صالح با پشتونیزه کردن افغانستان موافق است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۸/۴/۳۰ کد خبر: 159495 منبع: پرینت

امرالله صالح در کلیپ چند ثانیه ای که از او به انگلیسی در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مدعی است پشتونیزه کردن ابعاد مختلف حیات جامعه اگر ثبات به بار بیاورد، نه تنها برای او پذیرفتنی است که امری درست و نیکو نیز است.

اما دوست مان (آقای صالح) توجه ندارند که اولاً وضعيت موجود معلول فربه شدن گفتمان پشتونيزه سازى كشور است، ثانياً پشتونیزه سازى جامعه ثبات که نمی آورد هیچ، بلکه به برچیدن بساط پلورالیسم فرهنگی و اجتماعی و كليد خوردن موتور شبیه سازی قومی خواهد انجامید و کشور را به سوی کشمکش های هویتی و جنگ های قومی خواهد کشاند‌. اگر چنین آرزویی در عمل تحقق بیابد (که نمیابد) اولین قربانی آن حقوق و عدالت خواهد بود و نيز نفى امكان تحقق مردم سالارى.

پشتونیزه کردن افغانستان به همان اندازه خطا و نادرست و ضد آموزه های قرآنی و در تعارض با اصول دموکراسی و موازین منطقی و اخلاقی است که تاجیکیزه سازی آن. لذا جوهر سیاست ورزی، عقلانیت جامعه سازی و رسالت اخلاقی ما حکم می کند که از تنوع و تکثر فرهنگی جامعه که روح حیات تاریخی و اجتماعی ماست، در برابر رویکرد یکسان سازی قومی و تفکر فاشیستی دفاع کنیم و نگذاریم اصالت رنگارنگی جامعه در معرض تهدید و هجوم عوامل تمامیت خواه قرار بگیرد.

عبدالله پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
صالح
نظرات بینندگان:

>>>   تنها صالح نیست همو ضیامسعود احمدولی مسعود قا نونی عطا همه اینها آدم های بی هدف بی برنامه وصرف مقام پول قصر دزدی هدف شان است ، بهمین دلیل شروپساد می خوانندشان ،

>>>   منظور آقای صالح از ثبات چیست؟
طالبان در دوران حاکمیت شان صلح و ثبات و امنیت آوردند البته از دید خودشان و با تعریف خودشان مگر جناب صالح افتخار رمیدن با طالب را یدک میکشد
صلح و ثبات حاصل پشتونیزه کردن همان گونه طالبی اش خواهد بود که اولین قربانی اش روند سبز است.

>>>   همه میدانند که صالح صاحب -عضو برجسته سیاومورد حمایت سازمان متبوع بوده نظر به امر وهدایت انهاتویت مینویسد ونظرات انهارا بازگو ونشر مینماید ازین روانچه ایشان گفته اند احتمالا نظر شخصی شان نبوده به امر وهدایت دیگران عمل مینمایند خوب کسی که دین ندارد ووطن ابای را پشت زده باشد دیگر به هیچ چیزی دیگری معتقد وپابند نیست بگذارید هرچه میخواهد بگوید وهرچه میتواند بکند خارجی ها ازین نوع اجنت ها بسیار دارند روزی وروزگاری خواهد رسید که خاینین به میز محاکمه کشیده شده مجازات گردند ویا منتظر عدالت خداوندی بود که همچو اشخاص که دست کسی ظاهرا به انها نمی رسد به پنجه ای عدل الهی محصور ومجازات شوند
طید الله بیگ از هومرز

>>>   فکرمیکنم که امرالله صالح را کسی چیزی خورانده است ، اونمیداند که چه بگوید وچه نگوید. نظرمن اینست که موصوف یک بارنزد داکتران ورزیده ارگ برده شود تابطوردقیق اورا معینه نمایند که یاد فراموشی اوناشی ازچه است؟
احترام

