آیا شما هم می توانید مالیات ندهید؟
دست اکثر مقام های دولتی در جیب سرمایه داران بزرگ و فراریان مالیاتی است و سران دولتی ترجیح داده اند تا بجای دریافت رسمی مالیات، به دریافت رشوت اندکی بسنده کرده و در عوض مبالغ دریافتی به جیب شخصی و یا جناحی شان واریز شود 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۲    ۱۳۹۸/۴/۷ کد خبر: 159202 منبع: پرینت

اوضاع درآمدها و مصارف در افغانستان بگونه نامتوازنی بهم ریخته و هیچ منبعی رسمی برای پول های باد آورده به کشور وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) وزارت مالیه که مسوولیت کنترول درآمدها را برعهده دارد تا کنون موفق به ثبت میزان درآمد افراد در کشور نشده است.
در حقیقت هیچکسی نمیداند که بسیاری افراد در افغانستان از چه منابعی تامین شده و میزان درآمد آنان در کشور بر چه اساسی باید سنجیده شود.

وزارت مالیه صرفا به مردم در حد متوسط به پایین فشار ورد می کند تا بصورت کامل از میزان درآمد آنان مالیات بگیرد و در این میان افراد در رده های بالاتر از حد متوسط جامعه، همواره از زیر بار پرداخت مالیات به دولت فرار کرده اند.

افراد زورمند و متمول با درآمدهای بی حساب، زیر نظر هیچ اداره و ارگان دولتی نظارت نمی شوند و هرآنگونه که میخواهند حساب و کتاب می کنند.

طی چند دهه اخیر هیچ کدام از دولت ها در افغانستان نتوانسته اند قانون مشخصی برای فراریان از مالیات های کلان تدوین کرده و در مواردی آنان را به محکمه برای پاسخگویی و جبران خسارات وارده به حکومت بکشانند.

در حقیقت کسی را یارای مقابله با پول های هنگفت باد آورده آنان نیست که بتواند در مقابل رشوت های کلان به سران حکومتی تاب آورده و موفق به حفظ موقعیت خود بشود.

پس از چند دهه متوالی جنگ و ناامنی در کشور، برای بسیاری عادت شده است که در کنار درآمدهای بی حساب، علاوه بر اینکه دیگران را تشویق به مالیات دادن می کنند، خود از زیر بار دادن مالیات به دولت فرار کنند.

این افراد با زورگویی و یا تملق و یا رشوت، مانع اجرای احکام مالیاتی بر اموال و دارایی های خود می شوند و با این کار، علاوه بر اینکه به دولت ضرر می زنند، تعداد دیگری که قرار است از مالیات های عمومی زندگی روزمره خود را بگذرانند نیز بسوی فقر بیشتر می کشانند.

هرچند نظام های گذشته و حال از تقسیم مالیات های عمومی (بیت المال) به فقرا و رسیدگی به افراد زیر خط فقر ابا ورزیده و این پول ها را برای خود و منافع سیاسی شان سرمایه کرده اند، اما این دلیل نمی شود که عده ای به این بهانه از زیر بار مالیات دادن فرار کنند.

دولت باید علاوه بر اینکه بخشودگی های فراوان برای قشر ضعیف جامعه در پرداخت مالیات را مدنظر داشته باشد، بیشتر به تامین بودجه داخلی خود از منابع افراد متوسط به بالا و سرمایه داران بزرگ باشد تا جیب افراد ببیچاره و فقیر این ممکت.

قشر ضعیف جامعه بخاطر تهدید های حکومت و اجرای احکام مالیاتی مجبور به پرداخت مالیات به دولت می شوند، در حالیکه قشر متوسط به بالا و سرمایه داران بزرگ علاوه بر اینکه هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند، بفکر غارت بیشتر منابع دولتی و مردمی هستند.

پس وقتیکه قشر ضعیف مجبور به مالیات دادن هستند، این تکلیف جدی دولت است که از میزان مالیات آنان کاسته و بر سرمایه داران بزرگ و فراریان مالیاتی فشار وارد کند و بودجه های عادی خود را از آن طریق تامین نماید.

