بهانه تراشی های هزاره ها و حذف مطلق آنها
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۰    ۱۳۹۸/۹/۳ کد خبر: 161035 منبع: پرینت

من بعنوان یک هزاره، وقتی که به اتریش آمدم. فکر می کردم که شکوه و عظمت هزاره های اروپا را به تماشا خواهم نشست.
در ذهن فکر می کردم که در میان این متمدنهای هزاره، هزاران نمونه موفق علمی، اقتصادی و...را هر روز ببینم. اما وقتی کمی که فرصت پیدا کردم که به اطراف خود نظری بیاندازم.
واقعیت های تلخ و غمباری را دیدم و حس کردم.

هر روز که می گذرد، دردهای این واقعیت و حقیقت تمام روح و قلبم را می آزارد. وقتی که می بینم هزاره های ما به دوره غار نشینی برگشته اند با این تفاوت که فقط نوع غار خود را با دنیای مدرن اروپا کمی رنگ داده ایم.

ما هزاره ها در اروپا با عقب گرد چند هزار ساله فکری و اندیشه به دوره انسانهای اولیه برگشته ایم به طوری که توان دید همدیگر را نداریم. چون انسانهای غار نشین فقط محدوده غار را فضای دنیای خود تعریف کرده ایم. فرهنگ دنیای مدرن که در قالب آن، همپذیری، تفاهم و ...معنی ویژه ای دارد در فرهنگ ما هزاره ها معنی ندارد و وقتی مفاهیم مدنی معنای خود را در زندگی امروزی ما نشان نداد.

مردکی هم پیدا می شود که نام افغانها را مساوی و در کنار هنجارشکنان و جانیان قرار می دهد. وقتی که پیشنهادی برای تغییر ارایه می کنید چون این پیشنهاد از دهان فلانی بر آمده است شمشیرهای بهانه جویی و بهانه تراشی را بیرحمانه از غلاف خارج می کنیم و از هر گونه تهمت، افترا و شایعه کوچکترین دریغی نمی کنیم.

ما وقتی می گوییم که هزاره ها در افغانستان حذف شده است و به همین خاطر آواره چهار سو شده ایم حداقل برای اثبات این واقعیت تغییری را در دنیای جدید خود داشته باشیم تا واقعیت های تلخ و تبعیض ها را اثبات کنیم ولی وقتی که از دنیای آزاد اروپا، توان و پتانسیل استفاده و بهره بری را نداریم و کار به جایی می رسد که در بسیاری از میادین اجتماعی، یک انجمن از میان ده ها انجمن هزارگی حضور ندارد. قدرت لابی گری نداریم و...

هزاره های ما متاسفانه در جنگ کودکانه خود، نسل های بعدی خود را به سوی دوره غار نشینی و انحطاط اخلاق و تمدن در حال هدایت هستند. متاسفانه هزاره های ما در دیگر کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا روزی بهتر از هزاره های اتریش را تجربه نمی کنند.

در اتریش فضا به حدی مسموم شده است که هیج کس جرات به میدان آمدن را ندارد. ریش سفیدان ما خسته و کوفته شده اند تا حرف از فعالیت مدنی زده می شود فکر می کنند که بدترین و زشترین و رکیک ترین فحش ناموسی را شنیده اند.

هزاره ها بیایید تا دیر نشده وارد دنیای شهر نشینی شویم همدیگر را بپذیریم بجای اینکه برای نام خود جنگ کنیم برای اثبات هویت انسانی خود تلاش کنیم.
با احترام و سپاس

دکتر ناظر احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
حذف
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است