سفر اشرفغنی به مزار جنگ تبلیغاتی روانی بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۸/۱/۳ کد خبر: 157922 منبع: پرینت

رفتن اشرف غنی احمدزی به مزار شریف بیش از اینکه یک پیروزی سیاسی باشد یک جنگ تبلیغاتی و روانی بود.
اشرف غنی احمدزی همواره گوش ها را کر کرده بود که در عرصه های بین المللی دست آورد های بزرگ دارد اجماع جهانی علیه طالبان را به وجود آورده است ، پاکستان ، ایران و روسیه را منزوی کرده است و رهبری صلح را به عهده دارد ، اما در عمل همه ادعای اشرف غنی احمدزی دروغ ثابت گردید.

وزارت خارجه افغانستان فلج است ، شورای عالی صلح به یک جنازه تبدیل شده است که ارزش دفن کردن را ندارد و ریس شورای امنیت ملی گلی را به آب داده است که تیم دولت ساز را در بحران امنیتی قرار داده است و در چنین شرایط بود که تیم اشرف غنی احمدزی دست به حمله مسلحانه برای تصرف مقر قومندانی امنیه ولایت بلخ زد و در پی حذف کامل عطا محمد نور برآمد که اگر مداخله سفیر آمریکا نمی بود معلوم نبود که شهر مزار شریف و سرنوشت عطا محمد نور چگونه رقم می خورد.

گرچه سفر اشرف غنی احمدزی تاثیر کوتاه مدت بالای طرفداران و تیم دولت ساز دارد اما در دورنما نمی تواند اشرف غنی احمدزی را از انزوای کامل سیاسی نجات دهد چون سرنوشت احمدزی به مذاکرات جامعه جهانی و در راس آمریکا با طالبان گره خورده است و فعلاً تیم اشرف غنی احمدزی در تقابل با اراده جامعه جهانی قرار گرفته است که افغانستان نمی تواند بدون کمک جامعه جهانی وجود داشته باشد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
مزار
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
ما بیش از هژده سال است که داد می زنیم که کرنش گران و معامله گران در بدنه ی تاجیکان مشکل اصلی اند ، زیرا همین ها بودند که علیه استاد ربانی توطیه کردند و جایش قدرت را به درانی ها تسلیم کردند و در این دو دهه از مارشال تا جنرال شان در خدمت حاکمیت قبیله قرار گرفتند و تسلط شان را در قانون اساسی تضمین کردند . غنی همین اکنون توسط گماردن افراد مزدور و خود فروخته ی چون صالح و باندش و دیگران در فکر بی ثباتی پنجشیر و مزار و دیگر مناطق اند تا بتوانند تسلط شان را همانگونه که در سقاوی دوم تیوریزه کرده اند ، عملی کنند ، لشکر کشی دزدانه به پنجشیر و مزار با هر انگیزه ی ، در راستای همین اهداف شوؤنیستی است که با گماردن افراد مزدور از میان خود تاجیکان ، صورت می گیرد ، غنی بدون همکاری تاجیک های مزدور شده هر گز جرأت چنین لجام گسیخته گی ها را ندارد .

>>>   غنى به سرنوشت أمين مبتلا مىشود .امين نوكر. كى جي بي بود و توسط كى جي بي از بين رفت .غنى نوكر سى ا ي است و توسط سى ا ي إز بين مى رود .

>>>   ادفر اویانی
احمدزی در رقص «استقلال از انگلیس» در آغوش انگلیس،؛ به هرات باستان؛ به جایگاه و کانون فرهنگ سرزمین ما، هشدار داد که شور نخورید (در حالیکه در شمال و غور و ...کشتار دارد):
«امروز زمان تکمیل فصل تاریخی شاه امان الله است.»
آری؛ میدانم من که «نظامنامه ناقلین» تاریخی ی آن افغان «مترقی» ما را تکمیل خواهد این افغان «متفکر» ما و این کشتار نیز و تنها برای پیاده سازیی برنامه همان «شاه»است که سالهای آزگار ادامه ویرانی و کشتار دارد و سوزاندن و کوچاندن و برباد سازی و ...

