طالبانِ تروریست در سایۀ ستیز کوچی‌ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۹/۴/۲۸ کد خبر: 164217 منبع: پرینت

خوات، یکی از مناطق ولسوالی ناهور ولایت غزنی است. مردم این منطقه بعد از روی‌کار آمدن پدیدۀ کوچی‌گری در تاریخ کشور همواره قربانی کشمکش‌های شومِ بوده‌اند که از سوی سیاست‌مداران فاشیست در قالب نزاع‌ بین کوچی‌ها و ده‌نشینان اتفاق افتاده است.

در این اواخر به مدت بیشتر از یک دهه است که مردمان این دیار بدلیل همین‌ جدال‌ها آسیب‌های جدی مانند، از بین رفتن زمین‌های زراعتی، محرومیت از تعلیم و تربیه بدلیل بسته ماندن درب‌های مکاتب، بسته شدن درب‌های مدارس دینی، مساجد و تکیه‌خانه‌ها، مهاجرت و آوارگی مردمان بومی، تخریب صدها خانه مسکونی، و ده‌ها کشته و زخمی... را متحمل شده‌اند، ولی مسئولین حکومتی و نمایندگان این مردم در شورای ملی و رهبران سیاسی نه تنها برای حل این چالش‌ها کاری نکرده، بلکه با سکوت و معاملات ننگین شان همواره به زخم مردم این دیار نمک پاشیده‌اند.

اینبار طالبانِ تروریست در سایۀ ستیز کوچی‌ها به طور مکرر بالای خانه‌های مسکونی به دره سبزآب خوات حملات تهاجمی انجام داده‌اند، که خوشبختانه بدلیل مقاومت، شهامت و از خودگذشتگی مردمان محل قادر به تصرف این مناطق نشده‌اند، اما مسأله اساسی این است که حکومت در سایۀ سکوت برخورد قومی می‌کند.

مردمان بومی این منطقه سال‌ها برعلاوه این‌که قربانی سیاست شوم کوچی‌گری فاشیست‌های قرن بوده‌اند، سربازان شان در صفوف ارتش ملی، پولیس ملی و امنیت ملی برای دفاع از این مرز و بوم در نقطه نقطه‌ای افغانستان شهید شده‌اند، اما وقتی منطقه و خانه‌های این مرم مورد تجاوز و تهاجم گروه‌های تروریستی واقع می‌شوند، حکومت بدلیل رویکرد‌ و عمل‌کرد قومی‌اش همواره سکوت اختیار نموده و هیچ‌گاه به کمک این مردم نشتافته است.

ما به عنوان ساکنان منطقه سبزآب خوات بارها‌اند که از دولت تقاضا تأمین امنیت کرده‌ایم و بازهم بدلیل این‌که تأمین امنیت شهروندان از جمله مسوولیت‌های اساسی دولت‌اند، براین خواسته مان تأکید ورزیده و خواهان پایانِ برخورد قومی و جلوگیری از فجایع هستیم. در صورتی عدم توجه دولت، مردم این دیار از هر گونه اقدام مدافع جویانه کوتاهی نخواهند کرد و امیدوارم فردا دولت در صدد برچسب‌ها ناروا به این مردم نباشد.

محمد تقی جویا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
کوچی ها
نظرات بینندگان:

>>>   طالب و کوچی مگر فرقی باهم دارند؟؟؟

>>>   جناب جویا منتظر کمک دولت باشید!به راستی مبارزه با طالب وکوچی در خوات واقعیت دارد؟

>>>   همه طالب همه اوغان فرقی ندارد دشمنان انسانیت و بشریت

>>>   کوچی یعنی چه؟
کسی میتواند یک تعریف جامع از کوچی ارائه کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است