در پیوند به انتخابات زودهنگام
منافع جناح های مختلف در حکومت، طالبان و سایر سیاسیون و احزاب قدرتمند تا چه میزان در انتخابات تامین خواهد شد؟ در غیر آن در این شرایط سبوتاژ و گل آلود ساختن اوضاع کار مشکل ی نیست 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۶    ۱۴۰۰/۱/۴ کد خبر: 166673 منبع: پرینت

آژانس های خبری گزارش داده اند که یک منبع از ارگ ریاست جمهوری افغانستان تایید کرده که محمد اشرف غنی، رییس ‌جمهوری اسلامی افغانستان در نشست صلح ترکیه، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام طی شش ماه آینده را ارایه خواهد کرد. این منبع افزوده که ریاست‌جمهوری افغانستان روی بسته پیشنهادی دولت برای نشست ترکیه که در ماه آینده برگزار می‌شود، کار می‌کند که برگزار انتخابات زودهنگام بخشی از آن است.

این خبر نوع ی امیدواری را به میان آورده و اگرچه جزييات آن معلوم نیست و تا حال کسی نمی داند که عکس العمل مخالفین خصوصا طالبان در این مورد و استقبال جامعه جهانی در چه سطح است؟ اما این انتخابات زودهنگام با چالش های گوناگون نیز روبرو خواهد بود.

نخستین سوال که مطرح می شود عبارت از اراده سیاسی برای انجام انتخابات زودهنگام است و پرسیده خواهد شد که آیا طرفین به این پیشنهاد تن خواهند داد یا نه؟ منافع جناح های مختلف در حکومت، طالبان و سایر سیاسیون و احزاب قدرتمند تا چه میزان در انتخابات تامین خواهد شد؟ در غیر آن در این شرایط سبوتاژ و گل آلود ساختن اوضاع کار مشکل ی نیست.

مساله دیگر عبارت از قیمومیت است یعنی انتخابات زودهنگام زیر سایه کدام حکومت باید انجام شود؟ سوالی است که با کمی تعمق کمتر کسی می تواند حکم کند که به اشرافیت حکومت فعلی، چون تجربه تلخ از دو انتخابات قبلی و دورگذشته وجود دارد. در آن دو انتخابات حکومت از هیچ نوع تخطی دریغ نکرد که نه تنها انتخابات نزد مردم افغانستان به یک پروسه مضحک بدل شده بلکه همسایگان و کشورهای دنیا آنرا مسخره ساخته، ‌یکی را گوسفندی و دیگری را تقلب اعظم نام نهاده اند.

متاسفانه طرف های مختلف و تقریبا عام مردم افغانستان در انتخابات دور گذشته مزه تقلب را چشیده و به انواع مختلف تکتیک ها و فریب های آن آشنا شده و هر نهاد به خوبی می توانند ده رای را با گذاشتن دو صفر اضافی به هزار رای عوض و خود را برنده اعلان نمایند. ما حتی قبل از روز انتخابات دور گذشته شاهد بودیم که مقامات با چه نیرنگ و فریب توانسته بودند انتخابات را مهندسی نمایند و مراکز رای دهی را نا امن ساخته و جمع کثیری از رای های مخالفین را حذف کنند که نمونه های آن چون آفتاب روشن است.

هرگاه انتخابات تحت اشرافیت حکومت فعلی انجام شود به یقین که از امکانات دولتی، پول کود های مختلف و عواید گمرکی به پیمانه وسیع استفاده و شوربختانه جابجایی افراد در سطح مرکز و ولایات به صورت گسترده انجام خواهد شد.

چالش بعدی کمیسیون های انتخابات و اعضای آن هستند و پرسیده می شود که انتخابات بعدی زیر نظر کدام کمیسیون ها دایر شود؟ در دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی دیده شد که اعضای کمیسیون های انتخاباتی، قوانین نافذه، طرزالعمل ها و ظرفیت ها همه دارای مشکلات فراوان ظرفیتی، حقوقی و تخنیکی می باشند و اگر این قوانین اصلاح نگردد گمان نمی رود که کسی به انتخابات دل خوش نماید چون به زعم اکثریت اشتراک در انتخابات ضیاع وقت و کار بیهوده به شمار می رود.

