از ایران آمده ای؟ پس جاسوس ایران هستی!
در حالیکه هیچکدام ما هیچ دل خوشی از ایران و ایرانی و دولت ایران و سیاست های ایران در قبال افغانستان و از همه مهتر رفتارهای نژاد پرستانه ایرانی ها نداریم، اما باز دلخوشیم که با آنان همدین و همزبانیم و تاریخ مشترک داریم 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۳    ۱۳۹۸/۴/۳۰ کد خبر: 159491 منبع: پرینت

شیعه هستی؟ از ایران آمده ای؟ در ایران کار کردی؟ با ایران صادرات و واردات داری؟ در ایران درس خواندی؟ در آنجا مهاجر بودی؟ پس جاسوس ایران هستی!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) شما اگر از آمریکا و یا اروپا و یا دیگر کشورهای غربی و شرقی حتی پاکستان، وارد افغانستان شوید، مورد احترام هستید ولی به محض اینکه احساس شود از ایران به افغانستان آمده اید، طرد می شوید و تقریبا همه به چشم دیگری بشما نگاه می کنند.

با وجود این که برای همه آشکار شده است که عودت کنندگان از ایران به افغانستان، از دیگر بازگشت کنندگان به کشور به خصوص عودت کننده ها از پاکستان، زیرک تر و پخته تر و کارا تر و فهمیده تر هستند و اگر در امور اداری و حکومتی به آنان احساس نیاز نمی بود، هرگز هیچکدام شان در هیچ اداره ای استخدام نمی شدند، بازهم به آنان به چشم یک جاسوس و مامور اداره اطلاعات و یا سپاه ایران نگریسته می شود. حالا این مقام یک فرد عادی پیشخدمت در یک اداره باشد و یا معاون رییس جمهور....! فرقی نمی کند.

عودت کنندگان از پاکستان اکثرا بی سواد بوده و با مدارک تقلبی وارد افغانستان شده اند و فقط امتیازی که دارند، پختگی آنان در مکالمه با زبان انگلیسی است و این مورد سبب شده است تا این قشر از عودت کنندگان بر بازگشت کنندگان از ایران در نزد نمایندگان دیگر کشور ها امتیاز داشته باشند و برخی خارجی ها از اینکه به فرد از ایران آمده اعتماد نکرده و او را در مسند مهم حکومتی و اداری و یا سازمانی جای نداده اند خوشحال بنظر می رسند. در حالیکه تمامی زحمات و کارهای اداری و تشکیلاتی برعهده بازگشت کنندگان از ایران می باشد که با مدیریت افراد عودت کننده از پاکستان به هدر رفته و به نفع پاکستانی ها ختم می شود.

ذهنیت اینکه همه عودت کنندگان از ایران، جاسوسان آن کشور هستند و هرگز نباید به آنان اعتماد کرد، مگر با گذراندن آزمون های خاص و تست های جدی مخالفت با نظام ایران، از کجا سرچشمه گرفته است؟ از نفوذ آمریکایی ها بر اذهان و روان اجتماع یا بدرفتاری و نژاد پرستی ها ایرانی ها با مهاجرین و یا اشتباهات سیاسی ایران در قابل همسایه هم دین و هم زبان و هم فرهنگ اش افغانستان...؟

در حالیکه هیچکدام ما هیچ دل خوشی از ایران و ایرانی و دولت ایران و سیاست های ایران در قبال افغانستان و از همه مهتر رفتارهای نژاد پرستانه برخی ایرانی ها نداریم، اما باز دلخوشیم که با آنان همدین و همزبانیم و تاریخ مشترک داریم.

هرچند نباید نادیده گرفت که بیشتر مردم ایران انسان های خوب و قابل احترامی هستند که میزبانی را در حق مهاجرین بخوبی ادا کرده اند و مهاجرین ما قدر دوستی ها و خوشی هایی را که در دوران مهاجرت با ایرانی ها داشتند، هرگز از یاد نمی برند و تعدادی از مردم ما در طول چندین دهه مهاجرت در ایران تقریبا به بدنه جمعیتی ایران (از نظر مردم) متصل شده اند، اما متاسفانه این موارد در سطح سیاست های دولتی و جمعیتی ایران تعمیم نیافته و چه بسا در مواردی برعکس آن به منصه ظهور رسیده است. مگر اینکه موارد پیش آمده در سال های اخیر را بادیده مثبت بنگریم...
بگذریم که...!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   شبکه!
از ظلم ایران ناخوش! مګر هم دین و همزبان؟ اینهمه همان تبعیضیست که شما براه ړانداختید!
من پشتون هستم مګر از ګلبدین،زرداد قلم وجمن و سیاف یک انسان شیعه و هزاره که بینی ان صفر و چشمانسان یک خط هم باشد اما انسان، نور چشم من است و به ملیون ګلبدین هم تعیضش نمیکنم!
مردم هیچ جشور بد نیستند! اما دولتها بد وخوب دارند!
شبکه! من ان پروفیسورانیکه در ایران تربیه شده زیر پل دیده ام! اما از پاکستان به زیر پل کم اند!
تریاګ قتل هیرویین دزدی و رشتهای فحاش در ایران بسیار وطنداران مارا تربیه کردند!
ازان هزاره ببرس که روزش از دست هزاره های ظالم بد است! ازان پشتون بپرس که از دست ګلبدین تباه است که دین زبان و رنګ و قوم هیچ است!

