دورنمای نشست ترکیه
آیا طالبان در نشست استانبول شرکت می کنند؟
تیم سیاست خارجی بایدن، می خواهند زمینه‌ای فراهم کنند که طالبان از طریق مسالمت آمیز وارد کابل شوند تا آمریکا اوضاع را از طریق نمایندگی طالبان در کنترل داشته باشد و پایگاه های خود را حفظ نماید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۴۰۰/۱/۳۰ کد خبر: 166871 منبع: پرینت

تلاش های دولت آمریکا برای متقاعد نمودن طالبان جهت شرکت در نشست استانبول، کماکان ادامه دارد.طی چند روز گذشته تماس‌های متعددی در سطوح مختلف با دولت پاکستان به عمل آمده تا این کشوربا استفاده از نفوذ خود‌ بر روی طالبان، این گروه را برای شرکت در نشست استانبول متقاعد نماید.

سایر متحدین آمریکا در ناتو قبل از این اعلام کرده بودند که اعضای ناتو با هم وارد افغانستان شده اند و با هم از افغانستان خارج می‌شوند و از این طریق نارضایتی خود را از خروج زود هنگام از افغانستان اعلام کرده بودند. ولی با اعلام آغاز خروج آمریکا، بر مبنای توافق قبلی با طالبان در طی روز گذشته اعلام کردند علیرغم نارضایتی از تصمیم آمریکا، ولی با این تصمیم همراهی نموده و آنها نیز نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد.

این موضوع همچنین این واقعیت را آشکار کرد که اعضای ناتو فقط نقش تامین کننده سرباز و تجهیزات مورد نیاز آمریکا را بر عهده دارند و جایگاهی در تصمیم گیری های کلان آمریکا در قالب ناتو ندارند. در چنین شرایطی طالبان، پیروزی خود بر آمریکا را بیش از هر زمان دیگر مشاهده و حس می کنند. از این رو، هیچ امیدی به اینکه طالبان از خواسته‌های حداکثری خود کوتاه بیایند وجود ندارد.

به این ترتیب، طالبان این پیام را به دولت بایدن داده که اگر توافقنامه دوحه و به خصوص خروج کامل نیرو‌های امریکایی از افغانستان محقق نشود، نه تنها طالبان حاضر نمی‌شود در نشست استانبول یا هر فرایند صلح دیگری شرکت کند، بلکه امریکا باید آماده دور دیگری از حملات طالبان به نیروهایش باشد؛ و دور تازه‌ای از جنگ با طالبان به هیچ وجه در اولویت‌های دولت بایدن نیست.

اینکه رییس جمهور آمریکا قبل از اجلاس استانبول موضوع خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان را اعلام می نماید در واقع فشار به دولت افغانستان است که به راه حل ارایه شده از سوی دولت آمریکا که بارها توسط آقای خلیلزاد به سران دولت اعلام شده، رضایت بدهد. هدف آمریکا از تشکیل دولت موقت با مشارکت طالبان آن است که ارزیابی آنها بر این مبناست که بعد از خروج آمریکا دولت افغانستان فرو می ریزد و طالبان از طریق جنگ به قدرت می رسند. لذا تیم سیاست خارجی بایدن، می خواهند زمینه‌ای فراهم کنند که طالبان از طریق مسالمت آمیز وارد کابل شوند تا آمریکا اوضاع را از طریق نمایندگی طالبان در کنترل داشته باشد و پایگاه های مورد نظر خود را کماکان به منظور بهره برداری ژئوپلتیک حفظ نماید.

به هر تقدیر، اعلام رسمی خروج بدون قید و شرط آمریکا از افغانستان را باید ثبت شکستی دیگر برای تاریخ لشکرکشی‌های ناموفق آمریکا به نقطه‌ای در خارج از مرزهای این کشور و همچنین مصداق دیگری بر باطل بودن افسانه شکست ناپذیر بودن نیروهای آمریکایی با آن همه تجهیزات پیشرفته دانست.
اما در عین حال بر این نکته نیز باید تاکید داشت که هرگونه خروج بدون توافق منجر به فاجعه ای دردناک در افغانستان خواهد شد که بی ثباتی سیاسی و آغاز جنگ داخلی قطعی ترین پیامد خروج غیر مسوولانه و پیش از توافق است و فراموش نباید کرد که مسوولیت این جنگ بر عهده دولت آمریکا و سایر متحدین آن در ناتو می باشد.

دکتر عبداللطیف نظری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
نشست ترکیه
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان به فرمان پاکستان و امریکا عمل میکنند:
امریکا با حمایت از افراطیون و دولتهای مزدور خود افغانستان را ویران کرد و برای سود تریلیون دلاری از تجارت مواد مخدر افغانستان را به مزارع کشت تریاک تبدیل کرد و ملیونها نفر از مردم افغانستان به مواد مخدر گرفتار کردلعنت و مرگ بر این استعمارگر ظالم و بیرحم که بخاطر منافع خود شرق میانه را به آتش کشید و آسیا را میخواهد نابود کند. کنفرنس استانبول را امریکا خراب میکند امریکا قصد دارد افغانستان بدتر از سوریه و عراق بساز و داعش را در افغانستان بیاورد، امریکا از طالبان تعهد گرفته است که در توسعه نفوذ و قدرت داعش سی آی ای و آی اس آی پاکستان را کمک کنند و طالبان به امریکا وعده داده اند که افراطوین را در افغانستان مسقر کنند و بسوی هند، چین، روسیه، ایران و آسیای میانه حمله کنند و جنگ را به آن طرف آتش کنند. خدا شر این ظالم را از سر مردم جهان دور کند بزور خدا بزرگ

