داوود خان در مرحله گذار از پشتونستان
داود خان در مورد خط ديورند و پشتونستان ريفرندم را پيشنهاد كرد، ١- با پاكستان مي مانيد. ٢- با افغانستان مي آييد ٣- تشكيل دولت مستقل پايه گذاري مي كنيد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۴۰۰/۲/۷ کد خبر: 166935 منبع: پرینت

تقويم سال ١٣٥٦ را رقم مي زند، داوود خان در مرحله گذار از يك سياست سنتراليزم و مركزيت طرفدار شوروي و ضديت ها با همسايه هاي شرق و غرب، به يك سياست همگرايي منطقوي طرف غرب مي رود.

سردار نعيم خان وزير خارجه و برادر سردار محمد داوود موسس جمهوري جوان افغانستان سفر هاي به امريكا، چند كشور اروپايي عربستان سعودي و ايران مي كند، در تمامي اين سفر ها عامل پيام داوود خان است، داود خان مي خواهد ديگر در تصادم با كشور هاي سازمان سنتو (تركيه، ايران، پاكستان) قرار نگيرد؛ از اين سازمان عراق خارج گرديد و طرفدار شوروي را پيشه كرد.

شاه ايران از طريق نعيم خان و امير عباس هويدا نخست وزير ايران. داوود خان را تشويق مي كند، با وجوديكه شاه به وعده دادن ٥٠٠ میليون دالر كمك به ساختمان خط آهن اسلام قلعه كابل وفا نكرد و سبب شكست پلان پنجساله سوم شد.
داود خان بعد از برگشت از سفر به عربستان و زيارت كعبه شريف پا به ايران گذاشت.

داوود خان در مركز سياست هاي خارجي خود حل خط مساله پشتونستان را جا داد و آنرا مانند يك ارزش سياسي تثبيت نمود. چرخش يكبارگي داوود خان در اين مورد از ديد سياست منطقوي معقول دانسته نشد و برادران آنطرف خط ديورند بخصوص خان عبدالغفار خان (پاچا خان)، هند و شوروي و بلاك شرق را ناراضي ساخت. باران قديم سرادار، اندونيزيا با رهبري سوكارنو، مصر به رهبري جمال ناصر، بوگوسلاويا به رهبري مارشال تيتو،از اين حركت خوشحال نبودند.

ذوالفقار علي بوتو نخست وزير پاكستان رهبر پيپلز پارتي سياست مي كرد و يكي از متحدين نزديك چين بشمار مي رفت.
داوود خان راهي پاكستان مي شود، مرد با دشمني ديرينه با اين كشور اينبار آمده است تا دشواري هاي دو كشور را پايان دهد.
او با وجود عدم علاقمندي پاكستان، موضوع ديورند و مساله پشتونستان را طرح مي كند و در اولين نشست بيانيه تاريخي خود را ارايه مي دارد، اين موضوع گيري داوود خان حتی براي بوتو نيز غير مترقبه و عجيب جلوه كرد تا حديكه بوتو در بيانيه خود گفت خدا كند دولت افغانستان چيزي را كه مي گويد عملي كند.

داوود خان در مورد خط ديورند و پشتونستان ريفرندم را پيشنهاد كرد، كه حاوي سه واريانت در سه سوال بود كه پشتون ها و بلوچ ها بايد جواب گويند.
١- با پاكستان مي مانيد.
٢- با افغانستان مي آييد
٣- تشكيل دولت مستقل پايه گذاري مي كنيد.

داود خان استدلال اش اين بود كه:
١- پشتون ها و بلوچ ها با پاكستان نمي روند.
٢- اگر از دو وريانت ديگر هر كدامي را بپذيرند به نفع افغانستان است.

داوود خان بعد به لاهور رفت كه از جانب بوتو استقبال گرم صورت گرفت و در آنجا ماهده لاهور را به امضا رسانيد كه حسن همجواري و عدم استفاده از خشونت و عدم مداخله و تحريك قوام بر ضد دولت ها اجزاي اساسي آنرا تشكيل مي داد.
اين معاهده تمامي سياست هاي گذشته و گريز نرم از داعيه پشتونستان را معني مي داد،
بعد از اين معاهده و چرخش دولت داود خان از سياست هاي منطقوي جنگ سرد، نتوانست سالي دوام بياورد، طرفداران شوروي نظام جمهوري جوان را سرنگون كردند.

سید مسعود
عشق آباد
دوشنبه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داوود خان
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   اکثر مشکلاتی را که امروز میبینیم از دست همین داوود خان است. از پشتونستان خواهی احمقانه و دشمنی بیجا با پاکستان، تا بی ثباتی سیاسی کشور، تا قومپرستی و تمامیت خواهی اوغانها، همه و همه تخم های گنده همین داوود حرامزاده است که تا امروز کشور را بی ثبات ساخته.