اما؛ توده گمراه شده و همه پندار پذیر های مان به این اندیشه خواهند بود که «تکمیل فصل تاریخی امان الله»، یعنی اینک گروه های دختر به ترکیه و لندن و واشنگتن خواهند رفت برای آموزش دانش و همین امروز خط آهن را از لندن به کابل خواهند کشاند و مدارس طالب سازی و خودکفان پروری بسته خواهد شد و ...

در حالیکه خیلی روشنست، با آنهم باورمندم که کمتر کسانی فهمیده باشند که هدف آقای احمدزی، برنامه «سقاوی دوم» و کشتار تباری و کوچی سازیی کشور است.
درست به مانند اینکه او در گردهم آیی افغان ملتی ها برای یاد بود سالروز ورود طالبان و ارتش پاکستان (در پوشاک طالب) به کابل و کوچاندن دولت ربانی، غرید:
«دگر بخانه شیر نبیایید که میخوریم تان».
آری که او به نشانه شمالی و به نا پشتون ها گفت؛ مگر همه پنداشتند که او (همیشه شیر زمینگیر و زیر پای انگلیس پیر)، برادران طالب را میخورد و یا امریکا را با پیمان امنیتی اش.
هشدار داده بود که «میخوریم تان» و اینک هشدار دارد که «زمان تکمیل فصل تاریخی شاه امان الله فرا رسیده».
باز هم بشنوید و بفرمایید، روشنی اندازید که کی را میخورد در دوره سلطنت خود این فاشیست فرمانروا:
طالب را؟
امریکا را؟
ناتو را؟
سر های ما و دودمان ما و ریشه های ما را!!!

>>>   Pedram
این آقای غنی است که اختلافات را دامن می زند. به چه حقی یک فرمان غیر قانونی را صادر کرده اند؟ چرا از آقای غنی نمی پرسید که سیاست های تان فاشیستی، شوونیستی و پشتونوالی و بر خلاف منافع مردم افغانستان است؟
قانون مصوب مجلس را قبول ندارد و فرمان صادر کرده و هنوز هم ما متعصب هستیم؟!
ما اهمیت قانون را می دانیم و به خاطر همین پافشاری میکنیم.
ما در رابطه به نام افغانستان بحث داریم. خود این نام قابل بحث است. ما گفتیم که بحث ملیت ها اگر است افغانستانی بنویسید. به هیچ عنوانی این عمل غنی قابل قبول نیست، ستم گرانه است، ظالمانه و فاشیستی است.
سخنان دکتر لطیف پدرام در شورای ملی دو ماه قبل از امروز.

