فساد در افغانستان مورد تجاوز قرار گرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۳۹۹/۵/۱۵ کد خبر: 164427 منبع: پرینت

دیدبان شفافیت بین‌المللی که بر میزان فساد در کشورهای جهان نظارت دارد، در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که فساد در افغانستان مورد تجاوز قرار گرفته است. این سازمان نوشته است که فساد اکنون افسرد‌گی حاد گرفته است و اگر مداوا نشود، احتمال می‌رود که از افسرده‌گی سکته کند. دیدبان شفافیت از دولت افغانستان خواسته است تا هر‌چه عاجل عاملان تجاوز بر فساد را شناسایی کند و به پنجه قانون بسپارد.

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، گزارش دید‌بان شفافیت را مغرضانه خوانده و ادعای این سازمان را با شدیدترین کلمات ممکن رد کرده است. آقای غنی در توییتر خود نوشته است که دولت او بهترین امکانات را برای رشد و رفاه فساد فراهم کرده است و بهتر از هر دولت دیگر مواظب سلامتی فساد است. رییس‌ جمهور غنی از دیده‌بان شفافیت خواسته است که ادعای خود را مستند کند و یا از مردم و دولت افغانستان معذرت بخواهد. وی در رشته توییتی نوشته است: «هیچ کشوری برای رشد فساد وزیر ندارد. ما چندین وزیر داریم. هیچ کشوری، حتا همان سومالیا که هر ساله در صدر لیست فساد قرار دارد، برای بالنده‌گی فساد مشاور و رییس و مدیر ندارد. ما به هزاران هزار داریم که شب و روز از فساد پرستاری می‌کنند. شما اگر این چیزها را متوجه نمی‌شوید، یا کور هستید یا بی‌غیرت.»

خبرنگار ما تلاش کرد تا نظر خود فساد را در این مورد بگیرد، اما موفق نشد. «دزدی» برادر کوچک فساد اما در تماسش با خبرنگار ۸شب تایید کرد که فساد در چند ماه گذشته بی‌نهایت مصروف بوده و شب‌ و روز در ادارات دولتی وظیفه اجرا کرده است. وی گفت: «از زمانی که مشاور خاص رییس‌ جمهور شده، کم‌تر به خانه می‌آید. قبلاً همگام با رییس ‌جمهور شانزده ساعت کار می‌کرد. در ماه‌های اخیر تا بیست ساعت نیز کار می‌کند. بلی افسردگی گرفته است، اما شخصاً نمی‌دانم که افسرده‌گی‌اش ناشی از کار زیاد است یا آن‌گونه که سازمان شفافیت ادعا می‌کند.»

ویلیام کرپشن، پدرخوانده فساد که در حال حاضر در امریکا زندگی می‌کند، از خبر تجاوز بر فساد در افغانستان شوکه شده است. وی به نیویورک‌تایمز گفته است: «ما می‌دانیم که هر چیزی به دست مردم افغانستان بیفتد مثل موم می‌شارد، اما فکر نمی‌کردیم با فساد نیز چنین کنند. او وقتی خواست به افغانستان برود، من برایش گفتم که مردم افغانستان بیخ نظام شاهی و سوسیالیستی و اسلامی و دموکراسی و دیکتاتوری و تقلب و انتخابات و غیره را کنده‌اند و به هر چیزی دست بیندازند تا مثل جوراب ورزشی از هفت جا سوراخ نکنند رها نمی‌کنند، اما فساد قبول نکرد. شله شد که در افغانستان کاروبار خوب است و مردم مراقب ایشان هستند. حالا این خبر را می‌شنویم.»

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای افغانستان، در توضیح این خبر گفته است: «تجاوز بر فساد با تجاوزات دیگر فرق دارد. فساد هم از خود آبرو دارد. وقتی مامور دولت از پول یک قوطی گوگرد یا یک چارچر موبایل می‌زند، این تجاوز بر فساد است. در دولت آقای غنی متاسفانه وضعیت آن‌قدر بد است که حتی از چیزهایی که هیچ وجود فزیکی ندارند، دزدی می‌شود.» وی به صورت نمونه از شفاخانه‌های خیالی و امکانات طبی خیالی که برای تداوی کرونا در ولایات ساخته و یا خریداری شده، یاد کرد.

فاروق وردک، وزیر پیشین پارلمانی در دولت آقای غنی، اظهارات جان ساپکو را توطیه علیه خودش عنوان کرد و گفت که هدف آقای ساپکو از استفاده از کلمه «خیالی» تصفیه حساب سیاسی با او است. وی نسبت به خبر تجاوز بر فساد اظهار بی‌خبری کرد و گفت: «من نکرده‌ام. کدام کس دیگر کرده است.»

داکتر عبدالله عبدالله، رییس ‌جمهور همه‌شمول پیشین افغانستان، به ۸ شب گفت: «انشاالله که چنین چیزی حقیقت ندارد و هیچ چیزی توجه ما را از روند مصالحه که اکنون جریان دارد و انشاالله به زودی مذاکره بین‌الافغانی آغاز خواهد شد که در نتیجه ما بتوانیم جنگ چهل‌ساله در افغانستان را که یک کشور اسلامی است و با تمام همسایگان خود خواهان روابط نیک می‌باشد ولی در عین زمان به هیچ کسی اجازه نخواهد داد که انشاالله.»

موسا ظفر
هشت صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طنز
فساد
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است