کشمیر در آتش بسوزد اما در افغانستان صلح باشد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۳۹۸/۵/۱۷ کد خبر: 159717 منبع: پرینت

در پی افزایش تنش‌ها بین هند و پاکستان بار دیگر صلح افغانستان از سوی سیاستمداران پاکستانی با این استدلال که اگر کشمیر در آتش می‌سوزد افغانستان نیز باید بسوزد به مسئله کشمیر گره می‌خورد.

به گزارش تسنیم، «شهباز شریف» رهبر جریان اپوزیسیون در پارلمان پاکستان اظهارداشت: این چگونه انصاف است که برای تامین صلح در افغانستان نشست‌های با شکوهی برگزار شود در حالی که خونریزی در کشمیر ادامه دارد.

به گفته شهباز شریف برقراری صلح در افغانستان برای پاکستان حائز اهمیت است اما نه تا زمانی که خونریزی‌ها در کشمیر ادامه داشته باشند و زنان و کودکان کشته شوند.

وی خاطرنشان کرد: این امکان ندارد که کشمیر در آتش بسوزد، زنان، کودکان کشته شوند و ما تعهد تامین صلح در افغانستان را بدهیم؛ این کار شدنی نیست و این گونه نخواهد شد.

این نخستین باری نیست که رهبران سیاسی پاکستان مسایل کشمیر را با افغانستان گره می‌زنند پیش از این نیز «زاهد نصرالله» سفیر پاکستان در کابل این کار را کرده و تشدید تنش‌ها در کشمیر را به ضرر افغانستان دانسته بود.

از نظر کارشناسان این استدلال که اگر کشمیر در آتش می‌سوزد در آنجا زنان و کودکان کشته می‌شوند پس افغانستان نیز باید در آتش سوخته و زنان و کودکان آن کشته شوند بسیار غیر منطقی و اشتباه است.

این نگاه در ارتش و نهادهای امنیتی پاکستان نیز وجود دارد طوری که ژنرال «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان نیز در پی تشدید تنش‌ها سال گذشته نسبت به اثرات مخرب اقدام احتمالی هند بر روند صلح افغانستان هشدار داده بود.

اما نکته اینجا است که تنش‌های کشمیر ربطی به افغانستان ندارد، افغانستان نه در جنگ کشمیر حضور ندارد و حتی در مسائل کشمیر در بسیاری از موارد از مواضع پاکستان حمایت کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشمیر
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تنش میان هند و پاکستان روی موضوع کشمیر به یک مساله داغ و جدی تبدیل شده است و نگرانی در میان مردمان دو کشور و مسلمان منطقه و جهان را بوجود اورده است ، همه بخوبی میدانیم که یکی از عوامل تندروی اسلامی و جهادگرایی ظلم ، بیعدالتی ، اشغال و استبداد در قلمرو مسلمانان بوده است که موضوع فلسطین و کشمیراز مهم ترین موارد ان بوده می تواند که بر روحیه و روان سایر مسلمانان تاثیر مستقیم گذاشته و در نتیجه با بر پای مبارزات مسلحانه مشکلات جدی را در سراسر دنیا و بخصوص منطقه ما بوجود اورده است ، دولت هند با لغو ماده ۳۷۰قانون اساسی که لزوماً زمینه ازادی و حق خود ارادیت را به مسلمانان جمو و کشمیر تفویض کرده بود وبا فرستادن ۲۸۰۰۰ سرباز جدید و در حصر قرار دادن رهبران مسلمان بار دیگر جرقه های جنگ خانمان سوز و اشغال گرانه را به صدا در اورده و این امر باعث تحرکات سازمان یافته و نارضایتی های گسترده و بروز مشکلات در سطح منطقه میگردد.

این در حالی است که هر دو کشور هند و پاکستان از داشتن زرادخانه های اتمی سخن گفته اند و در صورت بروز خشونت ها زمان استاده خواهد شد ، چون نزدیکی دهلی و اسلام اباد زمان را به صفر تقرب داده و فاجعه بزرگی در تاریخ رقم خواهد خورد. بناً به مثابه مسلمان وجیبه ما است تا از هر دو کشور هند و پاکستان صمیمانه تقاضا نمایم تا با خویشتن داری برای حل مساله از مجاری گفتگو های سازنده ، دوجانبه برای حل مسایل بپردازند ، از سازمان ملل متحد و دولت های بزرگ و اسلامی میخواهیم قبل از انکه فرصت ها بسوزد برای میانجگری دست بکار شوند.

ما در موقعیتی قرار داریم که رقابت های منطقوی و تصادمات نظامی می تواند به شدت روی اوضاع جاری کشور ما تاثیر بگذارد هم چنان امیدوار هستیم دولت افغانستان بنابر حسن روابط از مجرای دیپلوماتیک کوشش های لازم را در زمینه انجام دهد.

جاوید کوهستانی

>>>   ای خدا! اول پاکستان را زیر چشمان مان خاکستر ګردان بعدا دلت با افغانستان!
من از ارامی افغانستان به نا ارامی پاکستان دعای بیشتر می کنم!
ای هموطنان دعا کنید که پاکستان بسوزد!

>>>   امضای قرار داد صلح با طالبان سبب میشود که یک تعداد سربازان امریکا از جنک افغانستان فارغ شوند و بخاطر تأمین امنیت به کشمیر فرستاده شوند.
در نتیجه هم در افغانستان امنیت برقرار میشود و هم زمینه امنیت در کشمیر فراهم میشود.

>>>   من میگویم مرگ بر اشرف غنی بیناموس و تمام حامیان بیناموسش که حکومت را چنان ضعیف ساخته که حالا پاکستانی ها برای ما سرنوشت تعیین میکنند در۲۰۱۴ افغانستان نسبتآ یک نظام قوی داشت اما غنی بیناموس همه را آلوده با اوغان ساخت و شما خود میدانید که اوغان فروخته شده و غلام هر کشور خارجی بوده و هنوز هم کلدار برایشان بدهید غلام میشوند. همین باعث ضعف و ناتوانی ما شده است بهتر است اوغانستان هم تجزیه گردد چون ما دیگر نمیخواهیم قربانی وطن و ناموس فروشی اوغانها شویم.

>>>   فکر کنم هنوز درست نفهمیدید چرا هند حظور گسترده در افغانستان دارد . تا وقتی که هند در افغانستان باشد پاکستان دشمن قطعی افغانستان است

>>>   نمیدانم اگرمسلمانان کشمیر تفکروهابیت وتروریستی پاکستان را داشته باشد بهتر است که هند به شدت کنترل داشته باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است