قوم گرایی حاکمان پشتون!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۱    ۱۳۹۸/۸/۷ کد خبر: 160705 منبع: پرینت

انکار همراه با فراموشی حوادث تلخ و واقعیت های انکار ناپذیر برخوردهای افراط گرایانه قومی و مذهبی حاکمان پشتون در طول تاریخ حاکمیت شان باعث تکرار و استمرار دوران های تلخ گذشته همراه با شکاف عمیق در جامعه و گسترش جنگ، فقر، نا امنی و بی عدالتی مستمر در کشور است.

در جامعه افکارهای مخرب در مورد اوضاع سیاسی کشور در حال شکل گیری است آنهای که حاکمیت کرزی و غنی را با ملا عمر و ملا هیبت الله مقایسه می کنند و در پایان نتیجه گیری می کنند که دولت کرزی و غنی بهتر از آنها است!
این نوع مقایسه کردن های اشتباه سبب این میشود تا ابد جامعه غیر پشتون به عنوان شهروندان درجه بندی شده از نقش و رهبری کشور به دور بمانند و فقط یک انتخاب داشته باشند « یک پشتون باید ،پادشاه، رهبر یا رئیس جمهور بر گزیده شود.

متاسفانه بر اساس همین اندیشه ها و تفکرات تخریب کننده اجلاس بُن شکل گرفت و در آن آقای عبدالله به صراحت گفت:« یک پشتون باید رئیس جمهور باشد» و همه این سخن را بدون هیچ واکنشی پذیرفتند و در انتخابات ها با تقلب کرزی و تهدید خلیل زاد نیز غیر رهبران پشتون تسلیم شدند پیروزی را باختن تلقی کردند.

هم وطن های پشتونم آزرده خاطر نشوند تاریخ را آنگونه که اتفاق افتاده است بپذیرند و بدانند که در طول تاریخ حاکمیت پشتون ها ظلم، بی عدالتی، غصب زمین غیر پشتونها، ترور بزرگان اقوام، دسیسه، تهدید و فرستان سربازان غیر پشتون به مناطق مرگبار و... از بدو تولد حاکمیت پشتونها وجود داشته است و هیچ حاکم پشتونی را نخواهی یافت افکار و اندیشه اش از این نوع باورهای آغشته قومی دور باشد. آنها بیشتر از اینکه به رفاه جامعه و پیشرفت کشور بیندیشند به خوشگذرانی و سر کوب اقوام دیگر فکر کردند و در همین راستا بود خاک کشور را به هند انگلیسی واگذار کردند سرزمین مان را از آب های آزاد محروم کردند تا بتوانند اسوده خاطر در برابر هجوم استعمار گران باشند و هیچ چاره ای را برای مقابله با دشمنان و آینده مردم وطن نیندیشیدند.

جنایات سیستماتیک کرزی و غنی بر خلاف اسلاف شان علیه اقوام غیر پشتون رنگ دیگری به خود گرفت. آنها با استفاده از شرایط عدم آگاهی رهبران سنتی از تاریخ و یک نوع نگاه مذهب بینانه آنها اهرم های قدرت را در دست گرفتند و تمام برنامه ها و دستورات به ارگ منتهی کردند و نوع دیگری از حاکمیت قبیله ای فاشیستی ساختند که بدتر از زمان های گذشته حتی عبدالرحمن و مهمند بود!

کرزی و غنی که سالها نظاره گر شکست و از دست رفتن حاکمیت قبیله ای شان بودند وقتی حکومت را در دست گرفتند تمام عقده ها را با بی رحمی تمام شان خالی کردند، جنگجویان پشتون را آزاد رهبران غیر پشتون را زندانی کردند، تروریست ها را از جنوب به شمال انتقال دادند، بزرگان غیر پشتون را تهدید، تحقیر کردند و به حاشیه راندند، فرماندهان مردمی مانند سید خیلی، کاظمی، داود و... را ترور کردند...

