پوشش دختران هزاره را سوژه نسازیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۹    ۱۳۹۸/۵/۲۲ کد خبر: 159780 منبع: پرینت

تعدادی از ما همیشه، دسته‌ی تبری می‌شویم که می‌خواهند با آن ما را از ریشه قطع کنند.

۱. دشمنان ما و آن‌هایی که سال‌های سال کشور را فروخته و با مزدوری کردن برای بیگانگان در کشور به قدرت رسیده‌اند، برای به حاشیه‌راندن مردم ما، همه‌ی ما حتی بشردوست را به دلیل اشتراک مذهبی، مارک جاسوسی برای ایران می‌زنند.

وجود تعداد جاسوس را در بین هزاره‌ها هیچ کسی منکر نیست، اما جاسوسی هزاره‌ها برای بیگانگان، نسبت به جاسوسی دیگر اقوام برای بیگانگان، شاید یک قطره در برابر اقیانوس هم نباشد؛ اما جالب اینجاست که تعدادی از خود ما، مبلغ دشمن شده و همدیگر را به جاسوسی متهم می‌کنیم.

۲. در فضای جدید، زنان و دختران هزاره نیز مانند زنان و دختران دیگر اقوام وارد فعالیت‌های سیاسی، مدنی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی شده‌اند و تا حدودی در این عرصه‌ها خوش درخشیده‌اند، اما این امر، برای آن‌هایی که حضور زن و مرد ما را در این عرصه‌ها تحمل نمی‌توانند، با برچسب‌ها و اتهامات گوناگون تلاش دارند تا آن‌ها را بدنام کرده و از فعالیت‌های شان باز دارند.

جالب اینجا است که در این زمینه، نیز مانند مورد فوق، تعدادی از خود ماها، مبلغ دشمن شده و علیه دختران و زنان هزاره شمشیر گرفته و وارد میدان شده‌ایم. به‌خصوص در این روزها یک تعداد، بیش از هر چیز، به روسری و موی دختران هزاره‌ چسپیده و انواع و اقسام مارک‌ها را به آن‌ها می‌چسپانند.

نمی‌دانم باوجود این همه بحران‌ها و سوژه‌های مهم که دامن‌گیر کشور ما شده است، چرا موی و روسری دختران هزاره اینقدر اهمیت پیدا کرده است که برای این‌ها سوژه‌ی مهم و دارای اولویت قرار بگیرد.

مسایل بسیار مهم در کشور وجود دارد که باید در باره‌ی آن‌ها نوشت و گفتگو نمود، نه اینکه در باره نوع پوشش و دیگر امور خصوصی و شخصی افراد قضاوت و برای آن‌ها نسخه‌پیچی کنیم. بگذاریم دیگران نیز مطابق میل و سلیقه‌ی خود زندگی کنند و در این فضا نفس بکشند و انتظار نداشته باشیم که همه مثل ما فکر و مانند رفتار نمایند.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دختران هزاره
پوشش
نظرات بینندگان:

>>>   غلامحسین جوادی اتفاقا دختران هزاره تا اکنون به تلویزین های داخلی رقصنده وخواننده وباپوشش زننده حضور نیافته بجز یکی دونفر که درستاره افغان کار کرده که انهم بعد از ختم پروسه مجبور به ترک دیار گشته اند ولی اما تلوزیون های داخلی پر است از زنان که پوشش صحیح ندارد اما هیچ کس انها را محکوم نمیکند

>>>   فعلا در ادرات دولتی مرد هزاره یک دانه هم وجود نداره فقط دختران هزاره موج میزند خصوصا در بخش نظامی که قمندان تاجک یا عوغو است عسکر هایش دخترای هزاره گی قراری که خود عسکر های تاجک و عوغو موگویه دخترای هزاره گی بسیار کاکه هستند هر رقم خدمت میکنن به سربازها پوشش مهم نیست بلکه چیز واقعیت این است فاحشه از تمام اقوام وجود دارد اما متاسفانه از هزاره شیعه خیلی خیلی زیاد است این آزار دهنده است نه پوشش دختر هزاره همرای بچه تاجک و پشتون دوست دختر شده شراب چرس و کار خاک برسری میکنه این آزار دهنده است بعضی دخترای هزاره از دمکراسی فقط بی حجابی و تن فروشی میراث رسیده بس
Sayed Ali Hashemi

