نقش اشرف غنی در پیروزی‌های طالبان
مردم در حیرت مانده‌اند چرا کسیکه تحصیلات عالی دارد، دوّمین مغز متفکر جهان نامیده شده و سال‌ها در مؤسسات ملل متحد تجربه کاری دارد، تا این‌ حد تنگ‌ نظر و قوم پرست است؟! غنی، برنامه‌های کرزی را با شدّت بیشتری ادامه داد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۳    ۱۴۰۰/۳/۲۸ کد خبر: 167433 منبع: پرینت

بی‌نظیر بوتو، صدراعظم وقت پاکستان گفته بود: طالبان را پاکستان، امریکا، انگلیس وعربستان ساخته‌اند؛ این سخن درستی است؛ امّا این بذر در زمین مساعد و آماده پاشیده شد. اگر زمین افغانستان آمادة رویش چنین گیاهی هرزی نبود، بذر طالب در آن نمی‌رویید. زمانی که مردم از برادرکشی‌ها، قدرت‌طلبی‌ها و برتری‌جویی‌های قومی گروه‌های جهادی به جان رسیده بودند؛ مال و جان کسی در امان نبود و گروه‌های تفنگ‌به دست، خودسر و بی‌بندوبار طغیان کرده بودند، طالبان به عنوان منجی ظهور کرد.

شعار طالبان امنیت و عدالت بود؛ درست همان گمشده‌ای مردم. در تنگنای این بحران سیاسی امنیتی بود که مردم به استقبال طالبان شتافتند وآنان را ناجیان خود تصوّر کردند و شد آنچه که می‌دانید و می‌دانیم.

ثابت شده است، مردمی که تاریخ نمی‌دانند و از آن درس نمی‌گیرند، محکوم به تکرار تاریخ اند. در سال‌های اخیرِ حاکمیت اشرف غنی، یک‌بار دیگر جان مردم از فساد، تبعیض، ظلم، تعصّبات قومی و زبانی به لب رسیده است. رییس جمهور به جای رسیدگی به مشکلات امنیتی و اقتصادی مردم، دایماً در اندیشة حذف رقیبان خود، خصی‌کردن شخصیت‌های سیاسی و نظامی، به تقاعد فرستادن جنرال‌های با تجربه و متعهد اقوام غیرپشتون، به حاشیه‌راندن شخصیت‌های دیگر اقوام و در نهایت مسلَط کردن کامل یک قوم بر سرنوشت تمام کشور و مردم است.

حتّی در همین‌روزها که صدای پای طالبان در درون قصر او شنیده می‌شود، مهم‌ترین کارش نصب والی‌ها، مدیر‌ها، ریاست‌ها و سفیران پشتون و به حاشیه‌راندن کادرهای مسلکی دیگر اقوام است.

در یک ماه اخیر بیش از 20 ولسوالی به طالبان واگذار شده است. بیشتر این ولسوالی‌ها بدون جنگ به طالبان تحفه داده شده و گفته می‌شود باوجود توانایی نیروهای امنیتی، از مرکز به آن‌ها دستور داده شده که جنگ نکنند و "عقب‌نشینی تکتیکی" کنند. تأمّل باید کرد که این واگذاری‌ها به کدام دلیل صورت می‌گیرد؟ و مهم‌تر این‌که چرا بیش‌تر این ولسوالی‌ها در حوزة غرب و شمال کشور و مربوط به مناطق غیرپشتون است؟ برخی می‌گویند حلقة قومی اطراف رییس جمهور می‌خواهند اقوام غیرپشتون را خلع سلاح کرده دست بسته به طالبان تسلیم کنند.

مردم در حیرت مانده‌اند که چرا کسی‌که تحصیلات عالی دارد، دوّمین مغز متفکر جهان نامیده شده و سال‌ها در مؤسسات ملل متحد تجربه کاری دارد، تا این‌ حد تنگ‌ نظر و قوم پرست است؟!

فساد، بی‌برنامگی و تبعیض‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای اشرف غنی و تیم پشتون او، مردم را خسته و مأیوس کرده به این نتیجه رسانده که کار این حکومت از اصلاح گذشته و روز به روز بدتر و سیاه‌تر می‌شود. به این علّت مردم باردیگر در جستجوی ناجی برآمدند. از آن‌جا که در زمین استبدادزده و غرق در ستم و تبعیض افغانستان چیزی غیر از خار نمی‌روید، مردم بازهم به دام طالبان افتادند. مردمی که تاریخ نمی‌دانند، محکوم به تکرار تاریخ‌ اند. این مردمی تاریخ‌ندان، سال‌های سیاه حاکمیت طالبان را زود از یاد بردند.