تاریخ سرزمین مان پُر از جنایت ها، خیانت ها، سرکوب ها، نسل کشی، زندان و شکنجه کردن همراه با کوچ دادن اجباری مردم از خانه و کاشانه اشان توسط حکومت های پشتون بوده است. وقتی چنین جنایت های بی رحمانه در تاریخ شکل گرفته است و نسل امروز از آن آگاه شده است که بر نیاکان آنها چه گذشته نفرت شان از پشتونیست ها و از انعطاف پذیری رهبران مذهبی و سنتی شان در مقابل آنها افزوده می شود و به هیچ چیز پسنده نمی کنند جز پایان حکومت افراط گرایان پشتون.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومگرایی
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   زدیگ پختگان ناید صدائی
خروش ازمردمان خام خیزد
گل امیری :
قوم گرا کسی است که همیشه خود را مدافع یک سمت ، یک لسان ویک قوم مینامند مانند شما
پشتون هرگز قومگرائی نکرده

>>>   ّّّپشتونها همیشه درمقابل متجاوزین به مانند دژ مستحکم ایستاد شده و هزاران فرزندان رشید خود را ازدست داده اند امپراطوری ابدالی در اسیا وحاکمان هوتکی در ایران قوت پشتونها را به نمایش میګذارند سه جنګ افغان اینګلیس شکست شوروی وحال هم شکست امریکا به همرای ۴۰ مملکت جهان کارنامهای پشتونها است ودرین مبارزه خونین همکاری دو قوم عزیز هزاره وازبیک قابل تحسین است اما تاجیکان در طول تاریخ ابن الوقت بوده به منافع خود فکر کرده نه افغانستان
مظالم تاجیک ها دردهه هفتاد ونود بالای اقوام دیګر خصوصا پشتونها در حفطه تاریخ بیمانند است تاجیک ها همه دارای این کشور را به یغما برده دست اوردهای سه صد سال حکومت داری را نیست ونابود کردند شیرازه وحدت ملی را برباد کردند این همه پول وسرمایه را از کجا کردند معلوم دار دوذدی کردند
بی خبر

>>>   از زمانی که پشتونها بر کشور ما حاکم شدند استعمار و دشمنان ما را وارد کشور کردند. آنان در مزدوری و خدمت گذاری براط بیگانگان استعداد خوب دارند. انگلیس، روس و آمریکا را همین قوم وارد کشور ما کردند.مزدوران پاکستان و وهابیت عرب را همین قوم در کشور ما گسترش دادند. زیرساختهای کشور و تمدن دیرینه ما توسط همین قوم تخریب شده و از بین برده شدند. آدم کشی از زمان احمد شاه درانی و اولاد او در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده است. همین امروز قانون شکنی، زورگویی، تجاوز به حان و ناموس مردم از سوی همین قوم انجام می گیرد. دولت پشتونیزم جز قانون پشتونی به هیچ قانون دیگری تن نمی دهد. اگر بین پشتونگرایی و قرآن گرایی دایر گردد آنان پشتون گرایی را ترجیح می دهند. قسم خوردن به پشتون بودن به مراتب از قسم خوردن به خدا در نزد آنان ارزش دارد.اگر به پشتونولی قسم بخورند آن را نمی شکنند اما شکستن قسم به خدا و قرآن برای آنان راحت تر از خوردن آب است.

>>>   نمایشنامه غمگین افغانستان یا نمایشنامه تراژدی از افغانستان و یا یک فاجعه افغانستان
برف گرد و غباری از آسمان می بارد ،
یک سوار پیش از شهر جلال آباد متوقف می شود ،
"چه کسی آنجاست؟" - "یک سوارکار بریتانیایی ،
پیامی از افغانستان می آورام.

افغانستان! او آن را چنان کند گفت
سوارکار نصف شهر را محاصره می کند ،
سر رابرت سالی ، فرمانده ،
با دست خود او را از اسپ بلند کرد.