>>>   42 minuten ·
اعلامیۀ بنیاد شهید احمدشاه مسعود در رابطه به اظهارات نفاق افگنانهٔ آقای اشرف غنی در مقام رئیس حکومت وحدت ملی در محفل برنامه ریزی شدهٔ کمپاینی مزار شریف؛
بسم الله الرحمن الرحیم؛
هموطنان گرانقدر السلام و علیکم و رحمت الله و برکاته؛
چنانچه میدانید در شرایطی که کشور مورد تهدیدات روز افزون بالفعل و بالقوهٔ داخلی و خارجی قرار گرفته و سخت نیازمند وحدت و همگرائی ملی می‌باشد، آقای اشرف غنی در آخرین فصل عمر حکومتش با کثیف ترین حربهٔ تفرقه و سوء استفادۀ سیاسی از نام بزرگان افغانستان، تلاش دارد یکی را در مقابل دیگری در اذهان مردم قرار دهد، حساسیت ها را برانگیزد، اختلافات را دامن زند، آتش رویاروئی اقوام باهم برادر را مشتعل سازد تا به قدرت نامشروع و نا میمون خود ادامه دهد.
هرچند عصبیت آقای غنی چیز جدیدی نیست، مردم افغانستان وی را با همین احساس، گرايش و عملکردش خوب می‌شناسند، چون سالهاست با همین ذهنیت ناهنجار به تفرقه های قومی، زبانی، فرهنگی، سمتی دامن زده است. رویهمرفته آنچه قابل تآمل می‌باشد این است که هموطنان ما در گوشه گوشهٔ این سرزمین، در داخل و خارج آگاه باشند تا مورد استفادۀ همچو سیاست های غیر انسانی، غیر اسلامی، غیرملی و غیراخلاقی قرار نگیرند.
غازی امان الله خان شاه فقید کشور، شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، هریکی ایشان جایگاه تاریخی خود را دارند و در برهه های حساس تاریخ نقش افتخار آفرین و رسالت تاریخی خویش را برای آزادی و حفظ استقلال افغانستان انجام داده اند. در این میان آنیکه با غصب غیرقانونی قدرت، طی پنج سال بجز تقلبکاری، جعل، قانون شکنی، تفرقه اندازی، تفوق طلبی، تعصب پروری، جایگاه، هویت و شناسنامۀ ندارد، رهبری که در یک وابستگی مطلق، با وجود امکانات وسیع و حمایت خارجی، نظام را به فروپاشی و کشور را به لبهٔ پرتگاه رسانیده است، احساس حقارت میکند، جدایی میآندازد و فاجعه میآفریند. امروز همه نیروهای مختلف داخل و بیرون برای رفتن زودهنگامش از مقامی که هیچگاهی شایستگی اش را نداشته است باهم تفاهم دارند.
از همهٔ جریان ها و شخصیت های سیاسی کشور تقاضا داریم تا در برابر پالیسی های نفاق افگنانهٔ آقای غنی موضع روشن، ثابت و اصولی خود را بخاطر حفظ سلامت ملی افغانستان اعلام نمایند. از نیروهای جوان افغانستان صمیمانه میطلبیم تا حساسیت ها را مورد توجه قرار دهند، اظهار نظرهای حساب شدهٔ نفاق افگنانهٔ آقای غنی را با كليت قوم و زبان و سمت عجين نسازند، بخصوص امروز که وضعیت کشور سخت شکننده میباشد و حکومت تا پایان عمر سراسر فاجعه بار و ننگین اش طی دوماه پیشرو همهٔ سعی خود را برای تداوم قدرت نامشروع خود با هر و سیلهٔ نامشروع خواهد نمود.

>>>   «قهرمان ملی» خواندن غازی امان الله خان در بلخ؛ واکنش برانگیز شد!
مسعود: غنی در آخرین روزهای حکومتش متوسل به کثیف‌ترین حربه یعنی تفرقه‌افگنی شده و در پی شعله‌ور ساختن آتش نفاق میان اقوام باهم برادر افغانستان برآمده است.
#مسلم_شیرزاد

>>>   تشکیل حکومت به رهبری محترم حامد کرزی شخیت ملی کشور
حکو مت موقت سیستم حکومتی گفته می‌شود که در شرایط اضطراری یا پس از فروپاشی حکومت و ایجاد خلا سیاسی به طور موقت ایجاد می‌شود»
حامد صاحب کرزی بحیث رییس حکومت موقت تنها برای سه سال
عطامحمد نور معاون اول
دوستم معاون دوم
استاد خلیلی مشاور ارشد حامد کرزی
استاد عبدالرب سیاف قاضی قضات
حاجی محمد محقیق ریس شورای صلح ،حکمتیار صاحب ، مولوی صاحب متوکل اعضای ارشد آن
محمد یونس قانونی وزیر معارف
احمدولی معسود وزیر مهاجرین
ارغندیوال بحیث وزیر تجارت
صلاح الدین ربانی وزیر حیج و اوقاف
اسپنتا بحیث وزیرخارجه
نورالحق علومی وزیر دفاع
حنرال مراد علی وزیر داخله
حکم تورسن ریس امنیت
داکتر داود شاه صبا وزیر معدن
بسم الله محمدی ریس شورای امنیت ملی
احمد ضیا مسعود والی بدجشان
امیراسماغیل خان والی هرات
فرها عظیمی والی بلخ
فیض الله ذکی والی جوزجان
داکتر ضیا والی قندوز
عبدالحمید خراسانی والی پنچشیر
شیرآغای شیرزی والی قندهار
نعیم لاله ولی هلمند
سید شفی عیار وزیر فرهنگ
مسکین یار ریس رادیو تلویزیون
داکتر غبئالله عبدالله وزیر صحت عامه
داکتر یارمحمد حیدر زاده وزیر زراعت آبیاری
شمس الرحمان صافی وزیر انرژی و آب
محمد شاکر کارگر وزیر تراسپورت
داکتر بشر دوست وزیر مالیه
مجیب‌الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف
فوزیه کوفی وزیر امور زان
فرخنده زهرا نادری وزیر تحصیلات عالی
حنیف اتمر وزیر کار و معلولین
دكتر ملك ستیز ریس حقوق بشر افغانستان
داکتر وزیر عدلیه
حضرت علی والی ننگر هار
مصطفی ظاهر ریس شهرداری کابل
همایون همایون والی خوست
اسماعیل یون وزیر اقوام قبابیل
لطف پدام ریس تدابیر کسیون انتخابات
ظاهر قدری والی لوگر
داکتر حبیب سواربی والی غزنی
عمر داود زوی والی پروان
محمد ایوب ایوبی والی بعلان
انجنیر رحمت الله نبیل بحیث سفیر در امریکا
عبد الحدود پیمان والی سمنگان
ازعملکرد حکومت بی بزنامه حکومت نا وحدت ملی مردم رضایت ندارد دارد.
اشرف غنی و همکاران نزدیک فاشیزم آن خانه نشین و بخاطر کشته شدن 45000 سربا و150 هزار فرد ملکی کشت وزخمی محاکم میشوند!

