واحد پولیس نظم شهری شهرداری کابل لغو شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۴    ۱۳۹۹/۴/۲۲ کد خبر: 164141 منبع: پرینت

واحد پولیس نظم شهری شهرداری کابل به دلیل اتهامات "فساد، کم‌کاری و رشوه‌ستانی" که بر این نیروهای وارد بود، لغو شده است. قرار است پس از این مسوولیت جلوگیری از تخلفات شهری و ساختمانی بار دیگر به وزارت داخله سپرده شود.
دستور لغو این واحد پولیس شهرداری کابل از سوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان صادر شده است.

داوود سلطان‌زوی شهردار کابل، به بی‌بی‌سی گفت که واحد یاد شده نه تنها نتوانست که فساد و مشکلات را کاهش دهد، بلکه باعث "ترویج بیشتر فساد و رشوه‌ستانی" شدند. او گفت که حاضر است به نهادهای عدلی و قضایی کشور در مورد فساد این واحد پولیس اسناد ارایه کند.

تفاهم‌نامه‌ ایجاد پولیس نظم شهری به تاریخ دوم ماه سرطان سال گذشته میان وزارت امور داخله و شهرداری کابل به امضا رسید و بر مبنای آن قرار شد این واحد ۴۰۹ نفری در چوکات فرماندهی پولیس کابل فعال شود اما رهبری آن برعهده مسئولان شهرداری کابل باشد.

هدف از ایجاد این واحد پولیس، مراعات کردن قوانین و اصول شهری و خصوصا جلوگیری از تخلفات ساختمانی، جمع‌آوری به موقع محصول خدمات شهری و مدیریت دست‌فروشان شهر کابل خوانده شده بود.
اما اکنون مسوولان در شهرداری کابل می‌گویند این نیروی نظامی که برای جلوگیری از فساد در بازار مسکن شهر کابل ایجاد شده بود خود به عامل فساد بدل شده است.

به گفته آقای سلطان‌زوی، مشکلات در مدیریت این نیروها و وابستگی این واحد پولیس به فرماندهی پولیس و شهرداری کابل خود از چالش‌های دیگر بود.
شهردار کابل می‌گوید بسیاری از ساختمان‌های که در دو دهه پسین در شهر کابل اعمار شده یا در حال ساخت اند، "مافیای مسکن" در آن دست دارند. به گفته او، این ساختمان‌ها خلاف نورم‌های ماستر پلان شهری ساخته شده و غیرمعیاری اند.

در دو دهه اخیر چهره شهر کابل بسیار عوض شده است. افزون بر جمعیت، ساختمان‌های چندطبقه‌ای و بلندمنزل‌های پوشیده با شیشه در این شهر افزایش یافته است.
برخی از این بلندمنزل‌ها در نقاط مرکزی شهر تا نزدیک به ۳۰ طبقه ساخته شده و تعدادی از آنها در حال ساخت هستند، اما بسیاری از آنها معیاری نیستند و راه خروج اضطراری، مسایل آتش‌نشانی و مقاومت آن‌ها در برابر زلزله درنظر گرفته نشده است.

قوانین افغانستان افرادی را که اقدام به ساخت بلندمنزل می‌کنند، مکلف کرده است تا مسایل ایمنی را در ساختمان‌های خود در نظر بگیرند. گزارش‌ها درباره صاحبان این بلند منزل‌ها وجود دارد که با پرداخت پول به قانون و معیارهای ساختمانی را دور زده اند.
مسوولان شهرداری کابل پیش از این گفته که مالک بسیاری از این ساختمان‌ها "زورمندان" دولتی و غیر دولتی اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهرداری کابل
پولیس
نظرات بینندگان:

>>>   دلیل لغو این واحد امنیتی را فساد گسترده دانسته اند مگر این فساد لعنتی در سایر بخش های اداری شاروالی وسرتا سر ادارات دولتی عین وغین نمایان نیست در قضا وسارنوالی در تعلیم وتربیه ووزارت صحت وداخله وخارجه ودرون ارگ و... ازین همه مفسدین فقط این بخش ضعیف وناتوان را منحل کردند!!! جناب شاروال متهم به خیانت ملی بوده در زمان خلقی ها یک طیاره ای ای کشورش را به دشمن مردم افغانستان تحویل نداد؟ودرطول بودنش در ارگ خود وخانمش ده ملیون دالر را اختلاس نکردند ؟ مگر این معمم ها و اصحاب لحی که امروزه در صدر قرار دارند ودعوی رهبری ملت را میکنند صدها ملیون دالر جهاد ومقاومت را حیف ومیل نکردند وباز به امدن استعمار واشغال همکاری تنگاتنگ نداشتند ؟ از که به که شکایت کنیم ؟ازشتر پرسیدند که گردنت چرا کج است؟ جواب داد کجایم راست است که گردنم راست باشد این تقلب انتخاباتی وحیف ومیل صدها ملیون دالر کمک ها ووسایل صحی مگر خیانت محسوب نمیشود ؟فاروق وردک وبرادران کرزی ووزیر مالیه ای مرغوب ودلخواه ریس ارگ ووحید عمر ودیگر وزرای که جرمشان هم ثابت است در کجا محاکمه شدند!!! حیف وهزار افسوس به همچو نظام وهمچنان به اشغالگران که دعوی حقوق بشر ودموکراسی وصدها کراسی دیگر را دارند ولی خود با دزد های ما دهن جوال را میگیرند
گل نبی عیدی زاده یکی از تاجران ملی افغانستان

>>>   تمام عماصر موجود در سبستم دولتی با ویروس رشوت و خیانت آلوده هستند.
بچه سلطان در کمپاین غنی تا توانست دزوی کرد و حال در شهرداری کاری جز دزدی ندارد.
اگر مافیای بلند منزل وجود دارد چرا افشا نمیکنی ؟
چرا به قضا معرفی نمیکنی؟
هر فردی را که در این سیستم کجود دارد در هر کجا بگمارند همان دزدی را میکند از بالا تا پائین بلا استثنا

>>>   همین اکنون در جوار خانه ام کسی به ساختن بلند منزل شروع کرده به هر دری می روم بازخواست نمیکند چطور می شود که نزد شاروال صاحب با همسایه های که از کار این قلدر شکایت داریم برسیم و عرض حال مارا بکنیم؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است