اشرف غنی دردوراهه ی سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۱    ۱۳۹۹/۱/۲۳ کد خبر: 162997 منبع: پرینت

گزارشات مشعراست که محمداشرف غنی، در دیدار با سفیر امریکا، در حضور سفیران انگلیس، فرانسه، سوئد و تاروی و نماینده ملکی ماتو، در پاسخ به پیشنهاد سفیر امریکا که اصرار به بقای تشکیلات ریاست اجرایی در دولت جدید دارد، گفته است: «جناب شما هر روز از نام عبدالله به ما راه نشان می دهید و پیشنهاد می ورزید، ماکنار می ریم، بیایید حکومت را به عبدالله تسلیم کنید». اشرف غنی، فرمان انحلال ریاست اجرایی را از بدنه تشکیلات دولت جدید صادر کرده است. او به سفیر امریکا گفته است: «ما بعد از این با یک حکومت دوسره نمی توانیم پیش برویم. نتیجه هم ندارد. من تیر هستم، او را بیاورید».

اشرف غنی با انحلال ریاست اجرایی از بدنه تشکیلات دولت جدید عبدالله را در کنج ریسمان میدان سیاسی منفعل کرد و همزمان با این ضربه دست به فرمان تقریری های جدیدی زد و در قسمی جینل اندازی با عبدالله از طریق کرزی و سیاف به او مژده ریاست شورای صلح را داد.

اکنون اشرف غنی تحت فشار سیاسی امریکا که خواهان بقای تشکیلات ریاست اجرایی است در دوراهه ی سیاسی قرار گرفته است. یکی راه یک حکومت دوسره. دو دیگر، «من تیر هستم، او را بیاورید». راه حکومت دوسره به بیان اشرف غنی بی نتیجه است. پس، غنی راه من تیر هستم، او را بیاورید را خواهد رفت. چیزی که است امریکا و ناتو که در جنگ دوقطبی در افغانستان با روسیه، ایران و چین درگیر هستند، نمی خواهند که رهبران احزاب سیاسی و قدرتمندان شمال در وجود ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله که از سوی روسیه و ایران و ترکیه حمایت مالی می شود، قدرت را قبضه کنند و نه در حال حاضر درصدد برگشت طالبان به صحنه قدرت سیاسی هستند.

اگرچه پس از سازشنامه دوحه، تاریخ مصرف حکومت اشرف غنی به پایان رسیده است. اما امریکا و انگلیس دَم نقد َبه غنی نیاز دارند تا در خم و پیچ حکومت دوسره با حفظ ریاست اجرایی زمینه و شرایط سیاسی شکل بگیرد که جبهه ی مخالف طالبان با امتیازات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به نفع بازگشت طالبان مهار شود.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   چرا اسرار به ریاست بیکاره اجرائیه است و چرا پُست صدارت را ایجادنمیکنند که همه چیز درست شود ، ریاست اجرائیه یعنی مدیراداری یک ریاست که دوسیه ها را اینطرف و آنطرف ببرد ، ایجادپُست صدارت در متن قانون اساسی گنجانیده شود و صلاحیت های اصلی برای روشن گردد مقام توانائی در یک نظام است اینکه دارنده پُست چقدر توانائی ادارهٔ آنرا دارد بسته گی به خودش دارد چون یک ادارهٔ واقعآ جواب گو است که کل امور ادارهٔ یک مملکت به آن مربوط است. و اگر میخواهند غنی را داشته باشند و عبداله را هم ، چون میدانند با اندک اشتباه همه چیز از دست شان میرود و باقی میمانند با غنی و نوکران اکنون شان ، شاید بسیاری از قراردادی های شان که دو طرفه کارمیکنند از پیکره شان جدا شود . شاید بگویند ایجاد پُست صدارت ایجاب میکند لویه جرگه پشتونی خواسته شود که مطلق یک بازی دادن و فریب است چون وقتی پُست ریاست اجرائیه ایجادشد چند لویه جرگه تاریخی و باعظمت را تشکیل دادند که اکنون این بهانه را پیش میکنند. راه اساسی کناررفتن غنی است که قدرت را توسط کودتای انتخاباتی غصب کرد و به روی ملت با پا به لگد زد و راه دوم قبول ارادهٔ مردم با رآی شان و انتخاب شان. برای ملت کدام را سوم وجود ندارد و باید به ارادهٔ مردم احترام قائل شد ، در غیر آن ملت حق خود را میتواند بگیرد این طالبی که به آن همه مینازند چند بار از معرکه فرار نموده و حالاهم از مقابل شدن با نیرو های ملی در هراس اند به حساب آزمایش ۲۴ ساعت اجازه دهند که نیرو های ملی حمله کنند شاید در ظرف چندساعت محدود نامی از طالب و طالب نما را در کشور نبینی، ترس اصلی از آن است که کسانی که به وساطت متوصل شده اند و طرح پیشنهادمیکنند، اینرا خوب میدانند و همیشه مانع حمله بالای طالب شده اند چون این یاجوج و ماجوج عقبهٔ مردمی ندارند و در یک چشم به هم زدن نیست و نابود میشوند و تمام پلان های وساطت کننده گان با خاک یکسان میشود و ملیارد ها دالر مصرف حدر میرود.
خراسانزاده