اما ظواهر امر حکایت دیگری دارد! دست اکثر مقام های دولتی در جیب سرمایه داران بزرگ و فراریان مالیاتی است و سران دولتی ترجیح داده اند تا بجای دریافت رسمی مالیات، به دریافت رشوت اندکی بسنده کرده و در عوض مبالغ دریافتی به جیب شخصی و یا جناحی شان واریز شود.

با چنین حکومت و دولتی چه میتوان کرد؟
شما بگویید!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مالیات
وزارت مالیه
نظرات بینندگان:

>>>   در کشور های اروپایی هیچ فردی بدون اجازه دولت در شهر هیچ چیز را فروخته نمیتواند،و لو که دستفروش باشد.
اول از دولت اجازه نامه گرفته میشود،بعداً عواید او سنجیده میشود و هر جنسی که بفروش میرسد،قید ماشین فروشات میشود و از فروشات او مالیه گرفته میشود.
در افغانستان تمام شهر ها پر از دست فروشان و کراچی فروشان است و دولت صرف از جایی که اًنها میفروشند،تاجایی میگیرد و آنهم غیر قانونی و هیچ مالیه گرفته نمیشود.
از دکانداران نیز سالانه یک مقدار کمی مالیه،بدون اًن که معلوم شود چقدر فروشات دارد،میگیرند.بعضی وقت ها مامورین مالیه از دکانداران نیز رشوا میگیرند و مالیه آنها را کم مینویسند.
از تجاران ث شرکت های تجارتی نیز همچنان.
یگانه جایی که دولت درست مالیه میگیرد،عبارت از معاش کارمندان دولتی است که ماهوار اندازه اش معلوم است و نظر به مقدار آن مالیه ثضع میشود.
اگر دولت بصورت درست از تمام بخش های اقتصادی جامعه مالیه جمع آوری کند،میتواند هم بودجه عادی و هم بودجه انکشافی خویش را تمویل کند و هیچ حاجت کمک های خارجی نخواهد بود.

>>>   بازار آزاد است !!!

>>>   این حرف جامعه در همه دنیا مروج است که قشر متوسط و فقیر باید مالیات بپردازد، و دولت مردان جیب خود را از پول قشر متوسط و فقیر پر می کند و زور دولت به اشخاص پولدار نمی رسد و چون که پولداران صاحب اعتبار و امتیاز در دولت و فرقی نمی کند که این پول از کجا آمده و چه گونه هر روز به آن افزوده می شود، و آگه شخصی که در آمد بخور و نمیر داشته باشد باید مجبوره مالیات بده و در اشخاص پولدار بر نامه فرق می کند و حتی آبروی کسی که مالیاتش پرداخت نکرده رفته و حتی روی سایت ها قرار می گیرد و اما پولداران اگه مالیاتی هم نده بر خوردی باهاش ندارند، همین پولداران جهان ميليارد ها دلار، پوند، یورو و... در سازمانها جهانی پول باد آورده پول دارند مث نواز شریف که پول از جیب مردم در بانک جهانی پانامه رو به اسم دختر و پسرش نگه داشته بود برملا شد و پدرش هم در آورد تخلف در امانت دولت، این پولداران که باید از ملیارد دلار میلیون دلار مالیات است، بدولت بده، که نمی دهن، کسی بهشون کاری ندارند، چون که پول، پول می‌آورد، این آپارتاید اقتصادی رو هیچ کسی بهش توجه ندارد.

>>>   در زمان که گوریلاهای تحت قومانده پلاکستان مصرو.ف ویرانی وتباهی افغانستان بودندوتعدادی مردم آنرا جهاد میگفتندوقتی مردم از دزدی وراهزنی بعضی قوماندانان به ستوه می آمدند نزد رهبر مراجعه کرده وشکایت می نمودند ، بلان قوماندان دزدی راهزنی ومردم آزاریمیکند مارا ازشر او نجات دهید،
رهبر: اگرمن اورا ازین کار منع کنم تنظیم مارا رها کرده به تنظیم دیگر میرود چون در سایر تنظیم ها دزدی راهزنی غارتگری آزاد است ، اینها همان مردم هستند که حالا مالیه نمیدهند
ر

