بودجه ریاست اجرایی چهار میلیارد و 26 میلیون
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ کد خبر: 161637 منبع: پرینت

ختم حکومت وحدت ملی نزدیک شده است، سران این حکومت در انتخابات امسال نیز در رقابت تنگاتنگ به سر می‌برند، اشرف غنی می گوید در صورت پیروزی تشکیلات ریاست اجرایی را لغو خواهد کرد.
به گزارش هشت صبح، حکومت وحدت ملی بر محور دو نهاد ریاست جمهوری و ریاست اجرایی پس از انتخابات 1393 در کشور تشکیل شد. مبنای تشکیل این حکومت یک توافق سیاسی است که با امضای دو نامزد پیشتاز انتخابات گذشته، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله با میانجی‌گیری بین المللی اجرا شده است. این توافق سیاسی جایگاه نخست وزیری را به ریاست اجرایی بخشیده است.

براساس توافق‌نامه، ریاست اجرایی اجلاس شورای وزیران را طی پنج سال گذشته ریاست کرده است و قرار بود برای شامل کردن این نهاد در قانون اساسی لوی جرگه تشکیل شو، اما این کار تا هنوز نشده است.

وزارت مالیه از شروع سال مالی 1395 تا پایان سال 1398 بالغ بر چهار میلیارد و 26 میلیون دالر افغانی برای ریاست اجرایی بودجه اختصاص داده است که از این میان بیش از سه میلیارد و 587 میلیون افغانی را ریاست اجرایی مصرف کرده است.
ریاست اجرایی نیز از کد «91» در سال 1397 10 میلیون افغانی برداشت کرده است.

ریاست اجرایی دست‌آوردهایش را در جریان پنج سال به 101 مورد خلاصه کرده است، این دستاوردهای شامل حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حکومت داری، روابط بین المللی و محیط زیستی می شود.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی 58 سفر خارجی و 15 سفر ولایتی داشته است، طبق گزارش ریاست اجرایی، عبدالله در سفرهای خارجی خود بیشتر روی تحکیم روابط میان افغانستان با دیگر کشورها، جلب کمک ها بین المللی و نماینده فعال از دولت افغانستان تمرکز داشته است و در سفرهای داخلی خود روی رفع مشکلات اجتماعی و کمک به افراد نیازمند توجه کرده است، در جریان پنج سال گذشته یک میلیارد و 844 میلیون افغانی به صورت نقدی به مردم در ولایات کشور کمک شده است.

قابل یادآوری است که ریاست اجرایی، بازگشایی بندر غلام‌خان ولایت خوست در سال 1396، تکمیل اعمار دیوار محافظتی بند دوستی افغانستان – هند (سلما)، افتتاح دهلیزهای هوایی جهت صدور محصولات زراعتی، امضای موافقت‌نامه گشایش بندر چابهار، تطبیق پروژه ۳۰ میگاوات برق آفتابی در قندهار جز دست‌آوردهای خود می داند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست اجرایی
بودجه
نظرات بینندگان:

>>>   سفر های عبدالله صرف بخاطر خریدن لب سرین و سمان ارایش خود بوده وهیچ کار برای ملت نکرده است ایا شما در تاریخ بشریت دیده اید که یک ایزک خدمت کرده باشد

>>>   بودجه مذكور در مقايسه با بودجه شش هزار ميليارد دالري رياست جمهوري و بودجه شصت و چهار مليارد دالري رياست تداركات و بودجه بيست و هفت مليار دالري دفتر زن اول رييس جمهور هييچ چيزي نيست.

>>>   غنی بابا مو سفید می گوید من به افغانستان در ایام ‌پیری آمدم فقط زحمت کشیدم ۵۰۰ملیون دلار به فرز ندانم در امریکا روان کردم که دیگر قاب شوی و سک شوی نکنند و برای خود طیاره شخصی، کشتی سیاحتی شخصی و سه چهار آپارتمان ها مجلل خریدند در عکس ها یقین فرزندان قیّوم کوچی و ما هستند در حال استراحت کجاست خیانتم کردم در خاک افغانستان غصب زمین خوب نیست. من مو سفید استم فقد گزافه گوی در تلویزیون ها می کنم این هنر من است که بعضی مردم از حمایت می کنند مانند عمر داود زوی و داوود سلطان زوی اینها نیز دزدان حرف وی هستند. فرزندان اتباع افغانستان گرسنه، یا تشنه یا لج لخت برهنه بی سر پناه باشند به مه چی کوچی ها قوم من از کمون اول تا امروز که عصر 21 است غژدی نشین با پای لج و سرلج زند گی عنعنوی دارند:

>>>   همین ریاست اجرائیه ، شورای عالی صلح وحتی پارلمان برای فعلا به جز زیان هیچ سودی به کشور ومردم ندارد ازبود شان نبو.د شان به ،
ر

>>>   حیف یک نتگه که برای چنین ریاست مفسد مصرف شده تمام دستاورد های این تشکیل فقط و فقط وطن ستیزی بوده و بس .
ناگفته نماند که دریشی های 10 هزار دالری هم از این بودیجه خریداری شده که یگانه دست آورد این تشکیل بیکفایت است.

>>>   در مملکتی که 60% مردم در فقر و بدبختی بسر میبرد رئیس این ریاست هرروزه نمایش لباس طراحان مشهور جهان را به مردم نمایش میدهد .
حیف یک قران که در این اداره مفسد و خودپرست به خرچ رسیده .
وای به حال ملت افغان .

>>>   خاین ترین شخص کشور، این احمق نتوانسته که یک افغانی را هم برای کشور از سفر های خارجی اش به کشور بدست اورده باشد. دست آوردهای شان صفر است، یک سروی شود از ١٠١ موارد شان اکر یکی هم واقعیت داشت درست است.

>>>   بوديجه بي بي گل چند بوده ؟

>>>   غنی افغانستان را نابود میکند ببینید چه روزی است که گفتم در زمان کرزی رئیس جمهور آمریکا هرگز از نابودی افغانستان نگفت طالبان اینطور روز به روز پیشرفت نکرد و مقبول همه دنیا نشد امروز از هند تا آلمان همه طالبان را قبول دارند

>>>   دهلیز های زمین قندهار کایبل هرات قندهار را مسدود کردند ومی گویند ما دهلیز هوائی ساختیم ،از کابل تا پروان کسی به امن رفته نمیتواند درینجا همودهلیز هوائی بسازید

>>>   بگذارید ارگ ریاست جمهوری پول های را از بانک بیرون کرده برای کمپاین انتخاباتی ریاست اجراییه هم حق دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است