تنویر: دختران هزاره را به مردان پشتون نکاح می کنم
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۳    ۱۳۹۸/۹/۱۸ کد خبر: 161252 منبع: پرینت

محمد حلیم تنویر از سیاستمداران افغان در یکی از سخنرانی هایش گفته است اگر او قدرت داشته باشد دختران هزاره را به مردان پشتون نکاح می کند.

نوار تصویری که از صحبت محمد حلیم تنویر در شبکه های اجتماعی بصورت گسترده در حال انتشار است نشان می دهد که وی در یک محفل رسمی درمورد تساوی حقوق اجتماعی در افغانستان صحبت می کند.

به گزارش خامه پرس، او در بخشی از سخنانش می گوید که اگر او قدرت داشته باشد دختران هزاره را به پسران پشتون نکاح می کند تا از این طریق تساوی اجتماعی به میان آید: اگر من قدرت داشته باشم، دختران هزاره را به عقد پسران پشتو درمی آورم و اجازه نمی دهم هیچ کسی به نام قوم برخیزد. او در بخش دیگری از سخنانش می گوید که برای اینکه در افغانستان تساوی حقوق پیاده شود افرادی چون جنرال دوستم و محمد محقق باید از میان برداشته شوند.

بشیر احمد تینج سخنگوی حزب جنبش به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم در واکنش به گفته های محمد حلیم تنویر به خامه پرس گفت که تنویر بخش زیادی از عمرش را در بیرون از کشور گذرانده و از واقعیت های افغانستان دور مانده است.

وی همچنان می گوید که از گفته های تنویر چنین برمی‌ آید که او دنبال نفاق افکنی بین اقوام افغانستان است: تنویر کسی است که بیشتر عمرش را در بیرون از کشور گذرانده است. او از واقعیت های این کشور دور است. صحبت های او در حقیقت نفاق پراکنی در بین اقوام افغانستان است درحالیکه در وضعیت کنونی افغانستان به صمیمیت و محبت نیازمند است.

در همین حال محمد محقق از رهبران هزاره در گفتگو با خامه پرس ادعا می کند که محمد حلیم تنویر عضو دسته انتخاباتی دولت ساز است و گفته های او دیدگاه آن تیم را بازگو می کند: تنویر عضو دسته انتخاباتی و اطاق فکری اشرف غنی است. در گفته های این شخص شاه‌ بیت های جنایات بشری گنجانیده شده است. گفته های او به جهاد‌النکاح می ماند جهادالنکاحی که گروه داعش می گویند.

محقق گفته های تنویر را برای ثبات سیاسی و اتحاد اقوام در افغانستان خطرناک خوانده و از سازمان ملل متحد می خواهد تا این موضوع را بررسی نموده و گزارش هایی که از جنایات بشری افغانستان پیش سازمان ملل است افشا کنند: از سازمان ملل متحد می خواهم که از این موضوع آگاه باشند، نمایندگان ویژه به افغانستان بفرستند و این چنین موضوعات را بررسی نمایند. سازمان ملل گزارش‌ هایی که از جنایات بشری در افغانستان دارد باید افشا نماید.

دفتر ریاست جمهوری تاکنون پیرامون صحبت های محمد حلیم تنویر چیزی نگفته است. محمد حلیم تنویر اعتراف می کند که او یکی از شاگردان و پیروان محمد گل مهمند است کسی که مشاور دربار نادرشاه بود و در سرکوب اقوام غیرپشتون افغانستان نقش برجسته داشت.

وی نیز در سال 1388 یکی از نامزادان انتخابات ریاست جمهوری بود.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حلیم تنویر
دختران هزاره
مردم پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   دهان حلیم تنویر راباسرب داغ میبندیم

>>>   غلط کرده است

>>>   چرا مردم ماجرا جوئي دارند، مگر من شاهد هستم يك پشتون تحصيل كرده سني خانم هزاره شيعه دارد، دخترانش هم با هزاره ، ايراني ، عرب و تاجك ازدواج اسلامي نموده اند. هم چنان دوست هزاره دارم كه چهره اش خوب نيست ولي خانمش تاجك از شمال است و ازدواج شان هم بخواست فاميل ها بوده و زنده گي خوش دارند. در صورتي كه يكجا شدن فاميل ها از نژاد هاي مختلف به أساس اسلام باشد هيچ مشكل ندارد، تعصبات خارج مرزي را دور نمائيد.

>>>   دختران هزاره به بچه های اوغان و دختران اوغان به بچه های هزاره و ترکمن و ازبک و غیره اقوام

>>>   احمق هایی چون حلیم تاریک دروطن مامتاسفانه زیاد است.
اگراو احمق نمیبود باید میگفت.
روابط متقابل خویشاوندی میان همه ملیتها.
عاقل

>>>   هرمسلمانی با هرمسلمانی دیگر میتواند ازدواج کند تا زمانی که هردو طرف بتوانند به باورهای خود عمل کنند و خوف اجبار و اکراه نباشد.
لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغي.
اکبری

>>>   سلام . من هم یک هزاره هستم این گفتهای تنویر را می پسندم اما به شرتی وشروتی شرت این است که همین طور که آقای تنویر می گوید تختران هزاره را به مرد دان پشتون نکاح می کنم از آن طرف هم دختران پشتون را به مردان هزاره نکاح کند اگر چنین باشد خو بسیار هم خوب است ولی اگر اینکه فقط دختران هزاره به مردان پشتون نکاح شود و دختران پشتون به مردان هزاره نکاح نشود خب این دیگر معلوم است که آقای تنویر از راه نجات پرستی این گپه گفته است و اگر بد گپی زدم خوانندگان خود شان قضاوت کنند .

