تحریم تسلیحاتی ملل متحد بر ایران پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۹/۷/۲۸ کد خبر: 165200 منبع: پرینت

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد بر ایران که از یک دهه به اینسو نافذ بود و آن کشور را از خریداری تسلیحات خارجی چون تانک‌ها و جت‌های جنگی محروم کرده بود، روز یک‌شنبه ۱۸ اکتوبر (۲۷ میزان) پایان یافت.
به گزارش صدای آمریکا، رفع این تحریم‌ بر ایران بر اساس توافق هسته‌ای موسوم به برجام میان ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان صورت گرفته است. برجام در سال ۲۰۱۵ نهایی و امضا شد اما، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ این توافق بیرون شد.

از نظر تیوری، با رفع تحریم تسلیحاتی ملل متحد، ایران می‌تواند تسلیحات قوای نظامی خود را که اکثر آن متعلق به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در آن کشور است، تجدید و عصری سازی کند و نیز سلاح و تجهیزات نظامی را که خود تولید می‌کند به کشورهای دیگر بفروشد.
اما در عمل، از یکسو اقتصاد ایران زیر فشار تحریم‌های ایالات متحده به شدت ضعیف شده و از جانب دیگر، سایر کشورها از ترس اینکه مبادا هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار گیرند، ممکن از معاملۀ تسلیحاتی با ایران پرهیز کنند.

جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران با استقبال از پایان یافتن تحریم‌ تسلیحاتی بر کشورش در یک تویت نوشته است: "امروز، عادی شدن همکاری دفاعی ایران با جهان، پیروزی برای چند جانبه گرایی و صلح و ثبات در منطقۀ مان است."
اما حکومت ایالات متحده به اعمال دوبارۀ تحریم‌های تسلیحاتی ملل متحد بر ایران پافشاری دارد، هرچند سایر کشورهای شامل در برجام به این خواست اعتنای چندانی نکرده اند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ به خاطر فعالیت هسته‌ای ایران، آن کشور را از خریداری سیستم‌های بزرگ و پیشرفتۀ نظامی منع نمود و همچنین تحریم‌هایی را بر صادرات اسلحه از ایران به خارج وضع کرد.
ادارۀ استخبارات دفاعی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرد که اگر تحریم‌های تسلیحاتی بر ایران پایان یابد، آن کشور تلاش خواهد کرد تا جت‌های جنگی سو-۳۰، طیاره‌های تعلیمی یاک-۱۳۰و تانک‌های تی-۹۰را از روسیه خریداری کند.
این نهاد استخباراتی امریکا همچنین گفته است که با رفع تحریم‌ها، ایران همچنان برای خریداری سیستم راکتی دافع هوای اس-۴۰۰ و سیستم دفاع راکتی باستین کی-۳۰۰ از روسیه تلاش خواهد کرد. افزون بر این، استخبارات دفاعی امریکا گفته است که چین نیز تسلیحاتی را به ایران خواهد فروخت.

ایران را از رهگذر تجهیزات نظامی با کشورهای عرب حاشیۀ خلیج، به ویژه امارات متحدۀ عرب و عربستان سعودی، که به ارزش میلیاردها دالر تسلیحات پیشرفتۀ نظامی را از امریکا خریداری کرده اند، نمی‌تواند مقایسه شود، اما تهران خود به تولید و انکشاف میزایل‌های بالستیکی رو آورده است.
بخشی از تسلیحات امریکایی که در اختیار عربستان سعودی قرار گرفته است، در جنگ یمن و بر ضد شورشیان شیعۀ حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، استعمال شده است. اما تحریم‌های ملل متحد مانع ایران نیز نشده است و آن کشور اسلحۀ مختلف از تفنگ گرفته تا میزایل‌های بالستیکی را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است. هرچند ایران اتهامات مبنی بر تسلیح شورشیان حوثی را رد کرده است.

شش کشور عرب حاشیۀ خلیج، هم صدا با ایالات متحده، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ملل متحد بر ایران شده اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحریم ملل متحد
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   تو سایت شما همیشه از فارسی ستیزی در کشورتون گلایه می کنید ولی اسم خلیج فارس را خلیج خالی می نامید این تناقض چیست؟
آیا برای اذیت کردن بازدیدکنندگان ایرانیست؟
آیا سایت شمااز کشورهای عربی خلیج فارس تمویل میشود؟
نوشتید خلیج. خب کدام خلیج؟این خلیج اسم ندارد
در قدیمی ترین نقشه های جهان نام این خلیج persian gulf میباشد
این تناقض را به من بگویید
در ضمن من یک ترک ایرانی هستم
زنده باد ایران و افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است