پولیس ایران از توهین و تحقیر مهاجران لذت می‌برد؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۹/۴/۵ کد خبر: 163955 منبع: پرینت

مهاجران و پناهجویان افغانستانی در کشورهای همسایه، درد و رنج‌های زیادی را تجربه می‌کنند؛ از توهین و تحقیر گرفته تا ضرب و شتم و بدرفتاری. ایران، در همسایگی کشور، یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین توهین و تحقیر از این آدرس به مردم ما رسیده است.

رامش، جوان افغانستانی که با فامیل‌اش از 5 سال به این‌سو در شهر اصفهان ایران زند‌گی می‌کند. او اکنون در یکی از تعمیرگاه‌های موتر مشغول کار است. به گفته خودش، با وجود این‌که در کارش استاد است، اما حقوق اندکی از کارفرمای خویش به دست می‌آورد.

با وجود این هم، وضعیت زندگی او بهتر از اکثر مهاجرانی‌ است که در این کشور کار می‌کنند و پیوسته تحقیر و توهین می‌شوند. رامش 34 ساله از تجربه‌ها و دردهایی که در این کشور متحمل شده است، می‌گوید.

به گفته او، بیش‌ترین ضربه را به مهاجران افغانستانی، پولیس و در موادری شهروندان ایرانی وارد می‌کنند. «افغانی کثافت» دم‌دست‌ترین واژه‌ای است که پولیس ایران برای مهاجران افغانستانی به کار می‌برد و از آن دچار لذت می‌شود.

او می‌گوید، در یکی از روزهای بهاری با همسر و تنها فرزندمان به پارک «کوه صفه»، یکی از پارک‌های تفریحی اصفهان رفتیم. مردمان زیادی مقابل دروازه پارک صف کشیده بودند تا به پارک داخل شوند. شماری از دوستان ایرانی من هم با خانواده‌های‌شان در عقب ایستاده بودند و وقتی مقابل دروازه نزدیک شدیم، برای ما اجازۀ داخل شدن به پارک را ندادند. پولیس مقابل دروازه گفت: افغانی بیرون! اجازه نیست. او بدون این‌که دلیلی داشته باشد، از ورود و من همسرم به پارک جلوگیری کرد.

به گفته او، روزانه صدها مهاجر افغانستانی در ایران توهین و تحقیر می‌شوند و جز سکوت کاری از دست‌شان ساخته نیست. رامش می‌گوید، با وجود این‌که شهروندان افغانستانی بیش‌ترین زحمت را برای آبادانی ایران می‌کشند، اما اجازه خرید خانه، موتر و حتی موتورسایکل را ندارند.
او می‌گوید، اکثریت شهروندان و پولیس ایران فکر می‌کنند که افغانستانی‌ها، بی‌خانه اند و فقیر. به گمان آن‌ها ما چیزی از فرهنگ شهرنشینی نمی‌دانیم و حقی برای زند‌گی نداریم.

رامش، دلیل اصلی بدرفتاری پولیس و شهروندان ایران با مهاجران را ضعف سیاست خارجی کشور عنوان می‌کند و می‌گوید، اگر کشورمان در قبال شهروندانش مسوول باشد، چنین اتفاق‌های هرگز نمی‌افتد. او با گلوی پر از بغض از غرق شدن شماری از ‌هم‌وطنانش می‌گوید. وقتی از به آتش کشیدن موتر حامل کارجویان افغانستانی می‌گوید، گلویش بغض می‌کند و می‌گرید.
رامش از دولت افغانستان می‌خواهد که کشته شدن و به آتش کشیدن هموطنانش را پیگیری کند و از وقوع چنین رویدادهایی در آینده جلوگیری شود.

سلام وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پولیس ایران
مهاجران
نظرات بینندگان:

>>>   لازمه جلوگیری از اینجور مساءل قاچاقی نیومدن هست اگر بیاد وقتی ایست میگه باید وایسه
شلیک هوایی میشه باز میره
دولتت چی رو میخواد پیگیری کنه مهاجر غیر قانونی
در ضمن دلیلی که خونه هر چیز سند دار نمیتونی بخرید و ایران تابعیت ایرانی نمیده این یک مصوبه شورای امنیت ملی هست
چون تعداد افغانها بالاست و در صورت خرید ملک به نام خودشون مثلا تو مشهد امکان داره بشه قضیه فلسطین و ادعای خاک بشه مثل هرات بخوان از ایران جدا کنند و در ضمن توافق تهران افغانستان و سازمان ملل بعد از صلح در افغانستان مهاجرین باید برگردن
باور نکنید
بچه ستارخان تهران

>>>   سلام
چه دروغ شاخداری !!! شما بیایید بام لند تهران ... جزو شیک ترین و دیدنی ترین اماکن تهران هست ... میدان تجریش تهران پر از افغانستانی است ... مظلوم نمایی نکنید لطفا ... افغان ها با این رویکرد فقط به دنبال کسب امتیاز از ایران هستند ... امتیازی که باید از دولت خود مطالبه کنند ... تشکر
یه دوست ایرانی

>>>   متاسفانه افرادی که در جهت تخریب روابط دو ملت قدم می گذارند مسیر غلطی را در پیش گرفتند که هدفشان هم اصلاح روابط نیست بلکه به جان هم انداختن هست.
این جمع بستن و متهم کردن و فرافکنی کردن و یک طرفه کلاه رو قاضی کردن کمکی به بهتر کردن اوضاع نمی کند و از عهده ی هر کسی بر می آید.

