توافق مسکو، پکن، واشنگتن، بدترین خبر برای کابل
کشورهای منطقه بیشترین نفوذ را بر طالبان و دیگر ذینفعانِ روند صلح به ویژه مجاهدین و احزاب سیاسی دارند، نادیده گرفتن آنان به معنای ناکامی مذاکرات جاری است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۸/۱/۸ کد خبر: 157993 منبع: پرینت

نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه، چین و اتحادیۀ اروپا در واشنگتن دورهم جمع شده و برای دو روز متوالی روی پروسۀ صلح افغانستان به رأی‌زنی پرداختند.
پس از ختم نشست، نمایندۀ ویژۀ امریکا از توافق میان طرف‌ها روی پروسۀ صلح افغانستان سخن زد و گفت که کشورهای بزرگ جهان با تأکید بر حفظ حاکمیت ملی افغانستان، گفتند که خواهان افغانستانی هستند که تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان نباشد.

نمایندۀ خاص روسیه ضمن اعلام پشتیبانی کشورش و جمهوری خلق چین، از پروسۀ صلح افغانستان گفت که پس از توافق صلح، نیازی به حضور نیروهای خارجی و پایگاه‌های آنان در افغانستان نخواهد بود. او افزود که با خروج نیروهای خارجی، خلای قدرت در افغانستان به میان نخواهد آمد و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد.
نشست واشنگتن در داخل کشور نیز با استقبال روبرو شده و برخی سران سیاسی از جمله حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین از توافق طرف‌ها استقبال کرده و گفته است که بدون همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه و جهان امکان برقراری صلح در افغانستان نیست.

نشست واشنگتن پس از آن برگزار شد که اخیراً وزیر خارجۀ امریکا گفت که اهداف متضاد منطقه‌ای روند صلح افغانستان را پیچیده ساخته و امکان توافق صلح را دشوار گردانیده است.
نشست کشورهای روسیه، چین و امریکا، چند نکته را روشن ساخت:

1. نشست دو روزۀ واشنگتن مهمترین کنفرانس در مقیاس جهانی دربارۀ صلح افغانستان بود. این نشست می‌تواند زمینه‌ساز امضای موافقت‌نامۀ صلح با طالبان باشد. به ویژه این‌که طالبان از کشورهای منطقه از جمله روسیه خواسته‌اند که موافقت‌نامۀ صلح را ضمانت کنند.

2. نشست نمایندگان سه کشور بزرگ و تأثیرگذار در قضایای افغانستان در شرایطی برگزار شد که گمانه‌زنی‌ها از تقابل اهداف و برنامه‌های کشورهای روسیه، چین و امریکا در بحث صلح افغانستان وجود داشت. برخی کشورهای منطقه از این‌که در جریان مذاکرات صلح امریکا با طالبان قرار ندارند، ابراز نگرانی کرده بودند. امریکا متهم به نادیده‌گرفتن کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان بود. ظاهراً نشست سوءتفاهمات را رفع ساخته و چشم‌انداز روشنی از مذاکرات ارایه کرده است.

3. همۀ طرف‌ها باور دارند که بدون نقش و همکاری کشورهای منطقه، دستیابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان ناممکن است. با توجه به این‌که کشورهای منطقه بیشترین نفوذ را بر طالبان و دیگر ذینفعانِ روند صلح به ویژه مجاهدین و احزاب سیاسی دارند، نادیده گرفتن آنان به معنای ناکامی مذاکرات جاری است. بدون نقش‌آفرینی مثبت این کشورها اولاً طالبان حاضر به معامله نخواهند شد و ثانیاً نیروهای پرنفوذ داخلی با معاهدۀ صلح موافقت نخواهند کرد. بنابراین، هماهنگی و همسویی کشورهای منطقه و امریکا در روند صلح، حایز اهمیت می‌باشد. ایالات متحده امریکا تلاش می‌ورزد که پیش از برگزاری دور ششم مذاکره با گروه طالبان، تمام مقدمات توافق صلح نهایی شود و نشست پیش روی دوحه سنگ تمام به مذاکرات جاری بگذارد.

