نماينده تاجيك ها كيست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۹/۲/۹ کد خبر: 163189 منبع: پرینت

بسياري بر اين عقيده اشتباه هستند؛ عبدالله يا امرالله صالح نمايندگي از تاجيك ها مي كنند و به همين علت پيرامون آنها جمع شدند شعار حمايت دادند، و عده اي استاد عطا، صلاح الدين، اسماعيل خان، لطيف پدرام، احمد ولي، احمد ضيا و... را مناسب رهبري دانستند. اين اشتباهات مرگ بار بازي با سرنوشت زندگي تاجيك ها ختم نمي گردد بلكه اقوام بزرگ ديگر را مانند اوزبيك ها، هزاره ها و اقليت ها را نظير هندوها، بلوچ ها، پشه اي وغيره را در آتش خشم اين نداستن ها مي سوزاند.

نخست بايد روشن كنيم؛ نماينده چه ويژگي ها را بايد داشته باشد، اهداف و آرمانهايش چه باشد، روياها و آرزوهايش در كدام سمت حركت كنند، توان مديريت و رهبري.شجاعت و ايستادگي آن را در شرايط بروز بحران و... بايد مورد ارزيابي قرار گيرد بعد از شناخت اين ويژگي ها از طرف مردم به نمايندگي انتخاب گردد. به ويژه اينكه در شرايط كنوني پشتونيست ها طبل قومي مي زنند، انديشه برتري طلبي دارند به نماينده آرمانگرا نيازمند هستيم« نماينده بتواند از قوم خود و اقوام ديگر در برابر فاشيست هاي پشتون شجاعانه دفاع كند» آن شخص برازنده نمايندگي است.

عبدالله را نمي شود نماينده تاجيك ها دانست چونكه بارها به صراحت گفت؛«افغان هستم» و در انتخابات ها اين آزمون را داده است. امرالله صالح يك مامور و معذور پشتونيست ها است از وي انتظار رهبري نبايد داشت. عطا و اسماعيل خان مردان جنگجوي صحرا و شكست خوردگان ميدان سياست هستند، صلاح الدين، احمد ضيا و احمد ولي خفتگان روزهاي بحراني هستند، لطيف پدرام همه ويژگي هاي نمايندگي و رهبري را دارد جز لشكر عظيم كه در عقب خويش ندارد.!

تاجيك ها يك نماينده دارند كه آن لطيف پدرام است كه وي نه تنها از حق تاجيك ها بلكه از هزاره ها، اوزبيك ها، بلوچ ها و غيره دفاع مي كند؛ آزادي و آزاد زيستن همراه با عدالت را براي همه خواستار است.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیک ها
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   نه عبدالله ونه هیچ پنشیری دیگری نماینده تاجک شده میتواند ، پنشیری ها همینکه ریاست امنیت ملی رابه کمپنی خصوصی تبدیل کرده اند بس شان است ودیگر اینکه پنشیریها حالا اکثریت ادعا دارند که از قوم صافی هستند ویا تعداد دیگری شان میگویند: عرب هستند بنا عرب ها وقوم صاپی نمیتوانند از حق تاجک دفاع نمایند ویا نمایندگی کنند نماینده واقعی تاجک ها جناب لطیف پدرام است او ضخصی با سابقه درخشان فرد عالم وشناخته شده است مهامله گر واسلیم پذیر نیست وتنیز معنایش این نیست که باسایر اقوام واز جمله پشتون دشمنی کند بلکه صرف عدالت را تامین نماید

>>>   افایی پنچرمین شما از دیدگاه پنچرمینی خود اظهار نظر کرده اید و عقل تان اینقدر قد علم نمیکند که در مورد نماینده کدام قوم نظر بدهید خاندان کل وکور مانند ضیا گل و ولی از فامیل خود نماینده گی کرده نمیتواند چی ماند از یک قوم ویاصلاح الدین پسر بی بی حاجی ویا پدرام سرخم بهتر است که به همان پنچرمینی خود ادامه داده واز تایر و بریک کاماز بنویسید

