والی بدخشان برکنار و عاملان خشونت محاکمه شوند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۰    ۱۴۰۰/۳/۲۲ کد خبر: 167345 منبع: پرینت

همزمان با چهارمین روز اعتراض ها در بدخشان، اعتراض کنندگانی که خیمه تحصن برپار کرده اند، در کنار خواست های قبلی شان برای تامین امنیت، برق و آب، خواستار برکناری والی این ولایت و نیز به دادگاه کشانیدن کسانی شدند که سه روز پیش بر اعتراض کننده‌گان شلیک کردند.

محمد هاشم، یکی از اعتراض کنندگان گفت: "ما پول و مادیات نمی خواهیم. ولی حق ملت را می‌خواهیم. ملت حق داشت تا تظاهرات نمایند. اما ذکریای سوداگر تظاهرات را به خشونت کشید و ملت ما را تیرباران کرد و خود را بدخشانی کُش گفت."
محمد خادم، یکی دیگر از اعتراض کنندگان ابراز داشت: "تظاهرات ما هر روز نسبت به روز پیش گسترده تر می‌شود و امروز تقاضای ما بالاتر و بیشتر از روز های گذشته است."

اعتراض کنندگان هشدار داده اند که اگر به خواست های شان رسیدگی نشود، به اعتراض های شان همچنان ادامه خواهند داد.
تاش محمد یکی از معترضان گفت: "ما مردم اول محاکمه قاتلین و دوم روشن شدن برق بدخشان و سوم رسیدن آب به خانه های مردم را خواهان هستیم. این تظاهرات ما تا زمانی که مشکلات مردم حل نشود، ادامه خواهد داشت."

همزمان با اعتراض ها در بدخشان، حکومت و مجلس نمایندگان هیات هایی را برای بررسی خواست های اعتراض کنندگان و نیز بررسی اعتراض های خشونت آمیز بدخشان به این ولایت فرستاده اند.
به گزارش طلوع، گلالی اکبری، یکی از سناتوران ولایت بدخشان بیان کرد: "هیاتی که رفته خدا کند قضیه را به درستی از هر دو طرف به درستی بررسی کنند و ببینند که هر کسی که مجرم است، هر کسی که از قانون عدول کرده، باید قانون بالایش تطبیق شود و به جزای اعمالش برسد."

والی بدخشان اعتراض های اخیر را کار مخالفان نظام می‌داند و می‌گوید که بدون حکم رییس جمهور از مقامش کنار نمی‌رود.
ذکریا سودا، والی بدخشان اظهار داشت: "به اساس حکم قانون اساسی افغانستان و حکم رییس صاحب جمهوری اسلامی افغانستان مقرر شده ام و در این رابطه هر فیصله یی که رییس صاحب جمهور داشته باشد، مطابق هدایت شان عمل می‌کنم."

بربنیاد آخرین آمارها، در اعتراض های خشونت آمیز روز سه شنبه در بدخشان ۵ تن جان باختند و ۴۱ تن دیگر زخم برداشتند که اوضاع شماری از این زخمیان وخیم گفته شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
والی بدخشان
خشونت
نظرات بینندگان:

>>>   سودا و سودا ها چون نوکر خان جان هستند پروای مردم را ندارند.
این کثیف را مثل ....از بدخشان بیرون کنید و با ایجاد مقاومت دوم جلو طالبانی شدن بدخشان را بگیرید.

>>>   ولی بدخشان قاتل است باید محاکمه شود و توسط مردم دستگیر و به قانون سپرده شود

>>>   قاتلین جوانان بدخشانی کسانی اند که مظاهره غیر قانونی سازماندهنده گان این مظاهرهاند که بدون اجازه قوماندانی پولیس با اسباب هاب دست داشته به دفاتر ولایت حمله کرده دست به تخریبکاری و آتش سوزی زدند . این یک شورش غیر قانونی و حکومت برانداز بود نه مظاهره مسالمت آمیز . ازین رو سازماندهنگان آن باید مورد بازپرس قرار بگیرند که چنین وضعیت را بوجود آورده اند . البته آتش کشودن به روی مردم به هیچوجه قابل بخشش نیست و متخلفین باید به سزای عمل خود برسند . روح جوانان پر آرمان و صادق شهیده شده شاد باشد ، برای شان بسیار متأسفیم که شکار دسیسه شدند و برای خانواده های شان صبر جمیل آرزو می کنم .

>>>   در این روزها میدان استفاده جو ها در رسانه ها خیلی وسیع شده است، حتی کسانیکه حرفی هم به گفتن نداشته اند، حالا بگپ آمده اند.
این درست است که اعتراض و راه انداختن تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است و شلیک گلوله بر معترضین از انسانیت نیست اما این مجموعه ایکه فقط آقای سودا را نشانه گرفته اند و بر قضاوت های یکطرفۀ شان تأکید دارند، آیا گاهی متوجه جانب مقابل آقای سودا که بدون شک تعدادی از سازمان دهنده گان همین تظاهرات اند نه تمام مظاهره چیان، شده اند؟
آیا گفته میتوانید که تفنگی که یک نیروی امنیتی با خود دارد برای چیست؟ وقتی کسانی به بهانۀ مظاهره به تفنگ یک سرباز دست می اندازند، عکس العمل در برابر شان چه باید باشد.
در بررسی همه جانبۀ موضوع این امر نیز باید بررسی شود که چرا دفتر و وسایط نقلیه از طرف مظاهظاهره چیان به آتش کشیده شد؟ چرا مظاهره چیان اطفال را در میان خود جاه دادند که متأسفانه با عث کشته شدن شان گردید، این مظاهرات را در نخست کسانی در میان مظاهره چیان به خشونت کشاندند که نیروهای امنیتی در نهایت مجبور شدند که بالای شان آنش بگشایند، در ابتدا فایر ها اخطار آمیز و هوایی بودند اما مظاهره چیان به فایر های اخطاریه اعتنا نکردند، پس باید مغرضین در هر دو طرف شناسایی و به پنجۀ قانون (اگر باشد) سپرده شوند. اگر کسانی این نوشته را، طرفداری از ذکریا سودا می پندارند، من این آقا را در زمرۀ ناکاره ترین والیان این دولت میدانم.
میهن زرغون

>>>   والی بدخشان باید محاکمه و توسط مردم قصاص شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است