چرا یکپارچگی افغانستان ممکن نیست؟
افغانستان در نتیجه شکستن جغرافیای بزرگ خراسان و پارچه پارچه شدن اقوام آن توسط دو استعمار کهن هر یک بریتانیای کبیر از شبه قاره هند و روسیه تزاری از آسیای میانه با اقلیت های قومی تشکیل شد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۵    ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ کد خبر: 162147 منبع: پرینت

چرا جوبایدن میگوید که: (افغانستان یکپارچه ممکن نیست)؟ به خاطر اینکه افغانستان چنین و چراهای زیادی دارد. چونان که در نوشته های پیشینم گفته بودم افغانستان در نتیجه شکستن جغرافیای بزرگ خراسان و پارچه پارچه شدن اقوام آن توسط دو استعمار کهن هر یک بریتانیای کبیر از شبه قاره هند و روسیه تزاری از آسیای میانه با اقلیت های قومی تشکیل شد که نام دیگر آن را منطقه گذاشتند.

اما؛ این منطقه حایل با اقلیت های قومی اش توسط الفنستن انگلیس بنام افغانستان که هویت قبیله پشتون است نام گزاری شد که هویت ملی و میهنی شهروندان غیر پشتون نیز افغان گفته شد.
به همین ترتیب پول رایج کشور، سمبول ها، مدال ها، نشان ها، القاب ها، چیز من در آوردی بنام مصطلحات ملی، کاربرد واژگان نظامی، تابلوها، سرود ملی، فاتحین جنگ با انگلیس ها و الی اخیر بنام قبیله پشتون (افغان) یاد شد.

افزون برموارد یاد شده قدرت دولتی در طی سالیان ایجاد این جغرافیا به استثنای دو الی سه مرتبه مقطعه ای تابو شکنی گردیده، در غیر آنصورت در اختیار قبیله پشتون بوده که در ضمن داشتن قدرت عام و تام کشوری بر غیر پشتون ها ستم های فراموش ناشدنی روا داشته اند، مانند؛ قتل عام هزاره ها، خرید و فروش آنها مثل برده، استملاک زمین های غیر پشتون ها و بخشیدن آن به قبایل پشتون به بهانه تامین امنیت مرز های شمال و شمالغرب کشور و هزاران مثال دیگر که میتواند مصداقی بر گفته های من در باب ستمگری های محافل و حکام بیدادگر پشتون باشد که به حق غیر پشتون ها روا داشته اند.

البته در مورد، خلق شریف پشتون گنهکار نمی باشد. از اینها که بگذریم همین اکنون اشرف غنی احمدزی با در دست داشتن کتابش تحت عنوان فصل ناتمام تاریخ که عبارت از رویا ها و تخیلات فاشیستی و تمامیت خواهی او در تداوم سیاست های مستبدانه امیر عبدالرحمن خان میباشد، قدرت را یکدست نموده در اختیار افراد قبیله خویش قرار داده است تا به آرزوهای شومش برسد. اما؛ مقاومت غیر پشتون ها بشدت وحدت آن در برابر سیاست های فاشیستی غنی احمدزی ادامه داشته و آنها نمی خواهند به وضعیت کنونی تن در بدهند.

از این رو بادرنظرداشت مراتب یادشده و از بدو برگزاری کنفرانس بن که منجر به اشغال کشور و ایجاد حکومت موقت گردید تا حالا نه تنها قدمی در جهت نزدیکی اقوام برداشته نشده است، برخلاف قدم هایی بخاطر دور شدن آنها برداشته شده که در نتیجه آن بحران مشروعیت، بحران مشارکت، بحران هویت، بحران مدیریت و بحران امنیت خلق گردیده که مسبب اولی آن اشرف غنی احمدزی میباشد و مسبب دومی آن حضور اشغالگران است که گره بر گره کور این بحران افزوده است.

سرانجام جو بایدن آمریکایی بادرنظرداشت نکات یادشده و وضعیت موجود که پول آنها خرج، سربازان آنها کشته، آبروی شان رفته، ناکام و بدنام مانده، زیر فشار بین المللی قرار گرفته، افغانستان را همچنان پارچه پارچه دیده، چونانی که همین اکنون مناطق جنوب وجنوب شرق کشور غیر اعلام شده و عملا الحاق پاکستان میباشد، پس چرا نگوید که ((یکپارچگی افغانستان ممکن نیست))!؟

حفیظ راوند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
اقلیت قومی
نظرات بینندگان:

>>>   از اسپ افتیده اید ولی زینش را رها نمیکنید شما فامیل خود را یکپارچه میساحتید افغانستان از دست شما بی وجدان ها تکه تکه شده باز ابراز نظر هم میکنید آزموده را آزمودن خطاست اقای روند .