>>>   اينها رهبران خود خوانده اند. برادران پنجشيري خودرا ميراثخور احمد شاه مسعود و جبهه پنجشير ميدانند ، هر كدام شان خودرا رهبر قلمداد كرده ، در اين بيست سال اخير براي خود از نام تاجكها موقف و امتياز گرفته زراندوزي كردند. اينها يگانه كاريكه كردند، ولسوالي را به ولايت تبديل كردند. فايده شان براي چند قوماندان رسيد. در غير ان حتي به مردم پنجشير خدمت نكردند، چه رسيد به تاجكهاي سراسر افغانستان. عطاء و اسمعيل خان كه ميتوانستند رهبري تاجكهارا بگيرند، چون پشتوانه مردمي داشتند، ولي متأسفانه زراندوزي شخصي شان آنهارا از مردم دور ساخت. حالا در معاملات فقط كوشش ميكنند ، سرمايه هاي باد آورده خود را حفظ كنند. عبدالله قابل تبصره نيست. لطيف پدرام كه دانش رهبري را دارد، متأسفانه پشتوانه مردمي ندارد. او نتوانست از ولايت خود در پارلمان بيايد. چطور ميتواند نماينده تاجكهاي تمام أفغنستان شود. او قدرت اينرا نداشت كه مردم را بسيج كند واز حق خود دفاع كند. او بايد از دانش خود استفاده كرده، دربين توده برود و محبوبيت پيداكند. او بايد ثابت كند كه او عدالت اجتماعي ميخواهند و نه تجزيه افغانستان را. در آنصورت است كه مردم بالاي او اعتماد كرده، اورا رهبر خود ميدانند.

>>>   امریکا رهبری تمام اقوام افغانستان را میکند و خصوصاً غیرپشتونها به این زودیها رهبریت موثر نخواهند داشت و از جمله تاجیکها چند نوع نقش را بازی میکنند که نتیجه اش بی باوری به رهبری در آنان خواهد بود و بس.
هر افغانی که خود را بازار کار امروز و آینده خود را بهتر عیار ساخت و روابط شفاف تری برای خود ایجاد کرد همو شخص از تمام رهبری ها استفاده بهتر خواهد کرد و برعکس هر کسی که به هر نحوی خصوصاً دنبال این سیاسیون بی آینده را گرفت یا امید کرد، روزبروز سرگردان تر و عقب افتاده خواهد شد.

>>>   بالای عبدالله خان چلیپا بکشید زیرا او اصالتا یک افغان است و به خاطر یک .... پیوندی خود را تاجیک جا زده در حالیکه غیر مستقیم به رگ و ریشه اوغانی خود خدمت میکند.
گل امیری صاحب ! آغای دکتر پدرام نه فقط برای تاجیک ها بلکه برای هزاره ها ، ازبیک ها ، سایر اقوام خورد و بزرگ کشور حتی برای افغانهای با وجدان یک رهبر شایسته به حساب می آید.اگر طرح های پدرام صاحب در عمل پیاده شود، مردم و کشور از بدبختی نجات خواهند یافت.
دوست و دشمن وی میدانند که پدرام صاحب جنایت نکرده، به بیت المال خیانت نکرده با دزدان جهادی و چپاولگران دالری دریانوش دو پاسپورته دهن جوال را نگرفته است .
اگر تاجیکها، هزاره ها ، ازبیکها و سایر اقوام خیر و صلاح خود و کشور را میخواهند باید پدرام صاحب را به رهبری سیاسی و دوستم صاحب را به رهبری نظامی قبول کنند و از رهبران معامله گر قومی خود دست بشویند آنگاه همه با هم بر علیه فاشیسم به پا خیزند.

>>>   عبدالله مار آستین است.

>>>   این سرگذشت را شنیده ام و اینکه چقدر راست است و یا خودساخته و پرداخته مردم چیزی نمیدانم: " می گویند اسکندر مقدونی از درخت زاری می گذشت و پیرمرد زاهدی را دید که بی پروا از پیشروی او تیر شد. او بر پیرمرد آواز داد که سلامت کو؟ پیرمرد گفت اگر کرنشی بکار بود پس بر تو لازم می گردد چون هم از نگاه سن بر تو بزرگم و هم از نگاه جایگاه و مقام. اسکندر خشمگین شد و گفت چگونه جایگاه تو از من بالاتر است مگر نمی دانی من کیستم. پیرمرد گفت خوب هم می دانم تو کیستی و جایگاه من از تو بالاتر است چراکه تو غلام غلام منی. اسکندر پرسید چگونه؟ پیرمرد گفت تو غلام نفس ات هستی و در حالہکه نفس غلام من است." خوب هر چه باشد حکایتی جالبی است. ما به اسکندر و دیگر خون آشامان ضرورت نداریم، رهبر و نماینده باید کسی باشد که اول نفس بر او گرنگی نکند و بجای پذیرش غلامی دیگران باید آزاده باشد (این آزاده شرط نیست که آزاد باشد و میتواند در زندان باشد، خدا بیامرزدبلخی بزرگ را ) تا برای حق و جایگاه تو آماده قربانی باشد.
آزاده