>>>   شما هم در نوشته تان زیاد روی همین نکته توجه کرده اید، و حال آن که مسائیل بیشتر و ضروری تر از اینها است که ضرورت به نقد دارد.
Arif Salehi

>>>   بی حجابی وفحاشی پیشرفت وترقی نیست یا حجاب مانع ترقی وپیشرفت نیست
M Naeem Alizada

>>>   شف شف نه شفکالو بگو. منظورت درست معلوم نیست. کدام روسری، کدام پوشش، یا کدام موی سر را اشاره میکنی. جرعت داشته باش و واضع بنویس.

>>>   زن ودختر تو بعد از ساعت چهار عصر در جاده های برچی بلو جاب میزند و این اگر پیشرفت باشد به زن و دختر تو تبریک باشد

>>>   سلام هروقت دیدین که حریفان ازرفتار وکارهای شماناراحت می شود بدانید که داری راه درست می‌روید ادامه بدین تا.... البته ما همه ای مان یک ملت هستیم امیدوارم که شعور وفرهنگ داشته باشیم درمورد زندگی خصوصی دیگران دخالت وقضاوت نکنیم قضاوت کردن کاری‌ سختیه به امید سربلندی همه ای وطن عزیزم افغانستان. محمد علی صادقی ازدایکندی

>>>   هزاره ها طبیعتاً مردم تحول پذیرتر است و با وجود آسیب پذیر ترین بودن شان از نگاه اقتصادی اجتماعی، باید نسبتاً متعهدتر به مرودات اخلاقی و فرهنگی باشند نه اینکه با افزایش نیازهای جدید پابندیهای اخلاقی و فرهنگی را زیر پا بمانند و مثلاً بیش از نیمی از بازار دختران جنسی شهرها را بخود اختصاص دهند ، اکثریت محصلین مسافر دختر در شهرها را داشته باشند با ضعیف ترین اقتصاد و تجربه اجتماعی مواجه شوند ، برجسته ترین آمار روابط جنسی نامشخص تحت عنوان صیغه و دوست دختر/پسری را در انحصار خود بگیرند و ...
گرچه همین هزاره های بی ثبات نقاط درخشان فرهنگی و اجتماعی را نیز بخود اختصاص داده اند ولی در جامعه سنتی و قومی افغانستان خوب است که هزاره ها نیز با تجربه تر و خویشتندارتر حرکت کنند تا ضعف اقتصادی و مذهبی آنها به پاشنه آشیل شان تبدیل نشود که روزی از هزاره های آرام و کاری ما چیزی باقی نماند.
فهیم پنجشیری

>>>   برادرها نهایت عزیز اینکه خواهران هزاره ما در بعضی عرصه های زندگی پیشرفت کرده اند از این کار شان باید تقدیر بعمل آید چون انها زحمت میکشند و. اما در قسمت روسری باید گفت که کلتور مسلمان ها اجازه نمیدهد که دختران و. زنان به به بازارها و. محل کار که مورد آزار و اذیت واقع گردند اینکه فعلآ در افغانستان میخواهند دیموکراسی را پیاده کنند اما روسری و. یا چادر مانع و. مخالف با دیموکراسی نیست در این قسمت نه تنها هزاره ها بلکه دختران مسلمان متوجه باشند چادر عزت و حرمت یک خانم است و. شرف وحیثیت یک خانم مسلمان است در این قسمت ایه واضع در قران شریف کتاب مسلمانان ذکر است و. خداوند لایزال امر نموده که دختران و. زنان مسلمان باید روسری داشته باشد تا باشد شرف و عزت شان تامین باشد شاید بعضی نسبت به بعضی دیگر مراعات این عمل اسلامی را نکند اما نمیتوانیم یکی را ملامت ودیگری سلامت معرفی نمایم
عبدالله ریحان

>>>   از اطلاع رسانی تان سپاس گزار استم محترم.

>>>   فقط یکی دو ماه دیگر صبر کنید، بعد طالبان به حساب همۀ ما میرسند.