>>>   مشاورين غنى او را سبك و بى ارضه ساختن از اينكه بلخ روانش كردن و چند لاف و پناه برايش ياد دادند. مردم همه از اصليت غنى بخبر تَر شدند.
ان مردم انجا كه جمع بودند نه بخاطر ديدار غنى معدنچى بلكه بخاطر جهوده بالا بودند. اينرا ملت و جهانيان ميدانند. كه غنى يك شخص بى كفايت و قوم پرست است. به همين خاطر او را ديگر نميخواهند در قدرت ببينند. زيرا به جز دروغ و دزدى مارى از پيش نبرد.
ح ع

>>>   حسن علي همه چيز با پلان پيش ميرود، اما جاي تعجب و تأسف است كه جهادي هاي مانند عطاء ،اسماعيل خان، عبدالله ، و ديگرانش طَي هژده سال چهره هائي حقيقي خود را به مجاهدين و ملت افغان و جهان نشان دادند كه بسيار بيچاره بودند و در مقابل پول از هر عزت معنوي كه خداوند از بركت خون مجاهدين و شهدا برايشان داده بود گذشتند ، و اعمال غير انساني و اسلامي و چور و چپاول و قوم گرائي شان و روي دور دادن از مجاهدين واقعي ثابت كرد كه اينها صرف مار آستين بوده و أصلاً با اسلام هيچ ارتباط نداشتند، و اگر اين ها مسلمان واقعي ميبودند و تنها نيم پول هاي دزدي شانرا خرچ مجاهد و مهاجر و يتيم و بيوه ميكردند ضمانت دائم قدرت شانرا همين ملت مينمود، كدام اينها چند مكتب، مدرسه ، بيمارستان ، حتي كدام كمپ در زمين خدا و مال ملت براي مهاجرين إعمار كرده اند ؟

>>>   غنی کوچی یک بی ریشه است و با مخکش هایش از زور امکانات امریکا مثل توله یک چند روز دیگر هم اینسو آنسو خواهند دوید و چند جفی دیگر هم خواهند زد، ولی روز های خود را باید حساب کنند۰
نور و مردمش درین کشور ریشه دارند و جز مردم اصیل این دیار هستند۰
این امکانات باد امریکائی آورده برای همیشه نمی ماند، و غنی کوچی با بی بی گلش به همان جائی خواهند برگشت که از آنجا ارسال شده بودند۰ مصرف شان پوره شده۰

>>>   Ariaie
كدام خطرناك تر و برچيدن آن ارجحيت دارد:
١- افراد غير مسئول؟
٢- دولت غير مسئول كه أفراد غير مسئول زاده سياست هاى غلط آن است؟

>>>   Khayam Salik
امان الله، از قتل پدر تا همسویی با سفاکان قرن و فرار از وطن و جان دادن در ایتالیا، و حالا قهرمان شدن در نزد غنی؛ پدر فاشیزم افغانی!
اشرف غنی میگوید که برخی ها پدر را برای جلوس در قدرت کشتند، که اشارت او به اما الله خان است که پدر خود؛ حبیب الله سراج را در گله گوش لغمان به قتل رساند، و از طرف دیگر او را قهرمان ملی میخواند (قهرمان شاید از بهر فرارش از وطن و جان دادنش در اوج ذلت در ایتالیا)