>>>   امرالله صالح یک شخص وطن فروش است .
حذب جمیعیت را صد پارچه ساخت بخاطر کسب قدرت ایمان خودرا می فروشد .
خاکسار

>>>   بلی تاجکیزم یعنی دوزدیزم یک معنی دارد
ه ب
از پنجشیر

>>>   امراالله صالح به امید اینکه پشتونیزه شدن افغانستان صلح می آورد از آن حمایت کرده غافل از اینکه امروز همین پشتنویزه شدن افغانتسان باعث هزاران مشکل و چالش شده است. اگر دامن پشتنونیزه شدن از افغانتسان برچیده شود صلح و امنیت و پیشرفت را به ارمغان آورده و آسایش و رفاه را نتیجه می دهد. پشتنونیزه کردن افغانستان یعنی از بین بردن دیگر اقوام و افکندن سایه رعب و وحشت و تحجر گرایی بر کشور است که هیچگاه هم به صلح و امنیت منجر نخواهد شد. این بیچاره چند روز در کنار اشرف غنی راه رفته اصلا خود را باخته است و تفکرش هم مانند تفکر اشرف غنی دارای اضطراب شده است و نمی داند چه می گوید. معاونت اشرف غنی او را نشه نموده و از همین حالا در جای دوستم بیچاره نشسته است.

>>>   امرالله صالح یک تاجیک تقلبی میباشد که در خدمت پشتونها قرار دارد

>>>   باشد نباشد ارزشی ندارد

>>>   سياست همان است اغاي صاح ميكوييد
تا حال كب در اين بود كه اكر شناختن مرز ديورند بخاطر صلح و ارامي در افغانستان بنفع ما است كه اين عمل فكر ميشود عملي شده و حالا اين مسله بشتونيزم كردن را بنع صلح كوشزد ميكنند يك قدم ديكر بالا خيز زده رايستند

>>>   امان الله خان که پشتونیزه کردن را ماهرانه به راه انداخته بود سرش را خورد
سر غنی را هم که صالح خود را در سایه ای آن گرفته میخورد و روی هردو شان
سیاه خواهد شد .
سامعه کوهی

>>>   در چند سال اول حكومت مشترك كرزي و مارشال فهيم پشتونيزه سازي وجود نداشت وطن زياد پيشرفت كرد و وضع اقتصادي مردم هم بهتر از حالا بود. از وقتي كه مارشال وفات كرد و اين اشرف غني كوچي متعصب با راي ازبك جمع تقلب و مداخله جان كيري قدرت را گرفت هم پشتونيزه سازي يعني قوم پرستي شروع شد هم وضع اقتصاد مردم خراب شد و هم امنيت كشور از بين رفت.
در حاليكه خود اين متعصب را كرزي به مارشال فهيم معرفي كرده بود تا برايش وظيفه بدهد و فهيم هم بخاطر ارامي و صلح در وطن ملي فكر ميكرد و حتي سربازان وفادار خود وا دي دي ار كرد تا دولت ملي بوجود بياييد يكتعداد پشتون ها را به پست هاي بالا حتي وزارت خانه ها و رياست جمهوري قبول كرد و دولت خود را با ان عده پشتونهاي كه هيچ كاره و گمنام در خارج به حيث مهاجر زندگي ميكردند تقسيم نمود تا وحدت ملي و ترقي در كشور ايجاد گردد. اشرف غني از جمله همان پشتونهاي گمنام ساكن در خارج بود كه در حكومت مارشال در پست وزارت مقرر شد ولي مارشال نميدانست كه اين شخص متعصب و فرست طلب است و يك روز باعث تباهي كشور و رژيم ميشود.

