به این مجلس هم دل خوش نکنید!
تشنج در مجلس، درگیری بین اقوام نیست، بل میان دو فرد و نماینده دو جناح است. زیرا از قوم پشتون تعدادی به رحمانی تاجیک رای داده اند و از تاجیک ها سه نفر به نفع اصولی رای خود را استفاده کرده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۸/۲/۳۰ کد خبر: 158767 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)با وجود آنکه فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی بصورت مستقیم در زد و بندها و درگیری های دو روز گذشته مجلس نمایندگان دخیل است، طی مصاحبه ای می‌گوید اعضای مجلس نباید بخاطر منافع شخصی خود این جرگه را با خطوط قومی تقسیم کنند.
فاروق وردک این اظهارات را در تبصره به جنجال‌های جاری در مجلس نمایندگان افغانستان به رادیو آزادی گفت. در حالیکه تشنج ها در مجلس قومی نیست، چرا فاروق وردک تلاش دارد این تنش ها را قومی جلوده دهد؟

برای احراز ریاست مجلس، روز شنبه میان کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی انتخابات صورت گرفت.
هر چند میر رحمان رحمانی برنده اعلام شد و غنی و عبدالله نیز احراز این پست را به وی تبریک گفتند، اما کمال ناصر اصولی و شماری از اعضای دیگر این جرگه اعتراض نموده گفتند که آقای رحمانی از معیار تعیین شده یک رأی کمتر آورده‌است و باید انتخابات بار دیگر صورت گیرد.

تلاش‌های کمیسیونی که روز یکشنبه برای حل این مشکل تعیین شد هنوز نتیجه نداده است.
هرچند یک هيأت پانزده نفرى (به نمايندگى از رحمانى: خان آقا رضایی، حاجی اجمل رحمانی، میرداد نجرابی، ناهید فرید، همایون هریرود و به نمايندگى از اصولى: خان محمد وردک، جاوید صافی، سیداحمد خادم، راضیه منگل، عبدالرشید عزیزی و از جانب اعضای بى طرف: عبدالقیوم سجادی، عرفان الله عرفان، فریدون مومند، صدیق احمد عثمانی و محمدالله بتاش) به هدف حل بن بست رياست پارلمان تشكيل شد اما پس از ساعتی هیات بی طرف را از جلسه بیرون کردند و دو طرف منازعه باهم به جلسه پرداختند که در آخر هم این جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

گفته می شود که ارگ با برنامه ریزی فاروق وردک، کمال ناصر اصولی را برای یک دوره ریاست پارلمان درنظر گرفته بود و بسیاری از نمایندگان را نیز برای رای دادن به اصولی تشویق نموده بود که با ورود دالرهای رقیب تاجر اصولی، آرای نمایندگان به نفع رحمانی تغییر کرد و وی با ۱۲۳ رای به ریاست مجلس برگزیده شد.
(میر رحمان رحمانی ۱۲۳ رای و کمال ‌ناصر اصولی ۵۵ رای و ۵۳ رای ممتنع و ۱۳ رای باطل و ۳ رای مفقود شده)
کمال ناصر اصولی که فقط ۵۵ رای برده بود این انتخابات را نپذیرفته و خلاف اصول یک کرسی مستقل در جایگاه ریاست مجلس نمایند‌گان گذاشت. وی رحمانی رقیبش را متهم به توزیع پول و خریدن آرای نمایندگان کرد.

درگیری، خشونت و جدال در مجلس زمانی آغاز شد که میر رحمان رحمانی بر کرسی ریاست تکیه زد ولی هواداران کمال‌ناصر اصولی به سوی رحمانی یورش برده و مانع از آغاز کارش شدند. کمال ناصر اصولی نیز یک کرسی جداگانه در پشت میز پارلمان گذاشته و ادعای ریاست کرد که پس از آن تنش و درگیری آغاز شد.

زلمی نوری نماینده پنجشیر، با چکش در دست به سوی استیژ و جایگاه ریاست هجوم برد و دشنام داد. در این میان، چند وکیل زن نیز به عنوان سپر آقای اصولی، جایگاه ریاست را اشغال کرده و نگذاشتند کسی نزدیک شود.
گفته می شود که در نتیجه‌ی درگیری طرفداران اصولی و رحمانی، پنج نگهبان مجلس زخمی شده‌اند.

کمال ناصر اصولی شکست خود را نپذیرفت و ادعا کرد انتخابات باید به دور دوم برود. اصولی از چهره های پرحاشیه و جنجالی انتخابات مجلس قبلی است که با حرف ها و ادعاهای تندروانه‌اش، خشم بسیاری از اقوام و افراد را بر انگیخته است. وی نمایندگانی که به وی رای نداده اند را "خود فروش بیگانه پرور" نامید.

کمال ناصر اصولی یک فرد متعصب و قومگرا و فاشیست است که بارها دیگر اقوام را نوکر پشتون ها خطاب کرده و آنان را در افغانستان مهاجر خوانده و همواره در ایجاد تنش های قومی در گذشته سردمدار بوده است.
میر رحمان رحمانی یک تاجر تیل از قوم تاجیک است که در گذشته همیشه خود را از خبرنگاران و تریبون ها و حتی سیاست و پارتی های سیاسی دور نگهداشته است و اگر میل به رسیدن ریاست پارلمان دارد صرفا برای معاملات تجاری بیشتر است نه ورود به عرصه سیاست زده امروز افغانستان!
اینچنین افرادی برای ریاست پارلمان مناسب نیستند ولی چه باید کرد که در این مملکت همه سران و سردمداران حکومتی این چنین اند.

واقعیت قضیه این است که تشنج در مجلس، درگیری بین اقوام نیست، بل میان دو فرد و نماینده دو جناح است. زیرا از قوم پشتون تعدادی به رحمانی تاجیک رای داده اند و از تاجیک ها سه نفر به نفع اصولی رای خود را استفاده کرده اند و این خود ثابت می کند که جبهه گیری قومی وجود ندارد.
هرچند در این میان دست های بیرونی از جمله تحریک برخی زنان در مجلس توسط تیم فاروق وردک را نمی توان نادیده گرفت اما چه می توان کرد که آنان مجبور به این کار هستند زیرا با تایید مستقیم ارگ (نه با رای مردم) به مجلس راه پیدا کرده اند.

مجلس افغانستان همواره از پرحاشیه ترین و جنجالی ترین پارلمان های دنیا بشمار می رود و مردم نیز با دیدی منفی به مجلس و نمایندگان آن نگریسته اند که این دوره مجلس نیز از آغاز مشخص است که بکجا می انجامد و چقدر در راستای منافع مردم به پیش خواهد رفت. (سالی که نکو است از بهارش پیدا است).

کد (4)


مجلس

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
درگیری
نظرات بینندگان:

>>>   به لحاظ الله مصله قوم را در میان نیاورید کاری که صورت گرفته حتی اقشاریکه از این بابت مایوس بودند برای شان یک نوید وحدت ملی بوجود امد که تماما این 126 وکیل خو از یک قوم نبود بازی بزرگتر از ان است وقتی منطق تمام شود راهی جز مشاجره و اخلال کردن وجود ندارد .
بازی اشخاص مریض است نه سالم و مسلمان فرض کنیم 3 رای هم بطرف این وکیل باز هم خو 57 میشه چطور میشود که با 126 برابر شود .و ایکه وکیل برگه میگرد امضا میکند در جیب خود میکند یا استعمال نمیکند مشکل در کی است خود خواهی هم اندازه دارد .من نه ارتباطی به رحمانی دارم و نه به اصولی تعریف هر دورا از هم کیشان خودشان شیندیم .

>>>   یک بار برای ریاست پارلمان به گونه دموکراتیک رأی گیری شد و رحمانی با ۱۲۳ رأی برنده شد و اصولی شکست فاحش خورد و حال کاندید شکست خورده، کاندید برنده را قبول ندارد چون با تفکر فاشیستی وی جور در نمی آید. لازم نیست که رحمانی اجازه بدهد به فرمان یک فاشیست شکست خورده انتخابات دوبار صورت بگیرد تا این بار باخرید نماینده ها برنده شوند
ثریا بها

>>>   بیاری خداوند و اتحاد و اتفاق اقوام غیر پشتون در انتخابات پیشرو ریاست جمهوری را با ارای پاک و بدون تقلب و جعلکاری که خصلت همیشگی ارگ نشینان است چوکی ارگ را از دست انها گرفته میشود و شما خواهید دید که باز انها چه ازیان گویی و ناله را سر خواهند دادند بربادی فاشیست های پشتون انست که از یکطرف خیلی مغروران و متکبران سخن میزنند و بومی های اصلی را مهاجر و مهاجر بودن خود شانرا وارث این سر زمین قلمداد میکنند همانطوریکه خداوند فرعون و قارون را هلاک کرد فاشیست های پشتون کشور ما را هم مانند فرعون و قارون اگر غرق نکند از قدرت متکبرانه شان انها را پایین می اندازد تا پند برای فاشیستان خود خواهان و ظالمان از خود راضی گردد.

>>>   تاجیکهای ما با وصف اینکه در میدان نبرد، درمیدان رقابت و در میدانهای زیاد دیگر پیروز میشوند و دشمن را به زانو درمیآورند، اما بدبختانه اختیار کار و عنان حرکت شان به دست آدمهای معامله گر و ترسو و منفعت جو می افتد که در بازارهای بی هویتی، مردم را میفروشند.همین واقعه ایکه در پارلمان اتفاق افتاد یک مثال است. رایگیری شد. رحمانی اکثریت رای ها را بُرد. رییس مجلس اعلانش کردند. فردایش مقابله صورت گرفت، زلمی نوری شهامت کرد و فاشیستها را بیخی موش ساخت. هم به حساب رایگیری تاجیکها بردند، هم به حساب زور. در هر دو زمینه برنده شدند. هرکس دیگر،هر قوم دیگری که میبود، به هیچصورت به مذاکره و مصالحه و جستجوی «راه حل» حاضر نمیشد.اما متاسفانه، تاجیکهای ما،به آسانی برای گفتگو و مصالحه حاضرشده اند و شایدهم به مشوره رهبران تسلیم طلب و بزدل، تن به یک سازش ننگین بسپارند و بالای آتش شور و شعف مردم، باز آب سرد بریزند.
عمر راوی

>>>   منطقن 55 رای در مقابل 123 رای کی برنده است . ریس موقت اعلام کرد رحمانی برنده است با کدام منطق اصولی چوکی ریس را اشغال کرد . تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو خر . پس وکیل پنجشیر حق دارد با چنین بی منطق چکش بردارد .ادعا دارند رحمانی پول داده کار خوب کرده تو اصولی مگر بی پول وارد پارلمان شدی . تو پول دادی گپی نیست رحمانی پول داد تقلب کرده . من منحیث یک پشتون از تو اصولی حمایت نمکنم چون تو وطن بر تباه میبری متعصب هستی .
افغان