>>>   اگر این قانون را بپذیریم که هر کس از ایران آمده اند، جاسوس ایران هستند، پس تمام مهاجرینی که از هر کشور وارد افغانستان می شوند، جاسوس همان کشور است! بی منطق ترین سخنی را که می توان روی آن انگشت گذاشت همین سخن است. جاسوسی به این راحتی نیست. جاسوس معیارهای خاص خودش را دارد که بسیار پوشیده و سری است که در مقامات بلند پایه باید آن ها جستجو نمود.
روزی در یک مجله ایرانی خواندم که نوشته بود افغانستانی هایی که از ایران به کشورهای غربی مهاجرت می کنند برای آن کشورها جاسوسی ایران را انجام می دهند! این هم یکی دیگر از سخنان غیر منطقی است که این بیچاره افغانستانیها به آن متهم می شوند. افغانستانی های که به کشورهای خارجی ساکن می شوند از کجای ایران برای آنان جاسوسی می کنند؟ از خیابانها و کوچه ها و کارگاهای سنگبری و کشاورزی و...؟ جاسوسهای کشورهای غربی را باید در بدنه دولت ایران جستجو نمود. جاسوسهای هر کشور در یک کشور دیگر در مقامات بالا خود را جا می دهد تا اطلاعات مفید را بتوانند به مقامات بلند مرتبه همان کشور منتقل کنند. روزی در سایت ټول افغان خواندم که مردم هزاره ای که در اطراف شهر هرات ساکن شده اند و خانه های محقر را برای زندگی خود ساخته اند، از سوی این سایت همگی مزدور و جاسوسهای ایران قلمداد شده بودند و سکونت آنان را در این شهر برای افغانستان خطرساز خوانده بودند و گفته بودند که ایران برای آنان در هرات زمین خریده و منزل ساخته است باید آنان به مناطق اصلی شان منتقل شوند. من در زیر آن یادداشتی به زبان پشتو نوشتم که این مردم بیچاره که از ایران دل خوشی ندارند و اکثر آنان به اصطلاح ایرانی ها رد مرز شده اند و یا برخی از آنان از مناطق مرکزی کشور آواره شده و به این منطقه به علت امنیتی که داشته پناه آورده اند، چگونه می توانند جاسوس یا مزدور ایران باشند؟ این توطئه دیگری است برای تحقیر و ایجاد محدودیت برای مردم هزاره. سپس نوشتم باکی نیست مردم هزاره را به مناطق اصلی شان برگردانید و تمام مناطق هزاره که توسط پشتونها اشغال شده باید از پشتونها تخلیه شده و هزاره ها را به سرزمین اصلی شان منتقل کنید. این بهترین خدمتی است که برای هزاره ها می توان انجام داد. یا نوشته بودند که هزاره ها باید به مرز بین افغانستان و پاکستان منتقل شوند که نتوانند با ایران تماس داشته باشند. معنای این سخن این است که مردم هزاره را باید در حلقه زندان پشتونها قرار داد تا به خودی خود توسط پشتونها از بین بروند. گلبدین حمکتیار در همین سایت نوشته بود اگر وضعی که به همین منوال است ادامه پیدا کند چند سالی دیگر مردهای پشتون غلامان و زنان شان کنیزان مردم هزاره خواهند گردید. تعصب و خود خواهای در این قوم غوغا می کند و تحمل داشتن یک خانه برای مردم هزاره را ندارند. در کوتی سنگی با چند جوان هزاره با یک موتر از یکی از کوچه ها گذر می کردیم که یک زن از کلکین خانه اش خطاب به ما گفت شما یک روزی مزدورهای ما بودید حالا داخل موتر سوار می شوید! بلا فاصله یکی از بچه ها در جوابش گفت شما یک روز دزدهای ما بودید و حالا نمی توانید دزدی کنید. این فضای آلوده و غیر معقول متأسفانه در کشور ما از جهل و نادانی و خود خواهی و برتری طلبی ناشی شده و امیدواریم که روزی بیاید هیچ اثری از این فرهنگ منحط و شیطانی در کشور ما وجود نداشته باشد.

>>>   از پاکستان آمدی ؟ درانجا درس خواندی ؟ درانجا کارکردی ؟ درینصورت تو جاسوس پاکستان هستی !

>>>   در افغانستان مروج است از قدیم و. بخصوص از زمان رژیم سفاک کمونستی که به هموطنان ما در بعضی کشور ها سفر مینمودند و. بخصوص در آنجا تحصیل مینمودند همه آنها جاسوس همان مملکت بود فعلآ این پروسه به اوج اش رسیده هر افغانستانی که از کشور های خارجی به افغانستان میایند آنها وطن فروش و جاسوس همان مملکت اند ،امید نویسنده محترم از خود. شروع کند و توصیه برای همه هموطنان عزیز ما که دیگر مردم بیگناه و. بیچاره که سالها دور از وطن اند و. دوباره به افغانستان میایند بهچنین اتهامات نا مشروع اتهام نبندند و. راه آذادگی و. همت بالا را در پیش گیرند
عبدالله ریحان

>>>   نوشته ای پر از تناقض...در اصل نویسنده قصد داشته که از سیاست دولت افغانستان و تبعیض در استخدام مهاجرین بازگشته از ایران انتقاد کند .برای خالی نبودن عریضه لگدی هم به ایران بی پناه زده.خوب از فضای هجمه علیه ایران استفاده میکنید و جولان میدهید.فرمودید مهاجرین بازگشته از ایران زیرک تر و باهوش تر و فهمیده تر هستند.
اگر ایران چنین جهنمی است که گفتید چطور این پیشرفت ممکن شده است.تلاش مهاجرین فقط بخشی از ماجراست.مهاجرین در پاکستان هم تلاش میکنند و به گفته خود شما اکثریت به این حد نرسیدند.فرمودید که هیچ دل خوشی از ایران و ایرانی ندارید.در اصل یعنی از هشتاد میلیون جمعیت این کشور هیچ دل خوشی ندارید.با این وجود به صورت میلیونی اینجا تشریف دارید.پر رویی شما سنگ پای قزوین را از رو برده.ایران خودش بیشتر از افغانستان درگیر مشکلات است.و در حد توانش کمک میکند.و شما هنوز عقلتان نمیرسد که دوست و دشمن را بشناسید...
شهاب

>>>   ایران هم مانند پاکستان هدف نهایی اش برای همسایه افغان خود؛ نداشتن نظم و دولت قوی است تا آب ، تولید داخلی و نیروی کار خود را مدیریت کند. در این سالها بدتر هم شده و بخاطر مخالفت با امریکا، مثلاً در یکی دو سال اخیر روز به روز حتی بیشتر از غربیها خرج می کند و سلاح و منابع خود را بالای طالبان و خصوصاً سیاسیون غیرپشتون هزینه میکند تا امریکا و خصوصاً دولت دست نشانده افغانستان را ضعیف تر جلوه دهد تا حتی طالبان بتوانند سهم بیشتر قدرت در آینده صلح افغانستان را بگیرند تا ایران و پاکستان راحت تر بتوانند در آن نفوذ کرده و امریکا را از سرمایه گذاری در افغانستان ناامید بسازند.
مردم ایران با وجودیکه خودخواه هستند ولی از آنجایی سواد و درک کافی دارند نسبت به دولت خود بهتر هستند و از مشترکات نژادی و مذهبی خود با تاجیک ها و هزاره های افغانستان، مخوف ترین تخریبات را انجام میدهند و بنا به درک پائین و عقده های موجود در بین اقوام افغانستان، حتی تا نزدیک به ۱۰ میلیون از افغانهای عمدتاً غیرپشتون را مرید و حتی جاسوس ایران گفته میتوانیم و تا زمانی که یک دولت قوی و چند سال سازش بین اقوام افغانستان بوجود نیاید متآسفانه این آسیب پذیری داخلی را خواهیم داشت.
اما خوشبختانه افغانها ،خصوصاً هزاره ها، که عبرت بیشتری از همسویی با ایران گرفته اند کم کم درک کرده اند که ایران هم مانند هر کشوری فقط به فکر منافع خود (آب ، بازار فروش و کارگر ارزان) است و حتی عمق استراتژیک آن (مخالفت با امریکا) با راه پیشرفت افغانستان در تضاد است و از هر ابزار ناسالمی (تفرقه ، مافیای قومی و ...) به جان مردم عام افغانستان استفاده میکند و آنها را سالهای دیگر هم به تخریب وطن و وطنداری مصروف خواهد ساخت و بس.
رحمت الله پدرام