>>>   مقصد، از هر طریق و امکانات باید استفاده کرد و هزاره ها را سوژه ساخت. تو گوئی غیر از هزاره هیچ قوم دیگر درین کشور زندگی نمی کند. هزاره جات را ناف دنیا ساخته اند.
فردا اگر کسی ادعا کند که در شهر ما روسپی خانه ها زیاد شده است، حتماّ در مقابلش یک هزاره می نویسد، در دایکندی و بامیان ما نیز روسپی خانه های زیبا با دختران چشم بادامی زیاد داریم و توجه توریست های داخلی و خارجی را به خود جلب کرده اند و ازین بابت عایدات مردم هزارجات را بیشتر ساخته است.

>>>   بی حجابی هزاره های هزارستان به همه معلوم است! موترهای پر دشت برچی و بګرام را خبر داریم!
پنچشیری بر ګندګی ایشان چادر نیاداز!

>>>   شنیده اید که گفته اند روزی گوسفندی از روی جوی آب پرید و با بالا رفتن دنبه اش زیر دنبه اش آکار گردید. بزی که همیشه دمش بالا است و همیشه زیر دمش معلوم است گوسفند را مورد تمسخر قرار داد. امروز داستان مردم هزاره شباهت به این داستان دارد.

>>>   کدام مسله مهمتر از عزت و آبروی یک فرد یا کشور یا خانواده می باشد مردم حاضرند بخاطر حفظ عزت خود از خود وهمه چیز خود بگذرد اما تو هزاره روشنفکر؟ و.بی غیرت می آیی و میگویی پوشش یاا عدم پوشش بی بندوباری خلاصه فحشا چیزی مهم نیست من هزاره هستم اما .... بتو و.امثال تو که برای ان فاحشه ها چراغ سبز می سازی و بخاطر این کثافت ها هزاره بودن خود را انکار می کنم

>>>   هزاره های هموطن ما مایه افتخار ماهستند کاش 90 فیصد مردم هزاره می بود تاحال افغانستان با جاپان رقابت میکرد

>>>   علے موسوے
گلبدین درباره تقسیم قومی قدرت می‌گفت: هزاره سنگِ چارکی است، هرطرف که یک‌ذره کم آمد، هزاره‌ را بگذاریم درست می‌شود.
ما همیشه برای پر‌کردن آن کمبود، سنگ چارکی هستیم نه بیشتر. در این میان، در موسم انتخابات، وظیفه‌ رهبران قومی و روشنفکران طفیلی آن‌ها تحمیق توده برای ایفای این نقش همیشگی است تا خود از این رهگذر به آب و نانی برسند. فردای انتخابات، آش همان و کاسه همان است. نه جاغوری ولایت می‌شود، نه زندان جغرافیایی شکسته می‌شود، نه امنیت هزاره‌جات تأمین می‌شود، نه بامیان به ولایت درجه یک ارتقا می‌یابد، نه سهم ما از معاونت دومی و وزارت فواید عامه و کار و امور اجتماعی، بیشتر می‌شود و نه تبعیض و تعصب اکثریت همیشه حاکم بر اقلیت همیشه محکوم، پایان می‌یابد.

>>>   برادران و خواهران مسلمان خصوصآ ملیت هزاره ما - اسلام علیکم :
درست است که ما از آموختن علم و فرهنگ کسی را چه زن و مرد باشد محروم ساخته نمیتوانیم اما فرهنگ، سیاست و آموختن داخل چوکات شریعت اسلام لازم است نه اینکه دختران هزاره در عرصه های که اصلآ در اسلام ممنوع و حتی حرام است خود را شامل میدانند مثلآ در اردوی ملی، امنیت ملی و پولیس ملی اینها خود را مستقیمآ قربانی میدهند و آیا همین قدر این خواهران هزاره ما که در بازار ها، ادارات و موسسات آزادانه گشت و گزار و نیز فعالیت دارند آیا کدام دختر غیر هزاره همین طور استند .
بنآ بخاطر حفظ آبروی یک قوم بزرگ و نیز عدم ترویج مود های بیرونی از خواهران و مردان هزاره احترامآ و صمینانه منحیث یک جوان مسلمان خواهشمندم تا جلو اینطور آزادی های خود سرانه را بگیرند ورنه آبروی قوم هزاره چی که آبروی تمامآ پیروان فقه جعفری را شما برده اید به لحاظ خدا این چه قسم آزادی و دومکراسی است که به بی حجابی و فهشا دست میزنند .
با احترام
سید امید غافل
کابل