>>>   باید باز همه مسایل را من برایتان تشریح کنم.
این ها همه از قبل پلان شده بودند.
رییس مجلس سنا پشتون بود و اگر رییس مجلس نمایندگان نیز پشتون میبود و اشرف غنی نیز رییس جمهور از قوم پشتون شود،در آنصورت تمام اقوام دیگر خود را در حاشیه میدیدند و مورد قبول مردم و جامعه جهانی نبود.
این که رییس مجلس نمایندگان از ولایت پروان انتخاب شده است،بخاطری است که داکتر عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی در انتخابات است و در صورت موفقعیت داکتر عبدالله،تمام پشتون ها بشمول گلبدین تبصره خواهند کرد که از یک ولایت که پنجشیر را نیز منحیث یک ولسوالی پروان میشناسند،هم رییس جمهور و هم رییس مجلس نمایندگان و هم معاون مجلس سنا،باعث تبصره مردم میشود.
این که ناصری از خوست و از قوم احمد زی است و با گرفتن پنجاه رای غالمعال دارد که من رییس پارلمان هستم،این هم ساختگی است.معلومدار که نتیجه نمیدهد.
بنأ در انتخابات ریاست جمهوری که شاید به دور دوم میان اشرف غنی و داکتر عبدالله صورت میگیرد،در اثر تقلب رای کمتر به داکتر عبدالله میرسد و داکتر عبدالله نیز غالمغال خواهد کرد که تقلب شده است و اشرف غنی خواهد گفت که داکتر صاحب هم مثل رحمانی نتیجه انتخابات را نمی پذیرد و بعداً با یک چیغ بلند صدا میزند:
مردم ما همانطوری که غالمغال بیجای رحمانی را در انتخابات پارلمانی قبول نکردند، همانطور غالمغال بیجای داکتر صاحب عبدالله را در انتخابات ریاست جمهوری قبول ندارند و مردم رای خود را داده اند و رییس جمهور خود را انتخاب کرده اند و باز یک چیغ بلند:
هیچ قدرتی نه در داخل و نه در خارج کشور حق این را دارد و توان این را دارد که در مقابل اراده نیک مردم که من را بار دیگر منحیث خدمت گزار خود انتخاب کردند،ایستاده گی کند.
در مورد رحمانی که از تاجران ولایت پروان است و چگونه در ارتباط با نیرو های آسیاف در بگرام و قرارداد های خارجی به پول و سرمایه رسید و چگونه عضویت سی،آی،ای امریکا را بدست آورد و در ارتباط نزدیک با سفارت امریکا است،حاجت به تبصره من نیست و مردم پروان خودشان او را خوبتر میشناسند.

>>>   رولاغنی زرنگتر و خاین تراز شوهرش !
بسیار دردآوراست که خانم رولا غنی با دزدی ملیونها دالر زنان فعال و هنرمند را با پول، تطمیع ودادن مقام خریداری و استفاده ابزاری می کند به نفع ادامۀحکومت فاشیستی غنی.
.....باد به غنی که از زنان استفاده ابزاری می کند و شرم باد به زنانی که زیر باراستفاده ابزاری می روند.
Soraya Baha

>>>   کسیکه ۵۵رای بدست اورده برنده بودن شخصی راکه۱۲۳ رای بدست اورده قبول نداردواین صرف قلدرگری واحماقت است.
عاقل

>>>   چکش زلمی نوری برای من هم ناخوشایند بود٫ ولی منطق واستدلالش قویتر از ضربه چکشش بود.خلاصه مرد استدلال ومنطق وهم جرات وشهامت.
تخاری

>>>   فریاد زدن مریم سما در کنار هواداران اصولی، نشان داد که این‌ها از چه آدرسی حمایت شده و به مجلس رفته‌اند. باید بپذیریم که این‌ها با رای خود نرفته‌اند. کابل کاملا مدیریت شد و حق افراد بسیاری به پای این‌ها ریختانده شد تا از آدرس وکالت، آلت دست افراد و حلقاتی در حکومت گردند.

>>>   این هم بیان بسیار مودبانه و متمدنانه برای عده یی از عظمت طلبان کور ذهن و وحشی. این ها فکر می کنند که چون درین ملک 60 در صد نفوس میباشند ؟ هر رای آن ها معادل سه برا بر رای اقلیت ها ؟ است. پس رای اصولی 165 رای میباشد. سعدی بزرک سده ها قبل چنین گفته بود : باسیه دل چه سود گفتن وعظ/ نرود میخ آهنین در سنگ.
Parsa

>>>   جنجال پارلمان ربط مستقيم با اول جوزا دارد.
حكومت با جنجالى كردن كرسى رياست پارلمان افكار عامه را از اول جوزا به سوى پارلمان سوق داد.
١٢تن از نامزدان رياست جمهورى نيز تاكيد دارند كه سر از فردا حكومت وحدت ملى غيرقانونى است.
Qasani

>>>   اصولي دو نَفَر افسران امنيتي را لت كوب نموده و راهي شفاخانه كرده است و دروازه تالار مجلس نمايندگان را شكستاندن و داخل تالار مجلس شده است
قرار بود و تفاهم کرده بودند که امروز رخصتی می باشد و هیچ کسی داخل مجلس نشود
اين ها هيچ وقت به قول پيمان شان ايستاد نبوده اند و نخواهند بود
حمیدی

>>>   اینهم پارلمان؛ چند نفر وکیلان با هم‌دیگر قصه دارند 😊
رییس رحمانی با وکلای حامی‌اش تحریم کردند!
مسلم_شیرزاد

>>>   هر قماش از خود وکیلی دارند
مریم سلیمان‌خیل مشهور به مریم‌ مکسیکویی در کشور امریکا مصروف ارایشگری بود که حال توسط تیم غنی به عنوان نماینده کوچی‌ها به پارلمان انتصاب شده. قابل یادآوری و در حین زمان جالب است بدانید که مریم با گرفتن تنها ۸۳۴ رای به کرسی پارلمان راه پیدا کرده است.
Anwary

>>>   حشمت_غنی_برادر_رییس_جمهور:
مریم سلیمان خیل از خویشاوندان اشرف غنی است و در امریکا آرایشگر بود، حالا با جعل و تقلب اشرف غنی وکیل شد.

>>>   سیاست زورنمایی در برابر غول گرایی:
اگر ده تا نماینده دیگر تاجیک مانند آقای نوری سیاست: (زورنمایی در برابر غول گرایی) را به مثابه روش سیاسی خود و برخورد متقابل در برابر فاشیستان برگزینند؛ شاخ غول های پشتون شکسته میشود.
امیر_آریانی

>>>   اید تمامی تاجیک های جهان اتحاد کرد و با تمامی اقوام غیر پشتون . و پشتون را در ولایت های خود شان فرستاد . پشتون ها انسانیت رانمی فهمد . پشتون ها تنها حرف زور را می فهمند . باید با زور همرای شان حرف . و ولایت غیر پشتون را از پشتون پاک ساخت .

>>>   در مقابل غول های قرن ۲۱ ، میبایست از زور کار گرفت.
آنها نه منطق میپذیرند، نه قانون، نه استدلال و نه هیچ مرجع دیگری ...
فقط باید کُتک بخورند تا آدم شوند.

>>>   این روزهامجدداًحیثیت نسبی پارلمان مادرسطح جهان به رسوائی کشید.
درصورتیکه ۵۵ رای دربرابر۱۲۳رای باشدولوکه شش بار هم انتخابات مکرربرگذارشودآیاممکنست نتیجه تغیرنماید؟قطعاًبجزرسوائی بیشترودلسردی فزونتر میان رقباچیزی دیگر به ارمغان نخواهد آورد.بناءًبهترومنطقی تربودکه جناب اصولی صاحب قدری اصولی ترفکرمیکردوجوانمردانه برای رحمانی صاحب تبریکی میدادواقلاًبصفت معاون پارلمان پهلوی هم برادرواربه تجارت خویش ادامه میدادندواگرمن جای اصولی صاحب میبودم بدون شک همین کاررامیکردم. خداوند همه را هدایت فرموده صبروشکیبائی عنایت شان کند.
احمد ضیا

>>>   اعضای کمیسیون انتخابات نتیجه نهایی انتخابات کابل را از تلویزیون‌ها خبر شده‌اند، آن‌ها می‌گویند که ارگ نتیجه انتخابات کابل را از ۷۰℅ آرا اعلام کرده و ۳۰℅ آرای کابل تا هنوز گم است.
سند کمیسیون با لیست اعلامی تفاوت فاحش دارد، به‌عنوان نمونه اجمل رحمانی در سند کمیسیون ۳۹۲۰ رای دارد، در حالی‌که در نتیجه‌ی که نهایی گفته می‌شود ۱۱۱۵۸ رای کسب کرده است. مریم سما نیز ۵۴۴ رای دارد؛ اما در نتیجه‌ی نهایی ۱۲۵۵ رای برای او اعلام شده است.
(روزنامه اطلاعات روز)

>>>   چون ماه روزه است بوتل های آب موجود نیست بنا وکیل صاحب مجبور شده از چکش استفاده نماید
حکومت باید با وجود روزه تعدادی بوتل آب درسرمیزها بگذارد تا وکلا بتوانند درچنین مواردی ازان استفاده نمایند
ر

>>>   کسانیکه از طریق پول و شعار قومیت جهت کسب قدرت، شهرت میلیون ها افغانی مصرف کردند تا بتوانند کرسی وکالت در پارلمان را بدست بیاورند و هیچ نوع تعهدی به ملت و وطن خود نداشته و حتی ملت خود را به خودی و نا خودی تقسیم کرده و از آداب معاشرت ابتدایی انسانی بی بهره اند چنانچه حرکات شان در روزهای اول حضور شان در صحن مجلس با فحش های رکیک همراه بود و صحن مجلس را میدان بزکشی و قمار بازی فکر کرده و هدف شان با تکیه به کرسی پارلمان و بهره برداری از مصونیت پارلمانی با داشتن چند تن سر باز مسلح بعنوان بادیگارد –حق استفاده از موتر های شیشه سیاه و مدل بالا– معصوم و مصون بودن از هر نوع برخورد قضایی بنام (مصیونیت پارلمانی) پوز دادن های آنچنانی که به تعبیر خود شان ما از رییس جمهور چه کمتر هستیم؟ و برخورد شان با مجریان قانون بخصوص پولیس ترافیک و بمراتب ضرب و شتم ایشان، چنانچه در گذشته ها بمراتب این عمل زشت را مرتکب شدند احساس عدم مسوولیت بخصوص بعد از راه یافتن شان در پارلمان و غیابت اکثر شان در جلسات مجلس و مصروف بودن به امور تجارتی و شخصی و غصب اراضی دولتی و صاحب شدن دنیای دیگری؟
آیا مردم افغانستان نمیگویند که آفرین برکفن دزدان قبلی؟
سید محمد خیر خواه

>>>   پرسش : اصلا فایده پارلمان
برای ما چیست در این مدت که پارلمان فعالیت داشته کسی راضی است از کارها و فعالیت های وکلای دورههای قبل ؟!
شبنم پوپلزی