>>>   کسانیکه از دادن مالیه ابا میورزند و به اشکال مختلف یک کمی مالیه میپردازند و. با عناصر مفسد رشوه میپردازند تا از مالیات آنها کم گردد جرمی بس بزرگی را مرتکب میشوند از نظر اسلامی این کسان مجرمین اند و دولت به هر شکلی که از آنها بطور درستش مالیه اخذ نماید بنیه مالی آن مملکت استوار میباشد و فقر وبیچارگی و غم ودرد از آن مملکت دور میگردد ،کشور های بزرگ جهان که دارای اقتصاد قوی اند پول مالیات خود را به صورت درست جمع میکند و. هر آنکس که کار میکند. و. فابریکه دارد عاید دارد باید از عاید خویش به فیصدی های مختلف به دولت مالیات بپردازند
عبدالله ریحان

>>>   اظهار نتمه مالیاتی غنی و اعضای حکومت باید نشر شود.

>>>   گذارشنامه از پنشیری های خود نوشتهد است:
تلاشی کردن پنجشیری ها یک برنامۀ منظم جهانی بود که درسطح داخلی نیز مطابق همان اجندا قدم به قدم تطبیق گردید. عامل دوم مهم تر از آن بود. ضربۀ روانی پس از یازدهم سپتامبر در امریکا به حدی گیج کننده بود که سردسته های پنجشیر آخرالزمان را به چشم خود می دیدند و حتی سر دسته های تاجک در سال های اول، شب و روز برای خارج کردن همدیگر از چرخه قدرت به خلیلزاد و کرزی خبرچینی می کردند.
این گفتمان مستلزم پژوهش گسترده و آسیب شناسانه است. اما دربیان مختصرمی توان به عواملی اشاره کرد که مصدر وضعیت کنونی اند. پایان کار رهبرانی که از وقایع تاریخی داروندار مغزی شان یک مشت شنیده گی های آمیخته به قیاس های ساده لوحانه بود؛ و از آفریدن قدرت پرواز سنجش و ترسیم آینده، درجا زدند؛ خس دزدی را غایب مطلوب دانستند؛ در دستگاه تلویزیون به جای یک فرد اندیشه ورز و مجهز با فهم راهبردی، یک «موتروان» را ده سال مقام معاونیت دادند؛ باید همین گونه باشد.
تلویزیون تنها یک مثال است. در تمامی سکتور ها چنین کردند.
مورد دیگر: ملتی که اقتدار خود را دو دسته تحویل دیگران داده و سپس داوطلبانه خود را خلع سلاح کرده و ذخایر جنگی خویش را به نرخ آهن لیلام کند؛ چرا از چشم خلایق دوست و دشمن نیفتد؟ چرا نابود نشود؟ زوال این ها یک درس عبرت برای همه است. آن چه درمورد پنجشیری ها نوشتم، قبلاً دامن گیر دیگر طوایف تاجک بوده و آن ها مدت ها پیش خردو خمیر شده و در مرداب بحران رهبری غلت می زنند. این شکست و زوال، صرفاً فهرست آدم های دست نشانده، ابزاری و در نهایت غلام بچه ها را افزایش داده؛ اما در عوض، توازن و اعتماد ملی واقعی را از بین می برد و برای پشتون و هزاره و ازبک نیز خطرناک است. پشتون و هزاره نیز دستخوش بحران اعتماد و رهبری است. چون همه ای مردم در یک کشتی بحران سوار اند. یک گوشه اش در آب رفت، همه ای کشتی غرق می شود

