آیا اکنون رابطه کابل-ریاض خراب شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۵    ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ کد خبر: 166477 منبع: پرینت

وزارت امور خارجه افغانستان از اقدامات قانونی عربستان در مورد قتل جمال خاشفجی استقبال کرده است.
پادشاه عربستان سعودی متهم به صدور قتل خافشجی است. یک اقدام قانونی می‌تواند محاکمه پادشاه عربستان سعودی باشد که نتیجه آن صدور حکم اعدام به شاه عربستان بوده می‌تواند. به عبارت دیگر، حکومت افغانستان از اعدام پادشاه عربستان استقبال کرده است.

حالا بماند این موضوع که حکومت افغانستان متهم به بررسی نکردن پرونده‌های قتل ده‌ها خبرنگار در قلمرو خویش است؛ سوال چرایی موضع‌گیری وزارت امور خارجه افغانستان در قبال پرونده قتل یک خبرنگار عربستانی، بیشتر از زاویه چگونگی روابط و مناسبات افغانستان و عربستان در محور صلح قابل طرح است.

رابطه کابل- ریاض تا دو سال پیش خوب بود. زمانی‌که حکومت افغانستان در فاز «طالب‌پروری» قرار داشت. حکومت افغانستان به عربستان همچون یک متحد قابل اعتماد منطقه‌ای نگاه می‌کرد.
عربستان در عین حال با طالبان نیز روابط خوبی داشته و به همین دلیل در روند صلح نقش این کشور مهم و موثر تلقی می‌شود.

آیا اکنون رابطه کابل-ریاض خراب شده است؟ استقبال کابل از بررسی پرونده خاشفجی همین معنا را می‌دهد. پادشاه عربستان نسبت به پرونده خاشفجی حساسیت جدی نشان می‌دهد تا آنجا که دولت امریکا به رهبری ترامپ از ترس برهم خوردن رابطه امریکا و عربستان، حتی از نشر گزارشی در این زمینه اجتناب کرد.

به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان از حمایت عربستان از موضع کابل در گفتگوهای صلح ناامید شده و شاید می‌پندارد که عربستان از یک طرح صلح طالبانی حمایت خواهد کرد. نزدیکی کابل به تهران نیز در تیره شدن روابط کابل-ریاض بی‌تاثیر نیست. حکومت افغانستان زیاد به ایران نزدیکی جسته است که یکی از عوارض جانبی این نزدیکی دور شدن ریاض از کابل پنداشته شده می‌تواند.

فراموش نشود که عربستان سعودی بعد از پاکستان دومین کشور مقتدر منطقه‌ای است که از ابتدا طرفدار و حامی طالبان بوده و این کشور حتی مظنون به همکاری با سازمان‌های استخباراتی غربی در ایجاد و تمویل طالبان بوده است. احتمالن اکنون عربستان بخواهد نقش برجسته‌ای در حمایت از روند صلح مورد نظر خلیلزاد بازی کند و این همان نقش قدیمی‌ای است که در آن عربستان یکی از اضلاع مثلث حامی طالبان شناخته می‌شود.مثلث:غرب، عربستان و پاکستان!

یک نکته دیگر نیز قابل یادهانی است و آن این‌که حکومت جدید امریکا پرونده قتل خاشفجی را تازه کرده تا از آن همچون اهرم فشاری در سیاست خاورمیانه امریکا استفاده کند. حکومت افغانستان با اعلام موضع اخیر در قبال پرونده خاشفجی می‌خواهد نمایشی از همسویی دموکراتیک با امریکا ارایه کند.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کابل
ریاض
نظرات بینندگان:

>>>   اينقدر دانشمندانه فكر نكنيد درباره وزارت خارجه افغانستان اون اينقدرها باهوش نيست فقط حرفي درجهت پاچه خاري زده اما نفهميده به ضررشه بقول معروفي حرفي از سر نفهمي زده شده نه سياستمدارانه

>>>   حاکمان سعودی جنایتکارانی بیش نیستند و افغانستان هم از دسایس ایشان بی امان نیست .

>>>   نور جان!
میگویند: پیش ازینکه بگویی اول فکر کن!
حالا خودت پیش ازینکه اخبار را درست بخوانی داستان را از جایی شنیده یی و عجولانه آنرا بدست نشر سپرده یی.
نه پادشاه عربستان سعودی متهم به صدور قتل خافشجی است بلکه این پسر ناخلف اوست. دوم خاندان جنایتکار سعودی سرکرده هایی رژیم اند مانند اشرفک خودمان بنأ هر وقت اشرفک و دار و دسته اش را به جرم کشتار مردم (ترور هایی دولتی و انتحاری) اعدام کردی باز بسراغ عربستان برو.
سوم اینکه به حکومت جدید امریکا هم دلخوش نکن زیرا این وهابی ها متحدین صهیونیزم اند و درین وقتی که ایران غر میزند امریکا هیچ غلطی بر ضد سعودی ها نمیکند
آتش خاوری

>>>   حال اجنتها وغلامهای حلقه بگوش بجان هم افتاده اند !!! اینها که هردو در دست خارجی ها اداره وکنترول میگردند فاقد استقلال وخود ارادیت اند واحتمالا هم ارباب اینها را باهم در گیر میسازد تا در اینده کدام خطری بالقوه ازین ناحیه متوجه انها نشود هرحادثه وجمعی حوادث جهانی ابستن حیله ها ونیرنگ های انهاست وعده ای به این فکر است که شاید ازاشفتگی اوضاع بهره میبرند در حالی که هر تحول وتغییر را زیر نظر دقیق دارند انهای که خطر واقعی وبالفعل بودند بدون درنگ وتامل سر به نیست کردند ولی در سایر جا ها درامه ای پیشرفت بعضی ها راکه خطر ناک تر بودند انهارا ذریعه ای کم خطر ناک تر نابود وضعیف وبعد چاره ای ان کم خطر وبی خطر ها را نیزخواهند کرد از روزی که دولت ال سعود را با پیوندجامعه وهابیت بمیان اوردند درزیر لفافه وتحت الطاوله روابط واسارت انهاادامه داشت که امروزه این فیلم را اشکار ساختند ودیگرعلنا چهره های واقعی خودرا اشکار ساختند وزمامداران کابلصورت واقعی خودرا در زیارت اقای ترامپ که در صف سرباز های امریکای چون اسیر وغلام استاد وهویت اصلی وواقعی خودرا نمایان کرد درغیر انهم همه میدانند که حکمتیار وطالب وکرزی وغنی وعبدالله همه زهر یک مار وخار یک درخت اند
حاجی محمد داود بیگی از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   خواهشا سخن مشاور اردوغان در مورد سیاست آمریکا در مورد خاشقچی بدون منبع ذکر نکنید و بنویسید که این حرف را او گفته در آخر هم نه پادشاه سعودی بلکه ولیعهد سعودی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است