>>>   Naim Rahimi
هم میهنان عزیز!
باز هم سال پرخونی گذشت و سال بی نور و بی رمق دیگر فرا رسید، سال 1398 زمانی آغاز شد که اشغال هنوز هم ادامه دارد، ارگ در دست وطن فروشان مزدور است. سالیکه آغازش با انتحار و انفجار همراه بود، سالیکه در زادگاه نوروز در طول تاریخ حد اقل دو صد سال اخیرخیلی سرد، کم رنگ وبی نور و نمک برگزار گردید. افتتاح جشن نوروز باستانی توسط غنی ضربه کشنده دیگری بر پیکر نوروز و سال نو بود، زیرا در طول سال پار این کشور برباد رفته بیش 150 هزار فرزند ملکی و نظامی خود را در زیر چتر این فرماندار تعین شده توسط جانکیری از دست داده است. نوروز امسال عزادار تر از هرنوروز دیگر است. افتتاح نوروز توسط یک جلاد خون آشام توهین بزرگ به نو روز است...

>>>   يک شهر نشان دهيد که با پسوند "تون" پشتو باشد. باز ادعا مى شود که افغان اصلى است؟ شرم خوب است. نوت: پسوند هاى مکانى پارسى باستان انا و نا بود پسوند هاى مکانى "ا" يا "نا" در آخر واژه هاى مکانى سرزمين پهناور آريانا مانند "سغدييانا"، "باکتريانا" اراخوزيانا، کرمانيا، پارتها و ميديا ​​وغيره آمده است پسوند هاى مکانى دوران زبانهاى ايرانى باستانى است، که در زبانهاى انتقالى از ميانه به نو بندرت و درزبان فارسى نو درى از زمان بهرام گور به "ان" تبديل شد. از زمان فارسى نو ديگر پسوند مکانى مانند "نا" به "ان" تبديل شد ولى پسوند "اه" همانطور در پسوند "گاه" باقى ماند. پسوند "ان" در ايران زمين (حوزه فرهنگى 6 ميليون کليومتر مربع) ايران زمين: ايران، تهران، مازندران، زاهدان، اصفهان، همدان، خوزستان و آبادان، طالقان، کرمان، زاهدان، گرگان، آبادان، کاشان، زنجان، زنجان، سمنان، بهبهان، قوچان، لاهيجان، گلپایگان هفشجان، سورشجان، لوشان، مهران، شادگان، دامغان ، چمستان و به صدها شهرهاى ديگر شهرها هندوکش: باميان، بدخشان، لغمان، پغمان، بغلان، سمنگان، تالقان، شبرغان، جوزجان، چغچران، تالقان، اروزگان و نورستان، پروان، بغلان، سمنګان، واخان، خواهان، کران و منجان، شغنان، تیشکان، وردوج، یمگان، یاوان، سيخان، ميدان، شهرستان (دایکندی) القان، کجران غزنى: اجرستان، گيلان، رسيدان، مالستان. هرات: گلران غوریان کهسان "فارسی" قندهار: ارغستان، دامان، ریگستان! چغچران، شهرستان (اروزگان) میران (میزان) و به صدها شهرهاى ديگر تاجکستان کوهستان بدخشان، خلتان، گلستان زر افشان نمنگان یاوان بوستان ادرسمان توگالان پاکستان مردان، ملتان وغيره و سر انجام "زبان" خود يک پسوند ميتواند باشد "جاى گپ" در پشتو که زبان آن درجمله زبان ايرانى شرقى است "ژبه" مى گويد شباهت "زب" و "ژبه" بسيار زياد است ولى تاجيک تاجيکستان و تهرونى زبان به اين زيبايى وقشنگى و شرينى را "زبون" کرده اند. همين گويش يک بخش پارسى تهرانى در زبان بلند نوشتارى وديوانى ودرباران کليه پارسى دوستان زبان معيارى پارسى نيست. ولى حاکمان افغان با حذف پارسى گويش غير معيارى را به درى تقليل داد. نقض منطق وحماقت دولت بر پايه عدم منطق استوار شد. قانونيت را به درجه ويا سطح حماقت ارتقاع دادند بدون منطق درونى قانونيت درى رسميت گرفت و آن چنان حماقت در رسميت قانونيت غير منطقى بودن دولت غيرقانونيت آنزمان را رسوا کردکه 85 در صد جمعيت افغانستان نوشتن و خواندن فرا نداشت و اکنون هم نداردباوجودايکه درى زبان بلند وادبى است. بلى حتى در دره ها و وبازارها وپس کوچه ها ى کشور مردم به عا ليترين و ادبى ترين شيوه فرهنگى معيارى زبانى سخن ورى مى کنند که رودکى و فردوسى، نظامى، ناصر خسر و اسدى توسى، حافظ تا جامى و فانى شرمنده درپيش درى زبانان رسمى دولت افغانستان سران شان خم وخود راحقير مى پندارند اين است نه تنها حماقت بلکه حقارت فرهنگى حاکمان افغان وغنى مانند شاه شجاع دست نشانده امريکا و زيرکنترول زن يهودى - نصاراى با تابعيت امريکايى رييس امنيت خواب است. حتى شاهشجاه حتى شاه شجاع ورق نگين نامه حذف استقلاليت است.غنى چالاک خود آنرامضأ نکرد و اتمر راداد .

