرات افغانستان از راه دریا، از سرحد قزاقستان و ازبکستان راساً به چین صادر خواهد شد، فراموش نکنید که خواهران ما، میراث رابعه بلخی را دارند و همیشه خواهند درخشید.

سال ۱۳۹۸ خصوصیت‌های خاص دارد و در این بخش من می‌خواهم از والی پرتلاش بلخ جناب رهگذر صاحب، خاصتاً ابراز تشکر کنم. نماینده خاصم بودی، هستی و خواهی بود. به قوت، به صلابت و به عزت تمام، عزت بلخ را حفظ کنید. جنرال صاحب احمدزی و تمام مسئولین امنیتی از رشادت و سربازی روزانه تان ابراز امتنان می‌کنم.

خصوصیات سال ۱۳۹۸چیست؟

اول، سال ۱۳۹۸، سال صدمین استقلال افغانستان است، به‌پاس آن رادمرد قهرمان ملی افغانستان غازی امیر امان‌الله خان، تمام ابنیه‌ی تاریخی دوران‌اش احیا خواهند شد. قصر دارالامان، قصرهای پغمان، قصر تاج‎‌بیک و تمام قصرهای دیگری که در زمان وی وجود داشتند، دوباره شاهد احیای آنان خواهیم بود. اما صدای من برتمام مردم افغانستان این است که سال صدمین استقلال ما را به حیث ممثل وحدت ملی افغانستان، تمام اقشار و در تمام ولایات افغانستان تجلیل کنید.

دوم، سال ۱۳۹۸، سال انتخابات ریاست‌جمهوری است. در سابق مردم از پادشاه‌گردشی ترس داشتند، امروز به اراده مردم، عالی‌ترین مقام کشور که ریاست جمهوری افغانستان است به اساس اراده شفاف مردم انتخاب می‌شود. دوران باداری گذشته است، دوران خدمت ملی است. هدایت من به تمام قوای امنیتی و دفاعی ما و ادارات ملکی ما این است که در انتخابات بی‌طرف باشند. شورای علمای ما، جناب کشاف صاحب تشریف دارند، نماینده‌های سکتور خصوصی افغانستان، مطالب اصلی مملکت را به صورت آزادانه مورد بحث قرار دهند و به ارادۀ آزاد، خود مردم افغانستان تصمیم بگیرند که آیندۀ خود را ما چگونه رقم می‌زنیم.

خواست ما از کمیسیون محترم انتخابات این بود که انتخابات را در تاریخ تعیین‌شده انجام بدهند، اما این‌ها مستقل هستند و این‌ها فیصله‌ی خود را دیشب اعلان کردند، ما به فیصله‌های کمیسیون مستقل انتخابات احترام می‌گذاریم، اما دیگر به هیچ‌صورت تعویق تاریخ مورد قبول ما نیست.

۱۳۹۸ کال به انشاالله و تعالی د سولې کال وی، سوله هر افغان ته له اکسیجن نه هم مهمه ده، اما خبره په دې کې ده چې موږ تلپاتې سوله غواړو، نه هغه سوله چې له هغې نه د وینې بوی راځی. انتخابات او سوله د یو بل لازم او ملزوم دی، په دې معنی چې په انتخاباتو کې ولس صلاحیت ورکوی او خپله راتلونکې رهبری مسئوله ساتی چې څنګه سوله کوی او څنګه یې نتیجې ته یې رسوی. ماته به په تاریخ کې دا ویاړ پاتې شی چې ما د سولې پروسه شروع کړه او اولین بار مې د افغانستان په څلوېښت کالو کې اوربند عملی کړ. زه په خپلو امنیتی او دفاعی قواو باندې نازېږم چې په یو امر یې ټول افغانستان کې اوربند وکړ، وزیر صاحب دفاع، وزیر صاحب داخله د زړه له کومې نه مننه، ټولو امنیتی او دفاعی قواو باندې موږ ویاړو. زموږ امنیتی او دفاعی قوا زموږ د سترګو تور دی او څوک چې ورته چپ ګوری، افغان ولس ته چپ ګوری. او تاسې فکر کوه چې څوک د ۱۵ زره یا ۳۰ زره افغانیو لپاره جنګېږی؟ دا د وطن رېښتینې بچیان دی، دا سرتېری دی، دا قهرمانان دی موږ ورباندې ویاړ کوو.

سال ۱۳۹۸، سال رفاه است انشاء الله تعالی، اول از بارگاه خداوند (ج) ابراز تشکر می‌کنیم که برف و باران وافر آمده ، امروز دشت‌های بلخ، فاریاب و بادغیس که سال گذشته از خشک‌سالی رنج می‌بردند، امروز مراتع وسیع شده اند، جناب وزیر صاحب زراعت و وزیر صاحب انکشاف دهات، خاصتا برای مالداری و زراعت، توجه اصلی تان را می‌خواهم. امسال بلخ بامی بالآخره پروژۀ برق قوش‌تپه را که سال‌ها انتظارش را داشتید و آبادی سواحل دریای آمو را شاهد خواهید بود.