>>>   ناصر اصولی خودش را خراب کرد
شکست کمال ناصر، شکست دیدگاه سنتی و گذشته گرایی است که دکترغنی می خواست آن را دو باره احیا کند.
کمال ناصر اصولی اگر یک کمی صبور وواقع بین می بود، آینده سیاسی اش بهتر می شد. اما وی مثل دیگ خیلی سریع به جوش می آید. او ریاست پارلمان را نباخت، چانس پیشرفت سیاسی خود را در آینده باخت. من قطعاْ باور دارم که وی به جای مطالعه تاریخ مکتوب ( با وجود پر از تغلب وتقلب و مبالغه و گمراهی) ، صرفاْ از شنیده گی ها وقصه های گذشته گان بی سواد و نیمه سواد، دماغ خود را انباشته است. وی با طرف مقابل از زور سخن می گوید. گذشته ازین که درین قلمرو، زور همیشه عامل توازن و نابود کننده طرف دیگر نیست، کدام لشکر جنگی هم در عقب وی ایستاده نیست. وقتی پای رقابت و کسب آرای درمیان است، کسی از زور گپ نمی زند.
روی صحنه آمدن میررحمان چندان تصادفی هم نیست. وی از ائتلافیون جدی قوای امریکایی است که تمام قریه های منتهی به میدان هوایی بگرام را در اختیار خود دارد و امریکایی ها هماره سعی در تقویت وی دارند.
من سراسر جریانات را به دقت دیدم. متاسفانه جنرال طاقت برای خودش یک همدوسیه دایمی پیدا کرد. اصولی بعد ازین، زهر انزوا و فشار اجتماعی را به معنای واقعی آن خواهد چشید. وی از نظر دور اندیشی و هم زیستی آبرومندانه با دیگران خیلی بی بصاعت است. اسماعیل یون برای نجات وی چیزی از دستش ساخته نیست.

>>>   دیروز این سه پُست کوتاه و باهم وابسته را پیهم نشر نمودم و به واکنش منفی اکثریت دوست های فیسبوکی مواجه شدم.
- آدم چاقو به دست در پارلمان لنده غری خود را ثبوت کرد.
- دفاع از لنده غرها جنایت است.
- دولت های حامد کرزی و اشرف غنی سفله پرور و لنده غر پرور بوده اند. سفله ها و لنده غرها را در پارلمان دریابید.
از تبصره های کوتاه بسیاری عزیزان نتیجه گرفته می شود که اکثریت شان جوانان احساساتی اند و از روزهای تلخ خانه جنگی های قومی سال های 1370 بی خبر اند. آنها فکر می کنند که راه حل معضلات قومی در خشونت نیست. نخیر راه حل در درک سالم از علل و عوامل بروز معضلات قومی و در یافتن راه های معقول جهت برطرف سازی آنها از طریق دیالوگ، بحث، مذاکره و تفاهم می باشد. پرابلم ها با چاقو و یا چکش حل نمی شود. کاربرد خشونت، خشونت می آفریند. آدم باید از کردار نیک پیروی کند و از بی ادب ها، پند و عبرت گیرد. خیلی متاسفم که اکثریت وطنداران راه ناصواب را انتخاب می کنند. متاسفانه با چنین طرز تفکر دوستان فیسبوکی، رمضان دور و دراز و روزهای تیره و تار در پیشرو خواهیم داشت.
ز دیگ پختگان ناید صدایی ///// خروش از مردمان خام خیزد
یحی هما

>>>   نمیداننم چرا عدهٔ تاکنون مریم سما را نشناخته بودند ، زیرا هرگاه به کامنتهای گذشته فیسبوکی اش متوجه شوند همه اش نمایانگر مزدوری اش به فاشیزم و قبیله و در ضدیت با هویت ملی بوده و بار بار به پدرام هم حتک حرمت نموده است ، با اطمنان میتوان گفت که مریم سمأ و شنکی کروخیل بلند ترین رأی شان بیشتر از ۱۷۰ رأی نبوده است ، واضح است که آنها از استخدامی های ارگ ، اجنتان گماشته شدهٔ فاشیزم و ارتباطی های بی بی گل اند , اشخاص چون مریم سمأ خطرناکتر اند زیرا مار های آستین اند
فیض

>>>   تعدادى از اعضاى ولسى جرگه۱۱۰امضا وکلاء را برای تعیین مجدد رییس موقت و برگزاری انتخابات هیات اداری جمع آورى کرده اند. به گفته آنان اگر شانزده امضا دیگر هم گرفته شود ، باید رییس موقت و انتخابات مجدد برگزار شود.
نکته: همین که کودتاچی‌‌ها در پارلمان به دنبال جمع‌آوری امضاء شده‌اند . این مساله برای آنان یقینی شده است که میر رحمان رحمانی قانوناً رییس پارلمان انتخاب گردیده است.
بناءً رحمانی باید به کار خود آغاز کند . کودتاچیان زورشان در کمرشان، بروند امضا جمع کنند.

>>>   نقش پشتون ها درناکامی ناصراصولی تعیین کننده بود
شکست ناصر اصولی اثبات کرد که بازی منفی با ورق قومی در افغانستان بی نتیجه است. ناصر اصولی از سوی تاجک و هزاره با شکست قطعی مواجه نشد. خود پشتون ها تصمیم گرفتند که او را ناکام کنند.
شکست اصولی یک درس کلان برای همه کج اندیشان است.
علی رغم جنایات طالبان و دکترغنی، خرد جمعی در جماعت پشتون از آموزه های ارزشمندی غنا مند شده است. در اردوگاه تاجک نیز همین قاعده حاکم است. با ورق قومی به هیچ جا نمی توان رسید. روی اسماعیل یون و دکترغنی برای ابد سیاه شد. من مطمئن هستم که بالاثر سرخورده گی درین حیص وبیص، در تفکر و دیدگاه ناصر اصولی دیر یا زود، تغییر یا ندامتی عمیق رونما شدنی است.

>>>   وقتی نوبت به این سرزمین می‌رسد، بی‌بی‌سی هم خبر و گزارش سرسری می‌دهد.
در ذیل به جمله‌هایی دقت کنید که در گزارش بی‌بی‌سی در باره‌ی انتخابات مجلس نمایندگان، نشر شده است:

# آقای رحمانی در دور او مجلس نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی ملی بود
(در دور اول)

# او در لیسانس خود را در رشته‌ی حقوق گرفته
(او لیسانس خود را)

# یک کاغذ سفید از صندوق‌ها بیرون آمدند
(یک کاغذ سفید بیرون آمد)

# برای ریاست پارلمان رقابت با هم کردند
(با هم رقابت کردند)

# در نهایت وقتی کسی موفق به احراز کرسی مجلس نمایندگان نشدند
(کسی موفق نشد)

# در نهایت آنان عبدالطیف ابراهیمی را به عنوان
(عبداللطیف)

>>>   قصد دفاع از کسی را ندارم اما دموکراسی را در پرنسیپ می پذیرم! تا همین لحظه که این یادداشت را مینویسم در مورد شخصیت رحمانی کاندید پست ریاست پارلمان که با کسب ۱۳۲ رای در مقابل ۵۳ رای رقیبش کمال ناصر اصولی پیروز گردید ، کدام شناختی نداشته و قصد دفاع از آنرا هم ندارم ، اما دموکراسی را در پرنسیپ می پذیرم . طوریکه من در فیسبوکهای تعدادی میخوانم که :(( او ارای وکلا را بپول خریده وثروت مند است )) ، اعتراض چندتا زن وکیلدوله را هم دیدم که باپشت گرمی از درون ارگ و تحریکات حلقه فاشیستی پارلمان بسر کرده گی اصولی بی اصول ، فاشیست ماجراجو و قانون شکن که میگفتند:(( رئیس موقت پارلمان میخواهیم )).

سوال کلیدی اینجاست که اگر همین آدم آرایی خریده باشد که احتمالن چیزی خریده است ، ازپول خودش خریده ، اما رئیس حکومت وحدت ملی اشرف غنی احمدزی چه گفته از پول بیت ا لمال آرای ۳۴۰۰ نفر ازجمله آرای ۲۲۰۰ نفر کوجی را با لک ها دالر خرید تاجرگه سنتی مشورتی خویش را خلاف قانون اساسی برگزار کرد ونتیجه هم به نفع مردم هیچ . چند دوره است که چهره طالبانی وفاسد فضل الهادی مسلمیار به امر حامدکرزی و احمدزی رئیس مجلس سنا کشور است که ازتمام گمرکات کشور وند میگیرد . به همین ترتیب چهره دیگرجهادی که زمین خوار معروف و دزد کلان است برخلاف منافع ورای مردم بفرمایش غنی احمدزی ریاست جرگه تحریم شده توسط مردم را بادریافت پول بدوش گرفته بگونه (( ابرهه ))یمنی بر مردم حمله ور شده لشکر کشی نمود . به همین ترتیب رئیس داد گاه عالی کشور بادریافت دوملیون دالر رشوه و تقرر بسته گان خویش درپست حساس دولتی با تفسیر های من در آوردی از قانون اساسی کشور معیاد دوران تمام شده کاری غنی احمدزی را تا مدت نامعلومی تمدید نمود و دها مورد دیگر که هیچ یک از این فیسبوک چلونکی های محترم صدا نکشیدند ، اعتراضی ننمودند وحساسیتی نشان ندادند که فلانی جهادی و قلدر است ، فلانی طالب بالفعل وفاسد است و فلانی خلاف قانون این کار را دربدل نقدکرده است و دوران کاررئیس حکومت وحدت ملی هم به پایان رسیده است ،!؟ بخاطر اینکه درتداوم سیاست ها فاشیستی اشرف غنی احمدزی کام برداشته شده ودر حرکت است . ازینرو این بهانه جویی ها وتوجیهات بی اساس در حمایت غیر مستقیم از چهره منفور وفاشیست کمال ناصر (( اصولی )) که ویدیوهای اهانت آمیز آن به اقوام بومی غیر پشتون کشور داره سخن میگوید وبر ابطال چرندیات وهزیان های این گزافه گویان فیسبوکی صحه گذاشته تائید میدارد که منطق ، خردگرایی ودموکراسی بر قلدری ، زور گویی ، فاشیزم قبیله وتفکر بدوی آن پیروز گردیده و انتخاب آزاد یک نفر با یک رای تمثیل شده که از درون آن رحمانی برنده واصولی فاشیست حیثیت باخته بازنده اعلا شده است .

حفیظ روند

>>>   مریم سما که خود در انتخابات پراز تقلب پیروز تقلبی شده حال از کمال ناصر اصولی شله تر بدون منطق نه قانون را قبول دارد ونه فیصله ونه منافع علیای کشور فقط عقل هوشمند این گدی خوش خط وخال فاشیزم
حبیب

>>>   صدیق الله توحیدی: مشکل ریاست حل شد و رحمانی رییس است. بحث امشب روی نامزد واحد برای معاونیت است که باید از قوم پشتون باشد.