>>>   يقيناً كه افغان هاي عودت كننده از ايران ، الزاماً همه جاسوس نيستند ولي نميتوان انكار كرد كه عده يي از انها به جاسوسي هم براي دولت ايران مبادرت ميورزند.اين عدهء معدود شايد به گونهء دستوري و سفارشي و مهندسي شده؛ بنام برگشت كننده به افغانستان بازگشت كرده باشند.
گذشته از اين مسأله ؛ دو- سه مورد رنج آورِ ديگر هم نتيجه و ارمغانِ بازگشت مهاجرين افغان از ايران است:
١- اعتياد به مواد مخدر سنتي و صنعتىِ تعداد قابل توجهي از برگشت كننده گان
٢- ابتلاي تعداد قابل ملاحظه يي از معتادين به مواد مخدر و غير معتادين ؛ به امراض مسرى يي مثل ايدز، هپاتايتس نوع B و نوع C
٣- فراگيري فنون جديد كلاهبرداري، كيف قاپي، آدم ربايي ؛ جرايم و تخلفات سايبري ، سرقت وغيره

>>>   بنده ایرانی هستم به خاطر مسایل مذهبی تاریخی افغانی ها رو تو کشورم به عنوان مردمی بیگانه نمی بینم فکر نمی کنم نژادپرست ایرانی به شرطی که واقعا ایرانی باشه تفکر مخالف من داشته باشه اما بد رفتاری با افعانی ها اول مربوط به شهر ترک نشین و کردستان ایران هست که باید بگم خود ما هم مورد تهدید این افراد هستیم از مناطقی مخصوصا ترک نشین خطر تجزیه وجود داره بطوری حتی بعضی از ترک های ایذانی خودشو ایرانی نمی بینند می تونید با جست جوی واژه پان ترک تو توییتر متوجه منظورم بشید
دوم این مورد کمی پیچیده و طولانی هست افرادی به اصطلاح غرب زده در کشور من هست که بخام کوتاه توضیح بدم فرض کنید از طرف دشمنتون حزب در کشور ایجاد بشه و دشمتون به راحتی در کشورتون تبلیغ کنه از طرف دیگه ای به خاطر فساد عمیق و دعواهای سیاسی شدید اقدامی با این افراد صورت نگیره و بدتر از همه نظام کشورتون اصلاح ناپذیر باشه دیگه خودتون حساب کنید که کشور ایران در چه شرایط بحرانی هست

>>>   در کابل اگر از طرف حزب معرفی نشوی و از ایران هم امده باشی تو را نمیگیرند
میگویند جاسوس هستی
سلیمان

>>>   فقط یک مهاجر که در ایران زندگی کرده باشد میفامد که ایرانی ها چه دردی به آنها داده است، و بس.
فقط یک مهاجر میفامد که ایرانی یعنی نفرت، ایرانی یعنی اذیت مهاجر خصوصاً هزاره (بخاطر شناسایی از روی چهره اش).
ما که در ایران زندگی کردم میفامم که افغانی کثافت چقدر زجر آور و حقیر کننده است، و بس.

>>>   این بی شعور های افغان ملتی سالهاست مردم اصیل هرات ما را به جرم ایرانی بودن از منصب ها و ادارات محروم ساخته اند و تمام مسئولیت ها و وظیفه ها به کوچی های مهاجر پاکستانی تحویل داده میشود
با این اقدامات خود را منفور میکنید
حبیب خراسانی

>>>   مرا از دو اداره کشیدن چون مدرک تحصیلی از ایران داشتم
متاسفم

>>>   برادران وخوهران وطندارم/از توطئه های دشمنان کشورهای اسلامی بخصوص کشورهایی که در محور مقاومت قراردارند بشمول ایران عراق سوریه لبنان یمن غافل نباشید ؛ ناخواسته وبدون مفکوره ومطالعه واندیشه در زمین دشمنان بازی نکنید امروز ملل مستضعف وعقب نگه داشته شده توسط استکبار جهانی که در راس ان آمریکا ومتحدانش بشمول رژیم اشغالگر قدس وانگلیس مکار وسایر متحدان امریکا غافل نباشید.امروز امریکا ومزدورانش درتمام کشورها از جمله ایران نفوذ دارند.سازمان مجاهدین خلق ایران که در ایران به منافقین معروفند وفرقه بهاییت وسلطنت طلبان وگروههای چپی وکمونیستی مانند دموکراتهای وکومله ها ووهابیسم سعودی واماراتی ودیگر اپوزیسیونهای نظام جمهوری اسلامی دست در دست هم سعی در ایجاد تفرقه وچند دستگی دارند ومیخواهند در داخل افغانستان جنگ ونزاع های قومیتی وحتا تجزیه افغانستان را در مفکوره خود دارند.دشمنان با بدگوییی وبد جلوه دادن ایران میخواهند هزاره ها را بکوبند چرا؟؟؟ چون از میان مهاجرین وافغانستانیهای مقیم ایران که ممکن است از حضورشان در ایران بیش از 40 سال میگذرد لشکری جنگجو وقهرمان پاگرفت بنام فاطمیون که نقش پر رنگی در شکست داعش درعراق وسوریه داشت وضربات سهمگینی بر پیکره داعش زد.اندیشکده های صهیونیستی و آمریکایی خوب میفهمند که این لشکر فاطمیون روزی افغانستان را از شر امریکا و وهابیسم نجات خواهند داد بنآء سیاست انها اینست که در داخل افغانستان یک تبلیغ وپروپاگاند علیه افغانستانیهای مهاجر به ایران ویامهاجرینی که از ایران بسوی وطنشان روان میشوند بکنند تا یک ذهنیت منفی ومسموم علیه قوم شریف هزاره ایجاد کنند.این تبلیغات منفی توسط عربستان ودالر بگیرانش در افغانستان وتعدادی از اعضای مجاهدین خلق وسازمانهای استخباراتی موساد isiوCIAانجام میشود واز سوی دیگر سیاستهای دولتمردان لیبرال در ایران درقبال مهاجرین هموطن ما بعد از ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه که وجود مهاجرین افغانستانی را تهدید میدانستند نه فرصت در ایجاد جو بد بینی در مهاجرین ومردم وطندار ماسهم بسزایی داشتند ودر پازل امریکا ودشمنان ایران بازی کردند.هرچند نیروهای انقلاب در داخل ایران از این مهاجرین فاطمیونی ساخت که در اینده در سرنوشت افغانستان نقش عمده ای خواهند داشت.کیست که نداند افغانستان ما رتبه نخست کشت کوکنار وتولید تریاک وهروئین است وبسیاری از ناامنی وقاچاق سلاح واعتیاد وفساد اداری وبی قانونی کشور ما رتبه نخست دارد که زیر پل سوخته نمایشگاهی از بدبختی های کشور در غرق شدن درفساد وتباهی را میبینیم. شما در ایران حتا یک متر زمین که کوکنار کشت کند نمی بینید وسالیانه پولیس مبارزه با قاچاق ایران دهها کشته وزخمی میدهد واین قاچاق مواد مخدر از مرزهای شرقی ایران در جوار ولایات جنوب وجنوب غرب کشور ما بشمول قندهار هلمند فراه وپاکستان وارد ایران میشود پس کشور ماهست که تریاک تولید میکند وماشین جنگی طالبان بخش عمده سوختش از همین قاچاق مواد مخدر است. درهمه کشورها اعتیاد و فقر وفساد را میبینیم و وجود دازر از جمله ایران که با توطئه وهابیان سعودی وامریکا واسرائیل این فساد وتباهی از خاطر تعلقات دینی ومذهبی به نسبت جمعیت ایران کمتر هم هست .//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   خودتون داريد ميگين مهاجران افغان كه از ايران ميان فهميده تر و تحصيل كرده ترند پس اگه جهنمي بود اين اتفاق نمي افتاد شما عادت كردين اگه بدي ديدين باتيتر درشت بگين ولي خوبيها رو هيچ جا نمي نويسيد شما حتي فكر نمي كنيد چرا در دهه هفتاد كه ايرانيها افغانها رو با گرمي پذيرفتن حتي كارگران هندي رو اخراج كردن بجاش افغان استخدام كردن چي شد كه يك دفعه ايرانيها با افغان ها بد شدن به روزنامه هااي اون موقع يه نگاه بندازين مخصوصا روزنامه حوادث كه دولت بخاطر حمايت از مهاجران تعطيل كرد بخونيد ببينيد چه جنايتهايي كردين چه سرها بريديد چه تجاوزها نكردين چه بيشرفي ها و دزدي هايي كه نكردين از چشم ملت ايران افتادين ملتي كه ابتدا درهاي قلبشون رو به روتون باز كرده بودن انا تبديل شدين به اينكه از كنار افغاني رد تشو اونا متجاوزن وحشين چرا درمورد پاكستاني ها يا بنگلادشي ها ننميگن با اينكه اونا اكثرا گدايي ميكنن چون اونها مثل افغانها بي چشم رو و نمك به حرام نيستند هروقت خواستيد كسي رو به نژاد پرستي متهم كنيد اول تو آينه يك نگاه به خودتون بندازيد كه چهل ساله بخاطر نژاد پرستي مي جنگيد

