هشدار مقامات بهداشتی افغانستان از وضعیت کرونا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۴۰۰/۳/۱۰ کد خبر: 167251 منبع: پرینت

بسته شدن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها در۱۶ ولایت با گسترش موج سوم کرونا در افغانستان.
وزارت صحت عامه تاحال نتواسنه است آمار روشنی از ویرس کرونا در افغانستان بدهد چون نخست مقامات وزارت بهداشت نتوانسه اند از تمام نقاط افغانستان آمار ارایه دهد و سپس بخش زیادی از ولسوالی ها به دست طالبان است که از انجا اصلا امار وجود ندارد. حالا ناگهان شمار الودگی به ویروس کرونا و مرگ و میر زیاد در افغانستان این وزارت را غافلگیر کرده است.

وزارت صحت افغانستان روز( شنبه، ۸ جوزا) اعلام کرد که برای جلوگیری از گسترش بیشتر موج سوم ویروس کرونا، تمامی دانشگاه ها، مکتب ها و مرکز های آموزشی دولتی و خصوصی در ۱۶ ولایت کشور به شمول کابل، برای دو هفته تعطیل خواهد بود.
بر بنیاد آمارهای این وزارت، در این مدت ۱۲ بیمار کووید نوزده جان باخته‌ و ۲۵۱ بیمار دیگر بهبود یافته ‌اند. رویدادهای تازه در ولایت‌های کابل (۱۵۴)، قندهار (۱۴۸)، میدان وردک (۵۱)، بلخ (۴۲)، ننگرهار (۳۱)، تخار (۳۹)، بغلان (۷)، قندوز (۵۷)، نیمروز (۱۶)، پکتیا (۲۹)، فاریاب (۲)، هلمند (۱)، میدان وردک (۵۱)، بدخشان (۲۸) کنر (۵)، پنجشیر (۳۱)، هرات (۱۸)، زابل (۷)، پکتیکا (۱۱) و نورستان (۱)، ثبت شده‌است.
فوتی هم در ولایت‌های بلخ کابل (۳)، قندهار (۱)، بلخ (۱)، ننگرهار (۱)، تخار (۱)، قندوز (۱)، پکتیا (۱)، لوگر (۱)، لغمان (۱) و ارزگان (۱)، ثبت شده‌است.

بر اساس این اعلامیه، دانشگاه ها، مکتب ها و مرکز های آموزشی در ولایت های کابل، غزني، هلمند، کندهار، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پروان، وردک، پنجشیر، بلخ، لغمان، بدخشان، کاپیسا، قندوز و نیمروز برای مدت دو هفته رخصت می‌باشد. با این آمارها، شمار مجموعی بیماران کووید نوزده در افغانستان به ۶۹ هزار و ۱۳۰ تن افزایش یافت.
از این میان، ۲ هزار و ۸۸۱ بیمار جان باخته و ۵۶ هزار و ۹۶۲ بیمار هم بهبود یافته‌اند، گفته میشود احتمال الوده شدگان و فوتی ها به مراتب بیشر از اماده رسمی می باشد.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
منجم زاده
نظرات بینندگان:

>>>   کرونا اینطور یک مریضی است که به تمام ارگانهای بدن ضرر میرساند،بشمول قلب وشش و جگر و،مثانه و معده و روده و جلد و ریزش مو ها و مغز و فشار خون و تکلیف های روانی و خلاصه هیچ مریضی نیست که سبب آن کرونا نباشد.
من خودم در گوگل در صفحه نیوز در بخش اخبار صحت،از یک و نیم سال بدینسو که کرونا بر آمده است،هر روز این اخبار را میخوانم و هر روز یک مریضی جدید را مینویسند که عامل آن کرونا است.
شاید منجم زاده این اخبار را در آلمان خوانده باشد و اگر نخوانده باشد،یک مرتبه مرور کند و بخواند.
بنأ تمام کسانی که در افغانستان در شفاحانه ها بستر هستند و هر تکلیف مریضی که دارند،از اثر کرونا است و خودشان خبر ندارند.