>>>   دیواردفاعی غنی فرو ریخت

آرای ناصر اصولی حتی به نصف آرای رحمانی نه رسیده. تصور کنید مجموع آرای اصولی مثلا 101 رای می بود؛ آن وقت چه اتفاقی می افتاد؟ غنی خاین سیاست بد فرجامی را در پیش گرفته و تا رسیدن اول جوزا به کارزار تشنج زایی در پارلمان ادامه خواهد داد.
کار اصولی از سوی فعالان سیاسی پشتون زار شد؛ به خصوص طرفداران اتمر.

تاریخ هم گواهی خواهد داد که درین برهه، یک تعداد محدود « گذشته گرا» و پند نا گرفته از گذشت ایام، همه ارزش های نیم بند دموکراسی را که دربدل جانفشانی های خونبار مردم حاصل آمده، خود به خود به سوی بربریت سیاسی گذشته سوق می دهند. اثرات بعدی این سیاست مخرب دکترغنی در آینده، به خصوص بالای حالت روانی ناصر اصولی بسیار عمیق خواهد بود. او را بالای بام کشاندند و از همان بام به زیر افتاد. او حالا گرم آمده، وقتی اوضاع سرد شد، می فهمد از کجا به کجا افتاده است. حال چطور برای این ها فهمانده شود که هر مراد و مقصدی، با توسل به زور حاصل نمی آید. غنی شکست تلخی نصیب شد. او پلان داشت که بعد از اول جوزا از پارلمان در برابر احزاب و امریکا دیوار دفاعی بسازد.

>>>   فاشیزم مردانه عاجز امد باانکه از لباس خانم ها استفاده کردند. حال فاشیزم زنانه امده
خدا خیر مملکت را پیشکند
کوهستانی

>>>   انشالله به زور ویاری خداوند همین پارلمان همرای دولت از بین میرود

>>>   ا صفوی
این حقیقت تلخ را باید بدانیید:
وقتی امروز متوجه شدم که قبایل جنوب باردیگر به غارت وچور چپاول دست زردند ودروازه های پارلمان را شکستند ؛ معلوم میگردد که میخواهند تاریخ ننگین نادری راحین اشغال ارگ را که توسط ملیشایی مومندی ، شینواری... گردیده بود تازه کنند .
این قبیله بی فرهنگ باتفکر عصرحجر نه دیروز ،نه امروز ونه هم فردا هویت ، تاریخ و حق شهروندی من وتور را به رسمیت نخواهد شناخت ، عاشق یک طرفه بودن نتیجه اش بیماری مزمن و عاقبت اش جز نابودی چیز دیگری نخواهد بود .
بارها تاکید کرده اییم وباز یکبار دیگر تاکید میکنم که این گروه سالهاست برای نابودی من وتو از هر وسیله ممکن کمر بسته اند وتصمیم خود را گرفته اند ، حالا نوبت تو است که چه تصمیمی میگیرید.؟
شما دوگزینه اضافی ندارید :
1- یا پیوسته به گزشته خودرا فریب میدهید ، تاریخ وفرهنک این سرزمین را قربانی به ظاهر برادری ، مسلمانی مینمایید.
2- یا هم تصمیم برای موجودیت خود و آینده تاریخ سرزمین خویش میگرید.
البته هدف من مقابله مسلحانه باکسی نبوده ونیست ، فقط اکنون برای که وچه بودن ( خودشناسی ) خود تصمیم بگیرید. زیرا مسولیت درمقابل تاریخ ونسل امروز و فردا دارید
باور داشته باشید که این طرز تفکر من هرگز برگرفته نه از دید تعصب قومی است و نه هم برخورد احساساتی است. فقط حقایق تلخ و حکم زمان چنین است وبس.

>>>   اکثر اعضای این مجلس انسانهای بی سواد و قلدر و پولدار تشکیل می دهد. این مجلس رسواتر از آن است که بتواند برای کشور قدمی کثبتی بردارد. با توجه به ضرب المثل آنچه در کوزه است بیرون طراوش کند، از این مجلس جز خیانت و ظلم پروری چیزی دیگری عاید مردم ما نمی شود. اصلا معلوم نیست انیها نمایندگان مردم باشند. با تقلب و دستکاری در آرا وارد مجلس شده شاند. اعلام پس از چندین ما بعد از انتخابات دلیل گویا و روشن بر این مطلب است. نمایندگان منتخب در سایر کشورها پس از انتخابات در فاصله کمتر از یک روز اعلام می شود اما در کشور ما ماه ها طول می کشد تا نتیجه انتخابات اعلان گردد.

>>>   مبارکش باد.
با گذشته اش کاری ندارم
دیده شود که در آینده چه میکند.
اگر از من میشنود یک جمعی از مشاورین با فهم در خارج مجلس و یک جمعی هم در داخل مجلس دور خود جمع کند و از خود نام نیک به یادگار ماند.

>>>   علیرغم بعضی صفاتش {....} آقای میررحمان رحمانی که از ذکر آن صرف نظر میکنم > خداوند را شکر که شخص فاشیست و ملیت پرست بیخرد لجوج و دشمن معلوم حال از گروه شماره 1 اقوام غیر پشتون { کمال ناصر اصولی انتخاب نشد .

>>>   حکومت باید برای شفافغیت درکار وکلا تشناب های این قصر را مسدود نماید ویا درانجا مایک وکمره نصب نماید

>>>   گرچه که رحمانی لیاقط ندارد مگر خوب شد همان افغان غول نشد

>>>   خدا وند حق را بحقدار داد ناصر اصولی این شخص قومگرای مفسد معتصب قوم و زبان فاشیست را با کمترین رای از رقیبش شرماند اگر ناصر اصولی به چوکی ریاست پارالمان میرسید جنایت های بیشماری را در حق مردم غیر پشتون میکرد خداوند طرفدار منافقین قومگرایان نیستو در هر جا انها را شرمنده خجالت زده میسازد و اقای رحمانی که از یک خانواده اصل و صاحب سرمایه سیر چشم است قومگرایی و تعصب و بد بینی قومی و زبانی را سخت بد بین است اکثریت نمایندگان رای خود را بنام وی درج کردند و به صندوق رای انداختند مبارکش باشد اینست نتیجه نفاق افگنی و قوم پرستی باید ناصر اصولی اموخته باشد و از تعصب و نفاق دستبردار گردد.

>>>   هنوز در چوکی پارلمان نه نشته اید و هرج ومرج و بی دسپلنی و بد اخلاقی را شروع کرده اید وای به جان ملت مظلوم م که در روز اول امید خود رابه شما از دست میدهد زنها در پارلمان خشونت ونادانی و بی حیایی خود را نشان دادند
بصیر نظری

>>>   الحمدلله کشور ما یک کشور اسلامی است . اگر کمال ناصراصولی انتخاب میشد خوب شد کاسه آرزوی این فاشیست لجوج بیخرد به زمین خورد و ریز،ریز شد. یقین کنید جمیع اقوام باشرف افغانستان یک اهل سیک و هندوی افغانستان را بصد ها مراتب نسبت به کمال ناصر بی اصول احمق فاشیست ملیت پرست نفاق افگن ترجیح میدادنو میدهند. خوب شد که نفاق افگن رذیل انتخاب نشد. یون وآرین یون از آرزوی رقص کردن به زمین خوردن .لعنت به متعصبین ونفاق افگنها وامتیاز طلبها از قوم که باشد.

>>>   رای دهنده ها ازکارت رای خود عکس می گرفتند تا مستند آنرا برای رحمن رحمانی نشان دهند وپول خودرا اخذ کنند

>>>   ریاست رابه تیل فروش های محترم مبارک باد میگویم

>>>   تيل فروشي عيب نيست ، من منحيث يك پشتون مسلمان خوش هستم كه اصولي و يا كدام لاش خور ديگر بقاياي خلق و پرچم به پوست رياست شورا نرسيدند، چون اينها در فكر احياء قدرت بزرگان وطن فروش خود هستند.

>>>   بر خلاف جناب ثاقب من از موفقیت اقای رحمانی در عالم ناشناسایی خوشحال هستم و از ناکامی ناصر اصولی قومگرای معتصب فاشیست خیلی خرسندم حال که میدان را اصولی باخت معتثبینقوم و زبان فاشیستان از ناکامی ناصر اصولی رنج برده به چلندیات گویی و فحش دادنها و تهمت بستن ها به رقیب فاشیست شان استین بر زده و غم درونی شانرا با اینکار شان ارام میسازند در انتخابات ریاست جمهور هم انشاءالله اقای فراموز کهنه معتصب قوم و زبان است و نه مفسد اخلاقی و اداری پیروزی از ان همین شخصیت معدب با تمکین و با فهم و مردم دوست است در انصورت صدای بزغاله مانند فاشیستا های فاسد و مفسد تا اسمانها بند میگردد یاد همین روز نشانی دیگر منافقین فاشیستان چانس پیروزی را کاملا از دست داده اند خداوند ازین بیشتر انها را شرمنده و خجالت زده میکند چون بر خلاف دستورات دینی به قوم اندیشی فاشیستی توجه دارند تابه وحدت و همدلی و عف به دستورات اسلامی و دینی وعده خداوند حق استمنکراش کافر مطلق.

>>>   نوسینده محترم راست کفتی راست گفتی جای تاسف برای مردم افغانستان است که یک بی سواد یک نااهل آمده ریس یک قوه شده این است نتیجه نبود شعورسیاسی نبود احزاب قوی وطن دوست ازاین پارلمان چی توقع باید داشت اعضای این پارلما نمایندههای مردم نه بلکه با معذرت زیاد فاحشه های سیاسی اند که به با پول وثروت ومعامله های اقتصادی داخل این خانه که به نام ملت مسما است شده اند نفرین وصد نفرین برآنها باد.
هموطنان محترم حالی باید دانید که منافع نه قوم رامیشناسند نه زبان ونه ... پس هوشیارشوید ودست این فاحشه هاس سیاسی را ازبیخ قطع نمایید.