4. نشست دو روزۀ واشنگتن، آخرین امیدهای کابل را به یأس مبدل گردانید. محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان انتظار داشت که کشورهای منطقه با روند مذاکرات جاری نمایندگان امریکا و طالبان مخالفت ورزند. اما برخلاف میل آنان، کشورهای منطقه و جهان، به اجماع نظر روی صلح افغانستان دست یافتند. توافق مسکو، پکن و واشنگتن، بدترین خبر به کابل بود. محمد اشرف‌غنی در روزهای اخیر برخلاف سیاست چهار ساله‌اش بر سهیم‌سازی منطقه در قضایای صلح و جنگ تأکید می‌کند. با این حال، هندوستان تنها کشوری است که از مذاکرات جاری ابراز ناخرسندی کرده و از حکومت وحدت ملی پشتیبانی کرده است. هند نگران است که با حضور طالبان در دایرۀ قدرت در کابل، نفوذ رقیب دیرینه‌اش پاکستان در افغانستان بیشتر از پیش افزایش می‌یابد. حکومت اشرف‌غنی پس از ناامیدشدن از واشنگتن در پی راه‌اندازی بازی حامد کرزی رییس جمهور اسبق بود. رییس‌جمهور سابق وقتی با امریکا درگیر شد، روابط حکومتش را با کشورهای منطقه به خصوص روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان گسترش بخشید. اما حالا معادله عوض شده است. اشرف‌غنی سال‌ها قبل کشورهای منطقه را از دست داده بود.

5. ایالات متحده امریکا دربارۀ مذاکرات جاری صلح با طالبان با نمایندگان اکثر کشورهای با نفوذ در مسایل افغانستان از جمله انگلیس، اتحادیۀ اروپا، هند، پاکستان، چین، روسیه، هند، عربستان، امارات، قطر و برخی از کشورهای آسیای مرکزی به رأی زنی و گفت‌وگو پرداخته است. احتمال می‌رود که در نشست بعدی نمایندگان طالبان و امریکا مایک پمپئو وزیر خارجۀ امریکا نیز حضور یابد. گروه طالبان خواستار حضور وزیر خارجۀ امریکا در مذاکرات جاری در قطر است. وزیر خارجۀ امریکا نیز گفت که شخصاً برای دستگیری خلیلزاد به قطر می‌رود. حضور پمبئو جایگاه طالبان را در مذاکرات جاری تقویت خواهد کرد.

در نشست‌های پیش رو روی دو مسأله اصلی یکی جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و جلوگیری از استفادۀ گروه‌های ترویستی از خاک افغانستان علیه کشورهای منطقه و جهان توافق صورت گرفت. در نشست پیش رو، روی گفتگوی مستقیم حکومت با طالبان و همچنان آتش بس دایمی بحث و گفتگو خواهد شد. اکنون امریکا بر حکومت افغانستان فشار می‌آورد که یک تیم مذاکره‌کنندۀ همه شمول را ترتیب نماید تا در دور بعدی مذاکرات شرکت کنند. حکومت سرگرم برگزاری لویه جرگه است و انتظار دارد که نشست جریان‌های سیاسی با طالبان پس از لوی جرگه برگزار شود. لویه جرگه با یک ماه تأخیر به تاریخ 9 ثور در کابل برگزار می‌شود. غنی تلاش دارد که لویه جرگه علیه مذاکرات جاری موضع‌گیری نماید.

