توافق امریکا با طالبان می‌تواند به سادگی فروبپاشد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۹    ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ کد خبر: 162429 منبع: پرینت

روزنامه امریکایی «لس آنجلس تایمز» شنبه 29 فوریه به نقل از تحلیلگران نوشت، با وجود ابهامات در توافقنامه و اختلافات سیاسی در کابل، توافق امریکا با طالبان می‌تواند به سادگی فروبپاشد.

تحلیلگران به این روزنامه گفته اند، توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان مملو از خطرات و ابهاماتی است که خروج نیروهای امریکایی می‌تواند شعله جنگ داخلی را در افغانستان شعله‌ور کند و دولت امریکا را برای ادامه اجرای روند خروج یا توقف آن، بر سر دو راهی قرار دهد.

به گزارش العربیه، پائول میلر، عضو سابق شورای امنیت ملی امریکا به این روزنامه گفته است، رهبران طالبان بعد از آنکه امریکا را به موافقت با خروج از افغانستان واداشته‌اند، خود را در موضع قدرت می‌بینند.

در همین حال، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا می‌گوید، امضای توافق با طالبان، ریسکی غیرقابل قبول برای جمعیت غیرنظامی آمریکاست. این «یک معامله اوباماگونه» است.

بولتون گفته است: «مشروعیت‌بخشی به طالبان، به تروریست‌های داعش و القاعده و به طور کلی به دشمنان امریکا، پیامی غلط ارسال می‌کند».

قابل ذکر است که توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان بعد از ظهر شنبه 29 فوریه 2020 در دوحه قطر امضا شد که همزمان با امضای این توافقنامه، حکومت افغانستان و امریکا اعلامیه‌ای مشترک صادر کردند.

در این اعلامیه آمده است: «ایالات متحده بعد از اعلان این اعلامیۀ مشترک و توافق با طالبان در مدت 135 روز شماری نیروهای نظامی اش را در افغانستان به 8600 نفر کاهش می‌دهد و دیگر تعهدات شان را براساس توافقنامه صلح امریکا با طالبان عملی خواهد کرد».

در ادامه این اعلامیۀ مشترک ذکر شده: «در تطابق با ارزیابی و تشخیص مشترک از سوی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی افغانستان، ایالات متحده، متحدین و ائتلاف بین المللی بقیه نیروهای شان را در جریان 14 ماه بعد از اعلان این اعلامیۀ مشترک و توافقنامه امریکا و طالبان از افغانستان خارج نموده و تمام نیروهایش را از پایگاه‌های باقی مانده، مشروط به اجرای تعهدات طالبان در توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان از افغانستان خارج می‌کنند».

در بخش دیگر این اعلامیۀ مشترک بر تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدین اش، توافق سیاسی از راه گفت‌وگو و مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان و طالبان و آتش بس جامع و دایمی تاکید شده است.

ترامپ به طالبان هشدار داد
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا پس از امضای توافقنامه صلح با طالبان اعلام کرد، اگر گروه طالبان به تعهدات اش عمل نکند، سربازان اش دوباره به افغانستان برخواهند گشت.

به گزارش منابع خبری، ترامپ در نشست خبری در کاخ سفید امضای توافقنامه صلح با طالبان را به حکومت و مردم افغانستان تبریک گفته و تاکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سربازان امریکایی افغانستان را ترک کنند به خانه‌های شان برگردند.

وی علاوه کرد، از این پس گروه طالبان علیه «تروریسم» می‌جنگد و زمان آن فرارسیده که کشورهای ایران، روسیه و پاکستان کارهای بیشتری در افغانستان انجام دهند.

رئیس جمهوری امریکا گفت، به زودی با رهبران طالبان دیدار خواهد کرد.

از سوی دیگر، ملا هیبت الله آخندزاده، رهبر طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا با نشر اعلامیه‌ای نوشت، موضوعات داخلی از راه اتحاد و همکاری حل شوند.

در این اعلامیه آمده است: «هرکسی که در مخالفت با امارت اسلامی سهم گرفته باشد و در عموم هر آن کسی که از امارت اسلامی تشویش دارد، از طرف ما تمام اعمال گذشته آنها عفو و بخشش است، برای آینده آنها خواهان اخوت اسلامی، وحدت ملی و زندگی بهتر هستیم».

در ادامه این اعلامیه ذکر شده، طالبان برای تعلیم معیاری (دینی و عصری)، تجارت، توسعه، آبادی و پیشرفت در تمام بخش‌های اجتماعی زمینه سازی می‌کند.

غنی: هیچ نوع تعهد برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان وجود ندارد
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان یکشنبه 1 مارس در نشست خبری در کابل گفت، هیچ نوع تعهد برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان وجود ندارد.

غنی در این نشست گفت: «هیچ نوع تعهد برای رهایی 5000 زندانی وجود ندارد. ما بار بار این موضوع را به صورت شفاف با داکتر صاحب خلیلزاد و مقامات دیگر شریک ساخته ایم».

وی ادامه داد: «رهایی زندانیان طالب از صلاحیت امریکا نه، بلکه از صلاحیت حکومت افغانستان است. مردم افغانستان باید اعتماد داشته باشد، کسی که رها می‌شود، دوباره سلاح نه می بردارد و در برابر مردم افغانستان دوباره ایستادگی نمی‌کند».

در همین حال، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به طلوع نیوز گفت، یکی از مهم ترین نکات در توافقنامه صلح با امریکا این است که پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت افغانستان تا تاریخ 10 مارس امسال آزاد شوند.

استانکزی اضافه کرد، قرار است گفتگوهای بین الافغانی به تاریخ 10 مارس امسال در کشور ناروی(نروژ) برگزار شود که قبل از آغاز این گفتگوها، پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت کابل آزاد می‌شوند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافق آمریکا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   عدم موفقیت قرارداد، توافقنامه صلح افغانستان امضاشده از سوى دوپشتون ساخته با فته آمریکا " ملابرادر" به نمایندگی از طالبان و زلمی خلیلزاد پشتونتبار به نمایندگی از آمریکا در دوحه قطر بعد از یک روز آشکار است.
ترامپ با وجود فرمان اش به دلقک خود غنى در مورد آزادى 5000 هزار تروريست ها و قاتلين مردم حکومت دستنشانده ناميد شد که هيات بزرگ 250 نفرى حکومت اوغنى به دوحه قطر در بيرون دروازه انتظار مى کشيدند.
"سک زنجيرى" به دولتهاى وابسته مطلق اشغال گران بيگانه گفته مى شود و سگها در سالونها و رستورانت ها اجازه ندارند و زنجيرشان در بيرون دروازه بسته مى شوند بسته مى شود.
واما ناميدن سک زنجيرى حتى به "افغان"
(در اروپا و امريکا القاب سک و قالين و چرس و باد 120 روزه) اخلاق و ادبى نيست از اينرو دولت دستنشانده و گوديگک و ياعروسک و يا دلقک و يا مريونيت Marionette or puppet است.
فرمان ترامپ در بخشی از این توافقنامه درج شده که دولت افغانستان که در مذاکرات اجازه شرکت نداشت، 5000 اسیر طالبان را به عنوان پیش شرط مذاکرات صلح واقعی با طالبان آزاد کند.
دولت افغانستان این پیش شرط را نپذيرفت.
اصل طالبان دولت کابل را به رسميت نمى شناسد
توافق آمریکا و طالبان کمتر از 24 ساعت زنده ماند و بلاخره يک لاشه محترک (کوچى)و متحرک (ترحيک گر) شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است