آنها او را به خانه سنگی نگهبانی بدرقه نمودند،
آنها او را در کنار بخاری دیواری با دودروی نشاندند
چگونه آتش او را گرم می کند ، چگونه نور او را می سوزاند ،
او نفس بالایی می کند و سپاس می کند و صحبت می کند:

"ما سیزده هزار مرد بودیم ،
از کابل قطار (کاروان ) ما شروع شد ،
سربازان ، رهبران ، و کودکان ،
جسد های کشته ، و خیانت شده گان.

کل ارتش ما پاشان شد
آنچه زنده ماندند در بیرون در شب سرگردان می گشتند. یک خدا وند به من نجات بخشید ، بکوشید
که آیا بقیه را نجات داده می توانید . "
سر رابرت به دیوار دژ بالا شد و
افسران ، سربازان همه به دنبال اش در دیوار ارگ بالا شدند.
سر رابرت گفت ، "برف سنگین می بارد ،
آنها ما را می پالند ، آنها نمی توانند ما را پیدا کنند.
آنها مانند افراد نابینا هستند و به ما نزدیک ،
بنابراین بگزارید تا مارا بشنود که ما اینجا هستیم ،
و آهنگ سرود و ساز میهنی و کاشانه ای سور کنید ،
نوای نای از شب تا پگاه بنوازید!

آنها می توانند و خسته نمی شوند ،
در طول شب ، آهنگ بعد از آهنگ به صدا در آمد
نخست آهنگ های انگلیسی با صدای شاد ،
سپس آهنگ های فلات مرتفع مانند سرودهای داد و فغان .
آنها شب و روز را آواز کرنا و سورنا را کشیدند ،
با صدای بلند ، همانطور که فقط عشق ممکن است صدا کند ،
آنها کرنا ها را پف کردند - شب دوم آمد ،
بیهوده که صدا کشیدید ، بیهوده که بیدار بودید.

آنها باید بشنوند ، آنها دیگر نمی شنوند ،
کل ارتش نابود شده است ،
آغاز حرکت قطار کاروان با سیزده هزار تن که فقط
یکی آن از افغانستان به کاشانه خود رسید.

شعر از آلمانی به فارسی

نویسنده و شاعر تئودور فونتان (1819 - 1889) به عنوان خبرنگار خارجی 1855 - 1859 به رهبری لندن به رهبری نخست وزیر پروس آقای Otto Freiherr von Manteufel
در مکاتبات آلمانی و انگلیسی منتشر شده است. او با این تصنیف در سال 1857 نتیجه فاجعه آمیز اولین انگلیس (1842-1839) را توصیف می کند. در همین سال انگلیس ایران را اشغال نظامی نمود و شرط اخراج سربازان امپراطوری برتانیه را با رسمیت شناختن نام افغانستان از سوی دولت شاهنشاهی ایران گذاشت. توافقنامه و یا عهد نامه و یا معاهده 1857 توسط میانجی گری ناپیلیون در فرانسه برگذار شد که در آن نماینده های دولتین برتانیه و شاهنشاهی دودمان قاجاریه معاهده دوازده ماده ای را موافقت نمودند.

بلی مبارزات ضد برتانيه هم وجود داشت. و حاکمان پشتون یا افغانتبار همکاری و وطن فروشی می نمودند. مانند نواده تیمورشاه مانند شاه شجاع تا عبدالرحمان خان.
نمایشنامه تراژدی امروزی که طالبان و دیگر تروریست ها پشتون که از پسمانده جفت پلاسنتای امریکا تولد شده اند برای اخراج اشغالگران امریکا مبارزه می کنند ولی حاکمان پشتون برای بودن شان.
فاجعه افغانستان چیزی موقتی نیست بلکه دایمی است. نام اش یعنی افغان مترادف فریاد و ناله و شیون بکلی به نام و کام این کشور تقلبی و ساختگی افغانستان ستان غم و درد همچون و همگون است.