>>>   فارس با تعغيير نام خود به ايران همه تاريخ ما را و مشاهير ما را به اسم خود نوشته هيچ دلخوشي از اين همزبان معترض به تاريخ و فرهنگ خود نداريم با وجودي كه زماني جز افغانستان بودند فعلا از بدنه ما جدا شدند.

>>>   متاسفانه همین تفکرات مسئولین و بعضی از مردم افغانستان باعث شده که کشورشان در سلطه بیگانگان و دچار جنگ و خونریزی باشد و سالها است که مقام اول تولید مواد مخدر در دنیا را دارید. اولا: اگر قرار به بد بینی باشد ما هم تمام افاغنه که به ایران می آیند باید با دید قاچاقچی مواد مخدر ، تروریست ، قاتل ، سارق و ... نگاه کنیم. ثانیا: نفوذ بیگانگان خصوصا آمریکایی ها در سطوح دولتمردان شما باعث شده که تحصیلکردگان افغانستانی در ایران نتوانند به کشورشان خدمت کنند.ثالثا:ایرانی ها با افغانستانی ها هم دین ، هم زبان و دارای مشترکات فرهنگی زیادی هستند و به عنوان همسایه،افغانستان مستقل ، آزاد و به دور از جنگ و ترور آرزوی هر ایرانی و انسان آزاده ایی است.
از تهران

>>>   آیا همه مردم و مسئولین ایران با افغانستانی ها نژادپرستانه برخورد می کنند یا مثل همه دنیا چند نفر بیسواد، بی فرهنگ و مغرض که شعورشان کم است با مهاجرین بد برخورد کردند؟ اگر چنین است که نباید حرکت آنها را به پای تمام ایرانیان نوشت. ضمنا اگر ایرانی ها نژاد پرستانه برخورد کردند پس به قول نویسنده چطور تمام مهاجرینی که در ایران زندگی می کنند با سواد ، بعضا دارای تحصیلات دانشگاهی و دارای تخصص هستند؟ بهتر است کمی عاقلانه فکر کنید و ببینید ایران دشمن است یا آمریکایی ها و کشورهایی که وطن شما را اشغال کرده اند.

>>>   از امریکا آمده درامریکا درس خوانده درامریکا زندگی کرده ، سگ شوی وجاسوس امریکاست !

>>>   افغان ها یه ذره شعور و فهم ندارند اگر داشتند خودشان مثل بچه آدم کنار هم در صلح زندگی می کردند پس خیلی نفهم و احمق هستند و باید تا همیشه توسری خور باشند

>>>   از بی شعوری و نفهمی پشتونها و طالبان و داعش و ..، است که افغانهای برگشته از ایران را جاسوس ایران می دانند

>>>   برادران حق مطلب باید گفته شود من خود مهاجرم و خوب میدانم همه ای سادات شیعه افغانی که در ایران بوده اند تقریبا همه ای آنها جاسوس ایران هستند در این موضوع شکی در دل نداشته باشید و از سوی هم هزاره 99 در صد که در ایران بوده یقینا جاسوس نیستند که بازهم شک در دل نداشته باشید، تاجیکهای شیعه جاسوس انداز همه مهمتر پشتونها هست بسیاری از اینها که در ایران بوده و سوادی داشته از آنجا که اینها همیشه دین را بدنیا فروخته اند خیلی راحت در خدمت دستگاه اطلاعات ایران قرار گرفته است .

>>>   جالب است که تعامل با ایران تنها گزینه پیشرفت و امنیت برای افغانستان است اما تحمت ها و کم لطفی عده ای بیسواد همچنان در نظرات و متن اصلی بیداد میکند . متاسفم برای این ملت عقب افتاده

>>>   سلام
من یک ایرانی و اهل مشهد مقدس هستم. از آنجایی ک خودتان هم میدانید ایران با اقتصاد پیچیده ای روبرو شده . بنده خودم در مشهد ده ها دوست و رفیق و آشنای افغان دارم و هیچوقت بی احترامی ای یهشون نکردم و نخاهم کرد. نه فقط اینان بلکه به هر افغان دیگه ای (چه تشیع چه تسنن)برخورد داشتم رفتار برادرانه و دستانه ای داشتمو دارمو خواهم داشت. مقصر این کار فقط وفقط دولت ماست. دولت ما به خود هموطنان ما خوبی نمیکنه حتی در بعضی موارد برخورد فیزیکی با هموطنانم میکنه. ....باعث وبانی کل این تفرقه ها من فکر میکنم نفوذیهای دولت هستند ک اینکارارا میکنند تا ملت ایران و افغان را باهم بد کنند