مسیح ندیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست افغانستان
آمریکا و روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   تیم فاشیست وقوم گرایی غنی بابا
به فاشیزم قومی لعنت بفرستید !
روز نامه هشت صبح لست سفرا را نشر كرد.
سفير افغانستان در آمريكا خانم رویا رحمانی پشتون
سفير افغانستان در كانادا شينكي كروخيل پشتون
سفير افغانستان در جرمني علي احمد جلالي پشتون
سفير افغانستان در فدراسيون روسیه لطیف بهاند پشتون
سفير افغانستان در ويانا خجسته فنا ابراهيم خيل
سفير افغانستان در خلق چين جانان موسي زي پشتون
سفير افغانستان در هالند همايون عزيزي پشتون
سفير افغانستان در آذربايجان سپلني پشتون
سفير افغانستان در پاكستان عاطف مشعل پشتون
سفير افغانستان در جاپان بشير محبت پشتون
سفیر افعانستان در کوریا عطارد پشتون
سفير افغانستان در استراليا وحيد ويسي پشتون
سفير افغانستان در ايتاليا وحيد عمر پشتون
سفير افغانستان در ناوري شكريه بار كزي پشتون
سفير افغانستان در اردون عبدالله حبيبي پشتون
سفير افغانستان در امارات متحده عربي فريد ذكريا پشتون
سفير افغانستان در فرانسه احمد لإله
سفير افغانستان در دوحه قطر فيض الله كاكرپشتون
سفير افغانستان در عربستان سيد جلال پشتون
سفير افغانستان در بلجيم ولي منور پشتون
سفير افغانستان در ماليزيا عاطفمل پشتون
اشرف حیدری سفیر افغانستان در سریلانکا پشتون
سفير افغانستان در هند پشتون
جنرال قنسول افغانستان در ممبي نسيم شريفي پشتون
عبدالصمد افغان جنرال قنسل افغانستان در دبي پشتون
جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاكستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در كراچي پاكستان پشتون
جنرال قنسل در كويته پاكستان پشتون
جنرال قنسل افغانستان در بن
جنرال قنسل افغانستان مري تركمنستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در إستانبول تركيه ذكريا باركزي پشتون
جنرال قونسل افغانستان نيويارك لطف الله سادات پشتون
معين سياسي پشتون
معين اقتصادي عادله راز پشتون
رييس عمومي مالي و اداري صاحب زاده پشتون
رئيس دوم سياسي هاشمي پشتون
رييس رياست سرحدي و امور امنيتي علي خَيل پشتون
رييس رياست سوم سياسي سلطان احمد بهين پشتون
رييس رياست پنجم سياسي احمد خالد ذكريا پشتون
رييس رياست امور پارلماني صابر بريا پشتون
رييس تشريفات جديد تقرر از نزديك اشرف غني پشتون
ريس روابط بين الملل خانم أصيلا وردك پشتون
ريس حقوق بشر عابده عثمان پشتون
رييس رياست انستيتوت دپلوماسي محب سپين غر پشتون
اكمل غني بچه كاكاي اشرف غني مشاور ارشد
حالا شما قضاوت كنيد !؟