طرز العمل و میکانیزم ارتباط و صلاحیت میان کمیسیون های انتخابات اعم از کمیسیون انتخابات و شکایت های انتخاباتی و قوای مقننه و قهریه کشور یک معضل فراگیر است که بعید به نظر می رسد در ظرف شش ماه آن ها حل نمود و میکانیزم درست کاری بین این ارگان ها ایجاد کرد.

بحث دیگر عبارت از مسایل تخنیکی می باشد و آن عبارت از داشتن تذکره، کارت رای دهی، خلع سلاح، ‌تامین امنیت در مناطق زیر کنترول مخالفین و در کل پروسه نظارت از جریان رای دهی و شمارش آرا خواهد بود که در این زمینه نخست به امنیت سراسری اشد ضرورت احساس می گردد و دوم ظرفیت ها و اشخاص که بتواند به مناطق زیر سلطه مخالفین رفته از روند رای دهی نظارت نمایند. آیا ناظرین بین المللی در این راستا همکاری خواهند نمود؟ آیا طالبان صدها تن را جهت فراگیری فنون نظارت و همکاری به مراکز شهر ها خواهند فرستاد؟

فراموش نکنیم که شاید تمام طالبان، مخالف پروسه انتخابات نباشند بلکه این پروسه در داخل حکومت، صفوف طالبان، احزاب سیاسی که قدرت و نفوذ شان را در خطر می پندارند، مافیا مواد مخدر و قاچاق که به هیچ قیمت خواهان حکومات قوی نیستند، موانع ایجاد خواهند نمود حتی مخالفین انتخابات در بین افراد قدرتمند محلی، مقامات ارشد حکومتی و افسران بلند پایه نظامی که منفعت شان را در دوام جنگ می بینند، نیز وجود دارد.

بنابران با جمع بندی تمام این گزینه ها و راه ها چنان تحلیل باید صورت گیرد که حالات فعلی مستلزم یک چتر دیگر است که باید هر جناح به شمول حکومت فعلی، مخالفین سیاسی، طالبان و گروه های بزرگ سیاسی زیر آن کنار آیند و بعد از تغییر، تعدیل و اصلاح قوانین و طرزالعمل ها، ارتقای ظرفیت ها، ثبت نام جدید و توزیع کارت های رای دهی به سوی انتخاباتی که در آن ضمانت های بین المللی نیز وجودداشته باشد، گام برداشته شود.

حامد علمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیلی منطقی و سنجیده. کرزی و احمدزی زیر نام انتخابات و دیموکراسی چنان لجنی بر احساسات و ارزو های مردم پاشیدند که روی عبدالحی حبیبی و پته خزانه را سپید کردند.

>>>   از این حیث با طرح اشرف غنی مبنی بر انتخابات موافقم چون مردم تصمیم خواهند گرفت نه سیاسیون و بیگانگان مشکل این طرح نبود شفافیت وتقلب گسترده است که خب قابل حل شدن است حداقل در طول زمان میشود روی حل این موضوع حساب کرد اما دولت تحمیلی احتمالا تا اخر تحمیلی خواهد بود وبه مرور مردم به کلی حذف میشوند که احتمال تقلب باند بازی لابی گری بازهم هست وبکلی اینده نامعلومی ترسیم میشود خدا خود به میدان بیااا

>>>   اولاً صد فیصد در انتخابات تقلب صورت میگیرد و دولتی که بر سر قدرت است،انتخابات را به نفع خود تقلب میکند.امروز در بزرگترین دموکراسی های جهان در انتخابات تقلب صورت میگیرد.افغانستان خو در شفافیت انتخابات از طرف آخر اول است.
ثانیاً اگر در انتخابات تقلب هم صورت نگیرد،که امکان ندارد،بازهم یک نفر برنده اعلام میشود و دیگران بازنده و در نتیجه بازنده ها نتیجه انتخابات را قبول ندارند و به جنگ و دهشت افگنی ادامه میدهند.

