شکست تاریخی امریکا؛ ایران ۱۳ ـ امریکا ۲
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۹/۵/۲۶ کد خبر: 164519 منبع: پرینت

قطعنامه امریکا در شورای امنیت که خواستار تمدید تحریم فروش سلاح به ایران که دو ماه بعد پایان میآبد با دو رای (رای خود امریکا و کشور دومینکن) و ۲ رای مخالف ( چین و روسیه) و۱۱ رای ممنتع ( بشمول بریتانیا و فرانسه) شکستی است که در تاریخ سازمان ملل امریکا به آن دچار نشده بود. این شکست تاریخی بطور آشکار محصول سیاست زورگویی امریکا و عدم احترال وی به قواعد بین المللی است.

گرچه در نتیجه تجرید امریکا که محصول زور گویی خود وی در عرصه بین المللی است از یکطرف و محصول تحولات جهانی، رقابت روزافزون میان چین و روسیه از یکطرف و امریکآز سوی دیگر و حتا نارضایتی متحدین اروپایی امریکا از یکجانبگ گیری ترامپ میباشد، بآانهم یک پیروزی مهم برای جمهوری اسلامی ایران شمرده میشود. حالا که امریکا در سازمان ملل و در بخش حقوق بین الدول شکست خورده ممکن دست به ماجراجویی های خطرناکی بزند تا مانع فروش اسلحه چین و روسیه به ایران شود. ولی از نگاه حقوق بین الدول موانع فروش سلاح به ایران و از ایران به دیگر کشورها برداشته شد.

تصور کنید که ایرانی که به تنهایی و با تکیه به نیروی خود بزرگترین قدرت موشکی خاورمیانه شده و حتی در زمینه هوا فضا نیز پشرفت هایی بدست آورده و به تکنولوژی هسته ای دست یافته، فردا با خرید سلاح های پیشرفته، بویژه صنایع هوایی، هیولایی ترسناک برای اسرائیل و شیخ نشینهای خلیچ فارس خواهد بود. چین که به سرعت میخواهد جای امریکا را در منطقه بگیرد، یک تفاهم نامه ۲۵ ساله با ایران امضا کرده که همکاری امنیتی و نظامی بخشی از آن است.

جو بایدن بارها اعلام نموده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به برجام (توافقنامه هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ) برمیگردد. این بدین معنی خواهد بود که رفع تحریمهای چند جانبه و دو جانبه علیه ایران از سر گرفته خواهدشد.

به هر صورت ایران یک قدرت منطقوی بوده و خواهد بود. به سود افغانستان خواهد بود که از سیاست دوستی و همجواری و مناسبات حسنه و همکاری با همسایه قدرتمند خود پیروی کند. انصافآ اگر چه گاه گاهی نیروهای شوونیست و نژاد پرست سعی میکنند که روابط دو کشور را خراب سازند و حرفهایی زده میشود که از دهن دولتمردان افغان بزرگتر است، بازهم بطور نسبی دولتهای کرزی و غنی سیاست عاقلانه در برابر ایران داشته اند.
ادامه خواهد داشت....

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   در زمینه قرار داد 25 ساله بندر چابهار هم برای توسعه به چین داده میشه و هند کنار گذاشته شد و چین 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری میکنه
در ضمن خط لوله گاز که قرار بود از افغانستان به چین بره که آمریکا فشار آورد و نذاشت از پاکستان میره و افغانستان از در آمده میلیارد دلاریش محروم میشه چون آمریکا میخواد
آمریکا نزدیکه بیست ساله نذاشت ایران جنگنده و تانک و ... بخره میگه صلح خاورمیانه تهدید میشه ولی خودش که به عربها صد میلیارد دلار سلاح میده هیچی نیست. گرچه شیر بچه های ایرانی هم تانک و هم جنگنده رو گرچه اصلا قابل مقابسه نیست با مال آمریکا ولی جانم فدای ایران

>>>   آرى ايران هم قدرتمند است و هم پيشرفته و مدرن !
رجال سياسى ايران كت و شلوار ( كرتى و پطلون ) مى پوشند مثل دولتمردان ما نيستند كه با لباس خواب در مجالس رسمى و سياسى حاضر شوند.
او باچه كريم خان !
الهى به حق ابوالفضل چرتى شونى كه مو مردمه بد رقم چُرتى كدى !
به قول ايرانى ها:
كدوم ورى هستى داداش ؟

>>>   ایران من تو را چگونه ستایند واژه های حقیر؟

>>>   امریکا فکر ایکرد همه جا ارگ ماست .

>>>   ممکن است برخی از برادران افغانستان موافق نباشند ولی هر چه ایران با ثبات تر و قوی تر باشد به نفع منطقه است به ویژه برای کشور برادرافغانستان . گرچه برخی سوء تفاهمات که ناشی از حماقت بعضی ها از دو طرف است گاهگاهی بروز میکند ولی اکثر واقع بینان ایران مردم افغانستان را غریبه نمیدانند . اگر افغانستان از جنگ داخلی رهایی بابد و در مسیر پیشرفت قرار گیرد قطعاً به نفع منطقه بخصوص ایران است . من بار دیگر بر برادری مردم دو طرف مرز تاکید میکنم امیدوارم دوستان افغانستان هم نسبت به ما چنین احساسی داشته باشند . ضرب المثلی می گوید برادران ممکن از گوشت هم بخورند اما هیچ وقت استخوان هم را نمی شکنند.