>>>   وقتی که توافقات آنها را میبینم،یادم ملاقات بینین سوان نماینده ملل متحد برای افغانستان با داکتر نجیب در سال ۱۹۹۲ می آید.
داکتر نجیب از بینین سیوان پرسید که نتایج مذاکرات شما با مجاهدین چی شد؟
بینین سیوان گفت که تمام موضوعات جل است.مجاهدین باهم جور آمدند و دولت مؤقت تشکیل کردند و فقط منتظر هستند که شما استعفی بدهید و آنها به کابل بیایند و آرام آرامی است.
داکتر نجیب از او پرسید که شما تضمین میکنید که جنگ نمی شود؟
او در جواب گفت: صد فیصد.
داکتر نجیب استعفی نامه خویش را به او داد و گفت که در صورتی که شما تضمین میکنید،اینه من استعفی میکنم.
بعداً نتیجه استعفی داکتر نجیب و اًمدن مجاهدین را در کابل دیدید.
حالا روس ها و چینایی ها و پاکستانی ها و ایرانی ها نیز همان پیشنهاد بینین سیوان زا میکنند که قوای خارجی از افغانستان برآیند،افغانها بین خود جور می آیند.
آیا طالبان حاضر اند از امارت اسلامی خود دست بکشند؟
آیا آنها نظام جمهوری و قانون اساسی فعلی و حقوق و آزادی های اتباع افغانستان بشمول مردان و زنان را خواهند پذیرفتند؟
آیا آنها معاونیت اول ریاست جمهوری را که از ازبک ها و معاونیت دوم ریاست جمهوری را که از هزاره ها و رییس اجراییه و یا صدراعظم را که از تاجک ها است،قبول میکنند؟
آیا آنها با تغیر نظام ریاستی به پارلمانی موافقه دارند؟
همینطور ده ها و صد ها مسایل دیگر که شامل حقوق اقوام و آزادی مطبوعات و نهاد های مدنی و غیره میشود.
از همه مهمتر آیا طالبان که در مدرسه های دینی آموزش دینی دیده اند،توان رهبری یک کشور را از لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در قرن بیست و یکم مطابق معیار های بین المللی دولت داری را دارند؟
اینها همه موضوعاتی هستند که بدون پاسخ مانده اند و همیش چه افغانها بودند و چه کشور های مخالف بودن قوای خارجی در افغانستان،همین یک گپ زا دنیال میکنند که قوای خارجی از افغانستان برآیند،افغانها بین خود جور می آیند.
اما تاریخ نشان داده است که هیچ زمانی افغانها بعد از برآمدن قوای خارجی از افغانستان ،باهم جور نیامدند،بلکه برای تصاحب قدرت با یکدیگر جنگیده اند و کشور را خراب و تباه کردند.