>>>   ملبورن استرالیا بخاطر ابتلای کمتر از سی نفر به کرونای هندی تمام ایالت ویکتوریا را تعطیل کردند. این کرونا مانند کرونای انگلیسی سرعت انتشار آن قوی تر و کشنده تر است.
آتش خاوری

>>>   با تقدیم سلام
با ابلاغیه های وزارتخانه های صحت عامه ، تحصیلات عالی ومعارف تمام محصلین ومتعلمین برای دو هفته نسبت وخیم شدن حالت کرونائی کشور رخصت شدند.
وزارتخانه های مذکور با وخیم خواندن کرونا سعی بعمل می آورند تا جلو همه ګیر شدن مرض مدهش کرونا را بګیرند ولی این موضوع صرف با رخصت شدن مکاتب و پوهنتون ها نتیجه مثبت نمیدهد وباید تمام اقشار جامعه در جلوګیری از شیوع بیماری دست به دست هم بدهند.
وزارت های معارف وتحصیلات عالی یک چیز بسیار مهم را از نظر انداخته اند وآن اینکه:
مکتب ها وپوهنتون های خصوصی در اول مرحله استخدام با استادان ومعلمین خویش قرار داد کتبی مطابق قانون نمی بندند و معلمین بیچاره همنسبت احتیاج ، از حقوق ومزایای آن بی خبر اند ووزارتهای مربوطه هم هیچ نوع علاقه مندی به این موضوع ندارند وبالاخره نتیجه این میشود که در همچو حالات یعنی رخصتی ها معلمین بیچاره بدون معاش باقی میمانند و همان معاش ناچیز شان هم قطعه میشود.
وزارت تحصیلات عالی ومعارف باید وباید که از حقوق معلمان دفاع کنند ومکاتب وپوهنتونهای خصوصی را مکلف ومؤظف به عقد قرارداد با جمله امتیازات آن با معلمین واستادان بسازند تا مطابق قانون در اوقات رخصتی نیز مانند مکاتب رسمی برای معلمین معاش بيردازند.
لطفا این موضوع را به سمع واطلاع مسئولین وزارتخانه های مزبور برسانید.
ممنون ومشکور
حاجی غلام سخی (سخی)
1400/03/10

>>>   با تقدیم سلام
وزارتخانه های محترم صحت عامه ، تحصیلات عالی ومعارف برای جلوګیری از بحران کرونا مکاتب 16 ولایت را سر از تاریخ 1400/03/08 برای دو هفته رخصت نمودند ولی در این تصمیم شان وزارت ارشاد ، حج واوقاف را مشارکت ندادند.
وزیر صاحب حج در ماه رمضان برای اینکه مردم واکسن بزنند ، آستینش را برزد وخودرا واکسن کردتا از شر کرونا محفوظ باشد ولی حالا در حالتی که کرونا در کشور بیداد میکنند وروزانه سطح مصابین باامکانات محدود تشخیصیه به 1000 ومرک ومیر به 20 نفر یا بیشتر از آن رسیده است به فکر مردم مسلمان کشور که پنج وقته برای ادای نماز جماعت به مساجد میروند ، نیست وملا امان مساجد نیز به اصطلاح در قصه کرونا نیستند و در وقت ادای نماز صدا میزنند که (جق ، جق ) شوید وفاصله بین تان نګذارید،
آیا لازم نیست که مقام ممدوحی وزارت حج واوقاف بخصوص ریاست عمومی مساجد طی اطلاعیه های کتبی ( مثلیکه موضوع خطبه روز جمعه را تعین و میفرستند) برای مساجد هدایات لازم وپیشګیرانه را برای جلوګیری از انتشار کرونا در قسمت فاصله ګزای صفها ونماز ګزاران صادر نماید.
خواهشمندم برای وزارت محترم ارشاد و حج واوقاف این موضوع را یاد آوری فرمائید تا متوجه انجام بموقع وظائف خود شوند.
بااحترام

>>>   اگر دولت واقعا دولت باشد باید همه در قرنطین قرار بدهند شما فکر کنید که ایا مامورین را کرونا نمی گرد

>>>   وزارت صحت حالا یک وزارت سیاسی شده و ارقام و اعداد هم خیالی است.
ده ها هزار مصاب شده و هزاران هم وفات کرده و بیچاره وزارت صحت هنوز در خواب است.

>>>   افغانستان باید همه پرواز های کشور های خارجی را توقف دهد تا جلو مرگ ومیر ناشی از کرونا گرفته شود در غیر ان وضعیت افغانستان از هند بدتر خواهد شد در آنصورت مسولیت بدوش دولت خواهد بود

>>>   روز به روز وضعیت کرونا در کابل و اکثر ولایات افغانستان گسترش می باید ولی مقامات نمیتوانند جلو این سرعت را بگیرند .

>>>   برای معلمین معاش نمیدهد و ار محصلین فیس جمع آوری مینمایند . این هم یک ظلم است باید از دانشگاها و مکاتب خصوصی پرسان شود در صورت که به معلمین و اساتید معاش نمیدهید پس چرا از متعلمین و محصلین فیس جمع آوری مینماید ؟ این را هم به گوش شفص مربوطه برسانید خدا مهربان است که بشنود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است