>>>   برادران عزیز ایرانی لطفا از نوشتن کلمه افغان بپرهیزید واز کلمه افغانستان یا خراسان بزرگ نامبرده شود کلمه افغان مخصوص برادران پشتون است.هرگاه به برادراان یا افراد منتسب به قوم پشتون اشاره میکنید کلمه افغان واشاره به سایر افراد تابعه کشور افغانستان از افغانستانی یا خراسانی نام برده شود افغانی واحد پول افغانستان ویا به افراد منتسب به قوم پشتون اطلاق میشود//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   باسلام
دوستان گرامی، مطالب ونظرات شما را خواندم. به نظر می‌رسد بهتراست از زاویه ی دیگر هم به این موضوع نگاه کرد.
چطور ممکن است دولت وملت ایران دشمن برادران وخواهران افغانستانی خود باشد یا به چشم مزدور، جاسوس و... به آنها نگاه کند.
جدای از اشتراکات دینی، مذهبی وفرهنگی و ریشه ای ما باشما، همسایگی ایران وافغانستان و مرز مشترک طولانی اهمیت این موضوع را برای ما روشن می‌کند.
مطمئنا آرامش وپیشرفت در افغانستان به سود ایران است.حداقلش اینست که ایران از ناحیه غرب خود احساس امنیت می‌کند و حتی می‌تواند بواسطه ی همجواری با افغانستان در توسعه وساخت آنجا همکاری فوق العاده ای داشته باشد..
توجه داشته باشید تمام این اتهامات، شایعات و دشمنی ها، ریشه های ایدئولوژیک یا استعماری دارند.
یا عربستان سعودی است که با کوتاه فکری های ایدئولوژیک خود از نزدیکی افغانستان وایران هراس دارد ویا غرب استعمارگر.
افغانستان کشوری غنی است سرشار از نیروی انسانی مستعد، منابع زیرزمینی فراوان غیرفعال و....
آنها هراس دارند که این مردم با فرهنگ وتمدن چندهزارساله و استعدادهای بلقوه به ایران نزدیک شود.
آنها می‌دانند اگر افغانستان خود واقعیش رابیابد ودست متجاوزان و فتنه گران منطقه وخارجی را از کشورش کوتاه کند، پازل قدرت واقعی اسلام در جهان کامل می‌شود.
در نظر داشته باشید هرساله جوانان بیشتری از افغانستان، در کنکورهای دانشگاه‌های معتبر ایرانی با رتبه های عالی ظاهر می‌شوند واین نشان از استعداد ویژه شماست.
آشوب در افغانستان ضرری برای آل سعود ندارد اما برای ایران دارد.
اما استقلال و پیشرفت وصلح در افغانستان برای آنها ضرر دارد اما برای ایران منفعت دارد.
آیا عربستان با افغانستان اشتراکات قومی و نژادی دارد؟
آیا همسایه شماست؟
اما موضوع ایران متفاوت است. پس بنظر من بسیاری از این مسائل شایعات است وتخریب ایران در اذهان افغانستانی ها.
ما شما را در آرامش و صلح وپیشرفت می‌خواهیم چون حداقل نفعش برای کشورمان است همچنانکه شما هم تبار مایید واشتراکات قومی، فرهنگی و... ما باشما بسیار فراوان است.
چیزی که عربستان ودشمنان ما وشما از آن بی بهره اند.
آنها حاضرند بدلایل مختلف مثل مقابله با روسیه، چین، ایران و... امنیت و ثبات افغانستان رافدا کنند و جلو رشد این مردم رابگیرند...
محمد از ایران_شیراز

>>>   به دوست عزیز که نویشت : اولا: اگر قرار به بد بینی باشد ما هم تمام افاغنه که به ایران می آیند باید با دید قاچاقچی مواد مخدر ، تروریست ، قاتل ، سارق و ... نگاه کنیم. عرض میکنم پشتونها و بسیاری از تاجیک های افغانستان که به صورت رسمی در ایران مقیم اند و رفت و آمد در افغانستان دارند یقینا جاسوس کشورهای منطقه و فرا منطقه در ایران هستند وهر کار که بتوانند که گرفتار نشود در ایران انجام داده و میدهند ، حتی آنان از تشابه چهره برادران ایرانی استفاده کرده و تا معلوم شدن، کارهای زشتی انجام داده اند آنان همان کینه و ستیزه که با شیعیان در افغانستان دارند با برادران ایرانی ما نیز دارند منتها در اینجا توان و قدرت ظهور آن ستیزه جوی را ندارند.دراین موضوع شکی در دل نداشته باش و هرگز غفلت نورز .

>>>   والله خيلي جاهاي ايران هست كه به ايراني خانه و كاشانه خودشو دست يه افغان سپرده و بيشتر از يه ايراني بهش اعتماد كرده ، مشكل و برخورد نابجا در همه جاي دنيا هست ، يعني افغانها فقط در ايران مشكل دارند تو عربستان و تركيه و امارات و قطر و اروپا افغانها بدون مشكل هستند ؟؟ نه همه جا مشكل هست اما هيچ جا خونه خود ادم نمي شه ، كشور افغانستان متعلق به مردمش هست بايد جرات به خرج بدهند به كشور خودشان برگردند و انجا را از شر استعمارگران نجات بدهند

>>>   متاسفم ، از اینکه این همه مشکلات مهم و درد و رنج های دو ملت هم زبان و همسایه رها کردید و بجای صحبت از اتحاد و دوستی حرفهای دشمن شاد میکنید . از تاریخ عبرت بگیرید که هرگز با این کارها بجایی نخواهیم رسید و فقط انگلیس و آمریکای پلید و استعمار نو را خوشحال خواهید کرد و نفرین شهدای وطن را پشت سر خواهید داشت .
(غلام سخی )

>>>   فقط یک مهاجر که در ایران زندگی کرده باشد میفامد که ایرانی ها چه دردی به آنها داده است، و بس.

اگر ایران بد هست و شما دل خوشی از ایران ندارید چرا بیشتر از هر جای دنیا به ایران مهاجرت میکنید آنهم اکثرا قاچاق و غیرقانونی ؟
ایرانی یعنی نفرت؟ به کشور دیگری مهاجرت کنید حتی تاجیکها و ازبکها و ترکمنهای افغانستان هم به ایران مهاجرت میکنند با اینکه ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان کشور واقعیشان است ضمنا به لحاظ قیافه شما هزاره ها هیچ فرقی با تاجیکها و ازبکها و ترکمنها ندارید و اصلا برای شهروندان عادی ایران قابل تشخیص نیستید لطف کنید از ایران بروید و به همان تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان مهاجرت کنید مگر تاجیکستان کشور همزبان و همدینتان نیست ؟ با تاجیکها که همنژاد هم هست چرا تاجیکستان نمیروید؟
ماه پیش فقط چند مهاجر قاچاق افغان هنگام ورود به ایران کشته شدند ایران مرز با ترکیه را باز گذاشته بود می نالیدید بازی جدید ایران با مهاجران افغان ایرانیها مرز را باز گذاشتند و پلیسها کاری با ما ندارند ترکیه دیوار کشید مرزش با ایران را فحشش را به ایران‌ دادید اصلا افغانستان چه ارزشی برای ایران دارد که بخواهد جاسوس تربیت کند اینهمه کشور در دنیا بیشتر از هر کشوری ایران می آیید و فحش هم میدهید

فارس با تعغيير نام خود به ايران همه تاريخ ما را و مشاهير ما را به اسم خود نوشته هيچ دلخوشي از اين همزبان معترض به تاريخ و فرهنگ خود نداريم با وجودي كه زماني جز افغانستان بودند فعلا از بدنه ما جدا شدند.