در این درگیری ، انگلیسی ها و روس ها به دنبال به دست آوردن سلطه استعماری در آسیای میانه بودند.
امروز فقط نام امریکا با نام دیگران افزوده شده است.
حاکمیت افغان از زمان نامگذاری کشور خورشید با صفت تبار افغان سال 1857 تا امروز فاجعه‌آمیز و فاجعه آفرین و فاجعه انگیز است از جام جم جمشید خورشیدی به چیزی جز آفتابگرفتگی و جنگ پی در پی تنش و درگیری و جدال و جلالی شدن رهبران شان و نق و فغ و فغان و افغان انفلاق و انتحار و اختلاف و اخطار خفقان و ظلم و ستم و گریان و ناله چیزی خوب و خوش مانند و سلامت و امنیت و حفاظت و اصلاح و بهبود شرایط اقتصادی زندگی وغیره پدید نیامد.
رهبران سیاست حاکمان غالـب و زور گر و متعصب و خونریز و رفتار فاشیست مانند یک قیقه باید به خود اندیشد که چه چالاک و تقلبکار و چالباز اند.
دولت های حاکمان پشتون در تاریخ از زمان تقسیم ایران بوسیله برتانیه و روس قلدری زیاد کردند.
آنها از غیرت و عزت جلوه می کنند اما حماقت عرضه می کنند.

>>>   بی خبر :
انگریزهارا کی با خود آورد ؟؟
شاه شجاع دوست محمد خان ، عبدالرحمن خان ؟ یا کدام هزاره وازبک ؟؟؟

>>>   درتمام جهان پولیو از بین رفته ونابود شده تنها درمناطق پشتون نشین باقی ماند ه ،چون اینها میگویند هدف از تطبیق واکسین پولیو نابودی مسلملانان است !!!!

>>>   درجـــوی رفته باز آید آب ،
وقتی توانستند سه صد سال حکومت کنند حتما چیزی هستند،
آنکه هفت اقلیم عالم را نهاد
هرکس یراهرچه لایق بود داد
اگر قدرت در دست دزد های شمالی بنام تاجک بی افتد آن زمان خواهی دید که خیانت رشوت غصب بی عدالتی ظلم تجاوز قلدری قانون شکنی یعنی چی!
ر

>>>   کدام دست آورد های تاریخی گذشته حاکمان پشتون؟
فیلم احمدخان ابدالی در هندوستان تولید می شود. فیلم کاغذ پران باز را حاکمان پشتون اجازه نمایش ندادند. ولی غداری حاکمان پشتون در جهان معلوم شد.
ای بی خبر
اشغال اشغالگران و ربودن زر و سیم و جواهرات هندوستان دست آورد نیست بلکه دزدی است.
میرویس هوتک بنا به کتاب بیوگراف اش کرومول پارسی همان افسر سوئدنی پشتون ویا افغان نبود پدر اش محمد باقر نام داشت و از تاتارهای بخارایی و یا از مردمان بومی سرزمین توران بود به عباره دیگر او از تبار آلتایی مغولهای تیموریان بود

>>>   یار, بی خبر لالا شما خو طوفان کردید.
حافظه ای گل خان امیری را یک دم روشن ساختی و بیدار اش کردی. اگر نی در خواب غفلت صد سال دیگر هم خواب های رنگین میدید.

