واکنش‌ها در افغانستان به ترور قاسم سلیمانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ کد خبر: 161635 منبع: پرینت

ترور قاسم سلیمانی، فرماندۀ شاخۀ برون مرزی سپاه پاسداران ایران واکنش‌هایی را در افغانستان به همراه شده‌است.
به گزارش طلوع، شماری از سیاست‌گران و رهبران احزاب در افغانستان دربارۀ ترور سلیمانی دیدگاهای متفاوت را بیان کرده‌اند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان حملۀ هوایي نیروهای امریکایی را بر میدان هوایی بغداد که در نتیجۀ آن قاسم سلیمانی کشته شد، «شدیدأ» نکوهش کرده‌ آن را یک عمل «خلاف اصول و موازین بین المللی و صلح و ثبات در منطقه» دانسته‌است.
در یک اعلامیۀ دفتر حامد کرزی، آمده‌است که رییس‌جمهور پیشین برای خانوادۀ قاسم سلیمانی، دولت و مردم ایران تسلیت می‌گوید و ابراز همدردی می‌کند.
کرزی، گفته‌است که پیامد این حمله، افزایش تنش‌ها و دشمنی‌های بیشتر در منطقه را در پی خواهد داشت که به گفتۀ او بر صلح منطقه و افغانستان آسیب خواهد زد.

کریم خرم، رییس دفتر حامد کرزی نیز می‌گوید: «تشنجی را که امریکا، که از آن جمله همین حادثه هم است، این خودش به ضرر صلح افغانستان خواهد بود، تشنج را در منطقه زیاد خواهد ساخت و وضعیت را پیچیده تر خواهد ساخت.»

از سویی دیگر، عبدالطیف پدرام، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در صفحۀ فیس‌بوکش حملۀ ایالات متحده امریکا را بر قاسم سلیمانی، خلاق قوانین بین‌المللی دانسته‌است.
او در این باره نگاشته‌است: «رژیم‌ امریکا منبع شرارت‌های بسیاری در جهان ومنطقۀ ما بوده‌است. حملۀ تروریستی به جان سردار قاسم سلیمانی علاوه بر این‌که بر خلاف قوانین بین‌المللی است نمونۀ آشکار تروریسم دولتی می‌باشد.»

حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس‌جمهور افغانستان نیز دربارۀ کشته‌شدن قاسم سلیمانی واکنش نشان داده‌است.
عبدالله قرلق، معاون حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در این باره می‌گوید: «تأثیران این رویداد بیشتر در صفوف طالبان بخاطر حمایت از آن‌ها وارد نشود که مردم افغانستان متأثر از جنگ استند.»

همزمان با این، رحمت الله نبیل، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در تویترش نگاشته‌است که کشته‌شدن سلیمانی تنش‌ها در منطقه را افزایش خواهد داد: «سلیمانی در حالی که یک سرمایه برای منافع ملی ایران بود، یک تهدید برای منطقه نیز بود. او یکی از مغزهای متفکر جنگ نیابتی در منطقه بود. فاطمیون، زینبیون، حیدریون و حسینیون [گروه‌های] ساختۀ او در سال‌های اخیر استند. مرگ او تنش‌ها در منطقه را افزایش خواهد داد.»
نبیل، افزوده‌است که افغانستان باید از این تنش‌ها بدور نگهداشته شود «در غیر آن صورت در وضعیت کنونی به وخامت اوضاع در افغانستان افزوده خواهد شد.»

از سویی دیگر، شماری از نظامیان پیشین و سیاست‌گران افغانستان با آن‌که آسیب‌پذیری‌های افغانستان را در درگیری میان امریکا و ایران نسبت به کشورهای خاورمیانه کمتر می‌گویند اما از پیامدهای بد این رویدار روی قضایای صلح و جنگ افغانستان، نیز هشدار می‌‎دهند.

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان گفت: «باید دولت افغانستان در خصوص این مساله تفاهم بسیار نزدیک را بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا ایجاد بکند تا این‌که از حادثه‌یی که فاجعه بار خواهد بود به افغانستان، جلوگیری شود.»

