ایران و نقش سازنده در مذاکرات صلح افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۸/۵/۶ کد خبر: 159575 منبع: پرینت

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، رایزنی های روسیه، امریکا و چین درباره افغانستان را موثر دانست و گفت معتقدیم ایران می تواند نقش سازنده ای در این مذاکرات ایفا کند.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر سافرانکف روز جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع افغانستان برگزار شد، افزود: معتقدیم مهمترین شبکه همکاری در افغانستان، رایزنی سه گانه در سطح نمایندگان ویژه روسیه، امریکا و چین است که در ماه مارچ در واشنگتن، در اپریل در مسکو و در جولای در پکن دیدار کردند.

سافرانکوف اظهار کرد: ما از پیوستن پاکستان به رایزنی تروئیکا در پکن استقبال می کنیم. همچنین معتقدیم که ایران می تواند نقش سازنده ای در این گفتگوها ایفا کند.
وی یادآور شد: به طور کلی، مشارکت ذینفعان کلیدی در منطقه در این چارچوب، تاثیر مثبتی بر روند تصمیم گیری در مورد ساخت و ساز پس از درگیری دارد، زیرا تنها روابط و همکاری های مناسب همسایگی است که به حل فوری مسائل فعلی افغانستان کمک می کند.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد به مشکل مواد مخدر در افغانستان هم اشاره کرد و گفت: مشکل مواد مخدر با تهدیدهای تروریستی مرتبط می شود. آن همچنین تهدیدهای جدی را متوجه افغانستان، منطقه و تمام جهان می کند.
وی ادامه داد: دلارهای مواد مخدر برای تامین مالی تروریسم به کار می رود. ما معتقدیم تنظیم یک حرکت رو به جلو برای بهبود تلاش های جهانی و مبارزه با این شرارت، حیاتی است.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در مرحله نخست ما با دوستان افغانستانی خود برای از بین بردن تهدیدات امنیتی که از سوی داعش و القاعده صادر می شود، و همچنین برای تقویت ظرفیت مدنی، امنیتی و ساختارهای کنترل مواد مخدر تعامل خواهیم داشت.

سافرانکف اظهار کرد: ما به طور جدی از حضور سازمان تروریستی داعش در افغانستان نگران می شویم. برخلاف موفقیت پیاپی مقامات انتظامی افغانستان، شبه نظامیان در حال تقویت مواضع خود و افزایش نفوذ خود در شمال و جنوب این کشور هستند.
وی با بیان اینکه روسیه از آرمان های مردم افغانستان برای پیاده کردن صلح پایدار حمایت می کند، تصریح کرد: ما واقعا علاقمند به ارتقای آشتی ملی به رهبری افاغنه و توسط خودشان با تثبیت پس از آن در این کشور هستیم.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به انتخابات ماه سپتامبر افغانستان، گفت: فرض ما بر این است که انتخابات باید عاملی برای تقویت کننده همبستگی جوامع افغانستان باشد.

رحمت الله راوند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
گفتگو
نظرات بینندگان:

>>>   کشور ایران نه تنها در مورد افغانستان،بلکه در مورد تمام کشور های منطقه از یمن گرفته تا سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و قطر و کویت و عمان و عربستان و پاکستان و غیره کشور های منطقه،پلان های راهبردی خویش را دارد.
ایران میخواهد دوباره امپراطوری هخامنشی ها و ساسانیان خود را در منطقه بنا نهد.

>>>   سیاست ایران در قبال افغانستان مناسبات خوب با حکومت بوده.