د افغانستان اوبه زموږ ابرو ده، دا اوبه خوندی کېږی؛ بلخی صیب که این کوې که پین کوې دا اوبه به مصئونوې.

نکات آخرم خدمت تان یک عنوان ساده است، افغانستان امروز، افغانستان دیروز نیست. هرکس که افغانستان امروز را نمی شناسد، به این اجتماع بزرگ یک نظر کند. خواهران ما که امروز در تاریخ رقم می‌زنند، جوانان ما، علمای ما، ریش‌سفیدان ما، بزرگان اقوام ما، امروز در این‌جا وحدت ملی را ببینید، امروز در این‌جا تعهد به آبادی را ببینید، امروز در این‌جا تعهد به ترقی را ببینید.

هدف ما چیست؟ اتکاء به خود. در چهارسال آینده، باید افغانستان تمام مصارف بودجۀ عادی خود را خودش فراهم کند، از یک مملکت وارد کننده به یک مملکت صادر کننده بدل شود و منابع عظیم خود را از آب و زمین گرفته تا معادن، انکشاف دهد.

خداوند برای ما همه چیز را داده است، ما وحدت و طرح کار داریم که رفاه مردم خود را تامین کنیم. فقر مردم افغانستان مورد قبول من نیست. من نمی‌خواهم رئیس‌جمهور یک مملکتی باشم که ۱۰۰ نفر میلیونر باشد و ۴۰ فیصد مردم، گرسنه به خواب بروند. هدف ما باید این باشد که هیچ افغان، زن، مرد و طفل گرسنه بخواب نه‌رود. این به اساس مشارکت شفاف تمام اقشار افغانستان و زنان و مردان افغانستان در اجتماع افغانستان و دولت افغانستان، تامین می‌شود.

سوم، ثبات و امنیت بدون اتکاء به قوت‌سازی قوای امنیتی و دفاعی ما به وجود نمی‌آید، نقش قوای امنیتی و دفاعی ما تنها جنگ نیست، تامین ثبات، صلح و آرامی و آبادی است، از این جهت خاصتاً از شهدای قوای امنیتی و دفاعی یادآوری می‌کنیم. افغانستان هدیه‌ی کس به افغان‌ها نیست، نتیجۀ خون ما است و به خون خود نگاهش می‌کنیم. وقتیکه چندسال پیش گفتم تان که افغانستان به چهارراه منطقه بدل می‌شود، باز گفتید: بیا لېونی شوی. اوس پوهېږئ چې په شاهراه بدلېږی او که نه؟ د لاجورد لاره مو ولیدله؟ هوایی کوریدور مو ولیدو؟ د چابهار لاره مو ولیده؟ سبا به د شانګهای لاره ګورئ. ځان باندې باور ولرئ، خدای بېځایه د اسیا په زړه کې نه یوو پیدا کړی.

وقتی که می‌گوییم قلب آسیا، آیا آسیا قلب متحرک می‌داشته باشد، یا قلبی که سقوط کرده باشد؟ آسیا از حمله‌ی قلبی خود وقتی می‌براید که افغانستان با ثبات باشد. این قلب متحرک می‌شود، افغانستان به همه وصل می‌شود، ما مردم وصل هستیم، ما مردم فصل نیستیم. من می‌خواهم به جمهوری ازبکستان برادر عزیزم شوکت میرضیایف، به جمهوری ترکمنستان برادرعزیزم بیردی محمدوف، به جمهوری تاجیکستان و به جمهوری ایران و قزاقستان، روز نوروز را تبریک بگویم و از قونسل شان ابراز تشکر می‌کنیم. ما عنعنات عظیم داریم، برای ۱۲۰ سال از آسیای مرکزی جدا شده بودیم، امروز با آسیای مرکزی بهترین روابط داریم و سر روابط آسیای مرکزی خود افتخار می‌کنیم.
شرف
افغانستان و آسیای مرکزی، جمهوری‌های آسیای مرکزی هزارها سال روابط داشتند، استعمار ما را از هم جدا کرد، امروز متحدانه باهم آسیا را تغییر می‌دهیم. بازهم در این جایگاه مقدس دعا می‌کنیم که سال آینده، سال خوش باشد، سال آرامی برای همه افغانستان باشد، سال همکاری، هم‌زیستی، برادری و خواهری بین تمام افغان‌ها باشد. هیچ افغان از هیچ افغان کمتر نیست و هیچ افغان از هیچ افغان برتر نیست. مساوات افغان‌ها در وثیقه‌ی ملی ما قانون اساسی ما جای داده شده و وظیفه‌ی دولت به صورت عموم و وظیفه‌ی رئیس‌جمهور به صورت خاص، تطبیق قانون اساسی است.