>>>   ولله جای شرم است به اصولی که خود را افغان مینامد چندی قبل گفته بود که این وطن صرف از افغانها است یعنی بقیه هیچ اما کور خوانده این نشنلست بی عقل

>>>   هنوز در چوکی پارلمان نه نشته اید و هرج ومرج و بی دسپلنی و بد اخلاقی را شروع کرده اید وای به جان ملت مظلوم م که در روز اول امید خود رابه شما از دست میدهد زنها در پارلمان خشونت ونادانی و بی حیایی خود را نشان دادند
بصیر نظری

>>>   "من افغان نیستم"
حامیان کمال ناصر؛ دیروز وعده داده بودند که از زور نرم کار میگیرند۰ حالا این خانمهای پشتون بحیث زور نرم به میدان آمده اند۰ این زور؛ خیلی خطرناک است۰ در برابر این زور؛ باید غیر افغانها فکر بکنند۰ استفاده از زن در فرهنگ افغانی از قدیمها وجود داشته است۰ شاه امان الله برای کسب رضایت پادشاهان غرب؛ از همسرش استفاده کرده است؛ داکتر نجیب؛ از زعمای افغان؛ از وجود همسرش میرمن فتانه برای کسب اعتماد مشاوران روس؛ استفاده کرده است و او را مجبور به نسلگیری کرده است۰ طالبان؛ با استفاده از لباس زنانه؛ مردم عادی را کشته اند و حالا در مجلس پارلمان؛ کمال ناصر؛ این زنان افغان را به میدان آورده است

>>>   زادی
تعجب نکنید، فاشیستهای اوغان همواره از سه چیزاستفاده ابزاری میکنند، شمشیر، قرآن، زن...قدم اول شمشیر، اگر کارگر نشد باز قرآن بعد آن هم زن...گفتند فردا در مجلس را می بندیم، در را نتوانستند حال میخواهند با زن چوکی را ببندند...آن چند دانه خواهر خوانده های زن اسمعیل یون
یادداشت: خطاب من فاشیستهای اوغان است نه قوم آن

>>>   میر سعیدی
کودتای کرزی و غنی در پارلمان مردود و ناکام هست، یک قدم عقب نمی گردیم و از حق خود دفاع میکنیم، هم از طریق مبارزه مدنی و برپای تظاهرات مردمی و هم زور و بازو باشد، با سیلی می زنیم و حق خود را از حلق فاشیست می گیریم.
غنی و کرزی حق ندارند در پارلمان مداخله کنند، کرزی دیشب بسیاری از نماینده ها ره به خانه خود دعوت کرده بود، و با توزیع پول و امتیازات دولتی خواستار مداخله و جلوگیری از احراز ریاست اقای رحمانی به این پست شده هست.

>>>   خدا نجات دهد مردم را از آن روزیکه تاجک ها صاحب قدرت شوند آنزمان خواهید فهمید قانون شکنی زورگوئی قلدری بیعدالتی ظلم ستم ناروا غصب اختلاس یعنی چی !
آنکه هفت اقلیم علم را نهاد
هرکسی راهرچه لایق بود داد
همین هائیکه سه صد سال حکومت کردند منبعد هم میکنند
به جوی رفته آب بازهم خمیرود
ر

>>>   تاجیکان مردمانی درباری و خوش مشرب است که در امور اجتماعی و فرهنگی استعداد دارند ولی نسبتاً کوتاه فکرتر و سطحی تر هستند که در دهه های اخیر بیشتر بازیچه مداخله گران بیرونی میشوند.
مثلاً در حدود سه دهه گذشته عقده مندانه و با سطحی نگری بیشتر در عرصه سیاست عمل کردند و در نهایت اعتبار خود را از دست دادند و امروز سیاسیون مافیایی آنها به نمایندگی شان باز هم بازیچه بودن را برگزیده میخواهد هم قوم خود را مانند خود دزد معرفی کنند و هم به وطن درد کشیده خود خیانت کنند.
آینده از آن کسی است که ظرفیتهای واقعی خود را تبارز دهند و اجتماع را جذب استعداد و هنر خود گرداند نه اینکه بی خلطه فیر کند یا در صدد تحمیل و تحدید باشند.
بشر دوست بلخی

>>>   ماباید بخاطر ایجاد یک حکومت فراگیر وملی فکروکار نماییم اگر به پشتون بودن ویاتاجیک واوزبیک وهزاره بودن وطن آباد میشد بایددرطول تقریباً 280 سال میشد که بدبختانه نشد .لااقل ازهمسایه های شمالی مان که تازه استقلال یافتند انتباه بگیریم. کسانی که ادعای تام مالکیت کشور رادارند .کمی بخود بیایند .وقتی خودرا مسلمان میگویند درکجای قران آمده که بیدون تقوا کسی از کسی برترباشد. درکدام کشور دنیا حکومتی را سراغ نمایم که همه ازیک قوم باشد .که نیست .

>>>   سیصد سال حکومت تان هم با زور باداران انگلیسی ، روسی ، پاکستانی ( پنجابی وپشاوری ) عربی ، امریکایی ، بازهم انگلیسی ، اسراییلی ، آلمانی وغیره وغیره بوده است ودر سیصد سال حکومت تان هم کدام کمال نداشته اید ، بخاطر حفظ قدرت بردار برادر را کور کرد، پدرپسر را زندانی و غل وزنجیرکرد ، پسر پدر را در کله گوش لغمان بکشت ، قران را مهر کردید باز غدر کردید ، پسرکاکا علیه پسرکاکا کودتا کرد ، شاگرد استاد را با بالشت خفه کرد وغیره وغیره ، حالا از زنان تان استفاده ابزاری میکنید ، شرم کنید ، گند کردید این وطن را
کابلی

>>>   Arwand
با شناخت نسبى كه از "اصولى" و ديدگاه هاى برترى خواهانه اش در پيوند با ساير اقوام داشتم ميخواستم بنويسم كه هر كسى كه به عوض وى ريس مجلس گماشته شود خوش خواهم شد مگر با ديدن فيلم درون پارلمانى و شنيدن دشنام هاى زيردامنى "رحمانى" عرق شرم بر جبينم نشست و با خود گفتم خدا را شكر كه چنين چيزى ننوشته بودم. ما بد فراوان داريم فقط ميزان و چگونگى بدى هاى شان فرق ميكند.

>>>   Khalid
همو قصه معروف یاد هموطنان عزیز است
به پهلوان گفتند چرا باختی؟ پاسخ داد { چوته ام} تنگ بود
کمال ناصر با 55 رای اش در برابر 123 رای هنوز دعوا دارد و مثل چرچرک چیغ میزند.
این چیغ زدنها فایده ندارد اصولی تو باختی و به زمین خوردی

>>>   ه شمس فروغ
اگر زن نمیبود...؟
گاهی گرگ درلباس میش و گاه هم میش در لباس گرگ، چه میبینم من!؟
میگم این “توره” و “شمله” کجاست؟
نکند حمایت بی چون و چرای بیرونی ها را از دو صد سال بدینسو اینگونه تصاحب کرده باشند...آخر آبروی خراسان در میان است!
صفحات تاریخ خسته اند از یدک کشیدن اینهمه آبروی ریخته “پاچاخیلها”!
نوت: با احترام تام به زنان داغدیده مان..

>>>   زادی
نفرک خودش اینجا نشسته اما زنهارا روان کرده تا از مجلس نمایندگان بازار شنوار درست کند و پولهای کمپاینی خودرا دوباره بدست بیاورد...

>>>   Davod
همه هست و بود شما سلیمان کوهی رذیل بر لنده غری، خیانت و رذالت بنا شده است.
یک بار به تاریخ شرم آور و گندیده تان نگاه کنید، آنگاه خواهید فهمید که شما کی و چه هستید.
حالا فاشیست‌های اوغان روسپی های سلیمان کوهی را وارد صحنه کرده اند.
با عجب مردم رذیل و فرومایه و نامرد در کشور مواجه هستیم.

>>>   بی حیا کیست؟
کسیکه ۵۵ رای در مقابل ۱۲۳ رای برده باشد ولی باز هم دعوای ریاست بکند.

>>>   شرم هم نداري اصولي با تكيه زدن به كرسي پالمان خواب و خيال ديده بودي و مانند خودت هم قطارانت هم چنان برو گمشو خود احمق قوم پرست پشتون

>>>   افغانستان بزرگترین دموکرلاسی درسطح جهان !!!
دراتریش معاون صدراعظم دردیدار با یک تاجر روس دوسال قبل کفته بوده که اگر شما درتبلیغات وکمپاین انتخاباتی ما کمک کنید وما پیروز شویم قراداد های خوبی باشما خواهیم بست!
حالا بعد از دوسال که مردم ازین گفته کوتاه وعمل ناشده مطلع شدند سروصدا بالا کردند وحکومت را به سقوط مواجه ساختند حالا انتخابات برگذار میشود وحکومت جدید جایش را میگیرد
اما درافغانستان که دموکراسی بحد لاعلای خود رسیده وپخته شده است یک وکیل علنا پول توزیع میکند ورئیس پارلملان میشود همه میدانند از رئیس جمهور تا لوی سارنوال وقاصی القضات اما چون مووع مهمی نیست عادی است هیچ عکسالعملی نشان داده هنمیشود چون دموکراسی است!!!
ر

>>>   چـرا تعدادی مردم بر ای رسیدن بهدف ناپاکش از ناروا ترین وسایل استفاده میکنند مثلا تعدادی برای اینکه پولدار شوند تریاک کشت وتجارت میکنند که پول حاصله اش از دزدی هم حرام تر است ، تعدادی دیگر برای اینکه شهرت کسب کنند وبجائی برسند از تفرقه قومی استفاده میکنند مانند اسمعیل یون وخانمش آرین یون همینطور ناصر بی اصول که اینعمل هزار مرتبه بدتر از کشت وتجارت چرس وتریاک وبنگ است > دلیلش اینست که اینان از طریق مشروع وانسانی بجائی رسیده نمیتوانند چون عهنری ندارند ومشت شان خالیست ،
درین شرایط که پاکستان افغانستان را بدوزخ تبدیل نموده هنوز هم تعدادی افراد جاهل برایرسیدن بمقام آتش تفرقه قومی را دامن میزنند
ر

>>>   جنا ب اصولی صا حب شما ریاست جمهوری را به زور گوسفندان و به زور امریکا گرفتید دیگر ان وقت ختم شده که از زور گپ بزنی

>>>   اوغان و زور بسیار دو قطب مخالف است اوغان اگر زور میداشت ولایات خودرا آبادمیکردند و غلام ۴۰ کشور خارجی نمیشدند همین گذشته وصولی را مطالعه کنید که کی برایش آدام غذا خوردن ِ لباس پوشیدن و صحبت کردن را آموخت همین اقوام غیر اوغان اگر در دایره اوغانیز بزرگ میشد حتمآ خودرا یا انتحار کرده بود یا در شرف انتحار میبود اینها بالاتر از انتحاری حثیثت نزد ملت ندارند.

>>>   با سلام به همه: نظر جناب آقای گل امیری نظر همه مردم دردکشیده غیر پشتون است این طائفه نکبت در
طی دو صدسال چی دست آوردی داشته اند برای مردم افغانستان که اصولی یکی دیگرش باشد بجز وطن فروشی و نا فروشی دیگر کاری بلد نیستند به زور
بیگانگان سر مردم افغانستان حکومت کرده اند در غیر
ان ما پشتون فهمیده در افغانستان هیچ نداریم شاید
فهمیده شان همین اشرفغنی باشد که به همه مردم افغانستان معلوم است از الفاظ کردارش معلوم میشود
که عقل کل پشتونها است این انسان احمق اصولی در
مورد اقوام غیر پشتون هیچ اطلاعات ندارد فقط میگوید که پشتون اکثریت است نتنها اکثریت نیستید
بلکه همه پشتونها را که در ترازوی علم و دانش تول
کنی یک نفر فهمیده درست ندارید که فکرش طرف مردم و وطن ما افغانستان باشد همگیشان خائن یکی از دیگری بدتر لعنت خداوند بر همگی این خائنین تاریخ
...معلم

>>>   چرا کمال ناصر بی اصول داماد غنی است که به زور می گیرد

>>>   در گفتی امیری صاحب نازنین ولی لعنت به رهبران بزدل و ترسو ما که قدرت را باردیگر به این چوچه های انگلیس امریکا اسرایل وپاکستان تسلیم نمودند وحالا اینها از زور حرف میزنند کدام زور ، زور تان معلوم است ، اگر امریکا نباشد سه روزهم درکابل نخواهید بود اصولی هندو بچه

>>>   اقای ناصر تو که میخواستی تاجک ها افغانستان را ترک کنند ګپ های پوچ و بی معنی تو هرګز از یاد ملت و مردم نخواهد رفت لعنت به کسی که به تو بی وصول رای بدهدتو از تربیون پارلمان این چیغ و فریاد براوردی وای به حالت کسی که به تباهی این ملت کمر بیګانګان بسته خداوند حال اولادش را کباب کند
والسلام

>>>   زورگوی پشتونهای متحجر و زمان جاهلی تمامی ندارد. زورگویی را باید با زور از بین برد. اینها زبان آدمی را نمی فهمند و با منطق خود شان باید با آنان رفتار شود. اشرف غنی نیز از همین قماش است که به صورت نرم و خزیده می خواهد کشور را به دست این قوم بسپارد.