>>>   در تاجکستان رهبری تاجکان را خرگماه شرین با رقصهای قطغنی به دوش دارد ،و در افغانستان .. و .. مناسب ترین رهبران برای مردمان بی عقل میباشد .
در جغرافیای افغانستان پشتون ، تاجک ، هزاره ازبک همه اقوام برادرند.
بجز از بسماچی های که 100 پیش به صفت مهاجر سرازیر شدند و هیچ احساس مثبت برای این خاک ندارند. بهترین گزینه برای شان مشک های پوسیده اجداد گریزی خود را باد کرده و به ملک آبایی خود گم شوند .

>>>   گل امیری عزیز قلم تان رسا دقیق فرمودید. واقعن همینطور است .بدبختانه که درجامعه امروزی قدرت,ثروت ونان اگرداشتید چند نفر بدور ما جمع میشود.دیگرتاجیکان ثروتمد وقدرتمند ما معامله گر اند ودرحفظ دارایی خود ازملیت خودتیراند.تنها داکتر پدرام که هک جسارت وهم دانش وهم قدرت رهبری دارند اما ثروت وقدرت ندارند تا چند نفر روشنفکررا درکارشامل کند پول بدهد نان بدهد دردفتر مهمان خانه داشته باشد شبها وروز ها ازولایات جوانان بیایند شب را دردفتر تیر کنندکرایه ومصارف راه شان داده شود درین صورت ها بدورشان جمع خواهندشد ازهمین سبب است که صرف یکتعداد که میدانند بدون توقعات شخصی بدور داکتر پدرام جمع شده اند اما اکثریت که منافع شخصی خودرا درارجحیت قرار داده اند نمیآیند.
بااحترام عبیدالله نجرابی.

>>>   تاجیک دشمن تاجیک است. نخبگان تاجیک عاشق غلام بچگی پشتون ها هستند. تاجیک اعتماد نه نفس ندارد. مشکل تاجیک، تاجیک بودن تاجیک است. تاجیک آنقدر بی فرهنگ است که زبان خود را زبان دیگران می شمارد. اگر دری بگویید، تاجیک می گوید که این زبان مربوط به هیچ قومی نیست. اگر فارسی بگویید تاجیک می گوید این زبان فارس ها است.
تاجیک اگر به فرهنگ، هویت، زبان و ارزش های تباری خود افتخار می کرد، امروز چنین خار و زار، اسیر و حقیر نمی بود.

>>>   سلام علیکم!
اول باید بگویم که گفتن بر در غم جان کندن قصاب در غم چربی.
افسوس و هزاران افسوس به حال منافقین که همیشه آب را آلوده کرده تا از خون ملت مظلوم خود تغذیه کند و صاحب جاه و جلال می‌ سازد تا به کی آی جاهلین فراموش کرده اید گذشته گان تارا که در جهالت و منافقت حال در آتش دوزخ هستند. لطفاً اگر مسلمان هستید به لحاظ خداوند متعال بالای قوم و ملت مظلوم خود حداقل رحم کنید. تا به کی تفرقه و نفاق افگنی می کنید آیا از داستان فرعون، نمرود و همسال ها به یاد نداری و یا کسانی که در افغانستان دفن هستند ندیده اید که آخرت چی شدن. بیا او گل امیر کمی بخاطر وحدت برادر و مسلمان بودن خود بنویس تا دیگران پند بگیرند تو همیشه منافقت در سر داری لطفا هر قوم و قبیله و شخصی که منافقت یا برتری می‌ کند جایش دوزخ است چون بهترین ما با تقوا ترین ما خواهد بود.
به امید روزی که همه مثل یک برادر مسلمان کنار هم زندگی کنیم انشالله.
خداوند هدایت کامل نصیب ما کند و منافقین را به حذاب إلهی خود گرفتار کند.
فیس از شوید.
نوت: از تمام کارکنان محترم افغان پرپر اول تشکری می کنم که از طریق این سایت خدمت می کنند اما صمیمانه خواهش میکنم که لطفا از نوشته های که باعث نفاق بین ملت مظلوم و رنجندیده ما گردد لطفا جلو آنها را بگیرید کار خیر خواهی کرد تشکر