>>>   داود یک دیکتاتور و یک کودتاچی خودخواه بود۰ او به مردم دموکراسی وعده کرد ولی دیکتاتوری مطلق ایجاد کرد، انتخابات آزاد وعده نمود ولی مردم را با مسخره ترین لویه جرگه تاریخ خاک در چشم زد۰
در آن لویه چرگه قلابی یکی از چُندُک های داود صدا زد، که کسی است در داخل تالار یا خارج تالار تا خودش را در مقابل داود کاندید کند؟ آن بود دموکرسی داود شاهی۰

>>>   استاد
با معذرت ، عشق آباد در ترکمنستان و دوشنبه در تاجکستان.
به هر حال چنانچه بزرگان گفته اند ، خود بینی و خود رایی هیچ کس را نمیزیبد اما برای سر لشکر و رهبر و لیدر و پیشقراول اصلا" مجاز نیست و با تاسف که از امان الله خان تا داود خان و تا چپی ها و تا راستی ها و تا دیروز و امروز وطن ما دچار این مصیبت است و فعلا" غنی راه نجیب را می پیماید و شاید به سرنوشت قذافی دچار شود مگر حیف این وطن که باز پایمال خبیث های پاکستانی میشود.
شما زنده باشید و انشاءالله که باز بیائید و در راس شورای مشورتی اقتصادی قرار بگیرید.

>>>   ۸ثور ماتم ملی به مناسبت ویرانی و سرقت بیتالمال و چور و چپاول کشور و تخریب اردو و پولیس و امنیت ملی به دستور جمغیت اسلامی که از رادیو وقت اعلان شد . تخریب کابل زیبا و قتل ۶۰ هزار انسان در کابل و مهاجرت گروهی مردم از بیناموسی محاهذین و نبود امنیت به پاکستان و انجا دختران افغان را بنام کابلی نمسخر و سو استفاده کردند .
اصلن جنگ خو تا امروز تمام نشد و به مسلک مردم تبدیل شده نمی دانم چرا رهبران وقت حکومت جمهوری دوکتور نجیب و او ابلهه شدند و صلح شود گفته به دزدان جهادی حکومت را تسلیم دادند؟
باید جنگ میکردند و پاکستان و مجاهدین ساخت پاکستان را نابود میکردند . تاکه پاکستان و مزدوران شان در افغانستان است این کشور روز خوب را تنها در خواب دیده میتانند و بس .
ملت احمق و گوسفندی فریب اسلام پاکستانی را خوردند ازین کرده روز اش بد نمیشه .

>>>   جمال ناصر قبل از به قدرت رسیدن داود خان در سال ۱۹۷۰ در اثر حمله قلبی در گذشته بود و در زمان داود خان در قید حیات نبود.

>>>   داوود خان كه در آوان جواني جنرال شد و همه پوست هاي دولتي تا صدارت را عهده دار شد، باز هم خود خواهي اش به او اجازه نداد كه أرام بنشيند. ده سال دوره دموكراسي را به انواع و أقسام مختلف سبوتاژ كرد تا كه با چند نَفَر نمك حرام يكجا شده كودتا بازي را رواج كرد. همان كودتا چيان خودش سرش را خوردند. اين دو برادر با كاكاي لعنني شان هاشم جلاد اينهمه ظلم و ناروا را بالاي مردم روا داشتند. اينكه در اخير خود و فاميل خودرا به كشتن داد، وطندوستي اورا نشان نميدهد، اين فقط خودخواهي او بود. حيف اولاد هاي نازنينش كه قرباني جهالت پدر شدند.

>>>   من نفهمیدم، جناب نگارنده در تاجیکستان تشریف دارد یا در ترکمنستان.
معلوم است که در افغانستان تشریف دارند. زیرا در هر کدام کشوری که میبودند، این اشتباه را نمی‌کردند.
ذره بین

>>>   داود یک دیکتاتور و یک کودتاچی خودخواه بود۰ او به مردم دموکراسی وعده کرد ولی دیکتاتوری مطلق ایجاد کرد، انتخابات آزاد وعده نمود ولی مردم را با مسخره ترین لویه جرگه تاریخ خاک در چشم زد۰
در آن لویه چرگه قلابی یکی از چُندُک های داود صدا زد، که کسی است در داخل تالار یا خارج تالار تا خودش را در مقابل داود کاندید کند؟ آن بود دموکرسی داود شاهی۰

>>>   ضرب المثلی است (دو روی سکه متمم ارزش آنست) داوود دیوانه و حامد کرزی چرسی یک ارزش اما منفی و باطل به وجود آوردند .
داوود با بدوآ با دوستی با شوروی سوسیالستی و حامد کرزی با خوش بینی ودوست و برادر جواندن طالبان ( مسلمانان دروغین که دین را رو پوش قرار داده ) برای طالبان به قراء و قصبات افغانستان راه باز کرد
تا بر گرده های مناطق اطرافی کشور و دسترسی به تجارت خشخاص و تریاک و منابع معدنی بالاخره در استانه ء قدرت قرار بگیرند و اینست که تخریب دست آورد های بیست ساله را سبب شدندو تخریبات بیشتز در راه قرار گرفته است . . .
تا از پس پرده بیشتر چه براید .
نجیب منش

>>>   نگارنده مضمون واقعیت را بیان کرده۰ تو خودت در شورای پشاور پنهان شدی۰

>>>   این اوغان ها اول از همه باید ثابت کنند که واقعا ازاین کشور هستند یا زا پشتونستان پاکستان هستند
دو روزه اوغان امده مردمان بومی را بیگانه میگویند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است