>>>   کشور ایران نه تنها درمورد افغانستان....درجواب به کامنت( اول)افراد ودیدگاههای زیادی در موردسیاستها وراهبرد ایران درمنطقه اسیای جنوب غرب ودیگر نقاط جهان وهمسایگانش گپهای زیاد وعجیب وغریب میزنند؛ بعضی از سر کینه ودشمنی بشمول اپوزیسیون نظام ایران بشمول وهابیسم وتکفیریها برخی عوامل سازمان مجاهدین که در ایران به منافقین معروفند؛ تعدادی از بهائیان وضد انقلابهای گروههای چپ وتجزیه طلب ومعارض وتعداد زیادی هم از ارتش سایبری کشورهای اعتلاف کننده امریکا( رژیم اشغالگر قدس شریف انگل یس وسازمانهای استخباراتی؛ اینها از سر کینه ودشمنی کوچکترین ضعف از ایران ببببینندbold وhigh lightمیکنند. عده ای هم با ایران دشمنی ندارند ولی اگاهی ندارند .
درجواب کامنت فوق میگویم اگر ایران دنبال رسیدن به امپراطوری بود چرا شاه وحکومت سلطنتی را به زیر کشید چونکه شاه ایران درنزد اروپاییان وامریکا مقبولیت زیادی داشت وچون به انها باج میداد همه با او بودند بهترین هواپیماها را به او می دادند وایران شده بود فروشگاه کالاهای ایران پس چگونه است که جمهوری اسلامی چهل سال تحریم است؟؟؟ ایران به دنبال امپراطوری نیست ایران بدنبال تمدن سازی نوین اسلامی است که با شرق وغرب جنگید ومبارزه کرد واین زا امریکاییها وصهیونیستها خوب میدانند اگر ایران موفق بشود دودمان طلم وستم استکبار جهانی از بیخ وبن کنده میشود.تمدن نوینی که کودکان فلسطینی ویمنی توسط خونخواران عالم ومزدورانش بی گناه کشته نشوند ؛ زن ومرد بیگناه افغانستانی دسته دسته در سرکها به خاک وخون نیفتند ؛ هر از چند گاهی مشتی تروریست مزدور توسط مستکبران تربیه نشوند وبسوی شهر ها وکشورهای مسلمان روان نشوند وقتل عام راه تمدن نوین اسلامی یعنی پیاده کردن شریعت ناب محمدی( ص)واتحاد تمامی مسلمین جهان واستفاده از ظرفیتهایی که درجهان اسلام بر علیه زورگویان عالم وجود دارد//
داکتر عبد الرب اچک ری

>>>   تنها مصالحه با ایران راه نجات تمام کشور های خاورمیانه است چون تنها کشوری که با تمام کشورهای خاورمیانه منافع مشترک و همسو دارد ایران است

>>>   احسنت نوشته ی زیبایی بود داکتر عبد الرب اچک ری

>>>   ایران در ماههای اخیر بیشتر از آمریکا و هر کشوری در افغانستان هزینه کرده (البته به طالبان مختص برخودش در رفاه و بالامرغاب و غزنی و ... و نیز جهادی ها و مافیاهایی جمعیتی های بدخشان و تخار و ...) و آرزوی ایران دست بالا شدن طالب در جنگ و خصوصاً قدرت آینده افغانستان است تا امید نفوذ در آنها و مبارزه با برنامه های آمریکا در همسایگی خود را داشته باشد، نقش سازنده ای جز تضعیف نظام و وحدت افغانها نخواهد داشت.
لطیف بیژن پور

>>>   شکر افغا نيد
قهرمانان و شيرانيد
مشهور و رسوای جهانید
بى استقلاليد
حاکمان افغان پايبوسانید
ممنون عساکر تجاوزگراناید
پاى شان در خاک خود قلم نمى کنید
بوسه بر پايهاى پاک شان مى زنيد
شکر افغا نيد
قهرمانان و شيرانيد
در چوشيدن پستانهاى گاوميش
همه استعمارگران
مشهور جهانيد
مشهور جهانيد
نه خود اراديت داريد نه آزادى
نه عدالت دارد و نه کار باو سازندگى
خويشخورى و قومخورى در نهاد داريد

دوحه و دوبى و استانبول باداراى ملت آباد کرديد
سر زمين ما را بر باد کرديد
بس است اينقدر ناله و فرياد - فغان و افغان
ايران مبارزه ات عليه امريکا واسرائيل پيروز باد

نابود باد حاکمان دست نشانده امريکا در هندوکش

>>>   ایران علاوه بر تحریم ها های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين، دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران" معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش قرار دارد

کشورهاى دست شانده امريکا در خاورزمين در حقيقت خواسته و نه خواسته آستين در از اطلاعات امريکا و متحدين اش کمين در ايران زده اند.

پيشينه استعمار و گذشته استثمار با کلیسا و مسیحیت گره خورده و تجزيه و جدايى ستانهاى خاورى که با تفرقه اندازى انگليس و تضاد و همکارى روسهاى تزارى و دولت کلونياليسم برتانيه 1857 از ممالک محروسه ايران دوران قاجار و نامگذارى با نام منحوس افغان) بلاخره هم در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا قرار گرفت.

پيشينه مبارزه عليه استعمار با مسجد خطبه به دستنشاندگان استعمار و گذشته مبارزه عليه استثمار با اسلامگرا و نما ها و تحت رهبرى سازمانهاى ساخته و پرداخته استثمار قرار دارد. در واقعيت امر استعمار و استثمار رهبرى هر دو را بدوش دارد.
استعمار و استثمار در پهلوى آن سازمانهاى تروريستى را بوجود آورده اند که انگار اسلامى بوده باشند.

همه همين کشور هاى چهل گانه که کشور افغانستان را در واقعيت امر اشغال نموده و بدون انگبين اش (انگبین واژه پارسی سره به معنای عسل است) باداران اصلى حاکمان افغان (پشتون) يعنى امريکا با زور ابر قدرتى خود ، هم کرزى امريکايى و هم غنى زى و خانم امريکايى اش مانند زنبورها انگبين به بادران و زهر خود را به مردم رنجيده از هرقوم کشور نيش و گزيندند.