اتفاقا ما ایرانیها هم هیچ دلخوشی از شما نداریم فقط برای اینکه از جهالت دربیایی برو ببین اول کجا از کجا استقلال پیدا کرد بعد ادعا کن ایران بخشی از افغانستان بوده و از بدنه افغانستان جدا شده االبته ما هیچ تمایلی به بودن با شما نداریم و خوشحالیم بابت استقلال افغانستان و جدا شدنش از ایران الان هم مردم شما در کشور ما هستن نه برعکس و دولت بی لیاقت افغانستان برای اینکه خرجش را گردن ایران بیندازد به مهاجران افغان تهمت جاسوسی میزند لطف کنید هر ۳ میلیون مهاجرتان را پس بگیرید یا صادر کنید به کشور دیگر در مدارس درس میخوانید میگید درس نمیخوانید درس خوانده هایتان در مدارس ایران را هم جاسوس میدانید خب چرا اصلا به ایران می آیید به کشور دیگری بروید

>>>   ایرانیها بد و نژادپرست شما خوب مردم تاجیکستان هم که با شما تاریخ و زبان مشترک دارند چرا تاجیکستان نمیروید ما هم اتفاقا اصلا از شما دل خوشی نداریم و ضرب المثلی داریم که دزد پررو یقه صاحبخانه را میگیرد دعوتنامه که نفرستادیم خود شما بی اجازه و قاچاقی وارد کشور ما شدید لطف کنید از ایران به تاجیکستان بروید که علاوه بر زبان و دین و تاریخ مشترک لباس و قیافه مشترک هم دارید در ایران مهاجران کرد عراقی ، عرب عراقی و ارمنی هم هستند هیچکدام نه به پررویی شما هستند نه به اندازه شما مردم ایران را به ستوه آوردید طلبکارم هستید تشریف ببرید تاجیکستان با اینکار ما را هم خوشحال میکنید از نبودتان

>>>   چقدر حرف بی منطقی است پس هر که جای درس خواند و یا مدت زندگی کرد جاسوس باشد اشرف غنی از همه جاسوس تر است چون زنش هم خارجی است

>>>   شما به جمله خوبی اشاره کردید
ایران هراسی
این کار آمریکایی ها است که می خواهند مردم فاسد شوند در همه زمینه ها و اسلام دور شوند و ایران که کشور اسلامی است به مردم دسترسی نداشته باشد و در عوض کانسرت های فاحشه های غربی و شرقی بر روی مردم باز شود.
اینها می خواهند بازهم شیعه ها را مانند زمان طالبان کوچ دهند که همه جا خودشان تصرف کنند.
فریدون از هرات

>>>   برادر عزیر خوب نوشتید. جاسوسان علنی پاکستان در کابینه و سرسپردگان دالخوران(طالبان) با القاب و عناوین برادر خطاب گردیده و لنگی و چپند در تن و دالر در جیب آنان واریز می گردد. اما یک فردی که به قول شما بی سواد یا کم سواد است و اصلا اگر اخباری را برای کشوری نقل دهد در چه حد خواهد بود با کرو فر زیادی محکوم به جاسوسی می شود. !!!
خداوند به دولت مردان ما کمی غیرت دهد که مجرمین اصلی و دشمان تخریب زیرساختهای فرهنگی و اقتصادی را محا کمه کنند.
جواد از غزنی

>>>   ای برادر جاسوسی چیست؟ در تمامی وزارت خانه های ما امریکایی ها و خارجی های کافر همه کاره اند؛
اسرار چیست؟ تکلیف بودن و نبودن وزیر صاحب را هم آنان تعیین می کنند. انوقت برای خود تلویزیون و رادیو و روزنامه هم جور کرده اند که توسط آن به دیگران فحش بدهند تا کسی از کار آنان سر درنیاورد.
ما را خر یافته اند و سوارند. بیدار شوید. دین و ناموس مارا که بردند حد اقل نگذاریم به خریت ما بخندند.
میر احمد

>>>   دوستان گرامی: دائی نظر واقعاٌ انسان خوبی است. تبصرۀ شما در مورد سایر جواسیس ایران کاملاٌ درست است. تعداد زیادی از ماموران دولتی معاشخوران پاکستان و ایران اند که از آنها نام برده نمی شود. بطور مثال سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و کلتور از جواسیس سابقه دار ایران است. داودزی و حتی برادران کرزی هم از ایران پول می گیرند. حکومت بی کفایت تنها یک نفر را هدف قرار داده است. این حکومت نمی تواند خاک بر چشک مردم بی اندازد و همه را فریب بدهد.

>>>   هم این جرم است وهم ان
انچه از کیف های پول بان اشاره داشته اید بیشک پول ها هم داده شده وهم بان اعتراف صورت گرفته ولی ازان اولی خواسته نمیتوانند که ر از ها واطلاعات کشورت را به من بده ولی ازین دومی میشود هر معلومات را گرفت
امانچه قابل دقت است اینکه همسایه ها ضرورت ندارند که از افغانهامعلومات بگیرند اول انکه درینجا هیچ چیز مخفی وپوشیده نیست اشغال علنی صورت گرفته واشغالگران با دار وندار خود در شهر وبازار تردد دارندواز نیات وپلان هایشان هم همه اگاه اند وبازاز خود خارجی ها ویا ایرانی هایکه در خارج اند ودر میان نیروهای خارجی کار میکنند میتوانند اطلاعات لازم را کسب نمایند
دیگر مسئله ایران وپاکستان باین سادگی نیست که من ونظر ب ه انها اظاعات بدهیم همین ظیاره های بدون سرنشین را که ایرانی ها دعوی میکنندما نشست داده ایم اکثرا از پایگاه های امریکای در بگرام ویا قطر کاغذ بند کشیده وبه اختیار ایرانی ها قرار میگیرد وبعد انها بسته بندی نموده در معرض دید مطبوعات قرار میدهند که خارجی ها اکثرا غافل گیر میشوند
بلی گرفتن پول از خارجی ها عیب است خصوصا برای سردمداران وانهایکه در راس یک کشور قرار دارد ولی این همه باجازه خارجی ها صورت میگیرد وبه مشوره ای انها جای بسیار تاسفبانهایست که پول های ملت خود را ضایع نموده به کسانی که اصلا پشیزی به درد شان نمیخورد میدهند
درست است که اقای نظر را راست ویا دروغ محاکمه نمودند ولی انهایکه دست ملت بانها نمیرسد ونمیتوانندانها را به میز محاکمه بکشانند انشا الله در دادگاه عدل الهی محاکمه خواهد شد و این محاکمه تسلی خوبی برای ملت ها وافرادواشخاص مظلوم است وگرنه بسیار کسانی چون جورج بش ودیگ چینی وتونی بیلر ورامسفیلد ازین دنیا میروند وکسی انها را محاکمه نمیتوانند
نور ولی از نورستان

