ناامنی و درگیری کاهش نیافته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۱    ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ کد خبر: 162038 منبع: پرینت

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در مورد جنگ افغانستان در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد: مرگبارترین سال برای کودکان افغان را سپری کردیم.
به گزارش آناتولی، در ۹ ماه اول سال گذشته ۲۴۰۰ کودک افغانستان بر اثر درگیری‌های مسلحانه کشته و زخمی شدند. همچنین بیشترین تلفات غیرنظامیان در این سال رخ داد و ۲۵۶۳ تن از آنان کشته و ۵۶۷۶ نفر مصدوم شدند در زمینه گروه داعش و طالب ها مقصر اصلی ان میباشند.

در ادامه گزارش آمده است: از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان، از جمله نیروهای دولتی می‌خواهیم برای حفظ جان غیرنظامیان تلاش کنند. مقامات افغانستان و جامعه جهانی باید پاسخگوی حمله علیه غیرنظامیان باشند.

عمر ورایچ، معاون رییس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا نیز گفته است: درگیری های مسلحانه در افغانستان کاهش نیافته، بلکه رو به افزایش است غیر نظامیان افغانستان بهای انرا می پردازند.
گفتنی است دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد: از جنوری تا سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۵۶۳ غیرنظامی، از جمله ۲۶۱ زن و ۶۳۱ کودک بر اثر درگیری و خشونت‌ در این کشور کشته شده‌اند.

در چنین یک وضعیت نامن در کشور مذاکرات صلح نیز در گروه قدرت های جهانی و منعفت جو قرار دارد. بیشتر از یک سال است که امریکا یک سوپرقدر ت با یک گروه وحشی تاریک اندیش در عقب درهای بسته مذاکره بدون نیتجه رابه پیش میبرند. دیده میشود که اصلا اراده صلح وجود ندارد. در غیر ان طرف اصلی قضیه دولت مفسد و نا بکار افغانستان است که باید در این مذاکرات سهم بسیار جدی را ایفا نمایند ولی در این مدت با تاسف که در جلسات که به این منظور در دوحه و سایر کشور های منطقه دایر میشود حضور ندارند. طالب ها ابتکار عمل را در دست دارند، به طور قطعی بر خروج کامل نیرو های خارجی از کشور تاکید میکند ولی امریکایی ها از یکطرف طور وانمود میکنند که انها نیز بر این باور اند. صلح تامین شود و خشونت کاهش یابد. ولی در اصل منافع درازمدت شان در منطقه، استفاده از منابع زیر زمینی کشور ما، تجارت مواد مخدر، پایگاه های نظامی پرهزینه شان در کشور و بطور اخص کنترول کشور های منطقه چین، ایران، اسیای میانه و روسیه از اهمیت والای برای شان برخور دار است، مانع اصلی ترک وطن ما از وجود نیرو های مافیایایی و نظامی امریکا میشود. اگر هم اینجاه را ترک کنند شرایط نظامی و سیاسی در کشور طوری انکشاف کرده که نیرو های نظامی ما بنابر دلایل مختلف پاسخگوی کنترول اوضاع نخواهد بود.

از جانب دیگر فساد گسترده در ادارات دولتی بار ثقیلی است که مردم انرا با شانه های شان حمل مینمایند. در این اواخر جان ساپکو بازرس ویژه امریکا در کانگرس امریکا گزارش ارایه کرد که در افغانستان هنوزهم فساد یک مشکل بزرگ است. 50 فیصد نفت که به نیروهای افغانستان داده میشود نصف ان نا پدید میشود و نبود نظارت بر کمک های امریکا به افغانستان این پروسه را تشدید بخشیده است.

با تایید این موضوع استیفن رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا گفت: دولت افغانستان در کمتراز نصف کشور تسلط دارد و در حالیکه طالب ها با شصت هزار مسلح خویش در برابر دولت میجنگد و در مناطق بیشتر مستقیم و غیر مستقیم حکمفرمایی مینمایند و شورای امنیت ملل متحد از موجودیت هشت هزار جنگجوی خارجی در کشور هشدار داده و در ادامه گزارش شان امده که اینها اکثرا از کشور های همسایه بخصوص پاکستان اند.

اوج گرفتن فساد باعث شده تا افراد مفسد و سود جود در پی زر اندوزی شوند. زورمندان و مامورین عالی رتبه دولتی با استفاده از وضعیت کنونی با غضب جایداد های مردم، تجاوز به حریم خانوادگی مردم، گرفتن رشوه، بدست اوردن قرارداد ها با سود بالا برای اقارب شان، گماشتن افراد بیسواد و کم دانش و غیر مسلکی در پست های بلند دولتی و بخصوص دیپلماتیک تیرگی و وخامت اوضاع را افزون تر ساخته است.

به امید یک صلح سراسری به نفع مردم و برچیدن دامن فساد از کشور
با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
درگیری
ناامنی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است