رییس پیشین کمیسیون انتخابات به زندان محکوم شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۲    ۱۳۹۸/۲/۱۵ کد خبر: 158553 منبع: پرینت

احمد یوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان و والی پیشین هرات توسط دادگاه مبارزه با جرایم سنگین به ۱۳ ماه زندان و پرداخت یک میلیون افغانی (معادل ۱۳ هزار دالر) جریمه محکوم شد.
به گزارش بی بی سی، دادستانی مدعی است که آقای نورستانی در سال ۲۰۰۹ میلادی که والی ولایت هرات بود مبلغ یک میلیون افغانی را از پول "تصدی ملی بس" برداشته و دوباره به خزانه دولت برنگردانده است.

آقای نورستانی در دادگاه حضور نداشت و این حکم در غیاب او صادر شد. قاضی دادگاه نیز گفت که متهم می‌تواند درخواست تجدید نظر کند.
وکیل آقای نورستانی به دفاع از او در دادگاه گفت که موکلش این پول را به بدهکاران ولایت هرات داده است.
او مدعی شد، در زمانیکه سید حسین انوری، والی هرات بود، آقای انوری از مغازه‌داران برای مهمانخانه والی هرات به ارزش همین مبلغ، جنس گرفته بود و زمانیکه آقای نورستانی به عنوان والی انتخاب شد، طلبکاران دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار مطالبه پول شان شدند.
به گفته او آقای نورستانی یک میلیون افغانی را به این طلبکاران پرداخته است.

آقای نورستانی، ریاست کمیسیون انتخابات افغانستان را در سال ۲۰۱۴ به عهده داشت که انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین را هم برگزار کرد. او در این زمان به دلیل جنجال‌های انتخاباتی، به یکی از چهره‌های خبرساز در افغانستان تبدیل شد.
انتخابات تحت مدیریت او در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد. او در آن زمان متهم به سوء مدیریت شد و کمیسیون تحت رهبری او به تقلب متهم شد.
در سال ۱۳۹۵خورشید زمانی که آقای نورستانی قرار بود به عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا گماشته شود، این خبر انتقاداتی به همراه داشت و ارگ ریاست جمهوری از گماشتن او به عنوان سفیر منصرف شد.
انتصاب آقای نورستانی در این سمت، از جمله مخالفت صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه و از حامیان آقای عبدالله را در پی‌داشت. دلیل آن نیز این بود که تیم آقای عبدالله، آقای نورستانی را مسئول تقلب گسترده و سازمان‌دهی شده در انتخابات ۱۳۹۳ می‌دانست.

آقای نورستانی در آن زمان به دلیل مشکلات در روند برگزاری انتخابات محاکمه نشد و در پاییز ۱۳۹۷ رییس جمهوری افغانستان آقای نورستانی را به عنوان عضو مجلس سنای این کشور منصوب کرد.
علاوه بر آقای نورستانی، رییس جمهوری افغانستان، ضیاء‌الحق امرخیل، رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان را نیز به عنوان مشاور ارشد خود در امور مردمی و سیاسی تعیین کرد.
آقای نورستانی، آقای امرخیل و دیگر اعضای ارشد کمیسیون مستقل انتخابات در جریان انتخابات ۲۰۱۴، همه اتهامات وارده علیه خود را رد کرده‌اند.

نورستانی کیست؟
آقای نورستانی متولد ۱۳۲۷ خورشیدی، اهل ولایت نورستان و از قوم نورستانی است.
احمد یوسف نورستانی کار خود را با دولت حامد کرزی از سال ۲۰۰۲ به عنوان سخنگو و دستیار رییس جمهوری آغاز کرد و به زودی به سمت وزیر منابع آب و محیط زیست رسید.
او در سال ۲۰۰۶ معاون وزیر دفاع و در ۲۰۰۹ والی هرات شد.
او مدرک دکتری خود را از دانشگاه آریزونای آمریکا در رشته مردم‌‌شناسی گرفته است.
آقای نورستانی از افراد نزدیک به حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون انتخابات
نورستانی
نظرات بینندگان:

>>>   اقای نورستانی از افراد نزدیک به آغای تایمنی است که قبلا برایش وعده سفارت داده بود اما چون هدایات که از طرف آغا صاحب تایمنی تجویز شده بود اجرایش دشوار بود رسیدن به سفارت به تحقق نپیوست ،
مثلا آغا صاحب تایمنی فرنموده بودند:
1- هر روز صبح یک گیلاس شیرمرغ نوش جان کنند
2- ازطرف ظهر تخم سیمرغ بپزند وبا چهارعدد رنجبیل که یکی سرخ یکی سبز ودیگری بیرنگ باشد نوش جان کنند
3- از طرف شب مدت دوهفته هشت ساعت متواتر دربین اب جوش ایستاده شوند
انشا الله که بعدازان روانه سفارت یکی از کشورهای افریقائی میشوند چون سفیرشدن درکشورهای اروپائی وامریکائی مصرف بیش ازین نیاز است

>>>   افغان ها ی باغیرت ما همه دزد هستند این مثالش:
پنتاگون پس از آن که قریب به نیمی از اسکادران پرواز افغانستان در امریکا حین آموزش ناپدید شده اند، گزینه به جز متوقف کردن برنامه آموزش پیلوت های افغانستان نداشت.

بازرس ویژه کل بازسازی افغانستان موسوم به سیگار گزارش داد، بیش از ۴۰ درصد از کادر پرواز افغانستان که برای آموزش پرواز با هواپیمای شناسایی AC-۲۰۸ به امریکا اعزام شده بودند، ناپدید شده‌اند.
این دیده بان به جزئیات دقیق اینکه چگونه این پیلوت ‌ها مفقود شده‌اند، نپرداخته اما گفته که این تنها مربوط به یک صنف آموزشی می‌شود.
در نهایت کل برنامه آموزشی متوقف شد و پیلوت های صنف دوم و سوم هم به افغانستان بازگردانده شدند تا از بروز اقدامی مشابه جلوگیری به عمل آید.
یادآوری می کنیم، که این اقدام کمتر از یک ماه پس از آن صورت گرفته که رسانه‌های محلی متوجه شدند هفت میلیارد دالر تجهیزات از اردوگاه "Kearney" در پکتیا واقع در شرق افغانستان به سرقت رفته است. این تجهیزات در سال ۲۰۱۴ از امریکا به نیروهای افغانستان داده شده بود
ر

>>>   شعر زیبای استاد کهزاد :
ما از ازل به طالع خود بد ستاره ایم
یک خود پرست ملت صد پاره پاره ایم
از ما شراب وحدت وهستی دیگر مخواه
از بسکه ما به طینت خود بد گذاره ایم
پائین نیامدیم زکوه غرور خود
مارا کسی نگفت که آخر چکاره ایم
نه یار یار ماست نه دشمن رقیب ما
ما خود به جان خرمن خود یک شراره ایم
از تخم کینه ما ثمر خون گرفته ایم
پشتون وتاجکیم وگر هم هزاره ایم
درجاد ه نفاق بما کس نمیرسد
دنیا پیاده میرود وما سواره ایم
از ما شریف تر نبود درجهان ولی
دروقت چور منتظر یک اشاره ایم
یک مشت خاک گشت وطن از کمال ما
برافتخار کرده ای خود درنظاره ایم
غیرت همین بس که در قلب آسیا
یک تک درخت خشک به یک دشت خاره ایم
ر

>>>   .....به این متقلب و .....به امرخیل گوسفندیار

>>>   گوسفند خيل چي وقت محاكمه ميشود؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است