چرا در سال‌های اخیر تعدادی از ازبک‌ها، تاجیک‌ها و حتّی چند نفری از هزاره‌ها نیز به طالبان پیوسته‌اند و حوزه نفوذ طالبان از پشتون‌ها فراتر رفته است؟ جز بیزاری و ناامیدی مردم از حاکمیت فاسد کنونی، برای آن علّت دیگری نمی‌توان یافت.

پیروزی‌های سیاسی و نظامی طالبان ناگهانی ایجاد نشده است. طالبان از دورة دوّم ریاست جمهوری حامد کرزی به میدان آورده شدند؛ کرزی، طالبان را برادران ناراضی خواند و گفت: طالبان، افغان هستند و حق دارند قریه‌ها و شهرها را تصرف کنند. کرزی به فرمانده ناتو گفت: دشمن اصلی حکومت، جبهة شمال است و نه طالبان. عملیات شبانه را که در سرکوب جنگ‌جویان طالب بسیار مؤثر واقع شده بود منع کرد؛ حمایت خارجی‌ها از نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان را محدود کرد و با حامیان خارجی خود، سیاست ناسازگاری در پیش گرفت. زمانی‌که ایالات متحده امریکا، پاکستان را به خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی تهدید کرد، کرزی گفت ما در کنار پاکستان ایستاد می‌شویم.

اشرف غنی، برنامه‌های حامد کرزی را با شدّت بیشتری ادامه داد؛ فساد، ظلم، تبعیض، بی‌بازخواستی، بی‌مسؤلیتی، رشوه‌خوری، کشمکش‌های بی سرانجام سیاسی و به خصوص برتری‌طلبی‌های قومی، مردم را از حکومت خسته و مأیوس کرد؛ برخی از مردم به امنیت و عدالت خیالی طالبان پناه بردند و زمینة نفوذ طالبان را فراهم کردند. مردمی گریخته از حکومت اشرف غنی در سقوط ولسوالی‌ها نقش پر رنگی دارند.

بخش دیگری از مردم دست از حمایت حکومت برداشتند و در جنگ حکومت و طالبان بی‌طرفی اختیار کردند؛ زیرا حکومت را فاسد، قوم‌گرا و غیرقابل اصلاح یافتند.
بنابر این عوامل برجستة موفقیت‌های سیاسی و نظامی طالبان چند چیز است: 1. پاکستان؛ 2. ایالات متحده امریکا؛ 3. حامد کرزی، 4. اشرف غنی که سهم هرکدام باید جداگانه بررسی و تعیین شود.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
حامد کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   اقای شجاعی!
فرموده های تان دقیق.ولی یقین دارم اگرمن وخودت هم امکانات کرزی وغنی رامیداشتیم بن نفع ملیت خودمان عین کاررامیکردیم.عدم تعصب افغانها صرف درحرافی است عملا افغان بدون تعصب قومی وزبانی وجودندارد.
عاقل

>>>   مه فکر میکنم که هزاره ها از زیر چکک به زیر باران خواهند رفت.
این دولت را قوم پرست گفته هر روز انتقاد میکردند،با و جودی که هزاره ها در همین دولت معاون رییس جمهور،معاون رییس اجراییه،وزیر جنرال و سایر کادر های دولتی داشتند......

>>>   یادداشتی از هموطنی در برگه ای شبکه ای اطلاع رسانی افغانستان نشر شده بود و شاهد حال زار همه روزه ای ماست:

به حامد کرزی!!!
««« به گزارش تسنیم، «حامد کرزی» با مسوول دانستن کشورهای خارجی در بحران این کشور گفت: این جنگ ما نیست و افغان‌ها علیه یکدیگر، جمهوریت علیه طالبان و طالبان علیه جمهوریت، استفاده می‌شوند.

وی افزود: جمهوریت و طالبان هر دو قربانی منافع خارجی‌ها هستند و این دلیل رنج‌های ما است.کرزی درباره حمله آمریکا به افغانستان به «اشپیگل» گفت: پس از حملات 11 سپتامبر، واشنگتن از این فرصت تاریخی برای دنبال کردن جاه‌طلبی‌های جهانی خود در افغانستان استفاده کرد.