>>>   بعضی روشن فکران ساده لوح وماجرا جو در افغانستان، تحولات سیاسی افغانستان را به اشتباه وبه چشم شک وتردید تحلیل وتجزیه مینمایند ووضع سیاسی افغانستان را اشغال وتجاوز میدانند درحالیکه دموکراسى ،رشد ،ترقی ،پیشرفت تعليم وتربيه وآزادى بيان ومطبوعات موجوده افغانستان را کاملا نادیده میگیرند وافکار مردم جامعه را با تحلیل و تجزیه ماجراجويانه وپروپاگندهای خطرناک شان مشوش ومکدر میسازند مردم افغانستان اکثرا بيسواد،ساده وخوشباور هستند لذااین اعمال خطرناک شان مانند تیشه زدن در ریشه خودشان هستند باید درین موردتوجه دقیق وبااسناد موثق ومعتبر تحليل وتجزيه نمايد درغير اينصورت درجامعه افغانستان پيامد منفی وجبران ناپذیررا به دنبال خواهد داشت وآنگاه ندامت وپیشیمانی سودی نخواهد داشت. صلح عادلانه دایمی وآشتی ملی خواست وآرزوهای اکثر مطلق مردم مومن وزجر کشیده افغانستان بوده وهستند. جنگ وخانه جنگی برای گرفتن قدرت سیاسی گروه های مختلف واحزاب سياسى متاسفانه درمدت چهل سال است افغانستان رابه ویرانه تبدیل کرده است وهزارها عالم دینی، استادان پوهنتون ودانشگاه ها ،محصلین ،معلمین، متعلمين,کسبه کاران،تجاران، دهاقین ،زمین داران وافراد عادی رابه اشکال مختلف تحت نام های مختلف به کشتارګاه فرستاده اند ،زیر بنای اقتصادی ،روابط اجتماعی وتعلیمی ونیروهای امنیتی اردو وپولیس افغانستان درطول سال های جنگ داخلی به شدت صدمه دیده ونابود ګرديده اند.خصومت های قومی ،مذهبی، منطقوی وزبانی درین مدت به اوج خودرسیده اند دراثر جنگ های خانمانسوز داخلی وشکستن مرزها وسرحدات افغانستان افراد غیر مسئول وبیگانه تحت نام ها وشعارهای مختلف داخل افغانستان گردیدند وبه وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز طولانی المدت جامعه افغانستان به شدت آسیب رسانیده اند.خلاصه انواع عوامل ماجرا جویی ونفاق افگنی ,جامعه عقب مانده افغانستان را بازهم سال های سال به طرف عقب ونابودی بردند.الحمدالله درچند سال آخر که با کومک جامعه جهانی زمینه رشد وترقی ،تعلیم وتربیه،آزادی بیان وجراید وآزادی مطبوعات درافغانستان مساعد گردیده است وبرای مردم زجر کشیده افغانستان امید واری های زندگی بهتر ،سعادتمند وآرام ترپیدا شده اند اما بدبختانه بازهم یک عده گروپ های مسلح که تاحال افکار ماجرا جویی وتسلط گرایی خطرناک درذهن رهبران شان هستند به جنگ داخلی وآدم کشی درافغانستان ادامه میدهند وباعث تشویش دوباره ملت مومن وزجر کشیده افغانستان گردیده اند این گروپ های ماجراجو دربعضی مناطق راهای عبورومرور مسافرین را درداخل افغانستان میگیرند مسافرین را به شکلی از اشکال اذیت وآزار میدهند ودربعضی حالات مسافرین را میربایند و میکشند وتحت نام های مختلف پول ازمسافرین بى دفاع میگیرند.این ماجراجویان ودشمنان صلح وامنیت بدانند که انشالله روزی درافغانستان صلح عادلانه وامنیت سرتا سری میاید واین اعمال شوم وماجراجویی خایینانه آنهالکه ننگین شان ثبت تاریخ افغانستان خواهدشد.ازچند مدت به این طرف فعالیت هاوجلسات صلح ازطرف جامعه بین المللی ،کشورهای همسایه وکشورهای دور ونزدیک واحزاب سیاسی افغانستان واشخاص دینی،ملی موثر ووطندوست و جامعه مدنی افغانستان درداخل وخارج ادامه دارد وانشالله به یاری خدای بزرگ به طرف موفقیت وصلح عادلانه دایمی به پیش میروند ووظيفه شرعى وحب الوطنى مردم شریف ومومن افغانستان هستند که درپروسه وتشویق عملی صلح عادلانه وآشتی ملی درافغانستان به هر شکلی سهم بیگیرند ونگذارند که ماجراجویان وعقب گرایان فاسد درداخل وخارج افغانستان باعث نفاق افگنی وبدبختی بیشتر مردم زجرکشيده وافغانستان ویران شده گردند.به پیش به سوی صلح عادلانه دایمی ،رشد،ترقی،وآشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامى اقوام برابر افغانستان، محو ونابودباد گروه های ماجراجو ،نفاق افگن ودشمنان صلح وآشتی ملی درافغانستان.
ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   بیائید با خود صادق باشیم،چرا پشتونها از تجزیه افغانستان ترس دارند ؟به قول خودشان پادشاهی ۲۵۰ ساله در افغانستان داشتند و دستاورد این سالها کشوری در سطح سومالی هست و ننگ و غیرت قبیله گرایی و اسلام طالبانیسم‌شان افغانستان را به سرطان دنیا تبدیل کرده ،این را از عکس‌العمل مردم دنیا دربارهٔ افغانستان می‌توان شنید و دید که از مردم افغانستان چقدر وحشت دارند ،اگر باور نمیکنی‌ و در افغانستان هستی‌ ،حال یکی‌ از هموطن‌هایت را جویا شو که خارج از کشورند و از او بپرس ،این بدنامی دیگر بس هست ،افغانستان باید تجزیه شود ،با کسی‌ که ‌حتی زبانشان برایمان بیگانه هست ،وقتی که زبان این قوم برایمان زبانی نه آشناست و مردمشان در قرن ۲۱ باز هم قبیل گرا هستند چه حرفی‌ از مدرنیته و پیشرفت می‌توان انتظار داشت ،یک بار و برای همیشه ،تجزیه، ورنه این داستان طالبانیسم و واپسگرایی فرهنگی‌ و آشفتگی‌ سیاسی ۲۵۰ ساله دیگر هم دست به گریبان میمانیم ،باید رفراندم صورت بگیرد و مردم با اختیار خود سیستم اداره کشور را تعیین کند ،

