والی هرات: جان مردم از جنجال سیاسی مهمتر است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۸/۱۲/۲۵ کد خبر: 162635 منبع: پرینت

افغانستان امکانات تشخیص ناقلان ویروس کرونا را ندارد و هر کسی که از ایران می آید، ممکن است مبتلا باشد. والی هرات با ذکر این موضوع به شدت از حکومت مرکزی انتقاد کرد و گفت "جان مردم از جنجال سیاسی و تقسیم قدرت مهمتر است".

وزارت صحت عامه افغانستان روز شنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا را ۱۱ تن اعلام کرد؛ اما برخی از کارشناسان این آمار را نادرست خوانده و هشدار می دهند.

یک داکتر در بخش انتانی شفاخانه حوزوی هرات به شرط فاش نشدن نامش به دویچه وله گفت: «ما هنوز اطلاعات کافی در مورد ویروس کرونای جدید و نحوه سرایت آن به مردم نداده ایم، چراکه کادر صحی مان خودشان اطلاعات کافی ندارند». وی اضافه کرد: «این ویروس تا ۱۴ روز ممکن است در بدن فرد ناقل خفته باشد و هیچ علائمی نشان ندهد، اما فرد می تواند آن را به دیگران منتقل کند».

شمار افراد مشکوک در افغانستان در پنج ولایت هرات، بلخ، کابل، کاپیسا و سمنگان فقط ۱۸۱ تن اعلام شده است، در حالی که روزانه هزاران تن از مرز ایران وارد افغانستان می شوند؛ سومین کشوری که بیشترین میزان مبتلایان و تلفات ناشی از ویروس «کویید-۱۹» را در جهان دارد.

عبدالقوم رحیمی، والی هرات در نشستی خبری با عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه این ولایت گفت: «افغانستان امکاناتی برای تشخیص افراد ناقل این ویروس ندارد و هرکسی که از ایران می آید، ممکن است آلوده به ویروس باشد». او گفت فقط کسانی در مرز متوقف و قرنطینه می شوند که علایم کرونا در آنان ظاهر شده باشد.

وی به خاطر بروکراسی اداری برای تعیین بودجه مقابله با ویروس کرونا از حکومت مرکزی به شدت انتقاد کرد و گفت: «ما باید همه در کنار هم ایستاده شویم؛ وگرنه وضع از ایران هم بدتر خواهد شد. نشود روزی برسد که خدای نکرده ما نتوانیم وفیات خود را جمع کنیم».

والی هرات گفت که فقط ۱۰ میلیون افغانی برای رسیدگی به وضعیت ولایت هرات که هم مرز با ایران است و بیشترین واقعات مثبت کرونا را دارد، اختصاص داده شده است: «اما این پول هم هنوز در حساب بانکی ما نرسیده است. ما با غرض گرفتن ۱۴ میلیون مواد طبی از تاجران محلی، شفاخانه را تا همین حدی که فعلا هست، مجهز ساخته ایم».

وی خطاب به حکومت مرکزی گفت اگر امروز اقدام نکنیم، فردا ممکن است دیر شود: «ایران امکانات داشت و از چین کمک دریافت کرد. ایتالیا امکانات داشت که توانست ۶۰ میلیون جمعیتش را قرنطینه کند. ما نه امکانات صحی و نه هم توان اقتصادی اش را داریم که مردم را قرنطینه کنیم».

والی هرات همچنان از بی توجهی حکومت مرکزی به وضعیت موجود در این ولایت انتقاد کرد و گفت: «از جنجال های سیاسی برای تقسیم قدرت، مسئله مهمتری وجود دارد که جان مردم می باشد». وی گفت ولایت هرات ظرفیتی را ندارد که بتواند با "پاندمی" ویروس کرونا مقابله کند. وی اضافه کرد: «این موضوعی نیست که با آن مزاق شود؛ این موضوعی نیست که نسبت به آن سهل انگاری شود».

براساس آمار سازمان ملل از آغاز ماه جنوری سال جاری نزدیک به ۹۰ هزار نفر از مرز زمینی هرات با ایران به افغانستان وارد شده اند. مقام های محلی هرات گفته اند که از روز یکشنبه تا اطلاع بعدی، رفتن به ایران را برای افغان ها ممنوع می سازند، اما بازگشت به ایران هنوز منتظر تصمیم حکومت مرکزی و دستگاه های دیپلوماتیک کشور است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
والی هرات
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   جناب والی صاحب دست نشانده غنی احمدزی این را خوب میدانی که ریس جمهور متقلب تو در طول بیشتر از پینجسال گذشته هرگز بفکر کشور و مردم نبود و تنها بفکر دور کردن رقبای خویش از چوکی های دولتی و دوام قدرت خودش فکر کرده و بخاطر دوام قدرتش ملیون ها دالر را از پول خزانه ملت بیچاره کشیده و بر باد کرد اما با انهم رای پاک را بدست اورد نتوانست که سر انجام توسط زر خریده های خودش حواعلم نورستانی یس کمیسون انتخابات و حبیب الرحمن ننگ ریس دارالانشاه کمیسون انتخابات و خانم شینواری ریس کمیسون شکایات و عده ای از اعضای انها با رای تقلبی و خیالی انهم با کمترین رای از یک ملیون از جمع ۹۶۰۰۰ واجد رای دهنده سند خاینانه پیروزی را به غنی احمدزی دادند که در مقابل این عمل خاینانه کمیسونهای انتخاباتی تیم رقیب برنده هم همزمان پیروزیشانرا رسما اعلان و تحلیف را بجا اورده است فعلا غنی احمدزی مانند گذشته در فکر دوام قدرت خودش است و سپوتاژ پروسه صلح و نا کام سازی ریس جمهور داکتر عبدالله و احزاب مقتد و صاحب نفوذ مردمی از طرفداران داکتر عبدالله است نه در فکر حیات مردم است و نه در فکر کدام کاری دیگری .

>>>   والی را از هرات بیرون کنید. عواید گمرک هرات را مستقیما به بودجه ولایت هرات انتقال بدهید و تمام مهاجرین برگشته از ایران را در چندین محل مورد آزمایش قرار دهید

>>>   والي هرات اغاي رحيمي يك دوز است گمرك هرات را چور كرده و قسما كمپاين اشرف غني مصرف كرده به اميد اين كه اشرف غني باز پاچا ميشود و و اقاي رحيمي پنج سال ديگر به دوزي ادامه ميدهد. فعلا ديده كه در خطر برطرفي از جانب داكتر صاحب عبدالله رييس جمهور كشور قرار دارد كرونا را بهانه دارد تا در قدرت باقي بماند و ساير دارايي هاي ما را چور كند . مردم هرات هوشيار اند از او روپيه روپيه حساب خواهند گرفت .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است