چهل سال سركوب در سايه سكوت!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۸/۳/۱۲ کد خبر: 158945 منبع: پرینت

بعد از آنكه نادر خان با كمك قبايل پيشاور و با بي رحمي تمام به قتل كشتار مردم غير پشتون و غصب زمين تاجيك ها، هزاره ها و ازبيك ها پرداخت توسط جوان انقلابي بنام عبدالخالق كشته شد فرزند وي ظاهرشاه توسط قبيله به پادشاهي برگزيده شد.

ظاهرشاه كه به قدرت رسيد پشتونها با استفاده از فضاي ترور نادر خان سركوب غير پشتون ها را شدت بخشيدند محمد گل خان مومند را به شمال گسيل كردند از پارسي زبانا و ازبيك ها خواست "به زبان اوغاني" سخن گويند و بنويسند.

در دوره حاكميت ظاهر شاه زندان ها پٌر از افراد بيگناه به دستور هاشم خان كاكاي ظاهرشاه شدند مردم از ظلم و ستم به ستوه آمدند كه خاندان قبيله شاه محمود خان را مسول اداره كشور كردند...

ظاهرشاه چهل سال به خوشگذراني، شكار، تفريح پرداخت خاندان آن به سركوب اقوام پرداخت ولي متاسفانه بسياري از غير پشتونها از دوره آرام ظاهرشاه ياد مي كنند نميدانند هاشم خان چنان وحشتناك دست به قتل،كشتار غصب زمين، زندان فرستادن و به اسارت بردن خانواده هاي تاجيك،هزاره، اوزبيك پرداخته بود صداي اعتراضي به گوش ما نرسيد!

از شخصي كه باباي ملت ياد مي كنند بايد آن را باباي بدبختي يادكرد چونكه كشور درگير جنگ بيروني با هيچ كشوري نبود بايستي راه پيشرفت و صنعتي شدن را طَي مي كرد اما ظاهرشاه بجاي اينكه توجه خود را معطوف به سازندگي كند خودش به خوشگذراني پرداخت اطرافيان اش به سركوب پارسي زبانان و ازبيك ها كه نتيجه چهل سال خواب، غفلت و سركوب ظاهرشاه چهل سال ديگر جنگ داخلي شد!

واقعيت اين است تا زماني پشتونها با فرهنگ قبيله اي و انديشه هاي قومي خود حكومت كنند كشور نه آرامش دارد نه راه پيشرفت و نه اميدي به ساختن آن است پس اولين هسته ساختن و پيشرفت كشور بر طرف كردن قبيله گران از سطح رهبري بعد ساختن يك حكومت فرا قومي است كه در آن همه بر أساس شايستگي سهم بگيرند.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ظاهرشاه
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دوران بعد از انقلاب را چه میگویی که سلطان علی کشتمند از ملیت هزاره چندین سال صدر اعظم(رییس شورای وزیران) افغانستان بود.
از کار های عمده او ساخت دو تشناب عمومی،یکی در جوار قبر امیر عبدالرحمن خان بود و یکی هم در جوار قبر تیمورشاه در پارک تیمور شاهی.
بد بختانه در زمان طالبان این تشناب ها تخریب شد و در عوض اش مسجد عبدالرحمن خان جور شد و قبر تیمور شاه را نیز کرزی جور کرد و حالا قصر امان الله خان را نیز اشرف غنی جور میکند و در مراسم صد سالگی استقلال افغانستان در بیست و هشتم اسد افتتاح میکند.

>>>   داوود خان مربوط همین قبیله است و منبع تمام بد بختیها ی جاری است
هر عضو مار مار است اما داوود مار دوسر و مربوط همین فاشیرم قدرت است
م . زمین بوس

>>>   بسيار خوب نوشته اى أمير ى صا حب .

>>>   از سوگند های نادر خان :
منبع : تاریخ استقلال افغانستان ،
نوشته :جنرال یارمحمد وزیری
فاتح تـل !!!
تل مرکز بزرگ نظامی انگلیسها بودکه برای پکتیا خطر بزرگی را داشت غازیهای قبایل سرحد مرکز بسیار مهم عسکری را بتاریخ 3جوزا 1298از انگلیس متصرف شدند باز غازیها با قلب های پاک به نادرخان دعوت دادند که مرکز بزرگ نظامی تل انگلیسهارا بطور تشریفاتی فتح کندومراسم ولایت تل رابجاکند
محمد نادرخان که تا آن ساعتها یک مرمی تفنگ هم بطرف انگلیسها فیرنکرده بود مرکز نظامی تل رابه گونه تشریفاتی توسط توپچی فتح نمود وباز او به بسیار بی انصافی وبی عدالتی فتح تل را بنام خود مسمی ساخت،
(امضا وتعهد نادرخان با جنرال یارمحمد وزیری برای امان الله خان )
وزیری به نادرخان گفت:
سپهسالار صاحب !
این جنگجویان قهرمان را که اینجا می بینید به اعتبار فرمان اعلیحضرت غازی املان الله خان جمع شده اند که فرمان را وزیر صاحب عبدالاحد خان مایاربتاریخ 12/حمل /1308 درشاه جوی بمن سپرده بود ،
بعدا عبدالله خان مداخیل برادر زنگی خان مداخیل گفت :
سپه سالار صاحب ! جنرال صاحب وزیری قوماندان لشکر نجات چیزی را بیان کرد که ما برسر آن تعهد کرذده ایم حاضرین به این فیصله کردند که فردا 4میزان 1308درین مورد جلسه میکنیم ،
درجلسه سران لشکر نجات ونادرخان به 15 ماده موافقه کردند که از جمله دو مورد آن چنین بود :
1-پیوست به نجات قدرت به امان الله خان یا یکی از اعضای فامیل او سپرده شود
2- تا آمدن امان الله خان نادر خان کفیل قدرت باشد
( بعد ازان نادرخان باما درقرآن مهروامضاکردکه به تمام فیصله های جرگه گردن می نهد)
( ر )