سالم حسینی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور افغانستان هم بیان داشت: «دولت افغانستان بخاطر حفظ آرامش و حفظ امنیت و ثبات در کشور باید هرگونه تحرکی را دقیق زیر نظر داشته باشد؛ به ویژه حوزۀ جنوب غرب را تدابیر ویژۀ امنیتی و مراقبت‌های ویژه را باید تحکیم ببخشد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سلیمانی
ترور
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان غلامک حلقه به گوش امریکا است

>>>   آمریکا بااین کارش نشان داد که تروریست بزرگ خودش است کمر به کشتن همه بزرگان و رهروان اسلام بسته است کشتن قاسم سلیمانی در حین سفر رسمی در میدان هوایی بین المللی عراق خلاف همه نورم های بین المللی است ایرانیها هم حق دارند که جواب بلمثل بدهند و هیچ آمریکایی حق اعتراض ندارد این حمله نامردانه ملا تروریستی است و باید سازمان ملل متحد از شخص ترامپ ریس جمهور آمریکا باز جویی کند در غیر اینصورت هیچ شخصی در هیچ جای دنیا از دست ترامپ و تروریستهای همدستش در امان نخواهد باید این موضوع به سازمان ملل راجع شود...
حمیدخان

>>>   ملت ایران ازخون سردارسلیمانی نخواهدگذشت
جواد

>>>   تا وقتی که ملت های مسلمان کد خدای آمریکا را
قبول کند ذلیل است.
تاهنوز آمریکا چه امنیت آورده؟ که ازدست ندهیم؟

>>>   بخدا قسم آمریکا و نوکرانش چنان پاسخی دریافت خواهند کرد که در قرن ۱۴ هجری در تاریخ جهان اسلام ثابت خواهد شد به همه مزدوران آمریکا هشدار می‌دهیم بخدا قسم شوخی نخواهیم داشت و انتقامی سخت و مسلم و پرتکرار خواهیم داشت آمریکای جهان خوار بخدا قسم بلرزه خواهید شد چنان که مردم دنیا پیام قدرت ایران را دریافت کند.
پژمان صدرزاده کرمانشاه

>>>   "اگر دولت ايالات متحده امريکا و دولت جمهورى اسلامى ايران اعلان جنگ باهمديگر را داده بودند پس کشتن در يک جنگ چيزى عادى است . ولى و اما اگر جنگ با روند ابلاغ نشده 'تروريسم دولتى' است". اين مطلب را ديشب رييس يک نهاد پژوهشى صلح در برلين در پيوند به قتل گـفت قاسم سلیمانی.
واما دلايل اصلى اين ترور دولتى چيست?
استیضاح = impeachment proceedings
طرح استیضاح به خودی خود به مفهوم عزل مقام مورد استیضاح نمی‌باشد بلکه اولین گام در این مسیر تلقی می‌شود و چنانچه در رأی‌گیری پس از توضیحات وی، به او رأی عدم اعتماد داده شود آن مقام برکنار می‌شود.
رييس جمهور ترامپ است.
کلینتون (پس از انتخابات ۱۹۹۸ دوره دوهم) را به اتهام سوگندشکنی و کارشکنی در اجرای عدالت در رابطه با رسوایی جنسی بیل کلینتون استیضاح شد. کلینتون دومین رئیس‌جمهور آمریکا پس از اندرو جانسون است که استیضاح شده‌است طرح استیضاح را عليه خود ممانعت کرد با چندين پرتاب راکيت هاى دور پيما روى طالبان که از سوى شاهين هاى جمهورى خواهان کمک شده بودند.
برج هاى دوقلوى القاعده را و طالبان را نابود نکر بلکه داعش را هم با خود آورد.
اميد که ايران جاى قاسم سلیمانی را پر کند و نام سردار را بعدى را محرمانه نموده تا که سردار بعدى ترور نشود. نياز مبارزه عليه داعش هنوز هم است.