>>>   سنگ در پای لنگ است
بلی متأسفانه ایران که کشور اسلامی است زیادتر مردم افغانستان با آنها تعصب دارند . اما کشورهای غربی یا هندستان که مسلمان نیستند دوست وکشور برادر هستند. اگریک شبکه تلویزونی سریال ایرانی که با فرهنگ و اسلام سازگار است بخش نماید ان را محکوم میکنند اما یک شبکه تلویزونی که سریال های هندی و خارجی که همه ضد اسلام است بخش نمایند کدام گپ نیست. اگر این مرد واقعاً بیگناه به 18 سال زندان محکوم شده باشد آه ان همه این کسانیکه دخیل قضیه بوده اند میگیرد چرا که هر عمل را عکس العمل است.
به امید عدالت خواهی در کشور مظلوم افغانستان

>>>   ایران خار چشم دشمنا ن اسلام ونوکران ودست نشانده انان است چون یگانه کشوری که درمقابل دشمنان اسلام استادگی کرده ایران است این کار آمریکایی ها است که می خواهندشیعه ها راجاسوس معرفي کنند
بلخی

>>>   بروند جاسوس های داخل ارگ را محکمه کنند کریم خرم فاروق معارفی احدی تمام اینها جاسوس های ازاد پاکستان و امریکا هستند چون که دولت حامی شان است پس هثچ گپ نیست ازین بیشتر به جاسوسی خود ادامه دهید
مسافر م ج

>>>   این آدم - چه سویه علمی داشته و به چه مقامی در دولت کارمند بوده و با کدام مقام دولتی ارشد بخصوص در کابل ارتباط داشته که به جرم جاسوسی به ایران متهم شده؟؟؟
خوبست -
جاسوسان بزرگ مانند کرزی و داودزی واحمدزی وخلیلیزی ووردکزی ودیگر زیها که از ایران و پاکستان مستقیمآ پول و حقوق دریافت مینمایند و مزدوری مجانی به امریکا -انگلیس و دیگر قدرتهای فرامنطقوی مینمایند - حق شان است و این میراث از باباهای شان و از پدرانشان برای شان بجا گذاشته شده - ولی دیگران این حق را ندارند - که کشور را معامله کنند.

>>>   25 سال میشه که کشور افغانستان به جاسوسستان تبدیل شده. کسی درلباس مجاهد کسی هم با نیکتایی کسی با پکول .خطرناکترینشان قره قولی پوش وپکول پوش هستند.

>>>   جاوید لودین
کریم خرم ملیونها دالر از پاکستان دریافت میکند.
کریم خرم
جاویدلودین جاسوس معلوم الحال امریکاست
شبکه الجزیره قطر از قول جنرال امریکایی
ملک باباهای خاین - اوغانستان وطنه

>>>   باور کنید ادم میترسه که دیگه از دم دروازه کنسولگری رد بشه با این /..ی......یکی از همسایه های ساختمان کنسولگری

>>>   امسال که از مرز دوغارون وارد شدم و از چشمانم عکس گرفت. گفتم آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم دزد در خانه و ما در تهران می گردیم.
چای تاسف است. جرم های بزرگ را گذاشته و در پی مجاهد سیتزی است. ممکن است ... در این توطئه نقش داشته باشد. علاقه ای زیادی به قاری داشتم ام شیندم که ایشان هم خرما بیشتر علاقه مند است تا خدا.
فیاض- قم

>>>   تمامی هزاره هایکه در پارلمان در حکومت جاسوس و فروخته شده به ایران است محقیق ندیدی جی گفت در ایران به سیاست دولت خود انتقاد کرد و به خیانتهای ایران مهر حقیقت تایید گذاشت وانها را قهرمان خطاب کرد پس به سویه ارگ ما جاسوس هزاره داشته باشیم دیگرها خو همه است و قابلاعتماد نیست مثلی احمد بهزاد و امثال ان ........به جاسوسای هزاره ......

>>>   عوام جاسوس شده نميتوانند ، تنها رهبران استعداد أجير شدن و وطن فروشي را دارند، كه همه رهبران بدون استثناء طالب، جهادي، كمونيست، پشتون، هزاره، تاجك، ازبيك، هندو، سيد، حتي رهبران پشه ئي و بلوچ هم از چندين جهت خارجي پول ميگيرند و جاسوسي ميكنند.

>>>   مگر پشتون ها جاسوس پاکستان هستند یا تاجیک ها جاسوس تاجیکستان .وازبک ها جاسوس ازبکستان، که هزاره ها جاسوس ایران باشند؟؟؟

>>>   مسلمان بودن وشیعه بودن یک مسئله شخصی است .مهم انسان بودن است. ودر درجه دوم وطن دوستی و وطن پرستی از همه چیز حتی دین ومذهب بالاتر است.
هزاره.

>>>   حرف آخر: هرگز نباید مطلق گرایی کرد، دردنیای مدرن امروز بشربه عقلانیت رسیده وهرگز جرم فرد یا افرادی را به دیگران سرایت نمیدهند، اما افغانستان همچنان در توحش وبیخردی سیاسی وامنیتی وفرهنگی واجتماعی واقتصادی و...قراردارد آفتاب آمد دلیل آفتاب، نیازی به دلیل ندارد.
اگربعض هزاره ها جاسوس ایران است، حداقل ترور نمیکند، آنهای که درهرروز دهها نفررا به کام مرگ میفرستند، جاسوسی اینها بد ومحکوم است. خودهزاره توسط ایران موردستم فراوان قرارگرفته است، مهاجرین مقیم ایران، هزاره ها مهاجرند چراکه قیافه شان ازایرانیان متفاوتند، نه پشتون وتاجیک، دائم سیلی مهاجرت راهزاره هابصورت خود گرفته اند.
بهتراست برای قضاوت به تاریخ کشورمراجعه وازحرف های پوچ وتهمتهای ناروا عقل وشعور انسانی خودرا موردسوال وچالش قرارنداده وبه خود توهین نکنیم. هزاره ها دراوج مظلومیت جاسوسی نکرده وغیرت درذات ایت مردم است، این چرندیات ازانسانهای منفی به این قوم نمیچسپد. غوربندی