>>>   Ghaznavi
اينجا سرزمین خراسان است نه سرزمین افغانستان اینجا سرزمین سلطان محمود غزنوی و ابومسلم خراسانی و شاه اسماعیل سامانی و سنایی غزنوی و ابوریحان بیرونی و رابعه بلخی و خواجه عبدالله انصاری و مولانای بلخی و عبدالرحمن جامی و دقیقی بلخی ناصر خسرو بلخی و ابوعلی سینایی بلخی و فرخی سیستانی اینها همه‌شان پیش‌از افغانها بودن در این سرزمین این را فراموش نکنید که اکثریت نفوس افغانها در پاکستان است نه در خراسان اقلیت نفوس افغانها در خراسان است آنها بدون شک که همه‌شان مهاجر هستند این خودش هم ثبوت نشان ميته که شما پشتونها همه‌تان در خراسان مهاجر هستین در زمان احمدشاه درانی در سرزمین خراسان سرازیر شدین سرزمینهای تاجیکها را غصب کردین و همه چیزها را به غارت بردین خودی احمدشاه درانی هم متولد ملتان پاکستان است نه در سرزمین خراسان 75درصد اقوام خراسان غير افغان است زبان اکثریت مردم افغانستان پارسی است یعنی تقریبا 80درصد مردم افغانستان به‌زبان پارسی گپ میزنن
پشتونستان در پاکستان

>>>   راوی
هر نیرو و جریانی که بخواهد و بتواند هژمونی و اقتدار در حال رشد فاشیزم قومی- مذهبی - پشتونی را ضربه بزند و آن را دچار دشواری و گسستگی و ایستایی سازد، از نگاه من یک نیرو و جریان سزاوار پشتیبانی می باشد.
آن تاجیک های که بسیار ابلهانه، به این بهانه و آن بهانه، در خدمت فاشیزم و قوی ساختن هژمونی قبیله قرار گرفته اند، یا آنانی که هنوز هم فریب فاشیستهایی چون کرزی، احمدزی، اتمر، احدی و غیره را میخورند، نقش بسیار زیانبار و تباه کننده برای ملت تاجیک دارند. تاجیکان می توانستند یک محور مستقل ایجاد کنند و جلو تاخت وتاز و پیشرفت فاشیزم را بگیرند. اما متاسفانه، بزرگنماها و کلانکاران تاجیک اعتماد به نفس نداشتند، به مردم خود تکیه نکردند، حفظ منافع شخصی خود را برتر از هرچیزی دیگر دانستند و به دشمن تسلیم شدند.
ایجاد یک محور مستقل تازه نفس، با مشروعیت بی چون و چرای مردمی که بتواند مقاومت نوینی را،ازهر نگاه، پی ریزی کند یک نیازحیاتی و تاریخی است.

>>>   Sajadi
افغانها ويا پشتونها به كدام دليل به اسم افغان و يا افغانستان افتخار ميكند
از هيچ منظوري اين نام به ملت ما افتخار نمي بخشد صرف يك اسم ننگين شرم آور كه حتا خارجي ها از شنيدنش نفرت دارند اين اسم را
(لارد اكلند) نماينده فوق العاده انگلستان درامور آسيا در زمان شاشجاع بنا به درخواست متواتر در سال ١٨٣٩ الي ١٨٤٦ م نام گذاري كرد ..
بيايد عقده هاي قومي را دور اين اسم كثيف وشرم آور افغان و يا افغانستان كه جز ناله غم اندوه ديگر چيزي به كشور ما به ارمغان نمي آورد تغير و اسم پر افتخار خراسان را اعاده كنيم تا باشد نام و نشان شخصيت هاي بزرگ مانند مولانابلخ رح ،فردوسي رح ،حكيم سنايي غزنوي رح ، ابن سينا بلخ رح ، ابو ريحان البروني رح ، پير هرات خواجه عبدالله انصار رح، احمد جام رح ، امام ابوحنيفه رح ، سلمان فارس رح ، امام بخاري رح ، مولف حديث قدسي ويا مسلم بخاري ، امام غزالي رح ،امام رباني رح الفارابي رح ، را تازه و هميشه بااين شخصيت هايكه كه در متون تاريخ به اسم خراسان پيوند دارد را تازه وهميشه افتخار معنوي و اسلامي خويش را داشته باشيم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است