یشه‌سن افغانستان
ژوندې دې وی افغانستان
زنده باد افغانستان و مبارکباد سال نو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
مزار
نظرات بینندگان:

>>>   خدا گر پرده بر دارد ...
از احمد شاه درانی تا کرزئ برادر برادر را کشت پدر پسر را کور کرد و پسران کاکا با هم دشمن اند فقط خودش منتخب مردم است .
خدا گر پرده بردارد ز روی کار آدمها
چه شادی ها شود بر باد چه آدم ها شود رسوا
دید شما چیست در مورد این موجود مُنتخب مردم ؟

>>>   Raheel
امان الله یک گریزی، زنباره، شکست‌خورده و تسلیمی بود. شکست قطعی او در غزنی توسط اقوام سلیمان‌خیل رقم خورد. او بود که مردم را به افغان و غیر‌افغان تقسیم کرد تا قدرت خود را حفظ کند اما مردم به او اهمیت ندادند. او با سرافکندگی و نومیدی از پشتیبانی مردم قندهار وطن را از راه سپین بولدک و در حالی که خریطه های شان پر از پول بیت‌المال بود همراه با خانواده به هند برتانوی رفت و با کشتی انگلیسی راهی اروپا گردید.
او متهم به همخوابگی با خواهرزنش و دست داشتن در قتل پدرش است. او یک خودکامه مطلق بود.

چگونه میشود این آدم را قهرمان ملی خواند؟
غنی با قهرمان خواندن امان الله در مزارشریف و آن هم بدون دلیل اهداف نفاق افکنانه را دنبال میکند.

امان الله هرگز نماد وحدت ملی شده نمی تواند. او نماد شقاق ملی است. همین نفاق افکنی او بود که سرنگونی اش را سبب شد. غنی چپه قلبه کرده روان است. اما این را بداند که مردم به حدی از او متنفر اند که هرچه را او تایید کند در نظر مردم منفور خواهد شد چه رسد به امان الله که خود قربانی نفرت مردم و ملت بوده است.

ما یک قهرمان ملی داریم- مسعود بزرگ (رح)!

>>>   قهرمان، بابا و غازی پشاتین یعنی امان الله شاه و ملکه ثریا در سپتامبر 1929 اسلام را ترک و به آیین مسیحیت و مذهب کاتولیک گرویدند. این همان کسی بود که بعد از سفر به خارج زن خود را در برابر عموم نیمه برهنه کرد و تجدد را در برهنگی میدید و در آخر در فاحشه خانه‌های ایتالیا درگذشت.

در صفحه پنجم روزنامه آگوستنین در تاریخ 28 سپتامبر 1929 گزارش شده بود که به قرار گزارشی از لندن (به تاریخ هجدهم سپتامبر 1929) امان الله پادشاه مخلوع اوغانستان با همسرش ثریا به علت سرخوردگی از ملاهای مرتجع از دین اسلام رو گشتانده و در تبعید در کشور ایتالیا به آیین عیسویت و مذهب کاتولیک رومی گرویده بودند.

گزارش حاکی از آن است که یک کشیش عیسوی قابل اعتبار دین آن پادشاه مخلوع افغان و همسرش را از اسلام به عیسویت (کاتولیک) تغییر داده است.
لینک خبر در نیویورک تایمز 👇

>>>   اشرف غنى احمد زى رييس جمبوره کوڇيان وجتان وهمدست طالبان بلاخره دیروز با پشتیبانی از ستون پنجم، کودتا فرهنگی را در گهواره تاریخ فرهنگی، اساطیر و گهواره تمدن هند-ایرانی و تورانی انجام داد. جمبوره کوڇيان وجتان دوستم را گمراه و تهدید کرد، وى را فریب داد.
دشمنی غنی با نوروز، نوروز توهین کرد
جغرافيه نوروز -جغرافيه فردوسى را توهین کرد.
گهواره نوروز : بلخ
غنی توهین به على گاه و به نوروز گاه کرد زيرا غنی نجس است از اسلام حتى معلومات ندارد. سيلى محمد و على به روى غنی.
غنى ناپاک و نجس دور شو از روضه برو به افغانه غنی
رئیس جمهور در جشن نوروزی برای نخستین‌بار در مزارشریف بلخ شرکت کرد در این مراسم از تفاوت‌های جشن امسال نوروز در بلخ بود و نام افغانستان اکنون کشور پشتون ها شد.