>>>   به نظر بنده وتجارب قرون گذشته تاحال هیچ قدرتی نتوانسته حکومت دست نشانده شان رادرافغانستان بطور دوامدار نگهداشته باشند.امریکا هم نمیتواند. شرایط درحال تغیر است .آمریکا اگرقدرت میداشت تاحال کار سوریه وایران رابه نفع خود یکطرفه میکرد. نفوذ درحوزه چین وروسیه ناممکن است .زیراآنهاافغانستان نیست .بلکه وجب وجب سرحدات شان راتحت کنترول دارند. ازهیچ نوع امکانات بی بهره نیستند. دیگر بازی جنگ کاربردی ندارد .هرروز عید نیست که کلچه بخوری. دیگر آن عسکرمجاهد سر بکف علیه شوروی که تمام دنیا ازآن نفرت داشت نیست. آمریکا اگر میخواهد درافغانستان بماند .بمانداماباید. تمام گروپ مسلح تروریستی وغیر مسئول راخلع سلاح واردوی ملی پولیس ملی وامنیت ملی راتقویت نموده .نه ازپول مالیه دهنده گان آمریکا بلکه ازمنابع سرشار کشور افغانستان راچنان آباد نماید که کشورهای همسایه تشویق شوند تاباغرب همکاری نمایند وبا آنها بودن را دردل هایشان جای دهند. درغیر آن افغانستان ویتنام ثانی آمریکا خواهد بود.

>>>   غنی با وصف ناکامی اش در انتخابات سال ۲۰۱۴ و انتخابات ۲۰۱۹ بر چوکی ریاست جمهوری تکیه زده انهم به کمک امریکا و انکلیس مزه چوکی ریاست جمهوری چنان به ذوق و شوقش برابر است که جان خود را میدهد ولی ازین چوکی که هرگز فکر اش را نمیکرد از سخاوت امریکا به چوکی ریاست جمهور افغانستان کشور ترک شده و فراموش شده چهل سال قبلش دسترسی پیدا کرده هرگز حاضر نیست که این چوکی را از دست دهد ومیداند که یک فیصد مردم طرفدار درین کشور ندارد هرگز از امر بادار اش سر کشی نمی کند ترازو در زمین میزند و وقت کشی میکند تا مگر بواسط محب و خانمش مگر نظر امریکارا بر خلاف داکتر عبدالله تغیر دهد اما تا حال موفق نگردیده در جریان وقت کشی در صدد درز اندازی بین تیم متحد واکتر عبدالله دست بکار شده و با هیله نیرنگ و پیشکش چوکی و مقام و پول بازهم نتوانسته که در تیم منسجم داکتر عبدالله شکست وارد کند حال از هر طرف مایوس شده فشار اش تا حد زیاد بالا رفته و دردو راهی قرار گرفته که چه کند تا ازین حالت بیرون بدر اید .

>>>   غنی اگر میخواهد که نامش در تاریخ افغانستان جاودان شود و به خط زرین نوشته شود پس بهتر است که نتیجه انتخابات شفاف را بپذیرد و خود کنار برود تا تیم ثبات و همگرایی حکومت همه شمول را اعلان کند.
غنی میتواند که در راس یک اپوزیسیون تکنوکرات تیم خود را برای دور بعدی انتخابات که حتمن یک انتخابات شفاف و عاری از تقلب خواهد بود تیم تکنوکرات های خود را به پیروزی برساند و تا آنوقت مشکل طالب و هم حل شده خواهد بود و نام ایشان هم به مثابه برگرداننده ثبات به خط زرین نوشته خواهد شد و لقب پا پا را هم به دست خواهد آورد.

>>>   به همین خیال باش تا اشرف غنی بلای جدید جهان را برای مردم افغانستان کنترل کند و عبدالله هم حتی چند شریک و حامیان خود را از دست بدهد و کاملاً از رده خارج شود.

>>>   در این روز های قرطینی حوزه های امنیتی خوب پول از بلند منزل ها آخذ می کنند زیرا دولت وجود ندارد هر بلند منزل کوشش می کند منزل های خود را غیر قانونی بلند کنند و حوزه ها را پول می دهند ایم هم شد دولت غنی یهودی

>>>   اشرف غنی کسی نیست که در دورانی سیاست بماند او مرد قاطع وعمل است مانند عبدالله ایزک نیست

>>>   اين بيانات بكلمات ساده درست نيست. اشرف غني و دارو دسته اش آنقدر مزدور استند كه اجازه تشناب رفتن را ندارند. او بهيچصورت اين متانت را ندارد كه در مقابل باداران خود إظهار نظر كند. تمام جهالت و كله شخي او از طرف باداران قوت ميگيرد. در غير آن اين بد بخت خو نه پشتوانه قومي دارد، نه مذهبي و نه حزبي. مسأله دوم، اين بد بخت آنقدر خود خواه و جاه طلب است كه هرگز چوكي را رها نميكند. اين رواني بايد به زور از ارگ كشيده شود و در جاي سلف و هم قوم خود آويزان شود.

>>>   بعد بحران کرونا جهان از زیر قدرت امریکا بیرون میشود و قدرت جهان در بین چین، روسیه و امریکا تقسیم میشود. افغانستان در منطقه قدرت امنیی روسیه و چین است امریکا مجبور است که تسلیم شود از کاکا غنی و طالبان حمایت نکنید صبر کنید.

>>>   اینطور شما دارودسته جنگسالاران گپ میزنید که آمریکا به افغانستان برای از بین بردن دولت پوشالی خوجهین ربانی آمده بود و شما را از قدرت خلع کرد.یاد تان رفته که همین آمریکا بود که دارودسته جنگسالار و مفسد را دوباره جانبخشید و جیبهایشانرا پر از دالر کرد.نمک حرامی نکنید که اوبال دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است