>>>   اولا من از وکلای قوم پشتون تشکر میکنم که به تعصب نه گفتند دومن اقای اصولی شما 55 رای دارید و اقای رحمانی 123 حالا منطقن که برنده است .سومن وقتی شما از زور حرف میزنید و در چوکی ریس بدون اعلام زیس موقت تکیه میزنید به کدام منطق . اگر ادعا داری رحمانی پول داده ثابت کن ثانین تو هم پول دادی که امروز در پارلمان هستی . پس وکیل پنجشر حق دارد تا چکش بردارد و از حق ملت دفاع کند . اقای اصولی شما واقعن بی اصول و بی منطق هستید و از قوم پشتون نه نماینده گی کرده میتوانید و نماینده هستید فقط متعصب و بی ادب و بی تربیه هستید .
افغان

>>>   تفرقه قومی جای ندارد برنده برنده است.

>>>   تاجیکان مردمانی درباری و خوش مشرب است که در امور اجتماعی و فرهنگی استعداد دارند ولی نسبتاً کوتاه فکرتر و سطحی تر هستند که در دهه های اخیر بیشتر بازیچه مداخله گران بیرونی میشوند.
مثلاً در حدود سه دهه گذشته عقده مندانه و با سطحی نگری بیشتر در عرصه سیاست عمل کردند و در نهایت اعتبار خود را از دست دادند و امروز سیاسیون مافیایی آنها به نمایندگی شان باز هم بازیچه بودن را برگزیده میخواهد هم قوم خود را مانند خود دزد معرفی کنند و هم به وطن درد کشیده خود خیانت کنند.
آینده از آن کسی است که ظرفیتهای واقعی خود را تبارز دهند و اجتماع را جذب استعداد و هنر خود گرداند نه اینکه بی خلطه فیر کند یا در صدد تحمیل و تحدید باشند.
بشر دوست بلخی

>>>   اصولی 55 رای برد . رحمانی 123 رای اگر رای اصولی ضرب دو(2) یادوجند هم شود بازهم به رحمانی نمیرسد اگر تقلب به کمک دولت وحلقات فاشیستی آن دوباره رای گیری شود وراهای گوسفندی را درصندوق پر کنند.
عبید.

>>>   اگر انتخابات شفاف در این وطن دایر گردد که انشا الله دایر خواهد شد شما شاهید باشید تاریخ سیاه جعلی ۲۷۰ ساله فاشیزم نابود میگردد و اوغانستان نامش را به یک کشور حاری از تروریزم ِ فاشیزم ِ تولید مواد مخدر به یک کشور با نام جدید پدیدار خواهد شد اوغانستان نام است که انگلیس سفاک برای غلامان همین پشتون تنبار تحفه داد که در اصل اوغانستان یعنی سرزمین یک نوع سگ های مو کشال هستند است که باید این نام ساخته انگلیس باید برطرف گردد. اگر اوغان یا پشتونها دست شان از وطنفروش و غلامی یکبار قطعه شد اوغانستان انشان الله که بجای خواهد رسید اما اگر باز اوغان را وقت دهیم تا مارا باز هم به یک کشور خارجی بفروشند حال ما بدتر خواهد شد بهتر نی.

>>>   شکست اصولی انچنانکه شما فکر کنید پیروزی فرهنگ چاقو کشی و چکش کشی هم نخواهد بود .در پارلمان جدید جوانان هستند که جلو هردو نوع تفکر شوونیزم را بگیرد .و عدالت ملی را تامین نمایند .

>>>   با وصف مهندسی انتخابات پارالمانی زیر نظر ارگ و جعلکار و تقلبکار و دزد ارای پاک مردم ضیاالحق امر خیل مشاور خاص ریس ارگ غنی احمدزی ارگ نتوانست که ریاست پارالمان را با تطمیع و پول و تبدیلی ناکامی انها به کامیابی از جانب کمیسون انتخابات تحت امر ریس ارگ راست پارالمان به یکی از اقوام غیر پشتون خلاف توقع و محاسبه ارگ تعلق گرفت درحالیکه ناصر اصولی نیمایی از رای گرفته شده اقای رحمانی را ندارد بازهم همین ناصر اصولی فاشیست زشت گو و زور گو با پیش اندازی تعداد از زنان که بدستور ارگ از جانب کمیسون انتخابات کامیاب معرفی شده اند چنجال بی جهت و غیر قانونی و اصولی را براه انداختند برای ناصر اصولی همان شرم ناکامی در انتخابت برای کم بود که میخواست از طریق پیش اندازی زنان ماجرا را خلق کند برعلاوه از شمارش ارا کمیته از دو طرف و اشخاص بیطرف تایید کردند که رحمانی برنده است و ریس مجلس موقت هم برنده شدن اقای رحمانی را رسما اعلان کرده ناصر اصولی با انهم بدون شرم و غیرت زنان را پیش انداخته تا اب را خت کند مگرماهی بگیرد که این پلان ان نیز بناکامی مبدل گردید و اقای رحمانی ریس پارالمان است این کامیابی اقای رحمانی در مقابل اصولی ثابت کرد که پشتون ها از اقلیت هم پاینتر است چیزی که همین بی اصول ادعای اکثریتبودن را دارد حال پوزش بخاک مالیده شد اقای رحمانی تبریکت باشد حق بر باطل پیروز شدنی است وعده خداوند بر حق است.

>>>   ریس مجلس مؤقت در ابتدا رای گیری ۵۰+۱ را ۱۲۴ رای اعلام کرد.
حال حساب از روی اعضای حاضر بود .
همه اعضای پارلمان به خاطری رای گیری آمده بودند .
و همه اعضای پارلمان اصول رای دهی را خوب می‌دانند . اینکه چرا نتیجه ۵۰+۱ = به ۱۲۴ نشد این به این معنی است که یک رای کم از نصف جمع یک است و این دو کاندید یکی هم برنده نیست.
فکر کنید که در برابر رحمانی هیچ کاندیدی دیگر قرار نداشته باشد . مگر از اعضای پارلمان باید نصب جمع یک را می‌برد.
که نبرد . حال لازم است تا شخصی دیگر این امتیاز را از اعضای پارلمان بدست آورد.
تشکر از همه تان.

>>>   ریس جمهور عبدالله بود به دور دوبوردن تقلب اشکار جهانی کردن غنی شد پار لمان نباید به دور دورفت حتی 100 نفر بمیرن

>>>   لطفآ در چشم مردم خاک نزنید،همه میدانند بنابر توافق در آغاز چلسه برنده باید 124 رای میبرد که هیچ یک نبرد.و شما دیدید که این پشتون ها بودند که قومی برخورد نکردند چون تعداد زاید شان به رحمانی رای دادند.بینایی تان را تعصب کور کرده یاوه سرایان.
کابلی

>>>   درطول تاریخ این وطن فروشان ونوکران بیگانه با ترفند ، نیرنگ ، معامله ، وطن فروشی و دست بوسی اجانب قدرت را تصاحب و حفظ نموده اند ، ولی حالا مردم آگاه وآگاه ترشده اند وبه زودی دگر ترفند شان هم کارگرنخواهد بود ، حتی از زنان خویش هم این بی غیرتان استفاده کردند ، شرم باد بشما ......خاین و وطن فروش که در هرزمانی به پشتیبانی اجانب به قدرت رسیده اید وهیچ شرمی هم از خاک فروشی نکرده اید.
کابلی

>>>   دست بیرونی چه بیادر اوغان به هیچ چیزی تن نمیدهد باید ملل متحد تعداد دقیق ارقام این نمک حرامهارا مشخص سازد اینها ۲۵٪ نیستند دعوای اکثریت را میکنند پس چرا فارسی صحبت و نوشته میکنند ؟ اینهارا باید درس انسانیت داد یا از اینها خودرا جدا باید کرد بهترین راه تجزیه است با اوغان که شعارش اوغانیست است نمیتواند کنار آمد

>>>   تا فرهنگ بدماشی وچاقو کشی حاکم است روزخوب نمی بینیم وازین اشخاص هم توقع چندانی هم نداریم

>>>   عمر راوی
تاجیکهای ما با وصف اینکه در میدان نبرد، درمیدان رقابت و در میدانهای زیاد دیگر پیروز میشوند و دشمن را به زانو درمیآورند، اما بدبختانه اختیار کار و عنان حرکت شان به دست آدمهای معامله گر و ترسو و منفعت جو می افتد که در بازارهای بی هویتی، مردم را میفروشند.همین واقعه ایکه در پارلمان اتفاق افتاد یک مثال است. رایگیری شد. رحمانی اکثریت رای ها را بُرد. رییس مجلس اعلانش کردند. فردایش مقابله صورت گرفت، زلمی نوری شهامت کرد و فاشیستها را بیخی موش ساخت. هم به حساب رایگیری تاجیکها بردند، هم به حساب زور. در هر دو زمینه برنده شدند. هرکس دیگر،هر قوم دیگری که میبود، به هیچصورت به مذاکره و مصالحه و جستجوی «راه حل» حاضر نمیشد.اما متاسفانه، تاجیکهای ما،به آسانی برای گفتگو و مصالحه حاضرشده اند و شایدهم به مشوره رهبران تسلیم طلب و بزدل، تن به یک سازش ننگین بسپارند و بالای آتش شور و شعف مردم، باز آب سرد بریزند.

>>>   Soraya Baha
رولاغنی زرنگتر و خاین تراز شوهرش !
بسیار دردآوراست که خانم رولا غنی با دزدی ملیونها دالر زنان فعال و هنرمند را با پول، تطمیع ودادن مقام خریداری و استفاده ابزاری می کند به نفع ادامۀحکومت فاشیستی غنی.
.... به غنی که از زنان استفاده ابزاری می کند و شرم باد به زنانی که زیر باراستفاده ابزاری می روند.