>>>   همسایه های افغانستانی با سلام حضور شریفتان
هر چند در ایران مورد آزار و اهانت و نژادپرستی عده ای کچج اندیش و عقده ای واقع شده اید , اما براستی شما به غیر درد و رنج و زیرپلی و اعتیاد خاطره ای از ایران ندارید؟ در یکی از نظریات از قول یک ایرانی آمده بود که ترک زبانان و کردزبانان ایران نژادپرست هستند و ایشان مهاجرین افغانستانی را آزار رساندند اما من یک ایرانی ترک زبان ساکن آذربایجان تاکنون ندیده ام که یک مهاجر یا مهمان افغانستانی در استانهای ترک نشین ساکن باشند, اتفاقا بیشترین خصلت ژست خودبزرگ بینی و نژادپرستی از طرف پایتخت نشینان است که در مورد سایر اقوام ایرانی اعمال میشود, بگذریم دوستان افغانستانی هنوز هیچ آزاری و مهاجرتی از ایران بطرف افغانستان صورت نگرفته که در کلیپ ها و خبرها میخوانیم که حضور خانوارهای ایرانی در هرات و مزار زیاد شده و دولت و ارگ را هشدار میدهید مراقب باشد, در برنامه طنز جلال ایران را مضحکه میکند و مهمان هایش از خنده از حال میروند, در همین خبر و تحلیل نویسنده میگوید که چقدر از ایران و ایرانی بدی دیده و بدش می آید اما اگر فرصتی برای ما پیش بیاید و سفری به مشهد داشته باشیم و سری به بازار رضا بزنیم می بینیم که شاید نصف بازار مال افغانستانیهای مقیم ایران است .
عزیز من اگر در ایران بدی دیدید لااقل کسی جرأت ندارد به همسایه های مهاجر اهانت نماید اما چرا به تلویزیونهای خود ایراد نمیگیرید که در مورد ایرانیها بد بگویند و یا در مساجد کابل و هرات و مزار مولوی ها در مورد ایران فتوا دهند و تکفیر کنند ایران و ایرانی ها را.
خدا به ملتی سختی و رنج ندهد که از خانه و مملکت شان آواره شوند که هنوز اتفاقی نیفتاده صحبت از خرید و فروش پاسپورت افغانستان میگوئیئ , برای من و شاید بیشتر مردم ایران , زندگی و مرگ و تحریم و جنگ باعث نخواهد شد که راه مهاجرت را در پیش گیریم و خدا لعنت کند هر کسی را از هر کشور و طایفه و مقام و دین باشد و سایر انسانها را تحقیر کند بنام خدا باشد و یا کشور و ملیت که باشد

>>>   رحمت الله پدرام
تعداد مهاجران افغان که دچار ایدز و مبتلا به مواد مخدر هستند در ایران خیلی بیشتر از تعداد مهاجرانی است که برگشتند ایرانیها هم که خودخواه هستند چرا هموطنانت ایران می آیند تشریف ببرن تاجیکستان قدری هم تاجیکستان از فیض وجود چند میلیون مهاجر افغان بهره مند بشه ضمنا به لطف کارگران افغان کارگران ما آواره عراق شدند و مجبور به کارگری در عراق هستند طلبکار هم هستید لطف کنید هموطنانتان را تحویل بگیرید یا به کشور ثالثی (تاجیکستان یا هرجای دیگر صادر کنید ) فقط شر مهاجران افغان را از سر ما کم کنید اگر هم یاد دالر افتادی خیالت راحت با تحریمهای بانکی ایران بابت چند صد هزار پناهجوی افعان هیچ دالری به ایران نمیرسد بقیه مهاجران ۲ میلیون و چند صد هزار نفر هم که اصلا پناهجو نیستن مهاجرلن غیرقانونی و غیرمجازند که اسمشان در لیست سازمان ملل ثبت نیست

>>>   با سلام به تمامی مردم افغانستان.
هیچ کشوری خواهان پیشرفت شما نیست خودتان همت کنید و کشورتان را بسازید به آمریکا و هر کشوری متکی بودن باعث از بین رفتن منابع کشورتان می‌شود.
به امید صلح و پیشرفت افغانستان.
مرتضی باقری از ایران(آبادان)

>>>   جاسوس ایران!
دولت ایران بخاطر مناسب بودن و ارزان بودن کارگر افغانی، ماه به ماه و حتی سال به سال بیشتر طرفدار آمدن مهاجرین شده و اگر کارگر افغانی نباشد، نظر به تقلب کاری و امتیازخواهی کارگران ایرانی، حتی اقتصاد ایران فلج خواهد شد ولی انشاءالله با وجود هزینه های تخریبی روز افزون ایران در افغانستان، بزودی صلح در افغانستان موفق میشود و تمام مهاجرین از فرط گرانی و زندگی فرسایشی شان در ایران، به وطن خود بازگشت خواهند کرد و زندگی و وطن خود را آباد خواهند کرد و خاطرات شان در ایران را نیز به تاریخ واگذار خواهند کرد.
رحمت الله پدرام

>>>   با این وجود شما ما ایرانی ها رو ببخشید، ما بی ادبی کردیم اذیتتان کردیم، خواهشا از این به بعد تو ایران نیاید، ما به آمریکا و اون تکنولوژی بالا نیازی نداریم. شما که ...

>>>   برادرانم بخاطر داشته باشید که حرف هایی که می زنید را روزی در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگو باشید . انصافا خدمات جمهوری اسلامی ایران را می توان با کشورهای دیگر مقایسه نمود. حال فردی نادان و ابله کارخلافی هم انجام داده باشد آیا باید همه زحمات ایرانیان را به زیر سئوال برد. طالبان و القاعده و داعش و صدها گروه جنایتکار غیر اسلامی محصول ایران بود یا پاکستان و سعودی و انگلیس و امریکا. خوب است که در زمان اظهار نظر خداوند را ناظر و حاضر بدانیم.
عبدالحی

>>>   امروز این مطلب رو خوندم و کلی گریه کردم نباید گریه میکردم . اما وقتی هیچ کاری نمیتونی بکنی گریه میکنی و قلبت میشکنه . من یه دختر ایرانی ام به شدت ایران رو دوست دارم کاری با سیاست کشور ندارم اما برام عجیبه این همه تفکر بد راجب ایران و ایرانی ما همیشه فارسی زبان ها رو از ایران جدا نمیدونستیم درسته تاریخ و شاهان دیوانه ایران رو تکه پاره کردن و همه ما ها رو به جون هم انداختن اما افغان ها همیشه ایرانی باقی می موندن دست کم در باور من یکی ... ماهمسایه ،همکلاسی ،همدانشگاهی و همکار . حتی استاد افغان داشتیم و حالا هم دوستان افغان اما این به یک چوب زدن ایران ی ها رو نمیفهمم این نوعی به انصافی بودما هم دردمون کم نیومد از تک تک درگیری ها ی شما از جنگها از طالبان و ترسهایش و....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است