>>>   Chopan
جلو فاجعه را با فاجعه بزرگتر نمی توان گرفت
تحمیل اشرف غنی، برمردم افغانستان،فاجعه یی بود برابر به نازل شدن بلای طالبان
برآنها، و ماندن او برای بار دوم فاجعه اندر فاجعه خواهد شد.
استدلال آنهایی که میگویند که بگذار اشرف غنی برای بار دوم بماند ولی طالب بر نگردد، بما روزمرگی همراه با شرمساری بشارت میدهند.
حساب ما با طالب روشن است و با غنی روشنتر از طالب. نه طالب نه غنی؛ حکومت مردمی !
هرکس میخواهد با علم کردن طالب، ما را به ماندن اشرف غنی، راضی بسازد بدانید که او نیز دوست صادق نیست.
طالب نیاید و غنی برود و این هر دو ممکن است اگر مردم بخواهند و اراده کنند.

>>>   Salam
کشوری که نه نامش را خودش گذاشت ، و نه حاکمیت هایش را ، کشوری که نه هوایش و نه هم زمینش در اختیار خودش است ، کشوری که انسان اش اراده ی برای خوش بختی خودش ندارد ، کشور که مردمش سر نوشت خود را از خارجی ها می خواهد ، کشوری مه جز گدای گری کاری ندارد ، کشوری که همه چیز است جز کشور ، بودنش در این سیاره واقعن اضافی است . شاید تقسیم این کشور در میان همسایه ها راه نجات انسان باقی مانده آن باشد.

>>>   فيصد نود اين چورى فروش زاده بيسواد و بى تذكره هستند.
به لافها دروغها و قر زدن غنى معدن پال باور نكنيد فيصد نودنو ٩٩٪؜ دروغ ميگويد وبادزدان همراه است.
ح ع

>>>   خیلی پیش از وقت خواهد بود که در مساله ای به اصطلاح صلح افغانستان پبش داوری نمود خارجی ها در نشست واشنگتن فقط مزاج متلون روس وچین را سنجیدند ودیدند که انها تا چه حد از نفوذ عمیق ایشان در مسایل افغانستان اطلاع دارند در واقع بعض از کشور ها در مداخله ای رقیب های خود تا اینحد در کشور ما غافل گیر شده با یک امر واقع روبه رو هستند حال با همین مشوره های ظاهری هم دلخوش مینمایند حال که کار از کار گذشته وبعد از چهل سال افغانستان را در حلقوم به اصطلاح خودشان امپریالیزم می بینند چاره ای ندارند مگر این که با حریف سر شور دهند ولو از روی جبر واکراههم که شده با فیصله های جمعی از خارجی ها تن دردهند ویاهمه به اشغال وطن عزیز ما رضاءیت داشته اهداف خودرا در نابودی واستضعاف افغانستان به همین منوال دریافته اند