>>>   آقای گل امیری !شما خواسته اید اشخاصی که نام برده اید ریشخند کنید برای اثبات این ادعا چند مثال میزنم
اگر لطیف پدرام نماینده تاجک هاست و از حقوق هزاره ها وازبیک ها دفاع میکند پس چرا نتوانست در پارلمان انتخاب شود وقتی خود را برای ریست جمهوری انتخاب کرد در حدود ۱۰۰۰۰ رای آورد ایا تعداد تاجک ها هزاره ها وازبیک ها در افغانستان ۱۰۰۰۰ هزار است؟
از اقای ضیا مسعود خبری نبود و خود را به هر در میزد تاچوکی نصیبش شود وقتی ناامید شد سر مخالفت شروع کرد برادرش با تمام غروفش در انتخابات کمتر از۴۰۰۰ رای اوردمن حالا در فیس بک بالاتر از ۴۰۰۰ دوست دارم اگر خود را انتخاب میکردم به یقین رای من از ایشان بالا میرفت.
ایا شما از خواب برخاسته در فکر این شدید که بودن سنجش یک مطلب نشر کنید یا از چوکره های فیس بوکی این آقایان استید کهدستور گرفتید که باید یک مضمون نشر کنید وهر جفنگ که دل تان خواست بنویسید؟
اب احترام

>>>   گل امیری باید نماینده تاجک هاباشد چون درپنشیر دیگر تاجکی وجود ندارد یا صافی است ویا عرب ،

>>>   نوبت اين جاسوس و جزر تاريخ هم مى رسد كه مردم با چپلك و سوته از افغانستان اين مكروب را هم از اين خاك پاك به رانند!
به اميد روزى كه افغانستان غزير مجزأ از خاين، وطنفروش، ودزدان ملى گردد!
زنده باد افغانستان و مردم سرفراز و اصيلش
مرگ و ننگ باد بر جواسيس و خاك فروشان به فرهنگ

>>>   جناح چپ افراطي ورأست راديكال نميتوانند يك قوم را رهبري كنند بايد نسل تحصيلكرده تاجيك به شكل گروهي خودسازي وقوم خودرا رهبري كنند البته نه براساس نژادپرستي بلكه به هدف خدمتگذاري براي قوم خود بادرنظرداشت روابط نيك باساير اقوام

>>>   در صورتیکه تمام اقوام افغانستان یک دست نشوند در برابر این جاسوسان که بخاطر پول در این کشور یکی را به جان دیگر به نام این ان انداخته اند مقابله نکنند تمام شان در اتش یک دیکدان میسوزند که عنقریب شعله ان از کشور نزدیک پلته زده میشود که اوردن نظام طالبانی است شرم کن اگر پشتون بی غیرت هستی اگر تاجک بی همت استی اگر هزاره فریب خورده هستی اگر اوزبیک نادان هستی شرم کن تمام این اقوام از چنین افراد اشخاص دارد منظورم از توحین به اقوام بزرگ این کشور نبود تنها خاینین این اقوام را گفتم که در تمام ان این افراد دیده میشود ازبد ترین ها . خوبترین بیشتر است
توفیق کابل

>>>   اگر راست و تحلیلی فکر شود میچ کس نماینده ای هیچ قومی نیست
هریک برای مطلبی دلبری میکند .اگر به تفصیل بنویسم کتاب بزرگ میشود
که درین کهنسالی حوصله اش نیست .
م . زمین بوس کابل

>>>   به آب احترام :
نظرت کاملا مردود است وباالفاظ شدید مجکوم است ، همین حالا اگر به واقعیت رای گیری باشد پدرامک دربدخشان رای اول را میگیرد اما این نوبت انتخابات نبود انتصابات بود،
ر

>>>   جواب نظر دهنده ۱ و ۵
هر تاجیک یک افغان است اما هر پشتون تاجیک نیست.
پس عبدالله هم تاجیک است و هم افغان است.
همه تاجیک ها باید افغانیت خود را حفظ کنند و منافع ملی افغان را بر منافع قومی خود ترجیح دهند.

