روزانه تا ۴ هزار از مرز اسلام‌قلعه به کشور می‌آیند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۴    ۱۴۰۰/۳/۲۲ کد خبر: 167346 منبع: پرینت

روزانه از سه تا چهار هزار مهاجر افغان از مرز اسلام‌قلعه وارد کشور می‌شوند.
بربنیاد آمارهای این وزارت، در جریان ۱۸ ماه پسین نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰هزار مهاجر افغان از ایران وارد کشور شده‌اند. همزمان با این، آمارهای وزارت مهاجران و برگشت‌کنندگان نشان می‌دهند که در زمان مشابه، نزدیک به ۲۰هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور برگشته‌اند.

مسؤولان وزارت مهاجران و برگشت‌کنندگان می‌گویند که بیشتر این شهروندان افغانستان از سوی پولیس ایران اخراج شده‌اند.
عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت مهاجران و برگشت‌کنندگان بیان داشت: «در سال ۲۰۲۰به تعداد ۸۹۰ هزار تن بازگشت کننده داریم از تمام کشور اما اکثریت شان از کشور ایران آمده‌اند. در سال ۲۰۲۱در حدود ۴۹۰هزار تن تنها از ایران بازگشت‌کننده داریم.»

شماری از مهاجران افغان که از ایران اخراج شده‌اند، به‌علت جنگ و بیکاری نگران آینده شان در کشور هستند.
اسماعیل، یکی از اخراج‌شدگان از ایران گفت: «در ایران بیکاری و بدختی است. در ایران هر کسی که کار می‌کند اورا ردمرز می‌کند. کسانی‌که بیمار هستند و یا مشکلات دارند در ایران به آنها رسیدگی نمی‌شود. افغان‌ها در ایران زیاد بدبختی دارند.»

سهار گل، مهاجر اخراج شدۀ دیگر نیز افزود: «بیمار بودم و یک پاکت دارو را با مشکلات زیاد در ایران پیدا کردم. در کمپ‌های نگهداری مهاجرین به ما درست نان نمی‌داد و در هوای به شدت گرم به‌سر می‌بردیم.»

مرتضی با کودک شش ساله‌اش یکی دیگر از مهاجران افغان است که به تازگی از ایران اخراج شده‌است. هفتۀ پیش، سه عضو خانوادۀ مرتضی را پولیس ایران جدا از او اخراج کرده بود: «در ایران همه افغان‌ها را که می‌دیدم همه از بدبختی و بیکاری به آنجا رفته‌اند. اگر در کشور آرامی باشد هر کس در وطن خود پادشاه است و می‌توانند زندگی راحت داشته باشد اما به‌‎خاطر بیکاری هر کس به بیرون از کشور می‌روند.»

در همین حال، در هیجده ماه پسین نزدیک به یک میلیون تن از شهروندان کشور به‌علت جنگ از خانه‌های شان بیجا شده‌اند.
غلام سخی، یکی از این بیجاشدگان گفت: «جنگ در ولسوالی شیندند جریان دارد و نزدیک به ۴۰۰خانواده از یک منطقه به تازگی آواره شده اند. دولت و موسسات به ما کمک نکرده اند و هیچ توجهی ندارند.»

در حالی‌که جنگ و بحران اقتصادی برخاسته از ویروس کرونا افغانستان را در اوضاع دشواری قرار داده‌است، اخراج هزاران افغان از کشورهای همسایه به ویژه ایران به کشور و بی سرنوشت ماندن آنان نگران کننده خوانده می‌شود.

نصیر احمد صالحی
طلوع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرز
مهاجر
نظرات بینندگان:

>>>   بهتر است تا همه مهاجرین از پاکستان و ایران بر گردند و دیگر ذلت را وداع گویند.

>>>   بیاید خوش بیاید. وطن خودتان است
بدخشانی

>>>   بهتر است تا همه مهاجرین از پاکستان و ایران بر گردند و دیگر ذلت را وداع گویند.

>>>   چقدر ذلت؟چقدر خواری؟ برگردید و وطن را با علم ودانش خود آباد سازید.به خدا که اگر ۱۰۰سال در ایران وپاکستان باشید بازهم بیگانه هستید واین کشورها به دسترنج شما هر روز آبادتر شده و وطن عزیز ویرانتر میشود.
همی ایران را بنگرید که در این چندسال با زحمت طاقت فرسای شما کشوری کلان شده است و اباد.به یاد دارم که قبل از حصور افغانها در ایران، این کشور بیغوله ای بود پراز فقر وناداری که مردمانش برای کار روانه جزایرخلیج میشدنو اما بعد ۴۰سال به پای کشورای بزرگ رسیده وهرایرانی از خود خانه وموترشخصی دارد
بیایید کشور خودمان را اباد سازیم.خداراشکرآب فراوان داریم.معادن طلا ومس داریم. وبه تارگی در بدخشان نفت پیداشده است وتخمین زده میشود به اندازه چند تریلیون بشکه نفت زیر زمین دارد.وبه گفته کارشناس برزیلی افعانستان به اندازه ۳۰سال مخزن نفت در اعماق زمین دارد ..خداباماست

>>>   نظر دهنده چهارم اگر افغان ها در ایران هستندبه خاطر امنیت وکارو...هستند درثانی کار کردند و پولشان را نیز به افغانستان بردند.اگر سپاسگذاری بلد نیستید حداقل ناسپاسی نیز نکنید.

>>>   ایران قبل ورود افغانها بیغوله بود؟ ایرانیها برای کار به خلیج میرفتند؟؟
از اینکه نمیتوانی نام خلیج پارس را ببری کامل معلوم دار میشود یک فاشیست ضد فارسیوانها هستی و از ایرانیها هم از همو خاطر نفرت داری. اینقدر دروغ میگویی. همو ظاهر شاه پشتون بعد از برکنار شدنش توسط داوودخان ، تا زمان زنده بودن شاه ایران با صدقه شاه ایران در ایتالیا زندگی میکرد.

>>>   خوش بحال شما که ساکن وطن هستید منم ارزو دارم در وطن خود زندگی کنم باورتان میشود ما اصلا قوم و خویشی در کشور خود نداریم وهمه راهی کشورهای اروپا شدند وما در تهران زندگی میکنیم همیشه احساس سربار بودن دارم ولی افسوس که در وطن هم بخاطر شیعه بودن واینکه لهجه ایرانی داریم مورد بی مهری قرار خواهیم گرفت مشکل با امدن حل نمیشود مشکل با ملت شدن حل میشود ما یادنگرفتیم ملت باشیم واگر کسی از کشورهای همسایه امد زیر پر و بالش را بگیریم تا در وطنش احساس اسودگی کند بلکه با هر روشی اورا بیزار میکنیم از امدن به خانه باید سواد ملت ما بالا باشد تا بفهمند هرکه دم از پشتون و فارس زد بی شک خاعن است و مزدور از هرنژادی که باشد فرقی نمیکند ولی هرکس میتواند برود و دید مردم اونجا رو هم‌ باز کنه که چطور ایران با چندیدن قومیت مشکلی ندارند یا پاکستان ویا دیگر کشور ها ماهم یاد بگیریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است