>>>   فریاد زدن مریم سما در کنار هواداران اصولی، نشان داد که این‌ها از چه آدرسی حمایت شده و به مجلس رفته‌اند. باید بپذیریم که این‌ها با رای خود نرفته‌اند. کابل کاملا مدیریت شد و حق افراد بسیاری به پای این‌ها ریختانده شد تا از آدرس وکالت، آلت دست افراد و حلقاتی در حکومت گردند.

>>>   Qasani
جنجال پارلمان ربط مستقيم با اول جوزا دارد.
حكومت با جنجالى كردن كرسى رياست پارلمان افكار عامه را از اول جوزا به سوى پارلمان سوق داد.
١٢تن از نامزدان رياست جمهورى نيز تاكيد دارند كه سر از فردا حكومت وحدت ملى غيرقانونى است.

>>>   روز گذشته پس از اینکه جلسه دو طرف مقابل رقیب در پارلمان به نتیجه نرسید، قرار شد مجلس نمایندگان امروز دوشنبه تعطیل باشد اما یک منبع از داخل پارلمان گفته است که دروازهٔ تالار مجلس به هدایت میررحمان رحمانی بسته باشد اما شماری از هواداران اقای اصولی صبح امروز به زور و پس از شکستن دروازه تالار عمومی داخل تالار مجلس شدند.
در این درگیری سه تن از نیرو‌های امنیتی لگدمال و زخمی شدند و به شفاخانه منتقل گردیدند.

>>>   من صدفیصد مطمئینم که اگر ناصراصولی ابن اندازه رای میبرد اقای رحمانی حتما نتیجه را قبول میکردلذا این برخورد ناصراصولی مخالف وطنداری وافغانستانی بودن است که باید ناصراصولی ورفقایش ازاقای رحمانی کتبا”معذرت خواهی کند.

>>>   اصلا باید. پارالامان منحل گردد ما این پارالامان با گرگ های وحشی بکار نداریم در این شرایط حاد که کشور قرار. آرد باید حالت اضطرار اعلام گردد وخاینین وجاسوسان که می‌. خواهند نظام. آ تخریب کنند. با ید ولت جدی گر دد. و آن هارا دستگیر نماید.

>>>   بهترین راه حل اینست که حکومت ریاست پارلمان رابه مزایده بگذارد هرکس بیشترپول برای خزانه دولت پرداخت همان رئیس شود

>>>   اوغان طبیعتن عقبگرا، پسمانده، بدوی، و دور از فرهنگ شهروندی امروزی است۰
نمونه فرهنگ پنچ هزار ساله است که غنی کوچی از آن لاف میزند، چیزی که ندارند بالای همان تاکید دارند۰ دزد سر خود پر دارد۰

>>>   اینها به درد بخورملت نیستند ازروز اول امتحان شانرا دادند وظرفیت خود را نشان دادند

>>>   به به به نماینده های بامنطق به به به یکدیگررا بکشید بخاطرچوکی مقام وقتیکی جای برای پزیرش منطق دیالوک ختم گردید مثل طفلان به فرق یکدیگر بزنید. واضح است 123 رای نماینده های مردم تفاوت آن با 55 رای زمین آسمان میباشدمنطق درست این است که باید کاندید برنده به کاندیدبازنده تبریک بگویداین است منطق اصلآ ما مردم افعانسات اشتبامیکنیم که شما را به صفت نماینده خودتعین وامیدروزگاربهتررا امیدوارمیباشیم.
عثمانی

>>>   منگل در حالی‌که نیم اینچی سرش را از سنگر بیرون کشیده و با حرارت مرمی های دشکه‌اش را به سوی رحمان شلیک می‌کند فریاد می‌زند:
- والا اگه خو تو مهاجر خر ... ره بانم. برو به کولاب و تاجیکستانت مرده گاو ...
بعد: ته ته ته ته ته ته ته ته ته ته ...
رحمان منتظر فرصت می‌نشیند و همین که می‌بیند مرمی منگل خلاص شد با یک راکت سر شانه‌یی از سنگر بیرون شده و در حالی‌که بوتش را پشت قات پوشیده و پاچه هایش بالاست مثل سلیم شاهین سنگر منگل را نشانه گرفته و جیغ می‌زند:
خی بگیر زن و دختر تو انتحاری مرده گاو ره چیز کنم.
بعد: ددددددمممم ... شیشووو ... غرصصصص

در همین لحظه مجیب کور در حالیکه هفت هشت دکمه‌ی یخنش باز است وارد صحنه شده و بدون هیچ گونه ترسی از مرمی های دشکه‌ی منگل وسط میدان ایستاده شده و دیوانه وار و بی هدف سنگر منگل و سنگر های چهار دور و برش را با یک پیکا مرمی باران می‌کند و بعد دست به جیب می‌برد و نارنجکی را از جیبش بیرون می‌کشد و نعره می‌زند:
خی بگیر بی ناموس. زن تو دال‌خور پاکستانی ره چیزات کنم. حالی مه نشانت می‌تم که شوی زنت کی است.
بعد: ته ته ته ته ... تخ تخ تخ .. گرممممممم

چند سنگر به هوا می‌پرد و جبهه‌ی منگل در سکوت فرو می‌رود و بعد ناگهان طوفان شروع می‌شود‌.

عجب گل در حالی‌که یک پاو نصوارش را تف می‌کند و ایزاربندش سه متر از زیر تنبانش کشال شده است با هیبت و جرات تمام داخل می‌دان شده و رعد آسا می‌غرد:

مه خاندان کل تان می‌گایم بچای خر بی‌ناموس. الله اکبر.

بعد انفجار وحشتناکی صورت می‌گیرد و سنگر رحمان و عجب گل به هوا بلند می‌شود.

شیرین گل در حالی‌که سرش را خم گرفته و در یک سنگر به حالت پرود درآمده جیغ می‌زند:
صدقیت شوم رحمان. خوب کردیش. همی‌طو بزن که گویش ده سرش برود.
نفس گل از یک سنگر دیگر صدایش را بلند می‌کند:
- قربانت برم منگل جان. طوری بزنیش که دیگه ده زندگی از یادش نره که زدنی و تخم دار ای مملکت کی هست.

شبنم فارغ تحصیل از دانشکده‌ی ژورنالیزم و علوم طبیعی و کارشناس مسایل داخلی و بین‌المللی در فیسبوکش نوشته می‌کنه:

- ای چی بی‌قانونی و بی فرهنگی است خدا جان. همه می‌خاین به ذور پیصه و رشوت قدرط ره بگیرند. آدم ازی وظعیت بیخی خصته میشه (پدرنالت های دزد و مهاجر و اقلیت. صدقه منگل پدرکلان که زد گوی شأن ره کشید. این قسمت بین قوس را در دلش می‌گوید.)

احمد کارشناس همه‌ی علوم روی زمین از یک کشور خارجی استاتوس می‌زند:
لطفاً قانون را مراعات کنید. ما بدون احترام به قانون هرگز ملت نخواهیم شد ( چشم ته صدقه منگل جان. خوب کردی که ای جمعیت مهاجر و اقلیت ره سر جای شان شاندی. ای بی‌ناموس ها ره چی به سیاست و چوکی. این قسمت را در دلش می‌گوید)

غلام مامد پجرو ماستر در علوم اجتماعی و جامعه شناسی در فیسبوکش فیلینگ پرود زده و می‌نویسد:
- چشم ته صدقه رحمان جان. خوب کردی ای نسل انتحار و ترور ره سر شان ره پیشت خم کردی. ماکم‌تر می‌زدی. ما تا آخرین نفس همرایت استیم.

شکور برچه مجری فلان تلویزیون و خبرنگار روزنامه‌ی چیز در حالی‌که عکس رحمان را روی پروفایلش گذاشته است استاتوس می‌زند:
- وقت زورگویی خلاص شده. وقتی یک نفر آمد و زن ته دو زد تو هم زن و خوار و مادر شه دو بزن. ای مملکت آهسته آهسته صاحب خوده پیدا می‌کنه. زنده باد آزادی. زنده باد قانون.

علی جان مهاجر زیر پست احمد قلبک گذاشته و پای پوست شکور برچه کامنت می‌ماند:
- چشم ته صدقه. قلمت سبز.

اشرف فروغ

>>>   جنجال پارلمان ربط مستقيم با اول جوزا دارد.
حكومت با جنجالى كردن كرسى رياست پارلمان افكار عامه را از اول جوزا به سوى پارلمان سوق داد.
١٢تن از نامزدان رياست جمهورى نيز تاكيد دارند كه سر از فردا حكومت وحدت ملى غيرقانونى است.
قاسانی

>>>   ....كند حكومت انارشيستي افغانستان را؛ براي حل اين معضلات اقدام كافي ندارد. ضمنن خداوند اصولي فاشيست ومتعصب را از وكالت پارلمان باز بدارد . در دم انتحار قرار گيرد... آدم مثل ناصراصولي هميشه در كشور مشكل ساز است . چون انسان قوم مدار هيچ وقت براي حل مسايل كلان كشور فكر نميكند فقد براي گروه خاص. اين آدم پست نبايد در رأس باشد.
حسين داد سروش

>>>   خلص هرکاریکه وابسته به مادیات بود نتیجه اش منفی وقابل قبول مردم نیست

>>>   اینها مریض اند تکلیف روانی دارند

>>>   اگر اصولی ۱۲۳ رأی می گرفت، آیا میرمن رولاغنی بازهم زنان را برای کودتای مقام ریاست پارلمان بسیج می کرد و از پارلمان باغ وحش می ساخت؟
ثریا بها

>>>   مردارترین کثیف ترین وبد اخلاق ترین مردمان در پاارلمان افغانستان آمده اند هیچ نمایندگی از مردم کرده نمیتوانند .....بالای شان شود مردآباد پارلمان افغانستان مردباد ارگ نیشینان خاین وبی کفایت.

>>>   هموطنان عزیز از هر قومی که هستید، اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است و همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما همه اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و همه ما را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور ما اوغان یا افغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحدت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟

اگر درپاسپورت ما افغان نوشته میشود، ویاخارجی ها ما را ناگزیر بنام افغان یاد میکنند، آن همه نتیجه خیانت های گذشتگان و حاکمان قبلی هستند که همه باید اصلاح گردند.
این بخش قانون اساسی کاملن خلاف واقعیت های کشور است چون افغان نام دیگر پشتونها است و یک نام قومی میباشد. ماده چهارم قانون اساسی کشور باید اصلاح گردد.
بلی،افغان اپگان اوغان پتهان نامهای هستند که غیر پشتونها به پشتونها میگویند درحالیکه خود اوغانها بخود پشتون یا پختون مینامند، و ما اگر پشتون نیستیم پس افغان هم نیستیم۰ ولی چون نام کشور در حال افغانستان تحمیل شده بهترین نام برای شهروندان کشور ما از هر قوم که باشند افغانستانی است، نه نام قومی افغان۰

>>>   گزارش می رسد که نیلوفر ابراهیمی یکی از نماینده گان از صفحات شمال در تلاش همدستی با محفل ارگ است.
درگزارش آمده است که مشارالیه بند وبست ها با نماینده گان ارگ را انجام داده است. نیلوفر از زمان کرزی تا کنون به عنوان زنی هوسران و پول پرست شهرت دارد. وی بعد از آن شوهرش را به یک پست دپلوماتیک وسیله شد، با مقامات محشور گشت. ایشان شراب نوشی عیار و شب زنده داری پایدار است و در محافل عیش و نوش به خوبی شناخته شده است.
گزارشنامه افغانستان موارد مشخصی از استفاده جویی ها و بزم آرایی های موصوفه را در اختیار دارد که به دلیل موارد به شدت خصوصی از انتشار آن خود داری می کند.
در چند دوره پارلمان، زنانی که ناگهان از مسیرهای مرموز به کرسی راه یافته بودند اکثراً با بهره گیری از امتیازات مالی و دولتی، از بین دانشجوان دانشگاه برای شان « بچه » گرفته بودند و شب ها بچه های خود را برای هوسرانی به پارتی های شخصی نگه می داشتند.
درگزارشی که در دست است شمار این زنان فهرست شده اند؛ که نظر به ملاحظات مختلف از ذکر نام های شان به طور مشخص پرهیز می شود.