رییس جمهور سابق اظهارداشت: در نهایت طالبان نیز افغان هستند، خواست من از افغان‌ها از جمله طالبان این است که گردهم آمده و سرنوشت خود را علیه تمام قدرت‌های خارجی در دست خود بگیریم.»»»

به جناب جلالتمآب حامد کرزی رییس جمهور اسبق جمهوری اسلامی افغانستان!

جلالتمآبا!

انسان اشرف مخلوقات٬ دارای صفات و ارزش هایی هست که با سرشت خلقت وی عجین شده است:

۱. شرف
۲. عزت و آبرو
۳. احساس عاطفه و ترحم
۵. حیا
۶. ننگ و ناموس
۷. انساندوستی و نوع پروری

اما!
باارزشترین عنصر درین موجود خداوندی گوهری است که آنرا ( وجدان) خوانند؛
این گوهر انسانی تمامی اعمال و کردار انسان و انسانیت را مانند قاضی به دادگاه میکشاند؛ که آنرا محکمه وجدان گویند؛

چنین دادگاه از تمامی دادگاهای مربوط به قوانین مدنی٬ نهاد ها٬ حکومت ها و عوامل مذهب و دین متفاوت است؛

شخص در دادگاه وجدان نیازی به شاهد٬ قاضی٬ مدعی و مدعی علیه٬ وکیل مدافع ندارد؛

فساد٬ ارتشا٬ واسطه و موقف اجتماعی و سیاسی شخص درین دادگاه مطرح نیست؛
دادگاه وجدان به مقایسه تمامی دادگاها آگاهانه تر٬ عادلانه تر٬ اما همزمان سخت گیر تر است؛

دادگاه وجدان از متوسل شدن به تمامی وسایل و اعمال جبر و اکراه و شکنجه از قبیل تیل داغ٬ ناخن کشیدن٬ قین و فانه و سایر شکنجه هایی که در گرفتن اقرار مطنون معمول است مبراست؛

اما!
شکنجه وجدانی از همه شکنجه ها سنگین تر٬ غم انگیز تر٬ قاطعانه تر٬ کشنده تر و انتقام گیر تر است؛

البته این قضاوت وجدان از آنانی انتقام میگیرد که کسان ازین جوهر خداداد بهره ای داشته باشند.

جلالتمآب عالیقدر رییس جمهور محبوب!!!

پرسشی دارم که صادقانه پاسخ دهید؛
آیا خداوند متعال دانا و بینا و آگاه ذره ای ازین گوهر ناب انسانی به نام وجدان را به شمااعطا نموده است یا خیر؟

اگر پاسخ تان منفی است٬ نیازی به ادامه مطلب ندارم.
اما اگر جواب مثبت باشد؛

آرزومندم به پرسش های ذیل به ملت مظلومی که از مدت بیست سال به اینطرف سرنوشت شومش در محور تصامیم و عملکرد های شما میچرخد٬ پاسخ صادقانه ارایه نمایید:

اول: در در فشانی های اخیر تان با مجله شپیگل گفته اید:

««« ادامه جنگ طالبان پس از توافقنامه دوحه با امریکامشروعیت ندارد؛ قدرت های بیرونی طالبان را در برابر جمهوریت استفاده میکند؛ امریکا میگوید پناگاهای طالبان در خاک پاکستان است.»»»

جنابعالی!

صادقانه بگویید که آیا شما بعد از گذشت بیست و هفت سال از تشکیل طالبان توسط استخبارات به این موضوع تازه آگاهی پیدا کردید؟

آیا از پناگاها و پایگاهای طالبان که در کویته پایه گذاری شد٬ در آنزمان خبر نداشتید؟

پس وقتی که در دولت استاد ربانی منحیث معاون وزارتخارجه ایفای وظیفه مینمودید٬ وقتی هم فهیم خان مسوول امنیت دولت وفت از ارتباط تان با طالبان آگاهی یافت٬ و بعد از شکنجه شدن از کابل گریختید٬ پس چرا به پاکستان فرار کردید و با طالبان پیوستید؟

زمانی که طالبان به سرقوماندانی نصیرالله بابر و کرنیل امام بالای دولت اسلامی افغانستان حمله کردند٬ و دران وقت پای امریکا در کشور دخیل نبود٬ پس چگونه جنگ طالبان را با دولت اسلامی وقت مشروع دانستید؟

آیا فکر میکنید٬ اشرف غنی در مقایسه با استاد ربانی مسلمانتر تر است؟ که درانوقت جنگ طالبان را با دولت وی مشروع میدانستید٬ اما حالا جنگ طالبان با دولت اشرف غنی رانامشروع میدانید؟