>>>   بی خبر جان تو راستی بی خبر استی یا خودرا به جهالت میراثی ات زده ای ، ازکدام تاریخ حرف میزنی از رهزنی های پشتون ها ، ازوطن فروشی های تان و یا از برباددادن صدها ملیارد کمک ها را که در خارج افغانستان در دوران است و یا از سیصد سال وطن فروشی باسند خود حرف میزنی همین ظاهرشاه شما نبود که نام ایران امروزی را به ایران فروخت و حتی کوچک ترین اعتراضی در مقابل نام گذاری کشورایران کنونی نکرد چون پول گرفته بود، همین کرزی زمامدارجدید تان ماهانه از بابت وطن فروشی از ایران پول نمیگرفت؟ آیا همین طالب تان همین اکنون برای ازبین بردن افغانستان از کل جهان پول نمیگیرد و یا شما اکثریت تان از طرح های پاکستان حمایت نمیکنید؟ غنی همین سردارقبیله یی تان از پاکستان دشمن بی قیدو شرط ما حمایه نمیشود تو بی خبر ازکدام افتخارت گپ میزنی. ببین اگرقوم گرایی میگویی وقتی که تمام نیروهایتان به پاکستان فرارکرده بودند حتی کلبدین تان جرئت نداشت به سوی افغانستان نگاه کند و وقتی که تمام وطن از لوس وطن فروشان پاک شده بود و هیچ پرازیتی در زمین و هوای وطن دیده نمیشد احمدشاه مسعود با جنرال دوستم و استادمزاری بسیار با توانایی حکومت را اعلان کنند چون برکل کشور مسلط بودند و مردم هم از آنها خشنود حتی پشتون های اصیل با آنها مشکل نداشتند چون به این وطن علاقه مند بودند آما آمرصاحب مسعود به خاطریکه قومگرایی دامن زده نشود مانع این کار شده که باعث رنجش دو متحد دیگرش گردید که نا پذیرفتن تقاضای اعلان دولت بدون بسیاری های فروخته شده نوکر خارجی ها ، بسیاری مشکلات درونی را به دولت نوپا به وجودآورد و تا آخردولت و اکنون هم مشکل ساز است. و از دفاع وطن نوشته یی که شما ها مدافع وطن اید من در هیج جایی نشنیده ام و نخوانده ام که شما غیر از فروش در هیچ مقطع تاریخ از وطن دفاع کرده باشید اگرکمی سواد داشته باشید که ندارید همین اکنون خانه های تان ، خانواده های تان در سرخط دیورند از طرف سربازان و مقاومتگران هزاره، ازبک ، تاجک و دیگراقوام محافظت میشود و تو باید کوکورانه بنویسی که ما ها …. ولی حقیقت را انکارمیکنی مثلی که در قرن بیست و یک در قرن تکنالوجی به دیتابیس انتخابات دستبردزدید ولی بزرگ های تان چون در طول تاریخ باجعل و ریا زندگی داشته اید آنرا انکار نموده تلاش داشتیدبه کمک بادارنتان بالای تیم رقیب آنرا به اندازید که نشد. کمی به خود بیآئید با ریا کاری نمیتوان زندگی خوب داشت ، یک روزفرزندت که مثل تو ناخلف بارنیامده ترا نفرین میکند و از تو دورمیشود. از دانشمندتان گرفته تا سیاست مدار، روشنفکر، سرمایه دار، رئیس جمهور، افسر و سرباز تان دوروغ میگوید ، جعل میکنید و واقیعت ها انکارمیکنید شما ازین تاریک سازی ها هیچ چیز درست بدست نمیآورزه اید و نمآورید غیر از تاریکی و سیاه چال برای خود و نسلهای بعدی تان چون دیگران راه درست خود را روان اند. اگرقومی قومگرایی را آموخته باشد ازشما ها آموخته است.
خراسان زاده

>>>   نارکلی هنریار در نشست روزسه‌ شنبه (7 عقرب) مجلس سنا با استناد از برخی مسوولان کمیسیون انتخابات گفت که شرکت درملوک به تماس‌های تلفنی مسوولان کمیسیون انتخابات پاسخ نمی‌دهد.

خانم هنریار با انتقاد از کمیسیون انتخابات افزود که این کمیسیون در عقد قرارداد با شرکت درملوک مسوول است و باید در این زمینه پاسخ‌ بدهد.

او تاکید کرد که پیش از این کمیسیون انتخابات گفته بود که برای تهیه لوازم تخنیکی انتخاباتی الکترونیکی با یک شرکت بین‌المللی قرارداده کرده؛ اما این چگونه شرکت بین‌المللی است که به تماس‌های قراردادی‌اش پاسخ نمی‌دهد.

با این وجود، سناتوران در نشست امروز مجلس سنا از تعویق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز انتقاد کردند و تاکید ورزیدند که این مساله خاطرات انتخابات‌های گذشته را زنده کرده و مردم افغانستان را نگران کرده است.

