بایدن و خروج همه نیرو ها از افغانستان؟
سایهٔ حضور آمریکا توسط سازوکارهای استخباراتی و نیروهای نیابتی آن در افغانستان برای سال های متمادی امتداد خواهد یافت و جنگ و بحران در کشور ادامه خواهد یافت 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۹    ۱۴۰۰/۱/۲۶ کد خبر: 166839 منبع: پرینت

رویترز گزارش داد که قرار است مورخ ۱۴ اپریل جو بایدن رییس جمهور آمریکا خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام بدارد.
براساس توافقات دولت ترامپ با طالبان، خروج ارتش آمریکا از افغانستان مطابق اول ماه می ۲۰۲۱ معین شده بود.
رییس جمهور جو بایدن تصمیم گرفته است خروج نیروهای آمریکایی را از ۱۱سپتامبر، پس از ۲۰ سال دوره اشغال افغانستان و آغاز طولانی ترین جنگ آمریکا در تاریخ، اعلام بدارد.
این عقب نشینی در سپتامبر ۲۰۲۱ مصادف با بیستمین سالگرد حملات به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون است.

برقول رویترز و با اقتباس از منبعی که نخواست نامش فاش شود، خروج بر اساس برخی ضمانت های امنیتی و حقوق بشری انجام خواهد شد.
بر قول این منبع، انتظار می رود وزیر امور خارجه ایالات متحده آنتونی بلینکن و وزیر دفاع ایالات متحده لوید آستین روز چهارشنبه این تصمیم را به متحدان ناتو در بروکسل ارایه دهند. منابع گفتند که بایدن همچنین ممکن است تصمیم خود را به طور علنی اعلام کند.

انگیزه های عقب نشینی:
طوریکه قبلاً پیشینی شده بود، که آمریکا به دلایلی حاضر نیست تا به تعهد اش به عقدنامه ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ با طالبان وفادار بوده و خروج اش را مطابق اول می ۲۰۲۱ از افغانستان آغاز نماید.
اما دیده میشود که سطح فشار داخلی و بین المللی سبب شده است تا کاخ سفید به یک مانور جدید توسل جوید.
نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان ضمن هوشدار از ایالات متحده خواست تا بر اساس توافقنامهٔ دوحه، نیروهایش را تا اول ماه می از افغانستان بیرون کند.

طالبان ماه گذشته در بیانیه ای تهدید کرد که در صورت عدم رعایت مهلت مقرر در اول ماه مه، جنگ علیه نیروهای خارجی در افغانستان را از سر خواهند گرفت.
اما مهمترین رویکرد از این توافق در تعاملات و تبانی های عقب پرده با طالبان در واقع با پاکستان نهفته است. بدون شک باید آمریکا منافع افغانستان را به حراج بگذارد تا منافع استراتژیک خود را در این سناریوی پیچیده تضمین نماید.

آگاهان سیاسی به این اعتقاد اند که هرگاه آمریکا در عقب پرده به توافقات اساسی با بازیگران اصلی جهانی و منطقه ای بویژه پاکستان گرداننده اصلی طالبان دست یافته باشد و منافع راهبردی آمریکا در این سناریو ضمانت شده باشد ممکن است آمریکا با این پیمان، وفادار بوده و در عمل به خروج اش مطابق این تاریخ از افغانستان آغاز نماید.
بیگمان سایهٔ حضور آمریکا توسط سازوکارهای استخباراتی و نیروهای نیابتی آن در افغانستان برای سال های متمادی امتداد خواهد یافت و جنگ و بحران در کشور ادامه خواهد یافت.

طی دو دهه اخیر هرگاه آمریکا مصروف چپاولگری و غارتگری ثروت های زیر زمینی و بزرگترین منابع تریلیون دالری هیرویین بود و برای زیر ساخت های یک دولت مقتدر و شکل دهی ارتش نیرومند هزینه نکرد، اما در راستای استحکام پروژه راهبردی خود توانسته است تا مانند عنکبوت شبکه های اطلاعاتی خود را در اعماق جامعه بگستراند که این خود در هماهنگی با سایر نیروهای نیابتی می‌تواند منافع دراز مدت آمریکا را در افغانستان ضمانت نموده و افغانستان و مردم انرا به اسکلت مبدل سازد.
هنوز چند قدمی به سپتامبر باقی است، دیده شود که پیامد آخرین لگد آمریکا برای افغانستان چه خواهد بود؟

با احترام
عارف عرفان
لندن


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایدن
خروج
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت افغانستان باید ریش سفید هارا نزد بایدن بفرستد تا بلکه سربازانش را ازینجا بیرون نبرد!
ر

>>>   به نظر من از خروج نیروهای امریکا وخارجیها ، ازکشور عزیزما ، بوی توطئه به مشام می رسد ، من به این باورم که که غربیها به این راحتی افغانستان را ترک نخواهد کرد ،

وباحتمال زیاد از یک طریق دیگر به استعمار وغارت معادن کشور ادامه خواهد داد ، زیرامعادن غنی و ژئوپولیتیک و...کشور ما به گونه هست که هرقدرتی را وسوسه می کند تا برآن تسلط داشته باشد ،
عادلانه وعاقلانه این استکه ، هرکشوری به اندازه منافع برحق ومشروع خویش ،درکشورما نقش داشته باشد ،چنانچه کشورما درهمه جای جهان منافع برحق ومشروع دارد،

واشغال کشور ما، توسط یک کشور ویا چند کشور متحد ، به معنای ادامه بحران وجنگ وتباهی وقتل وکشتار خواهد بود ،

بنا براین دولت مردان وارگنشینان وسیاست مداران کشور ، باید ازحالت مزدوری ونوکر مئابی وحلقه بگوشی خارج شده ، وحالت تعادل بین ، کشورهای ذی نفوذ وشرق وغرب ایجاد کند ،

وازهردو نیروی فعال جهانی و بین المللی ، به شمول روسیه وچین وهند وکشورهای عضوناتو وامریکا ، به نفع وصلح وثباط وتوسعه کشور استفاده کند ، باید افغانستان درصحنه بین الملل ، بی طرف بوده ونقش حایل بودن خویش را حفظ کند

ونباید هیج نیروی خارجی درکشورما مستقر باشد ،
درغیر این صورت صلح وثباط واقعی درکشور ماحاکم نخواهد شد و

مصداق ضرب المثل
همان آش است وهمان کاسه ، خواهد بود

البته بُعد دیگر ناامنی وجنگ وتباهی درکشور ، مربوط به تمامیتخواهی ودیکتاتوری وحذف دیگر اقوام می باشد
که این زخم کهنه وناسور درطول تاریخ تاسیس افغانستان ، مردم ما را می آزارد وهمانند خنجری برگلو ی اقوام شریف کشور بوده ، وهم زمینه دخالت بیگانگان را مهیا می سازد ،
باید این زخم درمان گرددوخنجر ازگلوی مردم برداشته شود ،وهمه اقوام برمحور عدالت وبرابری وبرادری وشایسته سالاری

درهمه شئونات کشور سهیم گردد

نجابت کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است