شما چرا طالبان را برادر خواندید و حالا از ایشان ناراضید؟
مگر در فرار و رهایی طالبان از زندان همانند غنی شما دست نداشتید؟
آیا شما نبودید که به وزیر دفاع وقت امریکا( رابرت گیتس) گفتید٬ که قوای ایتلاف شمال به مراتب خطرناکتر از طالبان است؟

اگر درادعای خویش صادق بودید٬ پس چرا از چنین دشمنان( فهیم٬ عبدالله٬ عطانور٬ قانونی٬ بسم الله٬ اسماعیل خان....) به یکبارگی نبریدید؟ شما که قشون تا به دندان مسلح قوای ایتلاف ناتو و امریکارا با خود داشتید٬ و بیمی از کودتا هم وجود نداشت؛

تجربه پس زدن قدرت لایزال وزیر دفاع فهیم خان (مارشال شما) را هم با خود داشتید و دیدید که از ایتلاف شمال چیزی ساخته نیست و آب از آب تکان نمیخورد؟

چرا هنوز هم معامله گرانی چون قانونی و عطا و اسماعیل و بسم الله در عقب شما روان هستند؟

مگر غیر از این است که در گذشته با چال و نیرنگ و فریب ایشانرا همانند لنگ حمام استفاده کردید٬ و هنوز هم میخواهید این معامله گران بار ثقیل شمارا به پشت ببرند؟

شما یگانه فردی هستید که کشور را به چنین ماتمکده ای مبدل ساختید؛

شما یگانه عامل تمامی بدبختی های بیست سال گذشته درین مرز وبوم هستید؛

شما مکارتر و فریبنده تر از تمامی جانیان تاریخی این کشور هستید؛

شما مسبب تمامی کشتارها٬انفجارها٬ انتحارها٬ ویرانی ها٬ مکتب سوزی ها٬ کشتار نوزادان٬ زنان و مردان٬ اطفال و نوجوانان در مکاتب٬ مدارس٬ باشگاه ها٬ دانشگاها٬ قول اردوها٬ شفاخانه ها٬ مساجد٬ تکایا و زایشگاها هستید؛

شما باعث قتل بیش از صدهزار جوانان قوای امنیتی و داغدار ساختن مادران و پدران٬ بیوه ساختن زنان و یتیم و بی سرپرست ساختن اطفال ایشان هستید؟

این شما( حامد کرزی-اشرف غنی احمدزی) بودید٬ که در جریان بیست سال قدرت لایزال تان٬ شاید اضافه تر از نیم ملیون انسان این سرزمین علاوه بر جوانان قوای امنیتی کشته شده باشند؛

شما زمینه ساز وطنفروشی ها٬ جاسوس پروری ها٬ تفرقه افگنی ها میان اقوام و مردمان شریف کشور هستید؛

شما بودید که زمینه ی نسل کشی هزاران تن از زن و مرد و حتی نوزادان هزاره را در حملات انتحاری بیش از پنجاه بار فراهم ساختید؛

شما به هیچ قوم و قبیله از تاجیک تا هزاره و از اوزبیک تا پشتون رحم نکردید٬ حتی به برادران طالب تان؛

شما با همکاری شیادانی به نام های خلیلزاد و اشرف غنی در همکاری با استخبارات بیگانه٬ این ماتم ملی را وسیله شده و زمینه کشتار بیگناهان را برای برادران تان فراهم ساختید؛

ممکن است شمار کشته شدگان برادران طالب تان نیز کمتر از کشته شدگان هموطنان بیگناه ما نباشد. این شما بودید که جوانان متخاصم را از هر دو جانب به کشتار گاها سوق دادید؛

این شما بودید که شیپور چور کردن تمامی سرمایه های ملی ( زمین های شخصی٬ دولتی٬ تصدی ها٬ فابریکه های تولیدی٬ منابع زیر زمینی٬ معادن٬ جنگلات) را نواختید؛

هکذا مساعدت های خارجی چه در بخش بازسازی و یا هم بخش نظامی کشورهای عضو ناتو٬ هند٬ جاپان٬ آسترالیا و امریکا؛

مصارف دیگر کشورها به جایش٬ تنها امریکا به اساس ارقام خویش ادعا دارد که ۱۳۵ ملیارد دالر در بخش بازسازی و ۱۵۰۰ ملیارد دالر در بخش نظامی درین کششور در بیست سال به مصرف رسانیده است؛

