اعلامیه مشترک پوتین و بایدن
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۹    ۱۴۰۰/۳/۲۷ کد خبر: 167405 منبع: پرینت

روسای جمهوری روسیه و آمریکا در اعلامیه مشترکی در پایان دیدار خود در سوییس، از آغاز گفتگوهای دو کشور درباره ثبات راهبردی در آینده نزدیک خبر دادند.
به گزارش شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، کاخ ریاست جمهوری این کشور (کرملین) شامگاه روز (چهارشنبه) اعلامیه مشترک صادر شده در پایان دیدار «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن»، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در رابطه با ثبات راهبردی را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد.

بنا بر آن چه در این اعلامیه آمده، پوتین و بایدن از تصمیم خود برای راه اندازی گفتگوی دو جانبه روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی خبر داده و تاکید کردند که دولت های دو کشور به لزوم جلوگیری از جنگ هسته ای پایبند هستند.
روسای جمهوری روسیه و آمریکا در اعلامیه مشترک خود آورده اند: ما امروز پایبندی خود به این اصل که در جنگ هسته ای هیچ کس برنده نمی شود و این که نباید هرگز روی دهد را مورد تاکید دوباره قرار می دهیم.

پوتین و بایدن ضمن تاکید بر این که تمدید اخیر پیمان «استارت نو» میان روسیه و آمریکا نشان دهنده پایبندی دو کشور به کنترل سلاح های هسته ای است، اعلام کردند که برای تحقق این اهداف نیز دو کشور در نزدیک ترین زمان ممکن یک گفتگوی دو جانبه فراگیر درباره ثبات راهبردی را آغاز خواهند کرد که اساسی و فعال خواهد بود.

روسای جمهوری روسیه و آمریکا در این اعلامیه مشترک در ادامه تاکید کردند که از طریق راه اندازی این گفت و گوی دو جانبه، برای پی ریزی کنترل تسلیحات در آینده و تدابیر لازم برای کاهش خطرات تلاش می کنند.
پوتین و بایدن همچنین خاطر نشان ساختند که روسیه و آمریکا پیش از این نشان دادند که حتی در دوره های پرتنش نیز می توانند در تحقق اهداف مشترک در راستای تضمین توانایی پیش بینی در زمینه راهبردی و کاهش خطرات بروز درگیری های مسلحانه و تهدید به جنگ هسته ای پیشرفت کنند.

یادآور می شود که رییس جمهوری آمریکا بعد از ظهر امروز در ویلای تاریخی «لا گرانژ» در شهر «ژنو» در جنوب غرب سوییس، برای نخستین بار از زمان تصدی این منصب با همتای روس خود دیدار کرد در حالی که دستور کار نشست آنها، طیف گسترده ای از مسایل از جمله ثبات راهبردی، مقابله با پاندمی نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹)، مبارزه با جرایم سایبری، همکاری اقتصادی میان دو کشور، تغییرات آب و هوایی، کشمکش های مختلف منطقه ای و همچنین مشکلات موجود در روابط دو جانبه میان واشنگتن و مسکو را در بر می گرفت.

این در حالی است که هیات همراه پوتین در این دیدار، شامل «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، «والری گراسیموف»، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، «یوری اوشاکوف»، دستیار رییس جمهوری، «دیمیتری کوزاک»، معاون رییس دفتر ریاست جمهوری و «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رییس جمهوری این کشور به سوریه و هیات همراه بایدن نیز شامل «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «اریک گرین»، مسوول امور روسیه و آسیای میانه در شورای امنیت ملی و «جان سالیوان»، سفیر واشنگتن در مسکو می شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایدن
پوتین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است