سازمان ملل: هفتاد درصد میزان فقر در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۲    ۱۴۰۰/۱/۱۸ کد خبر: 166761 منبع: پرینت

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP ) پیش بینی کرده که ممکن است میزان فقر در افغانستان به ۷۰ درصد افزایش یابد و افراد نیازمند به کمک تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۸ میلیون نفر برسد.
این نهاد با نشر گزارش تازه از وضعیت افغانستان افزوده که اگر روند صلح با موفقیت همراه باشد، در چهار سال آینده تولید ناخالص داخلی این کشور به ۷ درصد افزایش خواهد یافت.

بی بی سی به نقل از سازمان ملل گزارش داد، در این صورت درآمد دولت افزایش خواهد یافت، روندی که دولت را در تامین بودجه برنامه‌های توسعه‌ای و اقتصادی‌اش توانمند می‌سازد.
این نهاد افزوده که نیاز است حکومت‌داری بهبود یابد و با فساد مبارزه شود، در غیر این صورت اوضاع به سمت بهترشدن نخواهد رفت.

در این گزارش بازاریابی برای سرعت دادن رشد اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی مردم مهم خوانده شده و آمده که در صورت عدم دستیابی به صلح و حکومتداری خوب، با توجه به رشد سریع جمعیت و رشد اقتصادی پایین منجر به کاهش درآمد سرانه مردم و افزایش فقر شده است.

در این گزارش پیش بینی شده که ممکن است اقتصاد افغانستان در مدت دو تا سه سال آینده به سطح پیش از شیوع کرونا باز گردد. در‍آمد سرانه این کشور نیز پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰ درصد کمتر باشد.

قبل از این وزارت مالیه افغانستان اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی میزان رشد اقتصادی این کشور منفی ۵ درصد بوده است.
این گزارش همچنین پیش بینی کرده که با بهبود فضای کسب و کار و زمینه سرمایه‌گذاری، سهولت دسترسی به قرضه، کاهش هزینه‌های تجاری، بهبود کشاورزی و تقویت حاکمیت، هرکدام آنها می‌توانند بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد به میزان رشد اقتصادی افغانستان اضافه کنند.

در گزارش این نهاد آمده اگر همه این اقدام های مالی و اداری به صورت همزمان صورت گیرد، تولید ناخالص داخلی می تواند تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴۰ افزایش یابد.
در این گزارش راه پیش رو در افغانستان ناهموار توصیف شده و آمده که تجربه بین‌المللی در مورد کشورهای شکننده حاکی از آن است که توافق صلح ممکن است ولی پایان درگیری نه،‌ در این نوع کشورها احتمال آغاز مجدد منازعات در ظرف پنج تا ده سال برای رسیدن به سطح در‍آمده ۵۰۰۰ دلار وجود دارد.
این نهاد سازمان ملل افزوده که برای رسیدن به این سطح از در‍ آمد اقتصاد افغانستان باید در دو دهه آینده سالانه رشد ثابت ۸ درصد داشته باشد.

قبل از این رامش راجا سنگم، معاون دبیرکل سازمان ملل و معاون هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل گفته که بود در سال ۲۰۲۱ میزان افراد نیازمند به کمک بشر دوستانه در افغانتسان به ۱۶ میلیون نفر برسد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
میزان فقر
نظرات بینندگان:

>>>   اعلان کاریابی
یک تعداد بست های پروژه های انکشافی در معینیت امور زمینداری وزارت شهرسازی و اراضی از طرف ظاهرسلطانی به همکاری نادیه طوفان و به حمات توتاخیل به فروش میرسد. علاقمندان با اشخاص ارتباطی شان در تماس شده و یا از اشخاصی که قبلا از این طریق شامل کارشده اند معلومات حاصل کنند

>>>   من برای شما مردم افغانستان همیشه می گفتم که غنی یک انسان ناس است و تا زمانیکه در قدرت باشد روی امنیت را نمی بیند وقتیکه غنی عملیات شد چقدر وطن ما نسبی آرام شده و هر زمانیکه از قدرت کاملا دور شد انشالله صد فیصد امنیت را خواهد دید چون این شخص ایمان کامل ندارد به دین اسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است