>>>   بنامت سراريز شد کلدار و دولار و
"دين ار" و "سينار" و ريار (ريا ل) از هر کشور
کردند پر کيسه بران در پت خزانه پول و پيسه
نام از وطن به کام خود و باداران بيگانه
صد چند گنج ستان ربودند خانهاى افغان در هر زمانه
براى عشرت گل آغا و قندآغا قندى گل بى بى گل در گلخانه
چه اصل چه قومى چه خيلى چه اصلى و چه با لقب ديگر
وفا و اعتماد واعتبار کردن هر بار به کمپنى خارجه
خاک قيمتى و ارزان و نادر فروختند مانند هميشه
بدتر از اسلاف خود به اين بادار وآن بادار ديگر
از زى و زوى و زايى و خيل و مل افغان کن
پرور دگار مفرد و جمع فغان از ستان جدا کن

>>>   جايگاه ،درگاه و دانشگاه، خوابگاه ، شامگاه ، تعميرگاه ، پالايشگاه آرامگاه، زیارتگاه، نمایشگاه، دانشگاه، آزمایشگاه، پرورشگاه، زیستگاه، پژوهشگاه، وحشتگاه، خطرگاه، نلغزش گاه، طربگاه، خیمه ‎گاه ، لشکرگاه٬ گذرگاه، قبله گاه، شامگاه، زايشگاه، دستگاه، ايستگاه٬ قرارگاه٬ خرگاه٬ چراگاه٬ زايشگاه٬ عيدگاه٬ عبادتگاه٬ وبگاه

>>>   غنی رفتنی است
هم از ارگ
هم از دنیا
بی بی گل میراث غنی را فروخته و به امریکا میرود
مگر
مگر
دوران عیش اش دوام نمیکند

>>>   مردم روز به روز به اشرف غنی باورمند شده و از اصلاحات او پشتیبانی میکنند

>>>   مردم روز به روز به شرارت و تعصب اشرف غنی کوچی باورمند شده و از شرارت های قومی و سمتی او نفرت میکنند

>>>   زمانیکه عمر قانونی این دولت بعد از دو ماه به سر رسید نا گزیر یک حکومت قانونی موقت ایجاد و امور انتخابات و پروسه صلح را اجرا نماید . این حکومت نتوانست انتخابات را به موقع انجام دهد و در برابر پروسه صلح هم کار شکنی و سنگ اندازی می کند که برای مردم و کشوره های غربی به شمول امریکا که مارا کمک مینمایند قابل درک است. یگانه راه بیرون رفت ازین سر در گمی و بحران ایجاد حکومت موقت است تا پروسه صلح را تسریع بخشیده و بعداٌ انتخابا ت شفاف و همه شمول در سراسر افغانستان توسط همین حکومت موقت که خود کاندید نباشد دایر گردد تا ما به جان کیری دیگری محتاج نشویم که برای ما ریس جمهور بر گزیند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است