>>>   سران جهادی اقوام، همسو هستند ولی مردم عادی میدانند بوجود آمدن یک دولت یا نظام که مملکت را بطرف امنیت و نظم نسبی ببرد بهتر از تقسیم قدرت یا فرصت به جریانات قومی ای است که جز پیروی همسایگان مخرب و بی ثبات سازی اجتماع، کدام تعهد و تخصصی نسبت به دردهای جامعه ندارند.
جهان و منطقه خواستار فروکش نمودن جنگ افغانستان است و طرفین افغان چاره ای ندارند تا با طالبان کنار بیایند و بهترین وضعیت آن است که سران جهادی همراه با حکومت یکی شده و از ارزشهای ۱۸ساله و جمهوری در مقابل امارت دفاع کنند که نظر به چنین مقاله ها و نسخه های وارداتی و نیز ترس جهادی ها از سوابق خود، ناممکن است.
مردم افغانستان طرفدار افغانستان دهه های نه چندان دور گذشته هستند که تاجیک و پشتون و همه با هم گذران میکردند و یک دولت نسبتاُ آرام داشتند. در این روزها که رقابتهای ایدئولوژیکی جهانی انتظار عمیق تر شدن زخم افغانستان را می کشند ، خطر نفاق قومی و حتی تندرویهای مذهبی ناشی از ضعف سطح آگاهی عمومی احساس میشود ، احتمال باختن شمال و جنوب به قدرتهای اول و دوم اقتصاد جهانی قوی و قویتر میگردد تا افغانها بدون کمترین انکشاف فقط شاهد جور و چپاول شدن منابع طبیعی و ارزشهای اجتماعی باشند ، و ... ، حتی اگر طالب و پشتونها سهم تعین کننده قدرت را بگیرند و موظف به دوره گذار از جنگ و زمینه فعال سازی معادن ، ترانزیت و سرمایه گذاری منطقوی و جهانی گردند، باز هم به نفع سایر اقوام افغانستان نیز خواهد بود و بهتر از آن است که یک دوره دیگر نیز امریکا، دوران سیاهتر از امارت و حتی خلافت داعش را برای بیدار شدن افغانها بوجود آورد.
محبوب الله بدخشی

>>>   هر که در قوم گرائی پشتون ها چه در گذشته تاریخ و در زمان حال در افغانستان شک داشته باشند، این فرد باید 1) به سلامت عقلش شک کند.2) به آگاهی خود بخندد .3)به ایمانش تردید نماید.4)به حلال زاده بودنش مشکوک باشد.5)به گناه کار بودنش یقین کنید.و...

>>>   اقای بی خبر این هم از بی خبری و پست همتی تان است که تهمت بدیگران میزنید اما اینرا نمیگوید که ملا تره خیل زاهد الماس و شکم بزرگ اقبال وکیل تان در پارالمان و کرزی و غنی دزدان ملیارد دالری و وطنفروشان جاسوسان از قوم تان بطور مثال گلبیدین راکتیار و عمر کور ملاهیبت و سراج الدین حقانی و همه فامیلش و حیات الله حیات و فدایی و مژده زاخیل وال و چتل وال فلانی زی و استانکزی وغیره زی و پی تان از جاسوسی به بیگانه گان گرفته تا وطنفروشی دزدی و راه گیری و هزاران جنایت دیگر مستند و اشکار شناخته شده به سطح جهانی اند از خود بی خبری و بدیگران فیر و چسپ میبندی .

>>>   امیر یک ضرب المثل است که می‌گویند. دیوانه را گفتند در کونت درخت سبز کرد گفت زیر سایه اش می نیشنم
این به همه معلوم است قومگرایی و بی عدالتی را کیها کرد ما از پشتون کدام قوم گرایی ندیدیم ولی وقتیکه مسعود بز برای مدت کوتاه آن هم از برکت دوستم قدرت را گرفت ما قومگرایی و حماقت و وحشت مسعود و افراد او را دیدیم و افتاب به دو انگشت پنهان نمی‌شود هر قدر که از این چرندیات بنویسید مردم میداند که شما از کدام طبق نا اهل دزد و چپاولگر هستید

>>>   پشتونها دارای یک خصیصه جالب دیگر هم استند که آن خدمت به بیگانگان وفروش یا رهن وطن یا (مادر وطن )و امضای قرا داد ها شرمگین و گرفتن مستمری های سالانه .که تاریخ کشور را ننگین ساخته اند.