>>>   افغان پیپر مزدور وهابی ها و غربی ها باز هم که سوژه دورغین و خیال بافی سر هم کردی
این دفعه برای این دروغ چقدر از بادران های آل یهود(سعود) گرفتید. ... بر شما باد که تخم نفاق و تفرقه بین دو ملت ایران و افغان می پاشید.
در قرآن کریم به صراحت ذکر شده است که ای مسلمانان با کافران به شدت برخورد کنید و با مسلمانان مهربان باشید. اما شما به دستور اربابان آمریکایی کافر و آل یهود(سعود) منافق خلاف دستور اسلام عمل می کنیدو به دنبال مطالب و خبر های دورغین بر علیه مردم ایران هستید.
افغان پیپیر عزیز، طبق ادعای شما مردم و پلیس ایران با مهاجران افغان رفتار بدی دارند که البته دروغ و تهمت است، خوب به همان کشور هایی که کشور شما را اشغال کرده اند بروید تا با شما ها مهربان باشند. کشور ایران را آمریکای تروریست و دوست شما تحریم کرده است، چه دلیلی دارد که ما از دوستان آمریکایی در کشور خود پذیرایی کنیم، بهتر است که زحمت ما را زیاد نکیند به همان کشور های آمریکا و آل یهود نجس بروید.البته ما مخلص اکثر مردم با فهیم افغانستان هستیم و اکنون هم نزدیک به 4 میلیون مهاجر قانونی و غیر قانونی در ایران و در کنار مردم ایران کار و زندگی دارند. منتهی ما حساب مزدوران آل یهود و آمریکای خبیث همانند افغان پیپر، شبکه طلوع و افرادی مثل مریم سما را از بقیه مردم افغانستان جدا می کنیم.
جدیدا افغان پیپر مشابه ... شده و هرکسی وارد آن می شود. بوی تعفن و تفرقه افغان پیپر همه جا را پر کرده است. افغان پیپیر عزیز شما فکر می کنید که با دریافت دالر از آل یهود و آمریکای تروریست و نشر خبر های دروغ برعلیه مردم و دولت ایران در نهایت به کجا می رسید. مثلا آمریکا خیلی دلش برای کشور شما سوخته و از آنطرف دنیا برای نجات و آبادانی و پیشرفت کشور شما آمده است؟ اگر چنین باشد که دیگر نیازی نیست تا هر روز مردم بدبخت شما آواره کوه و بیابان و دریا و کشور های دیگر بشوند.
آقای افغان پیپیر شما راه خود را گم کرده اید، راه پیشرفت کشور شما همانا بیرون کردن تروریستهای کروات زده آمریکایی و اروپایی از کشور افغانستان است. به جای توسل به کافرا و منافقان به اسلام و مسلمانان و خداوند اتکا کنید. کافران آمریکایی و اروپایی و آل یهود(سعود) منافق برای کشور شما بدبختی می آورندو تا کنون نیز اینگونه بوده است.

>>>   سلام من اصفهان زندگی می کنم واین چیزای که این دوستم نوشته اصلا صحت ندارد من خودم دوست افغانی دارم با خونوادش همه جا میریم از کوه صفه بگیر تا هر کجا که فکراشا بکنیم تو همین اصفهان خیلی از افغانیا صاحب کاراگاه تولیدی می باشندوکلی هم درامدشونه قرار نیست اشتباه یک نفر پای همه نوشته بشه شما فکر میکنید مهاجرین ایران تو کشورای دیگه تحقیر نمیشن ولی اینهمه هیا هو نبوده به نظر من بیشتر جوسازی می باشد به جای قدر دانی
خاوری///

>>>   بیشتر جنگ روانی می باشددیروز کلیپی دیدم از پولیس ایران که افسر پولیس که چهره اش معلوم نبود غذای خودش را با ماشین گشت سر چهار راهها به کودکان کار افغان میداد همه جا خوب دارد بد هم دارد
باتشکر_عبدالقادر

>>>   توهین رویه پلیس و برخی از مردم ایران است این هامهاجرین رااصلا آدم وانشان حساب نمی کنند!!!