یگانه چاره یک کنفراس جدید مثل بن است که حکومت مؤقت که در آن نمایندگان تمام جناح ها شامل باشند،تشکیل شود.آتش بس شود.لویه جرگه قانون اساسی دایر شود.قانون اساسی جدید تصویب شود.طالبان سلاح بر زمین بگذارند و یا شامل نیرو های امنیتی شوند.حکومت مؤقت زمینه انتخابات را فراهم کند و بعد از اًن که حکومت جدید تشکیل شد و در آن به همه مساویانه قدرت داده شد،قوای خارجی برآیند و کمک های اقتصادی خویش را تا زمانی که افغانستان از نگاه اقتصادی به پای خود ایستاد میشود،ادامه بدهند.
جامعه جهانی کوشش کند کمک های خود را در عوض پروژه های مصرفی،در پروژه های تولیدی خرج کند تا بازده داشته باشد و افغانستان سر پای خود ایستاد شود و مصارف خود را خودش تمویل کند.
در طی بیست سال گذشته علاوه بر مصارف نظامی حدود یکصد و پنجاه ملیارد دالر برای بودجه عادی و انکشافی افغانستان کمک صورت گرفته است،اما امروز افغانستان مجبور است هم برق وارد کند و هم گندم.
دوچیزی که اولین ضرورت مردم افغانستان است.کحا شد این کمک ها؟
با جامعه جهانی بیخبر است و یا خودش درین خورد و برد دست دارد.یعنی هم جامعه جهانی و هم دولت های افغانستان درین رمینه مسؤل هستند و باید تحقیق صورت گیرد و مجرمین به پنجه قانون سپرده شوند،تا در آینده جلو حیف و میل کمک های جهانی گرفته شود و این کمک ها در عرصه های اساسی سرمایه گزاری شوند،نه در عرصه های مصرفی و تجملی.

>>>   ملا رنگینه میگوید اطفال هفت هشت نه سال باید درمدارس درس بخوانند»:
امروز دختر 9 ساله نزد ملا رفته بود تا علوم دینی بیاموزد: اما استاد نخست درس دیگری را آموزش داد اینگونه: اعضای خانواده یک دختر نه ساله درکابل ادعا دارند مردی که این دختر را علوم دینی آموزش میداد بر وی و یک کودک دیگر تجاوز کرده است.
این دختر اکنون در شفاخانه بستریست.
نزدیکان این کودک از مسوولان می خواهند که عامل این تجاوز را به کیفر سخت برساند.
در همین حال پولیس از بازداشت مرد متهم به این تجاوز در حوزه سوم کابل خبر می دهد.

نام مستعارش زینب است. او که صنف سوم مکتب است ادعا دارد برای نخستین بار بود که برای فراگیری علوم دینی نزد مردی رفت بود، اما این مرد ، بر او و یک دختر خرد سال دیگر تجاوز کرد.
زینب، قربانی تجاوز، گفت: «شاگردان هم بود، شاگردان رفتندمن ماندم دیگه شاگرد چوچه گک بود برابر خواهرکم بود،با او هم کار بد کرد دومش با من کار بد کرد.»
خانواده این کودک که حتا پول خریداری دارو را برای کودک شان نداشتند می گویند پیش از چاشت روز دو شنبه هنگامی که دخترشان به خانه آمد در وضعیت بدی قرار داشت و گریه می کرد.

زینب گفت: «خودش پت شده بود در یک خانه دیگر، سه مرد دیگه بود خودش در دیگه خانه بود.»
زینب اکنون دریکی ازشفاخانه های کابل بستری است.پزشکان تایید می کنند که براین دخترتجاوزشده است.خانواده زینب هنگامی که از این رویداد آگاه شد، با زینب به این جا آمدند و زینب آن مرد متهم به تجاوز را شناسایی کرد.
صدیقه، عمه زینب، گفت: «جایی که او تدریس می کند یک سرای،این نفر را همان جا پیدا کردیم به حوزه تیلفون کردیم به پولیس تسلیم کردیم.»
پولیس می گوید که مرد متهم بازداشت شده است و در انتظار نتایج بررسی های طب عدلی اند.
ر

>>>   بار هاگفتیم که ما افغان نیستیم شرم جهان نیستیم ما در ایران مرکزی هستیم تحت اشغال انگلیسی هستیم ما همکار استعمار نیستیم قاتل مردم بی گناه ایران مرکزی نیستیم ما گدای گندم های هندو ها نیستیم ما هرگز افغان نیستیم ما شرم جهان نیستیم

>>>   حکومت نازی های افغان با حمایت انگلیس و آمریکا و هم پیمانان شان نمیتواند ادامه داشته باشد در سرزمین های ایران مرگزی
در کجای این جهان پول یک کشور به نام یک قوم بدوه است ؟؟ حتی نازی های آلمان هم چنین کاری نکردهند چرا پول کشور ما به نام قوم افغان است؟؟

