هزاران افغان همکار با آمریکایی ها اقامت می گیرند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۷    ۱۴۰۰/۳/۱۳ کد خبر: 167267 منبع: پرینت

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می‌گوید که تعهد واشنگتن در مورد آنعده از افغان‌هایی که با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند پابرجا است.
به گزارش جمهور؛‌ جان کربی در یک نشست خبری در پنتاگون گفت که اداره‌های داخلی امریکا هنوز در حال انجام مراحل تصمیم‌گیری در مورد آینده این کارمندان است.
براساس گزارش‌ها، در حال حاضر بیش از 18 هزار ترجمان و کارمند افغان نیروهای امریکایی در انتظار دریافت ویزه ایالات متحده اند.

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت این ترجمان‌ها و کارمندان افغان در حالی افزایش یافته که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از اول ماه می امسال آغاز شده و قرار است که تا یازدهم سپتامبر همۀ این نیروها افغانستان را ترک کنند.

اما جان کربی گفت:"اما کربی روز سه‌شنبه اول جون در کنفرانس خبری‌ای در پنتاگون گفت: "اداره‌های داخلی امریکا این مسئله را بسیار جدی گرفته اند و به زودترین فرصت ممکن به آن پرداخته می‌شود. اما باید اطمینان حاصل کنیم که این کار را درست انجام دهیم، و مطمئن شویم که این کار مصون و موثر است و این که ما به تمام مشکلات احتمالی آن بپردازیم و آنرا بررسی کنیم. اما همه فکر می‌کنند که این یک موضوع فوری است."

رادیو آزادی نوشت که کربی افزوده که واشنگتن می‌داند که در قبال این افراد تعهد ویژه دارد و آنها از خطراتی که این افراد به دلیل کار با نیروهای امریکایی متحمل شده اند و هنوز هم تحمل می‌کنند هم آگاهی دارند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع امریکا، در حال حاضر کار با وزارت خارجه و دیگر اداره‌های امریکا جریان دارد.

پیش از این الیزابت نیومان معاون پیشین مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تهدید‌ها در وزارت امنیت داخلی امریکا هفته پیش با ارسال نامه به قصر سفید در مورد کارمندان افغانی که با نیروهای امریکایی کار کرده اند و در حال حاضر در افغانستان باقی مانده اند ابراز نگرانی کرده بود.
او گفته بود که نیاز است تا این ترجمان‌ها و همکار‌های افغان نظامیان امریکایی هرچه زودتر با خانواده‌های‌شان از افغانستان بیرون شوند.

براساس معیار‌های اردوی امریکا، ترجمان هایی که با نیروهای این کشور کار می‌کنند براساس برنامه ویژه ویزه مهاجرت ایالات متحده درخواست کرده می‌توانند.
براساس قانون امریکا، درخواست برای ویزه این کشور در جریان 9 ماه نهایی می‌شود. اما برخی ترجمان‌ها و کارمندان افغان که در کنار نیروهای امریکایی کار کرده اند از چندین سال منتظر دریافت ویزه اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همکارا آمریکا
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   تا جاییکه من خود از زبان افسرانی که پس به کشور هایشان بر گشته اند شنیده ام ازین کارکنان بسیار رضایت دارند.
یکی از دوستان من قوماندان کوماندو بوده و او همیشه از کارکنان محلی یاد آوری میکند و مخصوصأ ترجمان خودش.
آتش خاوری

>>>   مغزهای فعال و متخصیصین را به این نام از افغانستان خارج میکنند تا از آنها برای کشورهای خود کاربگیرند و زمینه را به طالب آماده کنند و از افغانستان یک زندان وحشتناک بسازند و بعد معادن را غارت کنند پاکستان در این پروژه شریک است. توسط داعش مراکز علمی و مکاتب و تعلیمگاه ها را منفجر میکنند تا مردم از علم و دانش روگردان شوند داعش و طالب برای نابودی علم و دانش و آگاهی و مکتب و رونشی ساخته شده است

>>>   هرخائن ووطن فروشی باید پاداش خود بگیرد
همان هایی که برای ای وطن سینه چاک میکردند پس از دزدی وغارت بیت المال همراه ارباب های خود روانه ینگه دنیا میشوند وسرنوشت این ملت مظلوم برایشان پشیزی ارزش ندارد.چندصباحی برای آمریکا خوش رقصی کردند وجان انسان های بیگناه را گرفتند وحالا با شادمانی وجیب های پر از دلار میروند که سالیان آخرزندگی خوش باشند به دور از کمبودها و جنگ وخونریزی ...گور پدر مردم افغانستان هم کرده است.
۲۰سال شعار وطن دوستی سردادند.۲۰سال مردم را به جان هم انداختند۲۰سال فرهنگ این کشور را به گند کشاندند۲۰سال جایگاه ما را در میان کشورهای جهان به زیرکشیدند و مردم ما را بباب کردند۲۰سال ندای دموکوراسی وناسیونالیستی سردادندوبه خاطر دشمنی ارباب بزرگ با ایران رابطه ما با کشورهای دوست وهمسایه به ویژه ایران را خراب کردند
حالا بعد ۲۰سال ازما چه مانده به جز ملتی درخودشکسته وکینه جو وعصیانگر ومردمی با بیماری های روانی و زخم خورده از دوست وبیگانه.
ای شرم برشما که تاریخ هم از یادآوری شما شرمنده خواهد شد!
جمال فیض ....از جرمنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است