>>>   دوستان یکه چیزی که واقعیت داردوباید همه قبول کنیم که کسی یکه چیزی می خرد یاماشین یامتورویا زمین ویا خانه ایاشرعا عرفا منطقا وجدانا مالک می شود یاخیر حتما مالک است هر چیزی باشد باسند هم بنامش بزند چون مالکیت باسند ثابیت می شود درهردادگاه وقانون باشد پس جمهوری اسلامی ایران سند زمین وخانه وماشین ومتور بنام مهاجرین افغانی نمی زند هرچه که مهاجرین می خرد سندش بنامی ایرانی است واین ایرانی یکه وقت بااین سند که بنامش است ادعای مالکیت کند قانون هم کحم می کند هر که سند داردپس مهاجرین در ایران چه دارد هیج چیزی ندارد طبق سند ایا حکمی اسلام وقانون اسلام این است ایا در صدری اسلام زمان پیا مبراکرم ص که دوگروه را تشکل میداد مها جر وانصار ایا بین مهاجر وانصار تبعض بودقطعا چنین نبودهمه ازحق حقوقی مساوی برخوردار بودپس اگری کسی دم از اسلام وحکومت اسلامی میزند درعمل باید ثابیت کرد خدا عاقبت مهاجرین افغانی رادر ایران بخیر کند که مالک هیج چیزی نیست هرچه خریده همه بنام ایرانی یکه روزی ایرا بگوید مهاجرین ازایران خاریج شودباچه مدرک ادعای مالک یت کند کسانی که خانه ی زمینی وماشینی وووو و داردواعجبا ازین قانون الاسلام والسلام

>>>   عجب که افغان پیپر هم یک واقعیت را -و لو نیمه- نشر کرد؟.

>>>   همه مردم جهان خوب و بد دارند افغانستان هم خوب و بد دارد افغان خوب و بد دارد تاجیک هم خوب و بد دارد همه را به یک نام بد نگویید.

>>>   از این کینه افروزی فقط حزب اوغان ملتی سود میبرد

>>>   درسته که برخی رفتار خوبی توی ایران ندارن ولی همه جا بد و خوب داره تو مون افغانستانم هستن کسایی که اگه بفهمن یکی ایرانیه به خونش تشنه میشن و ایرانستیزن
شمام جوسازی الکی نکن افغان پیپیر

>>>   گله از خود باید کرد.
از حکومت های فاسد و بی غیرت کرزی درانی و احمدزی غلزوی
این دو .... در این ۲۰ سال اگر میخواستند یک مهاجر هم در پاکستان و ایران باقی نمی ماند.
مگر این دو .....به جای آوردن رفاء و آرامی برای مردم افغانستان ، تمام امکانات را برای باز تولید طالب مصرف کردند و حال طالب حاکم بستر ...شان شده است.
درد دلالی این دو کثیف را همه ملت میکشد.
بی دین است هرکه از طالب و داعش پشتیبانی میکند.

>>>   پولیس ایران به هیچ وجه به مهاجرین افغانستان خوب نبوده وهمیشه ظلم کرده است چی مهاجری قانونی باشه چی غیر قانونی کسانی با پاسپورت تجاری امده به اون ظلم کرده