>>>   چرا در کشور که دو زبان رسمی است نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی دری نیست ؟؟ به انگلیسی هندی فرانسه ای عربی است اما به زبان مردم بومی این سرزمین نیست ؟؟ چرا ؟؟ اسناد ناملی تان به همه زبان های یاد شده است اما به زبان پارسی دری که زبان مردم بومی است نیست چرا؟؟

>>>   انتخابات باید زیر نظر سازمان ملل و توسط سازمان ملل راه اندازی شود و کمیسیون های ساخت غنی کنار گذاشته شوند.
هیچ کسی از یاران غنی و عبدالله حق اشتراک در این انتخابات را نباید داشته باشند .

>>>   به نظرمن هرکی میخواهد آبرا گل آلود کرده وازآن ماهی بگیرد، یعنی به تاج وتخت برسد گرچه آقای غنی میگوید که درانتخابات شرکت نخواهد کرد، اما ادغام طالبان با نظریاتی که دارند درقالب حکومت مملوازفساد به هیچ وجه ممکن نیست، مخصوصا که درراس آن این حکومت باشد امکان آن محال است وجنون! بهترین گزینه این است که یک حکومت وسیع البنیاد ساخته شود آنهم بطورموقت با ضمانت های اجرایی ملل متحد، ونظارت مستقیم آنها، برای مدتی معین، بعد ازآن میتواند این حکومت بشرطیکه خود درپروسه انتخابات بی طرف باشد انتخابات برگزارنماید، آنها تحت نظارت سازمانهای بین المللی، نه کمیسیونهای تقلبی چون انتخابات افغانستان، چون دیگران را بجابگذارکه حتی همه ملت ازآن نفرت دارند، تازه با نفس دیموکراسی طالبان مخالفت دارند. تاوقتیکه درنظریات تعادل نباشد، تمام طرفهای درگیردرقضیه به شمول همسایگان باید روحیه موافق نشاده داده وبا حمایت جامعه بین المللی نظامی سرکارآید تحت هرنامی که باشد، مهم این است که افغانهای پاک نهاد خدمتگذار، صادق ووطن دوست درمیان آنها باشند ونوکراین ویا آن نباشند! وووووو

>>>   Hamed Elmi
اگر مخالف حکومت کنونی هستیم یا منتقد و یا طرفدار و یا جز آن، موضوعات جداگانه است، اما صادقانه عرض کنم که از سخنان تحقیر آمیز رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در سخنرانی دیروزی اش در رابطه با داکتر اشرف غنی سخت آزرده شدم. جو بایدن ریس جمهور امریکا در اولین کنفرانس مطبوعاتی خویش در کاخ سفید، راجع به افغانستان سخنرانی مختصر کرد. جو بایدن در سخنرانی اش راجع به پروسه صلح و خروج کامل قوا از افغانستان، داکتر اشرف غنی را "کیانی" نامید و وی را "رهبر کابل در افغانستان" خطاب کرد. این نوع اظهارات تحقیر آمیز روان هر شهروند را در هر کجای که باشد جریحه دار می سازد.
ای وای همه اش تقصیر خود ما و از ماست که بر ماست

>>>   Rahmatollah Rezaie
جنگ نیابتی حکومت غنی:
اشرف غنی و تیم فاسد او با همه صحنه‌سازی‌ها در بهسود، بزرگ‌نمایی، نفرت‌پراکنی، درشت‌گویی و فریادهای انتقام، اینک با دستان خالی باید به فکر بازگرداندن نیروها از بهسود و به دنبال دشمن خیالی دیگری باشد؛ زیرا او مأیوسانه، بقای خود را تنها در یافتن همین دشمنان موهوم می‌بیند. بنابراین، مطمئن باشید که او درپی یافتن دشمنان موهوم جدید در میان هزاره‌ها، تاجیکان و ازبیکان و ارتکاب جنایت دیگری خواهد بود. او با این رفتارها به صورت تلویحی به طالبان اعلان می‌کند که همان وظیفه آنان را در قبال اقوام دیگر انجام می‌دهد و دیگر نیاز به جنگ طالبان با حکومت غنی نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است