رییس‌جمهور غنی دربلخ کودتا کرد آدم خان و درخانى به جاى ''فرهاد و شرين'' '' بيژن و منيژه'' ''سياوش و سودابه'' گهواره زبان فارسى پشتتون شد.

نوروز را'' نوى کل'' شد! شمال و غرب پشتونستان شد. آرزو ديرينه حاکمان پشتون غنی نجس برآورده ساخت. رهبران تاجيک و هزاره و اوزبيک شرمنده وسرخم استاده اند.
غنی شایستگی در جزیره آزادی و صلح در جای خلوص و فداکاری راندارد در جایی که خون دوازده نفر بی گناه علیه شمشیر . براى آزادى و سرفرازى امت اسلامى ريخت اين دوازه ستاره درخشان مانند دوازه ماه و برجهاى صورت فلکى مانند دوازه ستاره دوران خورشيدى جمشيدى نماد مانند مهر ماه ستاره عشق و محبت
فرور دين= نهگدار دين ارديبهشت راه فردوس بهرين و سجاد يعني ستاره تقواستاره سخاوت که سخى جان نام دارد همان ستاره کلان که نور اش به هرطرف است مداد من توانايى تعريف نامهاى ماه هاى دوازده گانه خورشيدى راندارد.
الغ بيک پسر شاهرخ ميزا و گهور شادبيگم تيموريان بخارا و بلخ در کتاب خودکتابش به نام ''زیج الغ بیگ ''دقیق‌ترین گاهنامه هاي نامهاى فارسى دوازده ماه است و سرود وآهنگ نوروز '' بيا که برويم به مزار سيل گل لاله زار'' نوشته و کمپوزاز ميرعلى شيرنوائي است که شش قرنه شده است.
غنی شایستگی در جزیره آزادی و صلح در جای خلوص و فداکاری را نداردزيرا کارنامه ننگين اش:
1- جنگ - کشتار مردم غير پشتون هزار بارهبران غيرپشتونان
2- امر تيراندازى سر شهروندان
3- شهرها و مکانها را بخشيدن به طالبان
4- آوردن جنايت کاران و راکتيار
5- پشتو نسازى دولت پشتونان
6- کرزى قرار داد فروختن خاک را امضا نکرد ولى درزمان غنى امضا بيبن چالاکى کوچيگک افغان کن در برابر لمغانک و لغمانيگک
غنی رئیس جمهور در جشن نوروزی برای تفاوت‌های جشن امسال نوروز در بلخ بود ونام افغانستان اکنون کشور پشتون ها شد.
دولت فاشيستى غنى سر زمين من رابه برادران خود طالبان بخشيد.
ستان هم از گروگان ات آزاد کن
به سوى خواه خود درپشت کوه سليمان داد کن
فغان کن افغان کن پيشوند منحو س ات از ستان ما جدا کن
ستان هم از گروگان ات آزاد کن

>>>   وقتی دوستم را از معاونیت اول خلع صلاحیت میکند این ( یشه سین )چی دردی ازین ازبک های کله خام را دوا میکند؟؟

>>>   عجب رسم مبتذلی :
مانند حاضری صنوف مکتب :
میلمیارصاحب ،فلانی صاحب ، فلانی صاحب،
مخصوصا داکتر عبدالله نام همه حاضرین درتالار را ذکر میکند

>>>   دوباره افغان افغان شروع شد؟ هیچ افغان از اوغان دیگر برتر نیست! اولا که( هیچ انسان از انسان دیگر برتر نیست مگر به تقوی ) ما این جمله را از قرآن شریف یادداریم که اشرف غنی این گونه معیار را به اوغانیت تحریف میکند بعد از او پس چرا یک نوع اوغان از سایر افغانستانیها میتواند حق ریاست جمهوری داشته باشد؟ ای کاش اشرفغنی در این سال جدید احترام به انسانیت و آزادی اقوام زیر سایه شریعت مخمدی را یاد میگرفت وی که از پادشاه گردشی اعتراض میکند و میگوید امروز حق رای آمده شده است پس چرا خود وی با تقلب به ارگ بالا شد؟! خوب اگر ما خراسانیها همه این ها را فراموش کنیم امید داریم در انتخابات آینده این سنت های زشت و بد توسط اوغان های کشور ترک گفته شود.

>>>   پنج سال گذشته آیینه 5 سال آینده است.
اگر تو باشی به قهقرا خواهیم رفت.
خدا جان جانت را بگیرد که ملت بیغم شود.

>>>   غنی افتخار کشور است، یک 5 سال دیگر باشد گیلم چک چور ها، غاصبان، دزدان سرگردنه و فسادیان بخیر چیده میشود.

>>>   غنى هم قهر مان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است