>>>   من یک تاجیک هستم ب این آقای حلیم تنور یا تنویر میگم ک آخه کجایی شما پشتوها ب آریایی میخوره از نظر ژنتیکی بیشتر شما شباعت دارید ب عربا.اگر بخوایی صحبت از این بکنی ک بقیه اقوام بره بیرون از افغانستان یا میگوید بزور بیرون میکنم عواقب این کار دریایی خون را مییوفته یعنی شما پشتو ها ضرر میکنید چون شما یک سوم افغانستان نفوس دارید همه شما نابود میشید.این آقایی تندور از آدرس غنی متعصب قوم متقلب گپ میزنه یعنی اینقد این غنی ادم کثیف هسته نمیفهمم چرا این رهبران تاجیک بازم دنبال این متعصب میره متاسف هستم.متاسفم برای آقای عطامحمد نور متاسف هستم برای آقای فرامرز تمنا.و متاسف هستم برای صالح.

>>>   گفته های آقای تنویر ازروی تعصب ونادانی بوده یانبوده آن نظر شخصی آن است اما ماباید باعقلانیت تصمیم بگیریم ودرست عمل کنیم ونگذاریم حرفهای یک شخص یکجامعه را تحت‌الشعاع قراردهد ویک عده‌ای ازاین قضیه موج سواری کند ومردم ما ضرر زیان ببیند ازدواج کردن هرقوم باهرقوم دیگر مشکل نداره براساس انسانیت ودین اسلام خیلی ازهم وطنان ما درخارج میبینم که با عرب ‌‌ترک‌‌‌، فارس، مسیحی، مسلمان یا غیرمسلمان ازدواج کرده دراین بین میتواند دختران پشتون باهزاره یابلعکس باشد امیدوارم این موضوع را یک چالش‌ درست نکنیم
(محمد علی صادقی ازدایکندی)

>>>   آقای تندور یا خاست که با ای گپ خود را مطرح اخبار روز کند
یا که کونش میخاره که به هر شاخ بند میکند

>>>   زنده باد تمام قوم های کشور، ولی اوغان یا افغان نام دیگر تنها قوم پشتون است نه نام ملی همه شهروندان این کشور۰
خودفروشی و بیغیرتی نکنید، ماده چهارم قانون اساسی را که اوغانها به خیانت و تقلب بر همه تحمیل کرده اند باید اصلاح گردد.
یکتعداد اگر صد بار هم از روی چاپلوسی ویا خوشباوری اوغان شوید باز هم اوغانهای واقعی شما را به اوغان اصل و اوغان نا اصل تقسیم خواهند کرد.
متعصب آنست که هویت قومی خود را بر دیگران تحمیل کند، نه آنکه از هویت اصلی اش مردانه دفاع میکند.
اوغانها فقط همان پشتونها هستند و این پروژه اوغان سازی مثل سابق بازهم ناکام میماند، و هیچگاهی موفق نمیشود، چون برحق نیست.
اگر درپاسپورت ما افغان نوشته میشود، ویاخارجی ها ما را ناگذیر بنام افغان یاد میکنند، آن همه نتیجه خیانت های گذشتگان و حاکمان قبلی هستند که همه باید اصلاح گردند. ماده چهارم قانون اساسی که به زور و به خیانت بر همه تحمیل شده باید اصلاح گردد۰
به عوض افغان ها میتوانید مردم کشور، مردم افغانستان، یا افغانستانی ها بگوید تا زمانیکه این مشکل از بنیاد اصلاح قانونی گردد۰

>>>   اوغان یک گروه بیفرهنگ، نهایت جاهل، و شدیدن عقبگرا و غیر مدنی هستند.
این بدوی ها در حالیکه آخرین گروه قومی هستند که در جمع اقوام مختلف خراسان زمین اضافه شده اند، چنین وانمود میکنند که درین خطه مالک همه چیز تنها خودشان هستند و همه آنهائیکه قبل از آنها درینجا حضور داشتند مهاجر هستند، و باید از این ملک یا کشیده شوند یا برده و مطیع اوغان باشند.
در مقابل اوغان باید مصمم و قاطع از واقعیت ها و حق خود دفاع کنید چون منطق، نرمش، و زبان فرهنگ را این طایفه شرور نمیدانند، و آنرا ضعف و بیغیرتی شماتلقی میکنند.

>>>   اوغان اگر خوب بود تا هنوز ای وطن خوب می شد با آنکه میگن ما اکثریت استیم
بنا اگر اکثریت مردم خوب باشند اقلیت چی بد کده میتانه

اوغان اگر خوب بود در طول سال های به قول خودشان ۵۰۰۰ ساله یک خوبی میکرد و ای وطن روز به روز خوب و خوبتر می شد و اگر سال یک خوبی می کرد ۵۰۰۰ خوبی تمام وطن را گلستان می کرد اما برعکس گلستان نه که گورستان جور کرد

نه ازین قوم توقع کنید نه امید است که خوب شوند
بلی در چند چیز خوبی خوب است

نوکر بیگانه
معامله گری
وحشی گری
انتحار
ووووو...

ملنگ از بهارک

>>>   تنویر کونش میخاره
با یک جامعه میخاهد طرف باشد
اول تو خودرا اصلاح کن دیگران اصلاح است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است