رایزنی‌ها برای رهایی زندانیان داعش از زندان‌های کشور
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۵    ۱۴۰۰/۲/۸ کد خبر: 166942 منبع: پرینت

حکومت افغانستان رایزنی ها را با پاکستان و سیزده کشور دیگر در باره سرنوشت چهار صد و هشت زندانی داعش که شهروندان این کشور ها هستند، آغاز کرده است.
رییس عمومی امنیت ملی می گوید که دوصد و نود و نه تن این زندانیان شهروندان پاکستان هستند و تاکید می ورزد که قرار نیست اسلم فاروقی از رهبران بازداشت شده گروه داعش در میان این زندانیان به پاکستان تسلیم داده شود.
ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که همین اکنون سیصد و نه شهروند خارجی دیگر نیز در بند حکومت افغانستان هستند که افراد شبکه القاعده و دیگر گروه های هراس افگن جهانی هستند.

پس از پنج سال حضور داعش در بخش هایی از افغانستان به ویژه در شرق کشور، اکنون حکومت افغانستان می پذیرد که این گروه فعالیت هایش در گروه های کوچک شهری خلاصه شده است و پایگاهی در افغانستان ندارد.
به گزارش طلوع، در این مدت ۴۰۸ شهروند خارجی که در چارچوب داعش در افغانستان فعالیت داشتند از سوی نیروهای دولتی باز داشتند، اکنون حکومت افغانستان در باره سرنوشت این شهروندان خارجی رایزنی ها را با کشور های شان آغاز کرده است.

احمد ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی، گفت: «از این کشور ها تقاضا کرده ایم که با ما در این قسمت یکجا کار کنند تا ما بتوانیم که این مسئله را یک راه حل اساسی اش را پیدا کنیم.»
از میان شهروندان چهارده کشور، بیش ترین بازداشت شده گان شهروندان پاکستان بوده اند. پس از پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین بیشترین شهروندان شان در هنگام فعالیت با داعش در افغانستان بازداشت شده اند.

افراد باز داشت شده داعش:
۲۹۹ پاکستان
۳۷ ازبیکستان
۱۳ تاجیکستان
۱۲ قرغیزستان
۵ روسیه
۱۶ چین
۵ اردن
۴ ایران
۳ ترکیه
۵ اندونیزیا
۱ الجزایر
۲ بنگله دیش
۴ هند
۲ مالدیف

اما سرنوشت اسلم فاروقی یکی از رهبران بازداشت شده گروه داعش در افغانستان که شهروند پاکستان است، چگونه خواهد شد؟
آقای سراج گفت: «هر زمانی که پاکستان افرادی از رهبران طالبان را که در زندان های شان هستند برای ما تسلیم کنند، ما در این باره فکر خواهیم کرد.»
رییس جمهور غنی اطمینان می دهد که افغانستان به انزوا نخواهد رفت.
آقای غنی گفت: «ما فصل نو مناسبات بین المللی خود را در حال قلم زدن هستیم و اطمینان کامل داشته باشید که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تمویل می شوند.»

رییس عمومی امنیت ملی می گوید که هیچ زندانی طالبان از بند رها نخواهد شد و روز گذشته مولوی احمد کندهاری از افراد کلیدی طالبان در کندهار کشته شد، این مقام ریاست عمومی امنیت ملی از تلاش های گروه طالبان برای انتقال رهبری این گروه از پاکستان به کندهار و بخش های جنوب کشور سخن می گوید.
آقای سراج افزود: «کمیسیون استخبارات، اطلاعات، فرهنگ، محبوسین و مووسسات را می خواستند که انتقال بدهند به داخل افغانستان، اما کشته شدن مولوی احمد یک پیام واضیح به رهبران شان بود که افغانستان هنوز هم مکان برای شان نیست.»
ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که بیشتر اعضای خارجی گروه داعش از راه ترکیه به ایران و سپس وارد پاکستان و افغانستان شده بودند.
حکومت افغانستان از ادامه رابطه میان طالبان و گروه داعش نیز سخن می گوید، اما طالبان این ادعا را رد می کنند.

سید شریف امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانیان داعش
امنیت ملی
نظرات بینندگان:

>>>   همه شان جاسوس و محارب هستند و باید محکمه نظامی و صحرایی شوند.
آتش‌خاوری

>>>   پاکستان بالای دولت افغانستان اعتبار ندارد.
اگر پاکستان طالبان را به دولت افغانستان تسلیم دهد،دولت افغانستان چند وقت بعد آنها را رها خواهد ساخت.
چنانچه تا بحال چند هرار طالب را دولت افغانستان رها کرده است.
دولت پاکستان میخواهد در جلسه شورای امنیت ملل متحد،برضد دولت افغانستان احتجاج کند که چرا طالبان را دولت افغانستان رها میکند.

>>>   بيشتر اعضاي خارجي داعش پاكستاني هستند كه از مرز خود افغانستان وارد ميشن بعد هم تاجيكستان ازبكستان چين هم مرز با افغانستان هستند و از مرز خودشان وارد افغانستان مي شوند اگر از هند مالديف اردن بنگلادش اندونزي بخواهند وارد شوند كه باز نيازي به مرز تركيه و ايران نيست از پاكستان وارد ميشوند ميماند چند داعشي به تعداد انگشتان دست هم نميرسد از مرز تركيه و ايران وارد شوند درضمن ايران داعشي ندارد اون ٤نفر هم افغانهاي مقيم ايران هستند والبته هميشه افغانها هستند كه بيشترين نيروهاي جهادي رو در دنيا دارند حتي اعضاي داعش بيشتر افغان بودند تا عرب هرچند اينقدر به فاطميون اهميت دادين اما به افغانهاي داعشي در سوريه اهميت نداديد

>>>   اگر شما احمق نباشید داعش و طالب را زنده نگاه نمیکنید.
با سپردن داعشیان به کشور های خودشان به خصوص پاکستان همه شان بعد سپری کردن ماه عسل دوباره به افغانستان می آیند و کشتار را از سر میگیرند.
بهترین طالب و داعش همانا کشته شده های آنها هستند ، پس داعش و طالب را بکشید تا زمین را از لوث وجود شان پاک کاری کنید.

>>>   به نظر دهنده سوم کمتر مضخرف بگو مردم ما بزرگترین قربانی تروریست هستند ۶ماه نیروهای امنیتی ما نجنگند شما در خانه خودتان باید با داعش بجنگید
راستی عملیات تروریستی مجلس ایران وحرم امام خمینی و رژه نظامی ایران رو کی انجام داد اتباع افغانی یا ایرانی ؟بوی گند نژاد پرستی میدی تمام دنیا تروریست داره ما به لطف همسایه ها بیشتر

>>>   من این سیاست یک بام و دو هوای دولت را نمی دانم!از یک طرف می‌خواهد. تروریست‌های طالب وداعش را که دست شان تا آرنج به خون هزاران انسان بی گناه آغشته است از زندان آزاد کند واز طرفی مثل سایه به تعقیب فرمانده علیپور است که در کنار دولت و ملت از کشور خودش دفاع می کند.!!!
متحیر

>>>   پشتوهای افغانی بیشترین اعضای داعشن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است