فقط تفکر قومی، اصل است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۸/۱۲/۶ کد خبر: 162331 منبع: پرینت

متأسفانه در افغانستان، تفکر قبیله‌ای و تعلقات قومی، بر همه‌چیز حتی بر تفکر دینی و ایدیولوژی‌ها ترجیح داده می‌شود، تفکر قبیله‌ای بود که اردوی مکتبی حکومت کمونیستی را از هم پاشاند، زیرا تفکر قبیله‌ای باعث شد که جنرال رفیع، شهنوازتنی، منگل، سلیمان لایق و... که از رهبران ملکی و نظامی کمونیست بودند، با حکمتیار اخوانی که از نظر ایدیولوژی در تقابل ۱۰۰ درصد قرار داشتند، به‌خاطر تفکر قبیله‌ای به تفاهم برسند تا حکومت را به قوم و ‌قبیله‌ی شان بسپارند.

از سوی دیگر، عبدالوکیل، نبی عظیمی، آصف دلاور، جنرال مؤمن، جنرال دوستم، نادری و... که سال‌ها به‌خاطر حاکمیت تفکر کمونیستی با مجاهدین صفحات شمال جنگیده بودند، به‌خاطر تعلقات قومی و قبیله‌ای، به راحتی با احمدشاه مسعود، شهید مزاری و دیگر مجاهدین شمال کنار آمدند.

در افغانستان، وقتی پای قوم و قبیله در میان باشد، همه‌چیز زیر پا گذاشته می‌شود از قانون گرفته تا ایدئولوژی، مگر خود ما شاهد نبودیم که غنی و کرزی به دلیل تعلقات قومی، هزاران قاتل، تروریست و جنایتکارانی را که دست‌های پلیدشان به خون هزاران نفر آغشته بود، به‌جای محاکمه و مجازات از زندان‌ها رها و برای‌شان چپن و تحفه دادند.

کسانی که با ساختار قومی و حاکمیت تفکر قبیله‌ای افغانستان آشنا باشند، به خوبی درک می‌کنند که اکنون کشور ما در بدترین و خطرناک‌ترین مرحله قرار دارد که اگر کشورهای خارجی مداخله و بحران کنونی را مهار نکنند، همه‌چیز از جمله نظام و نیروهای امنیتی از هم می‌پاشد.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تفکر قومی
حاکمیت
نظرات بینندگان:

>>>   ایا غنی احدزی در زمان کمپاین انتخاباتی اش در ولایت قندهار بمردم نگفته بود که تعدادی زیادی از تر.رستان قوم و زبان خودش را در حکومت کرزی از بند رها کرده و اگر ریس جمهور ساخته شود متباقی زنانیان انها را از بند رها میکنم و اینرا هم گفته بود که این هم درست نیست که از یک قوم که منظورش قوم مجرم خودش بود در زندان باشند باید از هم اقوام د زندان باشند با چنین سخنرانی و وعده دادن بمردم قندهار هم قومگرای خود را و هم روانی بودن اش را ثابت کرد در کدام عقل و منطق و قانون جور میاید که کسی جرم نکرده باشد بخاطریکه یک تعداد اشخاصی که از قوم خودش جرم کرده به زندان رفته مردمانی دیگری را که جرم نکرده روی تعصب قومی برای پرده پوشی از مجرمین قوم خود اش چنین کاری را انجام دهد و این را هم غنی به اثبات رسانده که مثال انرا میتوان از اقای واحدی سابق وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از قوم هزاره که بدون هیچ جرم و گناهی بدستور ارگ به همکاری اقای حمیدی دادستانی کل و اقای حلیم ریس دادگاه عای برای مدت چند ماه بزندان انداخته شده بود .

>>>   بیائید که اکت های مدرن شدن را کنار بگذاریم
ما در قرن ۲۱ زنده هستیم مگر تفکر ما تفکر قرن ۱۹ و ۲۰ است.
ما هنوز در فکر لشکر کشی های احمدشاه ابدالی و ساکت های مدرنیته امان الله خان و ثریا خانم هستیم
انتخابات میکنیم به شیوه قرن ۲۱
شمارش میکنیم به شیوه قرن ۱۹

>>>   طائفه اوغان است که گاهی خود را به انگلیس می فروشد گاهی خود را به روس گاهی به سعودی و پاکستان و حال هم خود را به امریکا می فروشد تا فقط به قتل و کشتار خود در مقابل مردم خراسان ادامه داشته باشد و پنجه خونین حکومت خویش را بر گلون این مردم محکم داشته باشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است