>>>   ایران حاضر بود به هر دلیلی که البته نفع خودش هم در آن است که پایگاه دریایی در بندر چاههار در اختیار هند و افغانستان قرار دهد که از طریق آن به سایر کشور ها صادرات و واردات داشته باشند . هند با کشور های آسیای میانه و افغانستان از طریق آبهای آزاد با تمام دنیا با هزینه کمتر از سایر طرق . این موضوع پی گیری شد کار به قراردادکشید اما متاسفانه تحت فشار آمریکا هند در ادامه کار بسیار سستی کرد و ظاهراً به همان دلیل هم طرف افغانستانی کندی کرد . این خیلی به نفع افغانستان بود . ایران می توانست این قرارداد را با ترکمنستان ببندد . به نظر من امتیاز خوبی بود که افغانستان میتوانست از این فرصت بهره برداری کند . کشورهایی مانند افغانستان و سایر کشور های آسیای میانه که یه دریای آزاد راه ندارند .در حقیقت راه تنقس آنها بسته است . از میان کشور های هم مرز ایران که به دریا راه ندارند مانند ارمنستان آذربایجان اقلیم کردستان و ترکمنستان این امتیاز در اختیار افغانستان قرار گرفت که باید برادر افغانستان به نفع خود از آن استفاده کنند. و پلی باشند برای ترانزیت کالا برای برخی کشور های دیگر .اکنون که گفتگو از قراداد با چین شده است هندی که رقیب چین هستند و بعضی کشور های دیگر به دست و پا افتاده و وارد مذاکره شده اند و انواع توجیهات را برای کم کاری خود مطرح می کنند که از کشور عظیمی مانند هند بعید است که اینقدر مطیع دیگران باشند . برادان افغانستان ما هزاران سال است که به هم بوده ایم و خواهیم بود انشاء الله بهتر است هوای همدیگر را بیشتر داشته باشیم .

>>>   مشکل شما اینجاست که قاتلان خود را برتری می دهید و دوستان خود را فراری این است حکایت شما مردمان افغانستان

>>>   آمریکایی ها فکر کردند با خروج از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه و به کمک کشور های اروپایی می توانند ایران را به پای میز مذاکره مجدد کشانده و امتیاز بگیرند . به دلایل متعدد قادر به انجام این کار نخواهند بود 1- ایران کشور بزرگی است با تنوع اّب و هوایی و مردم سخت کوش لذا قادر است که مواد غذایی مورد نیاز خود را تا حدود زیادی تامین کند مثلا در شرایط خوشکسالی هم ایران قادر به تهیه بیش از نود در صد گندم مورد نیاز خود که یک کالای راهبردی و حیاتی است بوده است ایران قادر به تهیه مواد پروتئینی بیش از مصرف خود می باشد حتی در این مورد صادرات هم داردخیلی از کالا های مصرفی در ایران تولید میشوند که اگر مردم قدری اغماز کنند نیازی به واردات آنه نیست . در زمینه فولاد مواد پتروشیمی خودرو (موتور ) لوازم خانگی مواد بهداشتی و شوینده مصلح ساختمانی وکاملا خود کفا است و در برخی موارد ظرفیت تولید یبش از مصرف است . و ... . 2- ایران خود تولید کننده و صادر کننده سوخت وانرژی است . مثالا در بد ترین شرایط ایران به ترکیه عراق و ارمنستان از طریق لوله زمینی گاز صادر می کند. ایران برق مورد نیاز خود را در تمام سال در بیست و چهار ساعت شبانه روزی تامین می کند. در هیچ جای دنیا حتی در روسیه که اولین تولید کننده گاز جهان این حجم لوله کشی گاز به منازل مردم نشده است .بنزین ( تیل !)از همه جای دنیا ارزان تر است و.. وو 3-مردم ایران از هر قشری باشند حس قوی وطن پرستی دارند که در موقع اضطرار به دفاع از کشور خود اقدام می کنند . البته با صرف نظر کردن یک عده مزدور بی وطن . 4- ایرانی ها در نیرو های دفاعی وقتی اراده به ساخت سلاح های مورد نیاز خود کردند تا حدود زیادی از پس این کار برآمدند که ادامه دارد این موفقیت به علت پشکار علاقه به وطن می باشد . پیشرفت در این زمینه است که دشمنان این کشور را از رویا رویی مستقیم دچار تردید کرده . و .. من دعا میکنم که تحریم های آمریکا و غرب ادامه داشته باشد مسلماً به نفع ملت ما است من در آن تردید ندارم . 5- وموارد دیگر تا وقتی ملتی روی پای خود باشد به بزرگی آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. این ها مینویسم مبادا برادران افغانستان خیال کنند می خواه پز بدهم بلکه ذکر مواردی هستند شاید به کار برادران افغانستان بیاید . البته مشکلات هم وجود دارد که به علت اهمال برخی است که باید با آن مبارزه کرد . ولی حرکت کلی در این کشور قطعاً رو به جلو است. با آرزوی موفقیت برادران افغانستان آنها که هم تباران هم فرهنگان ما هستند.

>>>   منظورتون از سیاست های عاقلانه ی در برابر ایران چیست؟؟؟ والا تو علم سیاست و دیپلماسی اقای غنی را جزو گروهی که از سیاست های کودکانه پیروی می کنند دسته بندی کردند به طور مثال دیدار با فرمانده ارتش پاکستان و توهین به مقامات ایرانی... تازه اینا دو نمونه کوچیکشه....
با عرض ادب و احترام جواد از مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است