فوزیه کوفی در میان یکی از پنجاه رهبر بزرگ جهان
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۹    ۱۴۰۰/۳/۱۲ کد خبر: 167258 منبع: پرینت

فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره‌ کننده‌ جمهوریت و نماینده‌ پیشین بدخشان در مجلس نمایندگان از سوی مجله امریکایی فورچون به‌عنوان یکی از پنجاه رهبر بزرگ جهان شناخته شد.
به گزارش طلوع، در فهرست پخش شده از سوی مجله فورچون در نیویارک نام فوزیه کوفی در جایگاه چهلم قرار گرفته است.
در همین حال خانم کوفی می گوید که زمانی خودش را رهبر می‌داند که افغانستان و مردمش در صلح زندگی کنند.

فوزیه کوفی در زمان حاکمیت طالبان برای دختران محروم از آموزش، مکتب خانگی ایجاد کرد و اکنون در میز مذاکرات با طالبان، از زنان و دختران افغان نمایندگی می کند.
مجله امریکایی فورچون امسال او را چهلمین رهبر بزرگ جهان اعلام کرده است.

فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، گفت: «اگر شرایط قسمی باشد که ما فقط از راه مذاکرات انسان کشی و جنگ را ختم کنیم من فکر می‌کنیم که در آن صورت باز ما با همه سختی هایی که این پروسه دارد من می توانم امیدوار باشم که بلی شاید تمام خواسته هایی که مردم افغانستان می خواهند نتوانیم به او دسترسی پیدا کنیم ولی حقوق اساسی و انسانی را که ما مستحق آن استیم و زنان افغان مستحق آن استند در روند مذاکره بتوانیم تضمین کنیم و تثبیت کنیم.»

فوزیه کوفی افزون بر کار در یونیسف، در دورهای پانزدهم و شانزدهم نماینده بدخشان در مجلس نمایندگان نیز بود او نخستین زن در تاریخ افغانستان است که معاون مجلس نمایندگان بوده است.
بانو کوفی ریاست حزب "موج تحول افغانستان" را به عهده دارد و نخستین زنی است که در افغانستان یک حزب سیاسی را رهبری می‌کند.

بانو کوفی گفت: «بعضی ها می گویند که در بیست سال گذشته با حضور خارجی ها زنان افغان پیشرفت کردند من فکر می کنم که با این فشارهایی که هر روز زنان با آن مواجه هستند اگر خودشان مقاومت نمی داشتند و اگر خودشان باور به توانمندی خودشان نمی داشتند هیچ گاهی نمی توانستند به جایگاهی که امروز استند برسند.»

بانو کوفی پیش از این لقب "رهبران نوظهور جهانی" را از طرف شورای اقتصادی جهان و همچنین لقب "۵۰ زن با فکر جسور" را از طرف شورای اتلانتیک به دست آورده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فوزیه کوفی
رهبر
نظرات بینندگان:

>>>   آینده افغانستان فقط دو حالت میتواند داشته باشد:
یا امریکا و ناتو مسؤلیت تمویل و تجهیز سربازان افغانی را بدوش میگیرد و در نتیجه جنگ ادامه پیدا میکند و تلفات جنگ هر روز در وسایل اطلاعات جمعی نشر میشود و با عث بدنامی کسانی میشود که این جنگ را تمویل میکنند و بالاخره مجبور میشوند از پشتیبانی دولت افغانستان دست بکشند.
و یا این که از دولت افغانستان پشتیبانی مالی و تجهیزاتی نمی کنند و در نتیجه طالبان دولت را سقوط میدهند و امارت خود را دوباره بر سر قدرت می آورند و حقوق و آزادی های زنان محدود خواهد شد.
همین حالا هم دست آورد های زنان فقط مختص به شهر کابل است و حتی در ولایات این دست آورد ها وجود ندارد،چه رسد به ولسوالی ها و قریه جات.

>>>   با تمام احترام به زن، جایگاه و مقام زن، فهمیده نشد که خانم کوفی غیر ازاینکه ریس “موج تحول افغانستان” است ، کدام جنبشی، حرکتی، قیامی و یا اداره ی را رهبری کرده است؟ غنی هم از طرف یک مجله دومین مغز متفکر دنیا معرفی شد. این مغز متفکر بجز تفرقه، خود خواهی، بدبختی، دیکتاتوری، نقض قانون اساسی، چورو جپاول سرمایه ی ملی، چه دست آوردی داشت. قرار نوشته ها ی انترنیتی، برادران و خواهر خانم کوفی چندان نام نیک ندارند و خانم کوفی فامیل خودرا رهبری درست نتوانسته است. مانند صد ها وکیل، بعضن سخنانی در پارلمان گفته و هم مصاحبه های داشته است. در هیات صلح پسران دوستم و نور ، ستانیکزی و مقبل بیسواد هم اشتراک دارند. مشکل ما مردم در همین جا است که دیگران مارا برای اهداف و معیار هاییکه پیش خود شان هستند، تاجگذاری میکنند وما خودرا گم می‌کنیم. رهبر از بطن جامعه بروز می‌کند نهادینه می‌شود و از طرف مردم تعیین میشود نه اینکه دیگران برای ما رهبر بتراشند.

>>>   من خود در مورد بانو کافی چیزی نمیدانم، مگر این متن حتی اگر ۵۰٪ (با معذرت خواهر کافی) هم واقعیت داشته باشد، قابل تمجید و افتخار است.
آتش خاوری

>>>   جای بس خو شی است که یک خانم افغان شخصیت شناخته شده ای جهانی میگردد و خانم کوفی مستحق چنین افتخارات است. مبارکشان باد تاریخ مبارزات زنان افغانستان از کارکرد های خانم کوفی همیشه یاد خواهند کرد . ولی یک نکته برای من قابل فهم نبوده است و ان اینکه چگونه شخصیتی چون فوزیه کوفی که دارای اثار و نوشته ها میباشند و هم از تاریخ مبارزات سیاسی زنان در کشور مطالعه کافی دارند ادعاهای رسانه ها را منحیث اولین وکیل زن در پارلمان تکذیب نکرده اند....
نویسنده محترم کد ۹ دچار اشتباه شده اند .دکتور اناهیتا راتب زاد اولین زن سیاستمدار در تاریخ مبارزات پارلمانی در افغانستان بودند که در سال ۱۳۶۵ به عنوان نامزد حزب دموکراتیک خلق افغانستان در دوره دوازدهم به شورای ملی افغانستان راه یافت و دو دوره نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان بود.خانم راتب زاد در گلدره شمالی چشم بدنیا گذاشت . دکتور طب بوده و تحصیلات عالی خود را در سال ۱۹۶۳ در پوهنتون کابل به پایان رسانیدند ...بر اساس گزارش بی بی سی دکتور اناهیتا راتب زاد بنیان گذار سازمان زنان افغانستان ۱۹۶۵ بوده است و این سازمان یکی از اولین نهاد های فعال حقوق زنان در افغانستان به شمار میرود.دکتور اناهیتا راتب زاد مبارزات خستگی ناپذیر را در راه احقاق حقوق زنان در کشور انجام داده اند ایشان بعد از ششم جدی ۱۳۵۸ به حیث وزیر معارف و دگر بخش های دولتی کار کرده و در حزب تا سطح عضویت بیروی سیاسی ارتقا یافته بودند. روح شان شاد باد..
فرخنده

>>>   پیشرفت افغانستان از هر مرجع باشد قابل تمجید است.

>>>   غربی ها هر چیز ره به سلیقه خود شأن ؛ اپررووف؛ کرد ، آن را استاندارد جهانی می سازند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است