شما از مورچه های کم جان وطنی اژدها ها ساختید٬ در کمتر کشوری در چهان آنهم جهان سومی غولان مافیایی چنین رشد بی سابقه داشته اند؛

برادران تان از پول مافیای زمین خوری ( آنهم نه یک جریب و ده جریب بل چهل هزار جریب عینو مینه)٬ قاچاق مواد مخدر٬ دزدی صدها ملیون دالر کابل بانک با کشتن بانی بانک برای گم کردن ردپای اسناد٬ ملیاردر شدند و؛

فاروق وردک با ارایه مکتب های خیالی و معلمان خیالی باانگیزه دادن جناب تان (بیا جوروو٬ بیا جوروو) نهصد ملیون دالر از بودجه معارف و دهها ملیون دالر از نشست های قبیلوی به نام لویه جرگه ها و جرگه های اقوام٬ آنهم در زیر سایه هما پایه شما و غنی احمدزی مانند شیر مادر قورت کرد٬ که چنین دزدی ها تنها در داستان های تخیلی هالیوودی میگنجد تا مغز یک افغان عادی؛

راستی آن ده هزار دالر اصلی حساب تان در بانک جرمنی درینمدت٬ آیا سودی هم داشته است؟ و یا اینکه همه دارایی موجود ملیاردی تان از فروش جواهرات شخصی مادر میرویس جان ( غیرت افغانی اجازه نمیدهد تا اسم خانم محترم تان را تذکر دهم) بدست آمده است؟

جلالتمابا!
شیک پوش ترین رییس جمهور جهان ( که
چپن ابریشمین و کلاه قره قلی تان خلاف شریعت برادران طالبی تان است)؛

آیا گاهی وقتی برادران تان اطفال نوزاد و نازاد را در زهدان مادران هزاره به گلوله می بستند و برادران دیگر تان به خاطر رضای خدا و تطبیق شریعت اسلامی توته های گوشت دختران مکتب سیدالشهدا را به هوا پاشان میکردند و نعره الله اکبر سر میدادند؛

به خیال تان گاهی هم خطور میکرد٬ که اگر خداناخواسته در میان قربانیان این کشتارگاه فرزندان هزاره٬ میرویس جان شما نیز میبود٬ شماو مادر میرویس جان چه خاکی را به سر میکردید؟
باور کنید٬ هیچگاهی منحیث یک انسان چنین آرزویی را حتی در خواب وحشت زا هم تصورش را ندارم٬ تا خدای ناخواسته پسر محبوب شما بینی اش خون شود٬چون من هم پدر هستم و داغ فرزند را در دل مادران و پدران لمس میتوانم؛

اما آیا گاهی فکر کرده اید که پدران و مادران شکریه٬ فرخنده و عالیه و سکینه و فاطمه و زهرا و صدها دختران جوان نامراد هم مانند شما فرزندان دلبند را دوست میداشته اند؟

شما را به هر آنچه نزد تان عزیز هست و مقدس؛ سوگند میدهم و میپرسم که چرا دست از سر کل این ملت برنمیدارید؟ و این شیادی را تا چه زمانی ادامه میدهید؟

به طور یقین حتی هتلر و ستالین و چنگیز و پال پات هم از جنایات خویش در آخرین روزهای عمر ننگین نادم شده باشند؛

اما تا جاییکه به ملاحظه میرسد٬ شما نه تنها که نادم نیستید٬ بل علاقه بی پایانی به تداوم این جنایات دارید؛

برمیگردم به همان پرسش اولی!
اگر شما بهره ای از آن ارزش والای انسانی به نام وجدان را دارید؛
سر به گریبان نمایید و قضاوت را بگذارید به این گوهر اصیل انسانی!!!

معروف اچکزی

>>>   فاشبست قومی اگر سواد دارد یا بی سواد است اگر دکتورا دارد یا سگ شوی است همه یک مفکوره دارند و آن برتری جویی قومی و پابوسی پاکستان.

>>>   در رسم اوغان و اوغانتوب چه غنی باشد چه کرزی یا خلیلزی یا هر زی دیگر حاضر هستند قدرت هزار مرتبه به همان طالب وحشی تسلیم کنند ولی غیر اوغان یا غیر پشتون را نمی‌گذارند قدرت را بگیرد. اوغانتوب همین بوده و همین است.