>>>   کلان هايش در پشتونیزه سازى شکست خوردند چوچه هايش چطور مى توانند. فارسى را حذف کردند فقط در مغز و لى کيست که پارسى و فارسى نگويد درزبان ودهان!
40 کشور ناتو نباشد و ده امارت عرب حاکمان پشتون مى زند به چاک پا به غرب
طالبان هم در پشتونیزه سازى شکست خوردند.
جاسوسک زى ها که مى رقصد بدون قرصک
در آتن حاکمان پشتونک
خود را رسوا کرد
در پيش زن و مرد بازارک

>>>   امرالله جان اگر کلیپ صحبت تان را نشنیده بودم به هیچوجه قبول نمیکردم که چنین چیزی گفته باشی . به هر حال این مطلب را گفتی ، اگر آنطور که دختر سید منصور نادری ادعا کرده که آشپز های ارگ در غذای مهمانان ارگ چیز های را مخلوط میکنند درست باشد پس بدان که رولا غنی کدام چیزی به تو خورانده که مقاومت مردم و در راس شان آمر صاحب شهید بر علیه پشتونایزه سازی طالبان را فراموش کردی. اگر چنین نباشد یعنی کدام چیزی خاص را در ارگ نوش جان نکردی و عقلت سر جایش است، بهتر است بروی و مستقیما با ترامپ تاجر که ارباب کل تان است معامله کنی و افغانستان را به عنوان 53 امین ایالت آمریکا برایش تقدیم کنی و به احترام الاسکا که اصلا از ملکیتهای روس بود و به امریکا فروخته شده است نامش را بگذار افغانسکا و از دور بودن افغانسکا به خاک اصلی امریکا نگران نباش چون خاک آلاسکا هم چسپیده به خاک ایالات متحده آمریکا نیست و با اینکار گورنر شدن افغانسکا را برای خود و نسل های بعدیت تضمین میکنی. موفق باشی

>>>   متعصبین مثل این پیمان و لندغرهای از هیچ قوم نمایندگی نمی کنند.این ها تلاش دارند تا تخم نفاق را کاشته و کشور را به بحران ببرند.

>>>   دزد خو شما اوغان های کوه سلیمان هستین که به زور تفنگ انگلیس ، روس ، پاکستان وحالا بادار تان امریکا با تقلب و وطن فروشی قدرت را تصاحب و بر گرده مردم سوار شده اید ، شرم وننگ هم ندارید و تاجیکان صاحبان اصلی این مرزوبوم را دزد میگوید ، مگر عبدالرحیم وردک ، فاروق وردک ، احدی ، زاخیلوال ، کرزی و برادرانش ، غنی دیوانه ، شاه شجاع درانی ، نادر غدار ، ملاعمرکور ، گل بی دین راکت یار اینها تاجیکان بودند یا اوغانان کوه سلیمان و مزدوران انگلیس ، پاکستان ، روس و امریکا ها بگو؟
کوه کن

>>>   لطفاصحبت این باشد که اگر صالح موافق باشد چه میشود و اگر مخالف باشد چه میشود فکر کنم کدام تاثیر ههم نخواهد داشت و هیجگونه درد مردم را دوا نخواهد کرد .

>>>   به نظر اغلب فعلا صالح خان از موقف رهبري تاجك ها عاق شده و به يك فرد عادي تبديل شده بنابرين گفتار او و گفتار يك جوالي مندوي يكسان است.

>>>   زنده باد صالح! من افغانستان را افغانیزه می کنم! یعنی از همه ما ّپشتونها و همه باشد! ولی هرکه کوشش دیگری کند! کشمش جور خواهد شد!
صالح صاحب این وطن مشترک است! هرکه به ین وطن وفادار باشد او رهبر ما است! اگر او هر که باشد!
پشتون
حسین زهرپاشی نکن<ناموس خودت در خطر می شود!

>>>   صالح صاحب تره ولگه با قوم خود نامردي كني. باز همين قوم كه مرده و زنديته نورداره ولگه اوغان د قصيت شود . اينه باز ميبيني كه چطور پشيمان ميشوي باز رو سياه و خجالت نزد قوم خات امدي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است