>>>   اقای گل امیری به جای جستجوی رهبر برای ملیت تاجیک بهتر میبود که که در پی رهبر دلسوز و انسان برای مردم افغانستان میبودید رهبر ملی مبرا ازخصلت های شوونیستی قومی سمتی و زبانی تا موصوف بتوانداز تاجیگ تا پشتون و هزاره تا ازبیک و ترکمن را زیر چتر وحدت و همبستگی بسیج نموده . در راه تامین عدالت اجتماعی گام بردارد.
جناب شما همیشه یک ملیت را از دگری جدا محاسبه میکنید.در حالیکه مردم افغانستان همیشه با هم در شرایط دشوار با هم بوده اند. منافع طبقاتی عناصر قدرتمند ایجاب میکند که به هرشکلی شده بین مردم فاصله ایجاد شود اما ما این حق را نداریم که با نوشته های جنجال بر انگیز خویش به مشکلات مرد م بیافزاییم .هیچیک از رهبران و افراد سرشناس که در سرمقاله ای تان از انها نامبرده میشود هیچگاهی حرفی خلاف ملیت پشتون بر زبان نیاورده اند و ایشان مشکلات موجود فعلی را ناشی از عملکرد نوع گروه مافیایی دانسته و از تمام مردم افغانستان خواسته اند تا در راه طرد انحصار قدرت اجتناب از تقلب در پروسه انتخابات و احترام به حقوق مجموع مردم افغانستان دست به دست هم داده و در راه ثبات و وحدت ملی کشور گام بردارند.مهاتما گاندی در یک کشور پر نفوس و دو دین با هم متناقض توانست هندوستان را تا سرحد کسب استقلال رهبری کند پس چرا ما با داشتن یک دین واحد و نه چندان نفوس زیاد نمیتوانیم زبان مشترک داشته باشیم؟
افغانستان در شرایط کنونی رهبری چون ببرک کارمل با ایده های انسانی و ملی که سعی و تلاش کند تا مردم افغانستانرا با هم متحد سازد ندارد.
ببرک کارمل عمیقا مشکل تمایلات شوونیستی و ملیت ستیزی را درک میکرد و برای حل این معضله هم در درون حزب و هم در داخل حکومت و دولت سعی داشت تا توازن را در نظر گیرد همزمان او میدانست که تقسیم چوکی و تقسیم قدرت بر اساس زبا ن و ملیت راه اساسی برای حل این مشکل نیست . موصوف برای حل این مشکل در صدد ان شد تا قدرت از طریق ارگانهای محلی به نمایندگان واقعی مردم قرار گیر و بدینترتیب برای اولین بار در تاریخ معاصر کشور یک دولت گامهای عملی را به سوی فدرالیسم برداشت و این اقدامات قدمهای نخست در راه تحقق یکی از شعار های حزب در مورد تساوی حقوق ملیت ها بود که متاسفانه ارتجاع داخلی و خارجی مانع تطبیق تمام پلانهایی دموکراتیک شدند. دوستان محترم بدون تبعیض و تعصب میتوانند به صحبت ها وبیانات ببرک کارمل مراجعه و مطالعه کنند حتما ممد واقع خواهد شد. اگر مخالف ببرک کارمل هستید یا موافق به نیات رهبران گذشته ای افغانستان مراجعه کرده و بخوانید که کدام رهبر چه میخواست...
هستند افرادی باهمان افکار کهنه و تفوق طلبی که نسل کنونی ما را به گمراهه میبرند.این بیماری به سادگی از بین نمیرود و خطرناکتر از کوید -۱۹ است. ما به رهبری ضرورت داریم که از رنج و درد مشترک مجموع کشور حرف بزند نه از یک ملیت . ما به افراد ضرورت نداریم که تمایلات سکتاریستی داشته و فرصت طلب اند . چنین افراد صرف دنبال منافع گروهی خویش اند نه از مردم.
زنده باد میهن ازاده و عزیز ما افغانستان
, فخر اهنگر

>>>   افغانستان یگ رهبر درست و مثل انسان دارد که داکتر عبدالله است و انهاییکه خود را کوچک ساخته اند خدا زده گی خودشان است عطا با پول ناموس خود را معامله کرد احمد ضیا با قدرت نام فامیل خود را معامله کرد امرالله که هنوز دهنش بوی شیر میدهد و نویسنده که بسیار جاهل است

>>>   ما تاجیک هستیم افغان هم نیستیم اگر پشتونها ما را افغان نام کنند افغان نخواهیم شد چون از اول افغان نبودیم و نیستیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است