هم کرزى فغ زن و هم اوغنى فغانزن عمال (گماشتگان) امريکا مى باشند.


چرا دولت حاکمان پشتون امريکايى ميليارد ها پول ارسالى امريکا و مصارف و پولهاى گذاف 39 کشورهاى ديگر ناتو و اروپا قادر نشدند ، اقلا پناهندگان کشور خود را از ايران و پاکستان بازگشت دهند؟

و آنهم کشوريکه دو برابر بزرگتر از آلمان پناجويان که از 39 کشور اخراج و توسط پوليس به يوروبس (هواپيمااروپا ) از اروپا از آلمان مى شوند، سکوت اختيار مى کنند با وجود ايکه کل پناهندگان کشور هندو کوه در اروپا يک بخش 300 هزارنفرى و در ايران 3.000.000 (سه ميليون است)؟

چرا دولت ايران پيروز است ? که در همين چهل سال باوجود محاصره اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و تحریم هاى متواتر و مجازات از سوى همين کشور امريکا کشورهاى ناتو اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، محاصره نظامی و تحریم خلاف هنجارهاى بين الملى سازمان جهانى به عنوان شانزدهمين کشور اقتصادى جهان است?
پنج کشوره ويتوى نام خود را "سازمان امنيت جهانى" مى نامند مانند لويه جرگه سران قومهاى افغان يعنى حاکمان پشتون که هر دو نه امنيت و نه صلح ميآورند. پس چنين نهاد ها که بدرد کسى نرسد باکفايت و يا بى کفايت اند?

همين امريکا جمع 39 کشورکه در مدت چهل سال کمک به حاکمان در کوه هند واسلحه به مجاهدين و تروريستها و بن لادن و طالبان در نبرد ضد شوروى و ضد روسى نمودند و چنين به مردم قلب آسيا وانمود نمودند که مردم هندوکوه هان شوروى را پاشان و رو سها را شکست دادند.
ولى مردم ايکه پيروز نشد٬ مردم ايکه قيمت زياد مالى و معنوى پرداخت ٬ مردم ايکه کشته به ميليونها از سوى روس و گمشتگان شان ، کشته از سوى تروريستهاى که از بدنه امريکا و عربستان سعودى با انواع واقسام قماشها و کشته از سوى امريکا و ممالک اروپا يى غرب و بلاخره مردم ايکه کشته از سوى نيروهاى دولتى طالبان سرنگون شده باز با تنفس ساختگى دوباره سازى شده با جنگ حمله و انفجار خودانفلاق از عقب عليه مردم مى کنند .و مردم را غرق استخرهاى خون مى کنند اين قسم جنگ و حمله از پشت خلاف افغانيت که ازسالهاى 1960 ميلادى پشتوندارى گفته مى شود. افغانتباران خود افغانيت را زير پا گذاشتند.

با ز سازى و دوباره سازى کشور نامنهاد افغان ستان به هدف نرسيد - شکست خورد و اما بازسازى ودوباره سازى طالبان و ديگر خود انفجارى ها مانند رستاخيز و تقويت تروريسم بين الملى و پذيرايى شان براى خوش آمديد داعش و دولت اسلامى رقص و اتن غنى برپاشد.

روسيه و کشورهاى دواردور با شکست مردم ميان رودان سنهد و آمو قوى تر و تواناتر و پول دار تر و توانستند گسترش امريکا و اتحاديه اروپا به سوى سر زمين طلا و سبيرين يخزده نفتخيز جلوگيرى نمايند.

حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند.

سازماندهی مجدد نظام سياسى ضروری است. با اشرف غنی صلح غیر ممکن است. به پاى خود استادن به مفاد شهرهاى شرقى جغرافيه شاهنامه است !.
همين کرزى و غنى احمد زى پشتون سازى را فراهم نمودند. کرزى طالبان را "برادران" خواند. اشرف غنى احمدزى رييس بانک مرکزى و سپس وزير ماليه شد. مقدارى زياد پولها که اصلاً براى باز سازى و بازگشت آوره گان از سوى ممالک چل گانه ناتو و غير ناتو پرداخت شدند براى گسترش پشتون سازى مصرف شدند.