>>>   سال که نکوست از بهارش پیداست در اغاز کار پار لمان شاهید برخورد های غیر معقولانه وبسیار زیشت بودیم که ابرو وهیثت افغانستان را را بر باد داد ودر مقا بل دوربین های زنده ورسانه های جهان با دیگر توحش عده را که منتخب ملت را یدک می کشد مشاهده کردیم حیف همان رای مردم که به این نمایندگان داده است
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

>>>   ماگر بازی سرچپه می‌بود؟
یعنی آن زمان خداناخواسته اصولی (۱۲۳) ورحمانی (۵۵) رای میداشت، چه می‌شد؟

شهر کابل توسط نیروهای ویژه محاصره می‌شد!

ارگ اعلامیه پخش می‌کرد، تانک های گارنیزیون برای دفاع از (۱۲۳) در عقب پارلمان آماده پاسخ دهی به (۵۵) میبود

وزارت داخله،دفاع وریاست امنیت اعلامیه صادر می‌کرد

چرخ بالها در فضای کابل به چرخش بی وقفه وترساندن طرف ادامه میدادند

تون صدای داکتر غنی همچنان (۱۸۰) درجه بُلند می‌شد

در چندین ولایت افغانستان مراسم رقص اتن برگزار می‌شد

کابل رخصتی اعلان می شد و طرف ۵۵ یی را می‌گفتند برادر باختی ناحق شله نباش

ادعای اکثریت خواهی سر داده می‌ شد
طرفداران (۵۵) متهم به بغاوت و قانون شکنی وجنگسالار می شدند حتی ملا های ارگ فتوا صادر می‌کردند

شخص رئیس جمهور بدون در نظر داشت همه مسائل وارد پارلمان شده و(۱۲۳)را برنده قطعی اعلان میکرد و جیغ میزد زنده باد فلانی !

سرور دانش مطابق به هشتاد ماده قانون درحالی که دهنش کَف میکرد (۱۲۳) برنده اعلان میکرد

اما شانس با آنان نبود و چنان در بازی خود شکست خوردند که تاریخ به یاد خواهد داشت! بلی شکست تیم برسر قدرت توسط نمایندگان مردم.

اما به یاد داشته باشید، حق گرفته میشود...

>>>   عزت و ذلت در دست خداوند است خداوند که بخواهد به کسی ذلت نصیب میکند و به کسی عزت این عزت یکه امروز پشتون ها دارند این عزت نیست که کسی به انها داده باشد این همان عزتی است که خداوند نصیب شان کرده انشاالله هیچ اوباش و شروفساد نمی تواند این عزت خداوندی را از اقوام پشتون بیگیرد.
فهیم از کارته نو کابل

>>>   درجائیکه معیارپول بود عاقبتش چنین است

>>>   کاشکی رحمانی صاحب خود را در ریاست کاندید نمیکرد چون توانایی گرفتن حق خود را ندارد . در جلسه علنی پیروز شد . رییس موقت رییس مجلس نمایندگان معرفی کردش . تیم تخنیکی همچنان . کمیته هفت نفره . کمیته 10 نفره . کمیته 27نفره به تمام دوایر دولتی مکتوب ریاست شان توسط وزارت پارلمانی فرستاده شده .130 وکیل باز ریاست شان را تایید کرده . حالا هم یک مفعول فاشیست با چند روسپی و چند راس خر مانع ریاستش میشود . باید رحمانی زهر بخورد که حق خود را گرفته نمیتواند برایش شرم است

>>>   خیلی باید پولدار بود تا وکیل و رئیس پارلمان شد !
ویدیویی را دیدم که رئیس موقت پارلمان که صادقانه روز رایگیری را شرح میداد، در میان حرفهایش گفت : "من که میخواستم هنگام رای گیری وکلا مبایل با خود نداشته باشند، ولی قبول نکردند ... هریک عکس برگه رای را که به صندوق میانداخت میگرفت تا سند داشته باشد و از کسی که برایش وعده داده پول خود را تقاضا کند".
بیادم آمد که چند جوان کم تجربه ولی در سر هوای خدمت به مردم از طریق پارلمان، چه هیاهو و هیجانی برای مشروعیت انتخابات براه انداخته بودند. ولی معلوم بود که اینبار دیگه نه آقازاده های مجاهد و نه جوانان مدنی که برخی شان شغلهای با آبرو و صد بار مفیدتر را میخواستند ترک کنند، راهی به پارلمان ندارد (به جز پسر سیاف که یکی از وعده های غنی برای جلب حمایت سیاف از لویه جرگه بود). جای آنها را آنهایی که پول باد آورده دارند گرفته اند.
پاکزاد

>>>   مشاور پیشین غنی :
یک وکیل زن با 600 رای، بعد ازمعاشقه با مشاوردرجه یک ارگ، به پارلمان راه یافت.

>>>   جاوید کوهستانی :
لطفا این نوشته مرا به آقای میر رحمان رحمانی برسانید؛
به قول قهرمان ملی کشور شهید آمر صاحب :
اگر آزادی ما زیر سوال رود،اگر غرور ملی ما در هم شکسته شود،اگر استقلال ما نا بود گردد و به عزت ما تجاوز شود در آنصورت این زندگی کوچکترین ارزشی ندارد.
آقای رحمانی؛ محافظین و لشکر خودت هم کم از قطعه (PPS)ریس جمهور نیست، ضمنا پشتوانه کثیر از جمعیت مردمان و جوانان سربکف را با خود دارید که با یک اشاره پارلمان ا در حصار در می آورند و آماده جار‌وب کردن خس و خاشاک هستند که پارلمان را از وجود این پارازیت ها پاک کنند ولی، ولی حس می‌کنم دل شما دل موش است نه از شیر.
بخاطر کرسی پارلمان دلت را باید دل شیر ساخت،
ورنه ۵ سال با این موجودات چگونه ریاست خواهی کرد. معذرت میخواهم که تند و درشت می نوسیم در یک کلمه باید؛ نر و ماده بودن را از همین گام نخست ثابت کرد،
ورنه هر گلو پاره کردن ها کار را بجای نخواهد برد هنوز آغاز کار است.
با این روش که پیش گرفته اید؛ ریاست ات کوچکتیرین ارزش نخواهد داشت وقتی تمام ارزش‌های ما نابود شود.

>>>   «اصولی» اوجِ وقاحت انسانی در سده و زمان ماست. وقاحت کور و خودشیفته‌یی که با شرافتِ نابینایانِ مادرزادی که باور به رنگ‌ها و دگربینی دارند، درگیری مفتضحانه‌یی دارد.
مصیبتنامۀ مجلس ما فقط «اصولی» نیست، اصولی‌هایی‌ست که در کنار او و یا در برابر او با عین سلاح و ابزار «اصولی» می‌ایستند، با این پندار که اگر کسی از قومِ دیگری بر صدرِ مجلس نشیند، همه کارها سربه‌راه خواهد شد. دیدیم که تاجیکی و اوزبیکی سال‌ها بر آن صدر نشستند و ما تماشاگرِ بیهوده‌گی بازی‌های آن‌ها در برابر مردم بودیم.
امیدوارم مردم ما چند سال دیگر نمایشنامۀ مسخرۀ هیاهو و عربدۀ نماینده‌گان این قوم در برابر آن قوم را همزمان با ریختن خون سربازانِ میدان جنگ با تروریستان طالب و فسادِ فاسدانِ حاکم به تماشا ننشینند.
عزیزالله

>>>   متاسفم برای آن عده از اشخاص که.دست خیر ندارند.عقل که اصلا ندارند.واگر هم داشته باشند.پس شیطان صفت هستن.بجای اینکه در نوشته هایش بگويند.فلان فلان هموطن ما به فلان کاندید رای دادن.منبع شرارت اینطوری بیان می کنند آن ازبک این کار را نموده این پشتون تاجیک فلان کار را کرده وآن هزاره هم طرف دار پشتون بوده.لعنت خدا بر آنهای که نفاق را بین ملت افغانستان می اندازند

>>>   طوریکه دیده شده معاشخوران ارگ بنام اگاهمسایلسیاسی خلاف شرف ایمان و اخلاق بنفع اشرف غنی ریس توافقی بمیل خود شان حرف میزنند که این اشخاص عوام فریب خیانت کار رو سیاروی بزرگترین دشمن مردم ما و کشور ما ست و بنام اگاه سیاسی بجای سخنگوی ارگ که دیگر روی برای سخنان گویان ارگ باقی نمانده از چنین اشخاص استفاده میکنند بطور نمونه یکی ازین به اصطلاح اگاه مسایل سیاسی بنام میاگل وثیق است که با استفاده از همین نام در رسانه ها ظاهر میگردد و تمام حرف و سخنش لاق قانون و اخلاق بطرفداری از اشرف غنی و عملکرد نادرست غنی احمدزی قومگرای نفاق افگن است نه منحیث یک شخص بیطرف و تحلیل کننده واقعی رفتار و کردار ریس توافقی قبلی که اکنون مزورانه و ظالمانه کشور و مردم را گروگان گرفته و نماینده و همکار خاین ان ناصر اصولی که با وف ناکامی مطلق از رای انداخته شده به صندوق ۵۵ رای ا بدست اورده و اقای رحمانی ۱۲۴ رای که از ۵۰ + ۱ هم یک رای الاتر است با لجاجت و حمایت ارگ نمیگذارد که ریس موفق به چوکی اش بنشیند و خانه ملت را باچند اوباش و زنانی که اقای جنرال احمدزی مشاور قبلی خاص ریس جمهور در مورد کامیاب سازی انها از طریق رسانه ها توضیح داده و قابل شرم دانسته شده ناصر اصولی با همین خانم های راه یافته شده به خانه ملت توسط ارگ از چند روز است که پارالمان را گروگان گرفته و اشرف غنی خودش هم ریاست جمهوری را بگرو گفته با اینکار اش میخواهد حکومت تگ قومی خودش را بهر هر شکلی از زور بالای مردم تحمیل کند .

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است