>>>   درکتغاب تاریخ جنگ دوم افغان انگلیس نوشته ( کاکر ) یک فرد انگلیسی بنام ( لیتن ) کسیکه معاهده گندمک را بریعقوب خان تعمیل کرد گفته است:
( افغانستان صرف یک افاده جغرافیوی است واقوام متعدد افغانستان صرف دراثر یک تصادف وچانس بدون اینکه بین خود مشترکات داشته باشند با هم جمع شده اند )
ر

>>>   تاریخ را نباید فراموش کرد.
و هر از گاهی تاریخ را باید از نو بازخوانی کرد و گرد افشانی
انگلیس یک بار آمد و تا آخر در هندوستان ماند
اما
احمد شاه ابدالی سیزده بار یا هفده بار به هندوستان لشکر کشی کرد و به اصطلاح دهلی را فتح کرد.
اما
تفاوت در چه بود
انگلیس با یک برنامه مدون و استراتژی تدوین شده و هدف دراز مدت آمد و ماند
اما
شاه ابدالی به هدف کسب ثروت و غنیمت و پر کردن شکم های سران قبائل مختلف قندهار این همه راه را رفت و این همه انسان ها را از نعمت حیات محروم کرد و در نهایت سلاله خودش از طریق همین هندوستان به نابودی کشانده شد.

>>>   حفیظ راوند:
می گویند ابله گفت و خیله ها خندیدند. خیله گری در برابر اضهارات بایدن در کشور چیزی نوی نیست. شما میدانید که همین امروز تمام جنایت کارانی از هرقومی که هستند در تیم عبدالله جمع شدند وبه گفته یک دوست فیسبوکی " تمام نل های فاضلاب به یک چاه بدرفت می ریزند". هیچ مشکلی هم با هم نه دارند ولی زمانی منافع شان ایجاب بکند باز پشتون و هزاره و تاجیک و ازبک و ... می شوند و مانند شما«حفیظ راوند» قلم زنان بی مزد را در خدمت می گیرند. مردم از هرقومی که هستند هیچ مشکلی باهم نه دارند.در تمام ولایت با فیصدی زیاد و یا کم با خلط اند و یک جابا هم زندگی دارند.
شعیب

>>>   بعد از بيرون راندن ناتو و سپري كردن چهار پنج سال دوره تصفيه خائنين ملي و كثافات قومي ، ميشود به تعالي مملكت انديشيد ، جوبايدن شكست خورده چيزي براي گفتن ندارد ، حتي دوست افغاني اش دشمنش است ، عجب جايي گير ماندند ؟
كابلي از نيوزيلند

>>>   کاه کهنه را بادکردن برای هیچ کس کدام مفاد ندارد.حال ما دریک وضعیت قرارداریم که باید چه کنیم وچه راه چاره بسنجیم که به این نابسامانی های یک قوم نه بلکه به فتنه انگیزی های اشخاص شرور ومتعصب مانند نفرموجود درراس نظام چه باید کرد؟
تمام اقوام پشتون کدام گناه ندارند صرف زمامداران شان که ازنطفه شیطان هستند مقصراصلی میباشند.بهرصورت منتظرباید بود که چه خواهدشد.
بااحترام

>>>   متاسفانه وضیعت کنونی افغانستان حاصل نتایج قوم پرستی و بی سوادی و در نظر نگرفتن انسانیت و قدرت طلبی های گرایشی هست.فراموش نشود که کشورهای بیگانه در ان دخیل هستند و هر کشوری به نفع خود به بی ثباتی افغانستان دست شریک اند.افغانستان تنها کشوری نیست که اقوام مختلف در کنار هم زندگی میکنند .قرار گرفتن موقعیت خوب جغرافیایی واستراتیژیکی این کشور در قلب اسیا دیگر کشور های غربی و همسایگان را فکر تسخیر انداخته هست.و شک نکنید اگر افغانستان به قدرت بالا و استقلال کامل و پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنند زنگ خطری برای منطقه محسوب میشود و کشور های همسایه و حتی غرب و روسیه منافع خود را از دست میدهند و چه بسا انها دوست دارند این کشور همیشه نامن بماند. متسافانه افغانستان با داشتن میراث تاریخی و فرهنگی خوب تا به امروز مورد حمله فیزیکی و جنگ های روانی قرار گرفته نا گفته نماند عده ای از هم وطنان ما بطور ناخواسته دشمنان را کمک میکنند و راه را برای هدف شوم انها اسان میکنند.
اگردولت کنونی مسیر خود را تغییر ندهد و رضایت کل اقوام افغانستان را جلب نکند دچار یک بحران جبران ناپذیر میگردد. کشور رو به جنگ یا تجزیه شدن میرود.
در خلاصه میتوان گفت:زمانی پیشرفت یک کشور ممکن هست در درجه اول به انسانیت فکر کنند نه به ملیت و قومیت و مذهب و و افغاستان از لحاظ چند صد سال عقب مانده هست.
به امید پیشرفت سرزمین رنج کشیده ی مان.

>>>   اخه افغانستلن چی داره که زنگ خطر منطقه شوه جز از انتقال تروریست و مواد مخدر ؟ شما پشتونها در توهم زندگی میکنید و مردم را خر فرض کرده اید قرن ۲۱ هست شما هنوز در قرن ۱۶ هستید اقوام خراسان را با این تفکرات مزخرف خود به برده گی کشاندید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است