>>>   تا کنون بسیاری از شخصیتهای افغانستان اعلام واکنش مثبت و تسلیت کرده اند.حزب جمعیت اسلامی(تاجک) _عطا محمد نور،اسماعیل خان،عبدالله عبدالله،ربانی،احمد مسعود/لطیف پدرام-حزب وحدت اسلامی(هزاره)_خلیلی محقق /دانش عیسی مزاری فاطمیون-حوزه های علمیه و علمای امامی هرات و کابل و شخصیات مذهب تشیع و سادات بلخ
حنیف اتمر مشاور امنیت (پشتون) و رییس جمهور سابق حامد کرزی(پشتون) الحاج وحید الله صباوون حزب متحد اسلامی _حزب رفاه ملی
اما دوستم واکنش میانه داشت و اشرف غنی و رحمت الله نبیل و تعدادی شخصیات که فعلا نام برده نمیشوم واکنش منفی و دو پهلو داشته است.
همچنان واکنش های جهان اسلام را ثبت خواهیم کرد و در معادلات آینده منطقه بازشناسی خواهیم کرد.

>>>   امریکایی های خ ر را درین کشورما باید نا بود کنیم ورنه ما را تباه خواهد کرد
ا م

>>>   از حقیقت که تیر نشویم این کار ترامپ اشتبا خیلی بزرگ و احمقانه بود که چهره کثیف آمریکا و امریکایها را نمایان ساخت که یگانه دشمن مسلمانان خود آمریکا است و از این به بعد باید نخبگان و پیشگامان جهان اسلام باید خیلی هوشیار باشند که شکار تروریستها جهانی نشوند و همه مسلمانان جهان بدانند آمریکا در کمین کشتنشان است ودر همه کشورهای اسلامی باید آمریکاییها واجب القتل اعلان شود و به هیچ آمریکایی ترحم نشود...

>>>   مرگ یا کشتن یک قهرمان مردمی واقعاً می تواند کوهها را حرکت دهد.

حمله تروریستی آمریکا در یک کشور مستقل، 170 نماینده مجلس ظاهر شده تصمیم گرفتند که دولت عراق باید تمام نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.
آتش امريکا برگذشت به روى خودش خورد !
نخست وزیر عراق رئیس جمهور آمریكا را متهم كرد كه از سردار سلیمانی خواهش نموده بود كه در فرودگاه عراق برای گفتگو با عربستان حضور یابد.

پارلمان عراق خواستار اخراج نیروهای ایالات متحده آمریکایی شد
قاسم سلیمانی در زمان حيات می خواست نیروهای ایالات متحده را از عراق بیرون کند. این آرزو ممکن شد مرگ وی این آرزو اش را به واقعیت نزديکتر ساخت:

نخست وزیر عبدالمهدی بعداً گفت که سلیمانی نیز به بغداد آمده بود تا با وی در مورد تلاش های میانجیگری بین عربستان سعودی و ایران صحبت کند.
وی این درخواست های میانجیگری را به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا انجام داد.
عبدالمهدی همچنین اظهار داشت كه وى از سوى ایالات متحد آمریكا فریب را داده شده و احساس مايوسى نموده است
علی رغم عصبانیت و ناامیدی ، نخست وزیر عراق در این قطعنامه زمان خروج نيروهاى آمريکايى را خالی گذاشته است!
حاکمان دولتها سياسيتمدارى مى کنند و يک غار نجات برى فرار خود شکاف مى کنند.
کشفها عراق و عجم - عراق عجم - عجم عراق و عجم و عراق پرتاب شود بالاى گوره بچه ها

>>>   🔴 خبر_فوری / مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی: کشورهای اسلامی باید علیه تهدیدهای خارجی و ترور غیر اخلاقی سلیمانی با هم متحد شوند.
✍ ملت های منطقه خون خواه تو هستند.

>>>   خوش بحال جنرال رزاق و جنرال قاسم سلیمانی جام شهادت واقعی نصیبشان شد وای به حال کسانیکه مشغول وطن فروشی و ناموس فروشی هستند

>>>   خبر فوری؛ ایران به چند پایگاه امریکایی موشک زد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است