>>>   اولا بقیه اقوام از همان کودکی نوعی قوم دوستی و شاید نژاد پرستی را در کودکان به خصوص در دختران خود پرورش می دهند که سبب می شود در مقابل بقیه اقوام با غرور رفتار کنند مثلا هیچ دختری از اقوام دیگر با پسران هزاره ازدواج نمی کند مگر انکه وضع بسیار خوبی داشته باشد ولی دختران هزاره همیشه مانند مردان هزاره سرکوب شده اند و نوعی عقده برای پذیرفته شدن دارند جدای از ان دختری سید را می شناسم که همکار من است تقریبا با همه مردان دوست است و تازگی به اجبار نامزد کرده است اما نامزد خود را دوست ندارد و به پسری تاجیک علاقه مند است پسر تاجیک نیز بهانه اورده است که چون تو شیعی خانواده ات به خواستگاری جواب مثبت نمی دهند او نیز برای همکار غیر هزاره من قضیه را تعریف کرده است و دختر نیز پیشنهاد فرار دادبا پسر در حالی که هنوز حتی پسر سعی نکرده خواستگاری کند دخترک ساده هم از پدر و برادر خود کتک می خورد خرج و هزینه خود را خود در می اورد و عقده محبت عمیقی دارد و چون خود را بالاتر از ما می داند و ننگ می داند با ما دوست باشد با بقیه اقوام دوست است در مورد اقوام دوستم نیز بگویم تا انجا که فهمیدم فقط با پسر خاله دختر عمه و غیره ازدواج می کنند یعنی حتی هم قوم خود را نیز لایق ازدواج نمی دانند چه برسد از قوم دیگری و دختران هزاره برای فرار ازشرایط و نوعی بی اطلاعی از فرهنگ اقوام دیگر بازیچه می شوند در حالی که این همکار من نقش کار راه انداز را برای چنین دخترانی فراهم می کند ولی از لحاظ فرهنگی همین عقب افتادگی مردم افغان عدم ازدواج اقوام مختلف کشور با همند چرا که رئسای اقوام و حتی در یاسای افغان به شدت با ازدواج میان قومی برخورد می شود و زن نزد برخی اقوام برای بر انگیختن غیرت قومی و ترویج قوم پرستی است تا جامعه ای بسته زیر نظر و قابل هدایت توسط اشراف قوم شان داشته باشند و اتفاقا دختران هزاره کار درستی می کنند حتی پسران هزاره با ازدواج با اقوام دیگر اگر بتوانند تا این فرهنگ نوعی نژاد پرستی برانداخته شود ولی ایا طرف رو بروی شما انقدر مرد هست که با شما ازدواج کند یا فقط نقشه نوعی تحقیر کردن قومی در سرش است جدای از ان بعضی مردان جاهل و عقب مانده قرون وسطایی فکر می کنند دختری که کار می کند حتما برای پول هر کاری می کنند که سبب می شود دختران در محل کار مورد بی حرمتی از طرف این افردا عموما سن بالا قرار بگیرند چون نسل جدید بر خورد روشنفکرانه تری دارند اما در مورد بی حجابی و کارهای بد بقیه اقوام تا جایی که من دیده ام بدتر اگر نباشند بهتر نیستند لااقل در ایران چون زنان برای هم حقایق تلخی را تعریف می کنند نمونه اش همسایه ما که مادرش متاسفانه اسمش بد در رفته است ولی دخترش تازه ازدواج کرده که مورد مزاحمت یک نفر از قوم خود قرار گرفته است و و به علت کتک کاری شوهرش به زندان افتاد و مرد مزاحم داشتن رابطه با زن را شرط رهایی شوهر و نان اور خانه خواسته است که با زرنگی زن مسعله حل شد یا در کابل پرستار مدینه که مورد تجاوز همکارانش از اقوام دیگر قرار گرفت ولی مسعله سریع ساکت شد چون دختر از قوم هزاره بود و هزاره ها ازنظر اقوام دیگر بدکاره به عنوان یک دختر از خود بپرسید ایا شما فقط بازیچه هستید یا نه و ایا اقوام دیگر با شما مثل دختری بیگانه که ناموس انها نیست برخورد نمی کنند ؟؟؟ جدای از ان اشراف اقوام از اینکه این نوع رفتار زنان هزاره و افزایش حضور انان در اجتماع سبب تغییر رفتار بقیه زنان از بقیه اقوام شوند نیز می ترسند چون غیرت قومی یا نژاد پرستی قوم گرا را کاهش داده و قدرت انان در قوم کاهش می یابد به هر حال در گذار از جامعه واپسگرا به دوران دیگر قربانی همیشه وجود دارد و داشته است پس دختران عزیز سعی کنید ان قربانی شما نباشید البته گاهی اوقات مردان برای بزرگ جلوه دادن خود دروغ هایی در مورد دختران به هم می گویند

