امریکا، طالبان و تریاک
نمی خواهند که در آمد چندین میلیارد دالری دهقانان هم تبار شان از تولید تریاک از بین برود. اگر امریکایی ها اراده ای برای پایان دادن به تولید تریاک می داشتند، کرزی و غنی نمی توانستند، جلوی شان را بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۹    ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ کد خبر: 162114 منبع: پرینت

بر اساس گزارشی که قصر سفید نشر کرده است، سال گذشته در افغانستان 6700 تن تریاک تولید شده است. 6700 تن تریاک!
نهاد های مختلف بین المللی، درآمد سالانه طالبان از تولید مواد مخدر را از 500 میلیون دالر گرفته تا یک و نیم میلیارد دالر تخمین زده اند و در آمد دهقانان را از سه تا پنج میلیارد دالر در سال.

سوالی که می توان پرسید این است که چرا پس از بیست سال حضور امریکایی ها و ناتو در افغانستان، تولید تریاک در کشور کاهش نیافته است؟
آیا امریکایی ها نمی دانند که صدها میلیون دالر در آمد سالانه طالبان از تجارت تریاک و مواد مخدر، تا چه اندازه توانایی این گروه را برای جنگیدن افزایش و تداوم می بخشد؟

جنگ امریکایی ها با طالبان، یکی از عجیب ترین جنگ های تاریخ منطقه ای ما است. منابع مالی طالبان، هویدا و آشکار است اما کار جدی و عملی در مقابل آن انجام نمی شود. مراکز بود و باش و فعالیت رهبری طالبان را همه می دانند اما کسی مزاحم شان نمی شود. کسی شکی ندارد که کدام کشور از طالبان حمایت همه جانبه می کند، اما هیچ اقدامی قابل توجه و جدی در مقابلش انجام نمی گیرد. قملرو تحت کنترول طالبان، وسیع است و گسترده، اما...

باید یاد آوری کرد که کرزی، مخالف جدی ریشه کن کردن کشت خشخاش در افغانستان بود. او با سم پاشی مزارع خشخاش، مخالفت کرد و غنی هم لااقل در آن موقع از موضع او حمایت می کرد.

یکی از مهم ترین دلایل مخالفت این دو با ریشه کن کردن تولید تریاک، نگاه قومی شان بود. این دو نمی خواستند و احتمالا حالا هم نمی خواهند که در آمد چندین میلیارد دالری دهقانان هم تبار شان از تولید تریاک از بین برود. با این همه، اگر امریکایی ها اراده ای جدی برای پایان دادن به تولید تریاک در افغانستان می داشتند، کرزی و غنی نمی توانستند مدت طولانی، جلوی شان را بگیرند.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تریاک
آمریکا
کرزی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Abdullah Fekrat
امريكايى ها با طالبان هيچ جنگى نه دارد بلكه باهم در معامله هستند براى كشت و توليد ترياك تحت نفوذ طالبان از هيچ كمكى دريغ هم نه خواهد كرد و گاهى براى معامله هاى بزرگ زير نام صلح به كجا ها كه نه مى رود.

>>>   قصر سفید: در سال گذشته میلادی ۶۷۰۰ تُن تریاک در افغانستان تولید شده و طالبان بین ۵۰۰ میلیون تا ۱/۵ میلیارد دالر درآمد داشته‌اند.

>>>   حقیقت را نوشنتید خدا شر آمریکا و طالبان را از سر افغانستان کم کند شر آمریکا را از سر خاورمیانه کم کند ریشه تمام این گروههای تروریستی از طالبان و القاعده تا داعش و جبهه النصره خود آمریکاست این گروهها را به جان مردم خاورمیانه می اندازد و از افغانستان ثروت میلیارد دلاری تریاک و معادن افغانستان و از کشورهای نفت خیز درآمد میلیارد دلاری نفتشان را میبرد اگر هم‌ کشوری همراهش نباشد مثل ایران تحریمش میکند و فقر و فشار اقتصادی را به مردمش تحمیل میکند
اینکه کشوری از قاره دیگر اینطور نفوذ دارد در منطقه خاورمیانه از استعمار زدگی منطقه و البته بی لیاقتی حاکمان خاورمیانه است آمریکا به حد کافی از ثروت کشورهدی خاورمیانه به جیب زد از افغانستان گرفته تا لیبی در شمال آفریقا ، ان شاءالله خدا شر آمریکا و نوکرانش را به خودشان برگرداند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است