>>>   هههههه هههههههه خو پشتون هـيچ چيز نكرده معامله گندمك خط فرض ديورن پشتون هميشه در مقابل هم وطن ايستاده بوده در مقابل پاكستان دمبك زد و مزند پشتون ها ميداند كي دشمني با پاكستان مساوي است به از قدرت افتادن افغانستان است هميشه به خواسته هاي شان لبيك گفته و ميگيند خانه دوم پشتون ها پاستان است به او خاطر در حق اين وطن هر جفاي كي توانيستن كردن چون وطن خود نميداند هميشه جيب و شكم خود را سير كردن و رفتن مثل ظاهر غدار امان الله غدار داود زي طياره دوزد شهنواز تني خاين و صدها خاين مثل گل بدين پشتون ها شرم ندارد از ايران پول ميگريد شما شدا وطن پرست ديگرا شد خاين مثال بيار از خيانت ديگر اقوام هميشه زبان مثل س ... دراز است

>>>   پشتون ها یا اوغانها وطندادان ما استند. خوبی های زیادی دارند اما متاسفانه بی نهایت جاطلب و خود خواه استند. اگر با دیگر اقوام در جنگ نباشند با همدیگر می جنگند. از نگاه فرهنگی دچار مشکل استند. بدبختی این کشور بخاطر جهالت رهبران ای این قوم است. ببینید، خلقی های امینی که هزار ها جوان و روشنفکر این کشور را به قتل رساندند پشتون بودند، بعدا بد ترین مجاهدین حزب اسلامی گلبدین بود، طالب های وحشی پشتون استند ، داعش هم پشتون است. روشنفکر های امریکایی شان مانند کرزی و غنی را هم دیدیم که چگونه فرستها را به باد دادند و ملت را به کروگان گرفته اند.

>>>   پشتون همیشه کور خود بینای مردم بوده در عیب دیدن

>>>   بلی طالب های تروریست پشتون ها هستند.
از زمان مرگ احمدشاه ابدالی تا الحال تمام جنگها بین پشتون ها بوده.

>>>   صد که نوشته کنی گل جان مه باید ریس تو باشم خوش هستی خوب نیستی بای بای .
لالا هراتی

>>>   امیری! بیا وببین ګلهای خراسانی را:
تحصيل زنان، مساوي به بي ناموسي است. برويد مرغ بازي و كفتربازي كنيد! معاش سربازان را برای ملا ها می دهم تا در وقت مصیبت، دعا کنند.
از بیانیه ی امیرحبیب الله خان کلکانی (خادم دین رسول الله)
روزی جنرال پناه که پناه شد زنی کدام شمالیوال تاجیک را از را ه ګشتانده بود، شوهر زن به ربانی خراسانی رفت وشکایت کرد او در نامه ی به پناه نوشت:
جنرال صاحب پناه در پناه خدا باشید،لطفا زن عارض را برایش بدهید!
این هم خراسان وخراسانیان بی شرم!

>>>   چرا قهر بعضی پشتون های قوم پرست میاید وقتی واقعیت های تاریخی کشور ما را بیان میکنند ، عملکرد کرزی ، غنی ، ملاعمر کور ، گل بی دین راکت یار ، شاه شجاع درانی ، دوست محمد ، عبدالرحمن و غیره وغیره ثبوت به مدعا میباشد.