>>>   اطلاعیه مشترک قوماندانی عمومی گارنیزیون و قوماندانی امنیه ولایت کابل :
قوماندانی امنیه ولایت کابل وقوماندانی گارنیزیون شهرکابل طی یک عملیات خاص وموفقانه بنام ( اژدهای هفت سر ) را امروز ساعت سه بجه صبح به وقت گرینویچ لندن و ساعت هشت صبح به وقت افغانستان براه انداخت ، این عملیات که صرف برای نامگذاری آن یک هفته رای زنی مصرف شده است دوصد تن از جنرالان باتجربه وزارت داخله وگارنیزیون که همه ماستر علوم نظامی هستند وسربازان اشتراک کننده همه سند تحصیلی دکتورا دارند سهم داشته اند ، به نسبت حساسیت موضوع از تعداد سربازان ذکری بعمل نمی آید ،البته صرف اینقدر گفته میتوانیم که اضافه از سه صد سرباز درین عملیات مهم سهم داشته اند ،
برای این عملیات از دوماه پیش آماده گی ها اتخاذ گردیده بود که برای اکمالات واجرای بموقع آن دوصد ملیون افغانی از بودجه وزارت داخله مصرف صورت گرفته است، ، این عملیات موفقانه امروز با اجرای یک کمین براه افتاد که در نتیجه یک قاچاقبر مهم در سطح منطقه وجهان که 13 سال عمردارد واز مدت پانزده سال پیش تحت تعقیب نیروهای قهرمان کشفی ما قرارداشت زنده بدام منسوبین قهرمان پولیس قوماندانی امنیه کابل افتاد ،این کاچاکبر نیم کیلو چر س را طور مافــــــــوق ماهرانه درجیب کرتی اش جابجا نموده بود که توسط پرسونل همیشه بیدار ما کشف واز جیبش استخراج صورت گرفت ،چروس متذکره درحضورداشت هیئت سه گانه از اداره امور ریاست جمهوری ، نماینده یوناما، نماینده وزارت داخله، نماینده وزارت صحت عامه ،نماینگان پارلمان نماینده اتحادیه اروپا وضمیرکابلوف نماینده روسیه درامور صلح افغانستان از نزدیک معاینه وتائید گردید ، قاچاقبر دستگیر وبه پنجه قانون سپرده شدوبجرم خویش اعتراف نمود ه وهمچنان بعد ازینکه چندین مراتبه اورا شوک برقی دادیم به این اعتراف نمود که انتحاری هارا توسط بایسکل از یک محل بمحل دیگر انتقال می نموده است ، همینطور دوصد افغانی پول نقد از نزدش بدست نیروهای واکنش سریع پولیس افتاده است ،با انکشاف بیشتر موضوع معلوم شده که یک عدد ماین از زمان تجاوز شوروی به افغانستان منفجر ناشده باقی مانده بود این فرد خطرناک می خواست توسط آن وزارت دفاع ، سفارت امریکا ، دافغانستان بانک، میدان هوائی حامد کرزی ، را کاملا از روی زمین محو کند ،همینگونه بعد از شکنجه های متواتر قبوال کرده است که نقش اصلی را درحادثه 11سپتمبر بعهده داشته است، موضوع تحت تعقیب جدی قرار دارد،به نسبت حساسیت موضوع از محل نگهداری مواد ظبط شده ذکری صورت نمیگیرد ،در ساعت شش شام امروز رسما ختم موفقانه عملیات ( اژدهای هفت سر) اعلام میشود !
ومن الله توفیق
قوماندان عمومی عملیات
سه تر جنرال انجیر گل ( آتش خور)

>>>   وزارت داخله هر روز اعلان میکند که دو عدد تابلیت k وسه عدد تخم مرغ تاریخ گذشته رابا پنج عدد فانتای ناجایز کشف ودستگیر کرده است !!!! خودرا با این بازی ها مصروف نشان میدهد درحالیکه ترورست های طالب با پاکستانی ها در یک روز 25 هموطن مارا در بغلان کشتند ، این دستگیری چند گرام تریاک مهمتر است یا اینکه 25 فامیل به ماتم گرفتار شوند کی باید از مردم دفاع کند؟؟
کشف تابلیت k وچند گرام چرس دست آورد گفته میشود ، یا جند فرد ناتوان را از زیر پل سوخته گرفتن این باید مصروفیت پولیس باشد؟؟
با این کارها کپ قهرمانی را بدست آورده نمیتوانند

>>>   در دنیا دو نوع مالیه وجود دارد ، مالیه عادلانه وغیرعادلانه ، مالیه از معاش ، در آمد ، کسب وکار ، تجارت ، زراعت مالیات عادلانه ومالیه از کریدت کارت مردم عام غیرعادلانه میباشد ، که توسط ملا نصرالدین دوم جهان بالای مردم عام به زور خلاف قانون وخلاف مصوبه پارلمان کشور عملی گردیده و از پول مالیات کریدت کارت مردم شرکت های مخابراتی ودولت تک قومی ، فاشیستی ، فاسد وبیکاره غنی جمع رولا غنی یهودی تحت عنوان مصارف دفتر بانو اول مصروف دزدی اند.
کوه کن