من ازین بیش ندانم که کفن دزد چند
بهر تقسیم قبور انجمنی ساخته اند
بسیار ظالمانه خواهد بود در کشور بسیار مهم وبا استراتیجی عای منافع واهداف سه چهار کشور جهان تامین گردد وکشور های مهم هند وایران وترکیه که از نفوذ قابل توجه ای برخوردار اند نادیده گرفته شود البته این مکر انهاست ولی خداوند منان جزای مکر شان را خواهد داد وملت مظلوم مارا از حلقوم شیر های درنده سالم بیرون خواهد نمود < ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین>
محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   بنظر من تنها راه نجات افغانستان از جنگ داخلی وجود نیروهای بین المللی در افغانستان است و یاانکه افغانستان را تقسیم کند. واین حرف من جای نشانی اگر روزی بعد از خروج نیروهای جامعه جهانی ازافغانستان دوباره جنگ داخلی‌ نگرفت شما هرچه‌ می‌گوید بگوید چون تقریبآ ۹۰ در صد مردم افغانستان اذهان شان مملو از تعصب ‌بغض هستن وهمیشه در پی حزف همدیگر هستن و همدیگر پزیر نیستن افغان‌ها در طول تاریخ ثابت کرده که نه بعهد و نه قسم و نه معاهده وبهیچ چیز پابند نیست و ‌هرگز بحق همدیگر احترام قابل نیست . واحد راه نجات افغانستان از جنگ داخلی یاه نیروهای. بین المیللی برای همیشه در افغانستان باشد ویا اینکه افغانستان را بدوبخش شمال و جنوب تجزیه کند در غیر آن همان آش و همان کاسه خواهد بود من یک افغان هستم وملت افغانستان را خوب میشناسم.
حق گوی از جلال آباد

>>>   غنی با آن همه لاف هایش و چیغ زدن هایش نه آب های کشور را محار کرده توانست، و نه لاف های فروش جالغوزه او جائی را گرفت، و نه هم چندینبار افتتاح کردن پروژه های کهنه چون تاپی و غیره برای او چیزی آوردند. چند تا پل هوائی را هم که با تبلیغات و مصرف فوق العاده درست کرده از نظر بلندی مصارف آنقدر کمتر عملی هستند که قابلیت پایداری را ندارند و برای تجارت واقعی موثر نیستند.
ناموفق ترین سیاستمدار همین غنی کوچی بود. در عرصه خارجی هم منزوی شد و باخت، تا به سویه که صاحب اصلی خودش بیرون راندش، و با پیشبرد سیاست های فاشیستی قومی همراه با مخکش های احمقش در عرصه سیاست های داخلی هم چنان بد باخت و منفور شد که بجز چند تا هویتفروش غلام بچه و همان بوت پاک های شناخته شده کسی دیگری حتا حاضر نبود معاونیت او را قبول کند.
پای ترقیده که تازه موزه را ببیند همینگونه عمل میکند. یک کوچی متعصب و حکومتداری یک کشور متنوعی چون افغانستان فرسنگ ها باهم فاصله دارند.

>>>   من با آقای حق گوی موافقم درست فرموده آند تنها راه نجات مردم افغانستان از جنگ تقسیم افغانستان است وبس. پیش نهاد من به رهبران افغانستان بلخصوص غیر پشتون ها اینست که بجای مذاکره با طالبان مذاکره با جامعه جهانی برای تجزیه افغانستان صورت بگیرد تاکه برای همیشه هم جامعه جهانی وهم مردم افغانستان از این سرطان نجات و رهای یابد. .مذاکرات قطر یک ضیاع وقت بیش نیست.
سید حسین علوی بلخ

>>>   خود غنی کوچی بزرگترین دزد است، زنش دوم۰ تمام دزدان دیسانتی اپورتونیست چون زاخیلوال غلام فاروق وردک جلالی رحیمی قیومی و دیگر مخکشک های خورد و بزرگ دزد طیاره و زنش زهره و بقیه خائن ها همه بر دور او هستند...