>>>   کار در صفوف اردوی ملی و یا دیگر ارگان های نظامی افتخار عظیم است . ما به دختر خانم های که در صفوف اردوی ملی وطن خود کار میکنند میبالیم و از خداوند منان برای شان موفقیت و بهروزی تمنا داریم کسانی که این وطیفه را ننگ و یا بی حجابی تعریف میکنند جاهلان قرن بیست یک هستند که جز گورستان تاریک دیگر دوا ندارند. تعلیم و تعلم عبادت است عبادت بر زن ومدر مسلمان فرض است در عربستان که مرگز اسلامیت است مرد و زن سکس هستند روا است مسلمانی در آنجا نیست اما در افغانستان که دختران عطسه زد آیه نازل میگردد آنهم از دهن انسان های جاهل و بی سواد ومانند اشخاص که نوشته های خود را بنام خدا و لحاط خدا در سایت ها مینویسند بی خبر از خدا ها زندگی منحصر به فرد است هر کسی برای رسیدن خود به مقام والا تلاش کند کار مشروع عیب نیست اما نوشتن مذخرفات یک عده انسان های جاهل عقل و مدنیت شان را به نمایش میگذارد عیب است اگر واقعا ادعای انسانی دارید بخود برسید به دیگران آسیب نرسانید در قانون نافذه کشور تعرض بر حریم انسان دیگر جرم است و دبی خبری از قانون عذر موجه پنداشته نمیشود

>>>   هزاره ها فارسيوان استند با استعداد استند چشم بخيل كور. اگر هزاره ها را وقت بدهند وطن را مانند جاپان و چين و كوريا پيشرفت ميدهند مغز عالي دارند. هر كدام شان مغز متفكر اصلي استند نه تقلبي مانند اشرف غني كه اصلا مدرك دكتورا ندارد ولي خود را بنام دكتور مشهور ساخته در حاليكه يك رواني متعصب بيش نيست.

>>>   دختران هزاره متدین نجیب پاکدامن صرفه جو وشوهردوست هستند وباحرف وتعصب وکینه نمی توان انهارا خاموش کرد.

>>>   مادر كلانم خدابيامرز هميشه ميگفت : شهرى اگر كوهى شود ، خر ميشود؛ كوهى اگر شهرى شود ، غر ميشود
من از نسل قديم هزاره هستم نه از نسل جديد هزاره
من زن هستم مسلمان هستم شيعه هستم

>>>   ديگه كدام موضوع نبود كه در باريش بنويسي رسيدي سر پوشش حالا پوشش مهم نيس مهم اخلاق ايمان و عفت اس مگر خدايي بگم بيشترين روسپي هاي كابل دختران هزاره استن خدا همه ر هدايت كنه

>>>   این نسیم خان بیکار و سرگردان قم و تهران هیمشه یک مسایلی را مطرح می کند برخلاف باور خود. این شعار بگذارید هرکس طبق میل خود زندگی کند مساوی با ترویج ولنگاری و بی یند و باری است که خود نسیم خان نیز قبول ندارد. اگر چنین است از خانواده خود تان شروه کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است