>>>   ۲۰ ساعت کار+
۱ ایجاد وزارت صلح با بودیجه نامعین
۲ ایجاد مشاوریت فرهنگی با بودجه ی نامعین
٣ ايجاد معاونيت حكومت داري در چوکات ریاست دفتر اما چاقترو بزرگتر از اصل ریاست دفتر،با بودجه نامعلوم
۴برگزاری جشن استقلال با بودجه چهار میلیونی
۵ برگزاری جرگه صلح چهارصد میلیون افغانی
نتیجه=
۸۰٪ فقر
٪۵۲ فیصد فقر چند بعدی
اقتصاد «0»
امنیت«0»
تربوز ۱😆
فساد اداری تامرز صد
دیگر هایش را شما بگوید:
مجاهد اندرابی

>>>   وقتی سخن از مالیات بمیان می ایدلرزه به جان الکوزی وحبیب گلزار وابراهیم محب می افتد اینها سالها از مالیات گریز نموده اگر واقغا اینها مالیات واقعی خودرا بپردازندبرابر مالیات تمام دیگر تاجر ها میشود الکوزی سیگار هارا در زیر جای الکوزی پنهان مینماید وحبیب کلزار هم از پسر کاکای خود درس دزدی را اموخته دیگر در مالیه دهی تن در نمیدهد ومواد اولیه کاکا کولا ودیگر لوازم را بدون محصول انتقال میدهد ومحب ودیگران هم که کنون شریک خلیل زاد اند وواسطه ای فوق طاقت وقدرت دارداز سیخ وسمت ومواد تعمیراتی سند معافیت گرفته حاضر نیستبه به مالیات دولتی سرخم نماید ازین رو اشرف غنی به ناحق چیغ میزند اینها همه شریک ارگ وارگیان وبالاتر ازان اند تمام فشار انها بالای چند دوکاندار است که مصارف روز وروزگار خودرا هم تکافو نمی نمایند
گل نبی عیدی زاده

>>>   این لوحه به زبان پشتو و امگلیسی است
نمونه کامل وحدت ملی

>>>   بر اثر انفجار انتحاری امروز دوشنبه در شهر کابل 34 نفر کشته شدند و 68 نفر هم مجروح شدند .
منابع غیررسمی از کشته شدن 34 نفر در این حادثه می‌گویند اما منابع رسمی در کابل هنوز آماری از کشته شدگان ارائه نکردند.
مسؤولان اطلاع رسانی وزارت داخله افغانستان می‌گویند پس از بررسی‌های بیشتر جزئیات این انفجار اعلام می‌شود.
شاهدان عینی می گویند این انفجار مقابل ساختمان مهندسی وزارت دفاع و چند صد متری استادیوم غازی رخ داده است.
فدراسیون فوتبال افغانستان، برج های گلبهار و لویزیون شمشاد در همین ناحیه واقع شده اند.
«نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان در صفحه توییتر خود نوشت: نخست یک خودرو بمب گذاری شده منفجر و سپس مهاجمان انتحاری وارد صحنه شده اند.
«فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع تایید کرد که این انفجار در نزدیکی یکی از ساختمانهای این وزارتخانه رخ داده اما مهاجمان موفق نشده اند وارد آن شوند و از محل مسکونی شهروندان استفاده کرده و به مقاومت می پردازند.
درهمین حال، فدراسیون فوتبال افغانستان نیز اعلام کرده است که شماری زیادی از کارمندان این فدراسیون مجروح شده اند و به ساختمان نیز، آسیب رسیده است.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در صفحه اجتماعی خود در فضای مجازی مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و مدعی شد که هدف آن نیروهای امنیتی دولت بوده است.
در اطلاعیه این گروه آمده است که ابتدا یک خودرو بمب‌گذاری شده برای برداشتن «موانع» منفجر شده و پس از آن چند مهاجم انتحاری داخل یکی از ساختمان های وزارت دفاع شده اند.
بر اساس این اطلاعیه، ساختمان ریاست لجستیک وزارت دفاع آسیب جدی دیده و شماری از افسران نیز کشته شده‌اند.
طالبان هرچند آسیب دیدن غیرنظامیان در این حمله را تایید کرده، اما گفته است که هدف این گروه غیرنظامیان نبوده، بلکه آنان در نتیجه شدت انفجار آسیب دیده‌اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است