>>>   دریک نگاه لیبرالستی میتوان به آینده فرایند مذاکرات صلح افغانستان با توجه به حضور واشتراک کشورهای ذیدخل مسله صلح وتأمین امنیت پایدار در افغانستان خوش بین بوده وآینده این مذاکرات چند جانبه را مثبت تلقی کرد اما در یک نگاه ریالستی مسله مهم و دغدغه اصلی برای کشور های ذیدخل مسأله ختم جنگ و آغاز صلح پایدار در افغانستان چگونگی رسیدن بالای یک توافق مشترک و دریافت یک تضمین بسیار قوی بین المللی مبنی چگونگی میزان سهم قدرت های بزرگ در آینده سیاسی افغانستان از طرف بلوک روسیه چین پاکستان ومتحدان آن از یک سو واز سوی دیگر تلاش های بی وقفه وجدی آمریکا مبنی بر حفظ دستآورده های چندین ساله غرب به رهبری آمریکایی ها در افغانستان ، حضور نظامی آمریکا بعد از توافق صلح و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله کشورهای رقیب آمریکا در اوضاع داخلی افغانستان در آینده، واز همه مهم تر مسله نحوه ایفای نقش فعال آمریکا و متحدان غربی و غیر غربی آن در معادلات منطقه ای در تحولات آینده اورآسیای مرکزی،آسیا پاسفیک ، منطقه خاورمیانه و بالاخره تا اندازه ای منطقه جنوب آسیا است دقیقا در حال حاضر آمریکا در یک موقعیت خیلی حساس مانند موقعیت اتحاد شوروی در زمان خر‌وج نیروهای اش از افغانستان در سال ۱۹۷۹ قرار گرفته است (البته با توجه به تجربه تلخ ای تاریخی که روسیه به عنوان بقایای اتحادشوروی سابق در گذشته از پیمان شکنی آمریکا در زمان توافق آمریکا و متحدان آن با اتحاد شوروی سابق در حضور داشت نماینده سازمان ملل آقای سیلوان مبنی حفظ دستآوده های این اتحاد در افغانستان و حفظ بقای حکومت دموکراتیک خلق افغانستان به رهبری دکتر نجیب الله، به رسمیت شناختن حاکمیت ملی افغانستان و همچنان عدم مداخله آمریکا ومتحدان اش بعد از خروج نیروهای قشون سرخ شوروی از افغانستان بود دارد) در صورتیکه بلوک بندی های قدرت در مسله فراینده صلح افغانستان به توافق بالای موارد ذکر شده برسند صلح در افغانستان می آیداما من فکر می کنم که بازهم در افغانستان با توجه عدم حل شدن مسله خط دیورند با پاکستان و اتخاذ سیاست های نابخردانه نخبگان سیاسی افغانستان در قبال این موضوع، عدم رسیدن پاکستان به اهداف دراز مدت خود در افغانستان، رقابت های موجود میان کشور هند و پاکستان، چین و هند در جنوب آسیا،موقعیت ژیوپلوتیک و ژیو استراتیژیک افغانستان، موجودیت رقابت شدید آمریکا با کشور های چون روسیه، چین، ایران ، پاکستان، و متحدان این کشور های در منطقه های خاورمیانه، اورآسیای مرکزی، یوراآتلانتیک و آسیا پاسفیک آمدن صلح دایمی در یک زمان خیلی کم البته با توجه به عملکرد رادیکالی نماینده آمریکا در جهت به ارمغان آوردن یک صلح دایمی و سرتاسری در افغانستان یک رویایی بیش برای مردم افغانستان نخواهد بود اما نمی توان از آمدن یک صلح موقتی هرچند که تا اندازه ای سرتاسری باشد با توجه به حضور وفعالیت گروه نو بنیاد داعش درافغانستان نمی توان انکار کرد بویژه پاکستان به عنوان بانی رژیم طالبانی در افغانستان در گذشته ودر حال حاضر کشور امن برای دها شبکه تروریستی فعال در مناطق قبایلی و هم مرز باافغانستان یک تعداد کثیر از طالبان را مانند قوغ های آتش در زیر خاکستر سرد تازه خواهد نگه داشته تا بتواند در صورت عدم تحقق منافع ملی اش در افغانستان در یک زمان مناسب و به موقع از این قوغ های آتش استفاده حد اکثری را بکند.
باعرض حرمت : امرالحق خیری
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل دانشگاه تهران

>>>   نامش که زمامدار اوغان بوده همینطور جاسوس نوکر و غلام بیگانه بوده و است۰ از احمد جان بچیه تا عبدرحمن خانش تا نادر غدار، نجیب گاو، عمر کور، کرزی مداری، تا همین کوچی دیوانه همه و همه یکی هستند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است