>>>   جواب کاربری که گفته «دوستان یکه چیزی که واقعیت داردوباید همه قبول کنیم که ...»
شما مثل مهاجران صدر اسلام نیستید که توقع انصار بودن از ما دارید.
اولا در زمان صدر اسلام مهاجرین به نوعی مهاجرین عقیدتی بودن و نه مهاجرین اقتصادی که بیش از ۹۹ درصد مهاجرین شما برای پول و امنیت (که روی خون همان مامورانی به وجود آمده که افغان ها همیشه در حال توهین به آنان هستند) به ایران آمده اند.
دوما خدا زمانی دستور به مهاجرت میدهد که گروهی از کفار در مکه فضا را برای مسلمانان غیرقابل تحمل کرده بودند که خدا میگوید مردم کافر وطنتان که میخواهند شما را مستضعف (ضعیف نگه داشته شده) کنند را رها کنید و وطن دیگری با مردم بهتری برای خود پیدا کنید. اما شما به این جا آمده و هر روز فغان و ناله و دلتنگتم ای وطن و اهل وطن ... راه انداخته اید و اگر کسی از هموطنان شما در ایران خلافی کند از جمله ورود غیر قانونی در حمایت از او خود را تکه تکه میکنید. صف اول مبارزان دفاع از اسلام و مدینه و مردم مدینه مهاجرینی از قبیل علی و حمزه بودند اما افغان ها صف اول اختلاف افکنی و توهین به ایرانیان هستند. جز اندکی که در مبارزه در کنار ایرانیان بوده اند. (هر چند فقط از شهدای افغان جنگ ایران و بعثی ها میگویند و از شهدای ایرانی جنگ شوروی و افغانستان چیزی نمیگویند.)
سوما حق مالکیت اموال برای هیچ خارجی در هیچ کشوری نباید وجود داشته باشد علی الخصوص اموال غیر منقول مثل زمین و خانه چون خطرات آن برای یک مملکت کاملا واضح است (منظورم همون فلسطینه و ...). ولی در مورد مالکیت منقول و اجاره ملک به مهاجر قانونی جا دارد فکری شود.
چهارما نظام اجتماعی قدیم عربستان نظام قبیله ای بود و نه ملی که افراد تمام هویتشان همان نشان قبیله شان بود و حضور خارجی آن را تهدید نمیکرد و پیامبر متحد اوس و خزرج بود. در زمان ورود به مدینه هر مهاجر و انصار دست برادری دادند و هرکس از انصار مسئولیت یک مهاجر و خانواده اش را بر عهده گرفت. ولی شما در نظام اجتماعی ایران به مردم وابسته نیستید و نظارت مردمی روی شما وجود ندارد. یعنی دست برادری با مردم نداده اید و بسیاری از مردم ایران حتی شما را نمیشناسند و از شما وحشت دارند.
پنجما اگر محمد وارد مدینه میشد و کارش هر روز توهین به مردم مدینه بود و هر روز خلافی از برخی مهاجرین میدیدند آیا مردم مدینه تحمل میکردند و بیرونشان نمیکردند؟
و در آخر این که شما در حق ایران مسلمانی نکردید که توقع مسلمانی دارید. افغان هایی هستند که در این به دنیا آمده و از امنیت و یارانه آب و نان و برق و ... مردم ایران استفاده کرده اند اما دشمن مردم ما هستند. دولت محترم افغانستان متحد دشمنان ما (و البته دشمنان اسلامی که از آن دم زدید) هست پس چرا یکبار بر علیه دولت خودتان تظاهرات نمیکنید؟
پس شما مهاجرین صدر اسلام نیستید.

>>>   برادران افغانستانی من، ما جرا همیشه از دیگران طلبکار هستیم، انتظار داریم کشورهای همسایه و خارجی ها با تمام مشکلات که خود شان دارند به کمک کنند به احترام بگذارند، انسانی و اسلامی به ما رفتار نمایند.
به جای این همه توقعات از دیگران کمی توجه و دقتی به خود و رفتار خودمان داشته باشیم.دولت ما برای ما چه کاری انجام داده است و یا خود ما با یک دیگر چگونه رفتار داریم آیا رفتار مردم افغانستان با یکدیگر محبت آمیز و محترمانه هستند؟
اگر منصفانه و بدون تعصب قضاوت کنیم رفتار دولت ایران و مردم ایران با مردم افغانستان هزاران بار بهتر بهتر بوده در مقایسه به رفتار دولت افغانستان با مردم خودش و رفتار افغانستانی ها با یکدیگر. مثلا در طول یک سال شاید ده نفر افغانی توسط دولت و ملت ایران به قتل نرسد ولی هر سال دها هزار افغانی توسط خود افغانها به فتل می رسند. دولت افغانستان هیچ گونه زمینه کار و رفاه را برای مردم فراهم نکرده و نمی کند و امنیت مردم را تامین نمی کند اما ایران هم امنیت افغانی ها در ایران را تامین کرده است و هم زمینه کار و امکانات رفاهی و آموزشی و... به قول ایرانی ها نمک را خوردید نمکدان را نشکنید.
بیاید برادران افغانی ما و شما هم به جای رفتن به بهشت و آباد ساختن بهشت اول دنیای خود و کشور خود را آباد سازیم.

>>>   افغانستان آینده روشنی خواهد داشت به خاطر معادن لیتیوم به خاطر فناوری برق و باتری و به این خاطر که لیتیوم به زودی جای نفت در اقتصاد جهانی خواهد گرفت و افغانستان آینده چیزی شبیه به کشورهای نفتی امروزی خواهد بود.

>>>   امروز ۲۳ نفر بر اثر انفجار در نامند کشته شد آیا این ها را هم مرزبان ایرانی کشته بود؟!
خیر ما مردمی خود کش و خود افغان هستیم یعنی یک قوم افغان داریم که اول خود میکشد بعد هم بالایش ناله و فغان میکند بناءا نیاز به کدام عامل خارجی هم وجود دارد تا همه جرم و جنایت ها تقصیر گردن او انداخته شود.

>>>   سلام به مردم بزرگ افغانستان، من ایرانیم، بهترین دوستان من افغان ها بودند، اصلا این خبرها صحت ندارد، مردم افغانستان کنار ایرانی ها زندگی می‌کنند، قابلی پلو افغانی تو مشهد خیلی معروفه، فریب تبلیغات رو نخورید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است