>>>   خب مسءولیت برعهده آمریکا و ناتو باشد
تو گمان میکنی اهمیت می دهند؟آنها تحت فشار افکار عمومی خود برای خارج شدن از افغانستان هستند
فکر میکنی مهم است برای آمریکا؟

>>>   نظری صاحب اگر داکتر طب باشند عیب ندارد اگر این لقب دکتورای علمی باشد صد افسوس بحال همچو دانشمندان که مسایل را سطحی وسرسری فکر مینمایند بسیار جای تعجب است که قبول نمایم امریکا در برابر طالب شکست خورده ایکاش میخورد!!! طی این بیست سال برنامه وپلان چنین بوده که خارجی هاطالب وداعش را درینجا مستقر وتا دندان مسلح وبلای جان ملت افغان وکشور های منطقه بگر دانند انها درین نقشه تا کنون موفقانه پیش رفته هیچ کدام خلل وسستی در دکتورین شان رخ نداده حال که ظاهرا خودرا ناکام وشکست خورده جلوه میدهند به هیچ صورت واقعیت ندارد مانند ان طفلی است که ملانصر الدین بالای شانه های خود بلند کرده بود وبه او تعلیم دادکه بگوید من ملا نصرالدین را خوابانیم وبه زمین زدم ملا از زیر فقط این قدر میگفت که عاقلان داناست اگر راستی طالب توانسته خارجی ها را شکست داده ویا به صلح ومذاکره مجبور نموده پس چین وشوری وسایر رقبای خارجی ها چرا انتظار فرصت اند همین حالا شرایط خودرا بالای ناتو تحمیل نمیکنند وانها را به تسلیم وادار نمی سازند!!!؟ حیف است که قبول نمایم چند طالب سلاح بدست مانع تطبیق پروگرامهای ناتو شده وتوانسته انها را به زمین بزند هرچه مجاهدین تا اندازه ای بالای شکست وبیرون رفت روسها تاثیر هم اگر داشتند دوثلث دنیا با انها یکجا اقدامها تسلیحاتی وتمویل مالی واداره ورهبری مینمودند
حاجی ولایت خام مقیم پاریس

>>>   طالبان مزدوران و سگان زنجیری امریکا بودند که زنجیر آنان را امریکا و انگلیس بدست آی اس آی پاکستان داده بود. در حال حاضر امریکا طرح جابجایی داعش را دارد.
امریکا افغانستان را به مرکز افراطی داعش تبدیل میکند و از انجا افراطیون داعش را بسوی سنکیانک چین، هنددوستان، کشمیر، روسیه، آسیای میانه، ایران و خاورمیانه میفرستد تا آسیا را به آتش بکشد و ویران کند و جلو پیش روی چین و روسیه را توسط افراطیون داعش به کمک کشورهای عربی تندرو بگیرد. امریکا از طرح تخریب و نابودی آسیا دستبردار نیست و نخواهد بود.

>>>   زوال اوغان زوال فاشیزم اوغان و زوال اوغانستان رسیدنی است، انشا الله.
جهالت تمامیتخواهی تقلب خیانت و جنگ اوغان ختم ندارد. بهترین نجات برای همه قوم های غیراوغان فقط و فقط یک راه است، و آن یکدست و متحد شدن همه قوم های غیراوغان کشور و تجزیه کشور بین اوغان و اتحاد قوم های غیراوغان میباشد، ختم داستان.

>>>   هشدا هشدار هشدار!!!!!!!!!!!
طرح جدید آی اس آی پاکستان و سی آی ای امریکا این است که زندانیان طالب را که هزاران مسلمان بیگناه را در افغانستان بقتل رساندند از زنانها آزاد کنند چون طالبان نیروی جنگی ضرورت دارند تا جنگ را ادامه دهند. امریکا و پاکستان میخواهند برای طالبان نیروی جنگی جنایتکار، وحشی و قاتل از زندانها بیرون کنند. اشرف غنی مزدور امریکا بساز امریکا میرقصد حامد کرزی چند دفعه زندانها را شکست و زنانیان طالب را فراری داد این طرح امریکا و پاکستان است. شرط جدید طالبان در کنفرانس دروغ استانبول آزادی زندانیان است. قاتلان را آزاد کنید با بیشتر مردم افغانسان را بکشند و قتل کنند

>>>   اگر حاجی ولایت خان براستی حاجی باشد جای تاسف است واگر به نسبت ریش سفیدی حاجی خطاب کند خیر است،
می گوید مجاهلین روسهارا شکست دادند!!!!
وقتی اشرار نتوانستند حکومت نجیب را شکست دهند ششوروی را چگونه می توانستند شکست دهند ، حکومت نجیب از اختلافات داخلی ساقط شد اگرنه اشرارا وپاکستانی ها هردودر جنگ جلال ابادد شکست خوردند

>>>   کشور جعلی اوغانستان باید تجزیه شود.
قسمت های تروریستی و پشتو و انتحاری و خار بی دینی و طالبانی به چرکستان داده شود .
قسمت های ازبک و هزاره و تاجیک هم باید رفراندوم برگزار شود که برای اینده تصمیم گیری کنند.
رفراندوم میتواند شامل گزینه های زیر باشد برای تعیین اینده کشور :
1) کشور خودمختار جمهوری خراسان ازاد
2) الحاق دوباره به ایران
3) متحد و یکپارچه شدن با تاجیکستان
4) تشکیل فدراسیون یا اتحادیه ای مانند اتحادیه اروپا به همراه کشور های ایران و تاجیکستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است