به جای مصرف کمک های مالی برای بازگشت آوار گان٬ برای تمام شهروندان به قوم و قبيله خود٬ برای گسترش پشتون سازى٬ پاکسازى تبارى٬ غضب زمينهاى غير پشتون و ظلم و نسل کشی و تبعیض علیه غیر افغان ها به خصوص هزاره ها، و سیاست مجدد همين قوم زير نام ناقلين کوچيان کارکردهاى خطرناک در یک کشور چندين قومی انجام مى نمايند.
همه اقوام خوشاوندان و اعضاى خاندان شريف ستان با نام منحوس افغان خارج رفته و يا پناهندگان پزيرفته رسمى از همان آغاز به ميلياردها به خويشاوندان پولهاى سخت فرستادند?
اين پول مردم راچه کردند?
پولهاى هاى خارجى در اقتصاد کشور براى جريان اقتصادى بکار انداخته نشد.
حاکمان افغان (منظور حاکمان پشتون است) غير پشتون در قدرت دولتى تصميم گير نيستد وهم مسووليت ندارند. ولى حاکمان پشتون خود را مانند گوسپند قربانى فکرمى کنند وغير مسوول! اما شکم هاى گوسپند را با ورقه هاى راى پرمى کنند. راى در گوسپند ان اشکمدار شمار شان دو و سه چند از جميعىت و نفوس مردم آن منطقه.

شهرستان هاى «فارسى» و «ناوه فارسى» و «چين فارسى» (غرب) و «چين فارسى» که اکنون چين افغانى هم درپهلوى اش است در فيض آباد بصورت فامیلی ساکن نشده اند?

چین فارسی نام دهستان در جنوب غرب افغانستان است. این منطقه در استان فراه قرار دارد.
ناوه فارسی نام دهستان در غرب افغانستان است. این منطقه در استان هرات قراردارد.
"فرسی" یکی از شهرستان هرات در شمال باختری افغانستان است. مرکز این شهرستان فارسی است. نام هرات باستان آریا بود؛ و این بوم یک کشور بود. باوجود جدایی کشور آریانا از ایران در سال ۱۸۵۷ تقسیمات اداری افغانستان در زمان امیر عبدالرحمن خان به شش ولایت (استان بود) بود

1- ولایت ترکستان افغانی
2- ولایت بدخشان توأم با واخان
3- ولایت هرات
4- ولایت قندهار
5- ولایت فراه
6- ولایت کابل

بلاخره ديگر شهرستان گويد و نه آن نام از اصطلاحات مولى پخ تونکى قبيلويى!
خوب است که اين نامهاى قشنگ وزيبا و دل ما را پارسى را به درى ورى شاهى ماهى تغير ندادند حاکمان ننگين رننگين !چطور اسپنتا?


آيا ملطفت و متوجه شديد اکنون که ایالات متحده آمریکا، لانه شرارت و جنگ افروزى خونآشامى تروریستی دولتى به طور یک جانبه معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را لغو و هنوز تحريم ها خود را متوقف نه ساخته بودند که تحریم های بیشتری را به ایران تحمیل می کند و فابريکه و شرکتهاى اتحاديه اروپا را هم تحريم مى کنند اگر با ایران داد و ستدد تجارتی و بازرگانى و نفتى کند.
بر اساس اصل سياست متقابل عمل برابر، ایران اعلام نمود معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را پنج + 1 را نيز نامعتبر و غير قانونى لغو کند. ایالات متحده و اسرائیل ایران را با گزینه ای از تجاوز نظامی تهدید می کنند. و ديروز نماينده ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مانند کوبايهاى "غربي هاى وحشى" به گونه هفت تيرکش در اجلاس وزيران خارجه بدون دعوت رسمى داخل شد تا اتحاديه اروپا را وادار کند تا برجام دوباره به ميل باداران حاکمان پشتون کرزى و احمدزى مواد ضد ايرانى اضافه و برجام بااهداف امريکه بادار اصلى افغانه تبديل و تصويب شود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (وزير خارجه اتحاديه) مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اروپا خانم.

آيا خواننده گان عزيز شما يک بستگى و يک پيوند مستقیم مرتبط میان وحشی گرى ایالات متحده داغ شدن موضوع زير "برجام ايران" و حاد شدن تنش و حمله نظامى یالات متحده و خونريزى اش در ايران و گستاخى حاکمان پشتون و افغانشده گان بى غريت غير پشتون ها نيست.
حقه آبه اصل بين الملى است. حاکمان پشتون و افغانشده گان بدون قدرت در دولت چنين گستاخى عليه پاکستان مبنى به ندادن حق آبه شان نمى کنند. شجاع فقط نام دارند ولى جرات٬ شجاعت و دلاورى ندارند. دلیری جلوه مى کنند.
واما ايران بزرگ 6 ميليون کيلو متر مربعى را تقسيم و تجزيه پارچه پارچه کردند.
ولى کشور امروزى ايران بامساحت ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ ( يک ميليون ششصدکیلومتر مربع هجدهم در جهان) تقريبا سه بار بزرگتر از افغان ستان با جمعیت سرشماری شده و نه تخمينى 82 ميليون نفر (هجدهم در جهان)
تولید ناخالص داخلی: مجموع558,385 میلیارد دلار.

افغانستان فلى لى فس!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است