>>>   جواب بی خبر= اوزبیک ها را نمیدانم ولی ما هزاره ها از جنایات پشتون بیزاریم و هرگز از یاد برده نمیتوانیم بابا مزاری را این جنایتکارهای دغلکار ناعهد سهید کردند و همواره ظلمشان بر ما بوده است سرکوب جنبش روشنایی و انتحار و انفجارها و اختطاف ها بالای مردم مظلوم ما امروز و کشتا ۶۲ درصد مردمان هزاره در زمان عبدالرحمان(عبدالشیطان)خان جانی دیروز از خاطر ما بیرون نیست شما قوم را خدا میشناسد که چی رقم جنایتکار و تقلبکار و مکار هستید.خداوند شرتان از بشریت و خصوص مردم ما و سرزمین ما بردارد.
امیرجعفر بامیانی _ دوستدار اتحاد خراسان.

>>>   برای تشویق این بی خبر یک نخره ای تکبیر!!! الاخواکبر الاخواکبر الاخواکبر
خداوند دنیا را به افتخار اوغان خلق کرد و بهترین پیامبران را از بین این قوم برگزید از جمله اعلی حضرت محمدظاهرشاه اعلی حضرت نادرشاه گلبدین شاه و محمد اشرف غنی احمدزی بابا احمدشاه بابای ابدالی و امثال آنها
به مردم جاهل باید گفت که شما که قبول ندارید قبول نکنید این ها پیامبران برحق اند و اوغان الاصل نه تاجک است نه ازبک و نه هم هزاره
سرور کایینات خو از ما بود اما در مکه رفت اوغانی یادش رفت بابای آدم هم اوغان بود

>>>   از زمانی که پشتونها حکومت را گرفته اند کشور ما روز خوش ندیده است. زمانی کشور ما به ارامش خواهد رسید که دست این قوم از حکومت و قدرت کوتاه شود.

>>>   حاکمان پشتون همیشه درمعامله ووطنفروشی بوده بخاطر تکیه زدن براریکه قدرت وثروت ازهرنوع معامله وطنفروشی,جاسوی ,آدم کشی ,قتل عام ها دریغ نکرده اند که دوان عبدالرحمانی ,نادری غدار ,نظام نامه ناقلین قطغن,دوران ظاهر شاه عیاش ,دوران حفیظ الله امین ,ماعمر ,کرزیواحمد زی همه معامله بابیگانه ورسیدن به قدرت وثروت نمودند شاه شجاع,امیر یعقوب خانعامیردوستمحمد ودیگران را بخاطر بیاورید وبخوانید کی بودن چی کردند؟یک قبیله عقب مانده همیشه درجاسوسی وححق بجانب خودرا میدانند ازهر وسیله ممکنه برای کسب قدرت وثروت متوصل شدند تاریخ تان شرم آور است.
باحترام ع.ا.

>>>   همی نفر تشویقی راست میگوید
بابای آدم هم اوغان بود
اگر نبود چرا مغز اول جهان اشرف غنی اینقدر تاکید دارد که در تذکره همه اوغان نوشته شود

>>>   او اوغان
قوم گرایی شاخ داره یا دم
اگر داشت در همه تان پیدا بود

>>>   معلوم است از چخاطر پشتون ها اینقدر از خراسان هراس دارید و توهین میکنید چون با با احیای نام جاوید خراسان خودخواهی و خود رییس پنداری شما رسوا خواهد شد تحت نام خراسان نام همه اقوام برابر خواهد بود و اوغان هیچ برتری بر تاجیک و هزاره و ازبیک و بلوچ نخواهد داشت.

>>>   قوم گرایی
یک کمک دم دارد که معلوم نمیشود وگرنه همه اوغان ها دارد
شاخ هم دارد اما زیر لنگی کوت کوت اوغان گم شده پیدا نیست
بخاطری همین که شاخ و دم شان پیدا نیست چیغ میزنن که ما قومگرا نیستیییییم
تاجک قومگراست
ازبک قومگراست
هزاره قومگراست
او ....با چیغ زدن که هر ناحق ، حق نمیشود
او ....هر چی سیاه دیدی گاو خیال میکنی او لنگی طالب بابایت است که سیاه است
یک چیغ ماکم اوغان زنده باد

>>>   اوغان اگر قوم گرا نباشد اوغان نیست
پشک اگر گوشت دوست نداشته باشد پشک نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است