>>>   در این شعر ماهیت فاشیستی نژادپرستان ضد اقوام مظلوم افغانستان افشا شده است. اقوام عدل و مساوات میخواهند اما فاشیستان نژادپرست اقوام را قتل عام میکنند. آن را بخوانید:

عدل و مساوات
وطن که صحنۀ بازیگران صدرنگ است
درام و فیلم و نمایـش ساخت افرنگ است
امیـر ارگ که از پـشـت می زنـد خـنجـر
به طرح طالب و افراطیت هم‏آهنگ است
جـدا ز مـردم و در ارگ گـشـتـه زنـدانی
شهی به دون سپاه و کلاه و اورنگ است
وظـیفـه اش شـده تـسـلیم خـاک بـا طالـب
دیگرهرچه که گوید دروغ وجفنگ است
کـســی که ارث تـمـــدن را دهـــد بـرباد
هنوز جنگلی و ضد علم و فرهنگ است
ســری که کــیـنـۀ اقـــوام را بـه دل دارد
به فکر عـدۀ خایـن و مشتی الـدنگ است
فـقـط به طالـب و داعـش ره کـنـد هموار
وطن آهـوی زخمین به چنگ پلنگ است
غنی چـو سنبل فاشیزم و ضد اقوام است
سمند وحـدت مردم چـون خر لنگ است
به بـام رفـته خـری را چسـان کنید پایین
بجان مـردم بیچاره چنگ خرچنگ است
به دام بـازی این مـوش و گـربـه افتادیـد
هنوز بحث و جدل بر فکندن زنگ است
مـرام مــردم دانـاســت خــامــه و دانـش
به دست جاهل وحشی سوته ودنگ است
ز عهد غـارنشینان گـذشـته صدهـا سـال
میان عاقل و جاهل هـزار فرسنگ است
ز نـوک خـنـجـر طالـب خـون خـلـق آیـد
نمود کلک هنر جلوه هـای ارژنگ است
ز مهر وعاطفه دل های ظالمان خالیست
به جای دل توگویی که آهن وسنگ است
ز چـشـم دخـتـر رز بـادۀ طـرب جـوشـد
بـه کارخـانـۀ طالـب افـیون و بنگ است
زبس به کیسه اوپول خون وتریاک است
ز کیف قدرت پول کله هاچونین منگست
مخـواه صلـح و مـدارا ز خـیـل افـراطی
مرام شان همه کشتار و تیروتفنگ است
ز جور و وحشـت طالـب مختصر گویم
ســر بـریـدۀ مـردم بـه دار آونـگ است
نفـاق اگـر فکـنـد بـین ازبک و تـاجیک
به کام وحدت اقوام زهـروشرنگ است
هـزاره ازبک و تاجیک مشت پـولادین
به بیخ کاخ سـتمگـر بیل و کلـنگ است
بـرادر انـد بـه اوغـانِ عاقـل و با درک
برای حفظ وطن خلق ما هم‏آهنگ است
بــرابــری و عــدالــت هــارمــونی آرد
که شعر وحـدت اقـوام متن آهنگ است
اگـر ز مـادر میهـن جـدا شـود فــرزنـد
تمـام سـاحت گیتی بـرای او تـنگ است
هـزار مرتبه مـردن سهل و آسـان است
به زیـر سـلطۀ جلاد زنـدگی ننگ است
جواب سنگ گران را سنگ شکن گوید
حریف طالب میدان عزم سرهنگ است
روش بـی طـرفـی در تـعـــادل قطـبـیـن
اگـر اراده کـنید با خـرد فـراچنگ است
نظام عـدل و مساوات مـردمی خـواهـیم
درآن نه وحشت جلاّد وآفت جنگ است
14/6/2021
رسول پویان

>>>   اصل سیرحد پاکستان تا دریای امو است
خوشا بحال مردم پگاکستان که رهبران وطنپگرست صادق وبا دانش دارد نظامیان استخباراتی پاکستان بعد از تقاعد می ایند درافغانستان جنگ برعلیه دولت را رهبری میکنند برعکس موش های ترسوی به اصطلاح امنیت ملی ما تا پغمان رفته نمیتوانند نزدیک به یکسال است یک طفل نه ساله در اسارت است اما ده ها ریاست استخبارات کشف امنیت جنائی فلان وفلان نمیتوانند آن طفل معصوم را آزاد سازند
اگثریت اختطاف ها سرقت های مسلحانه توسط افراد جنائی وزارت داخله صورتد میگیرد بهمین دلیل جناب رئیس جمهور گفتند: وزارت داخله قلاب فساد است ،

>>>   یا ایهالجاهلون !
چـــــرا تعمیر السوالی را ویران می سازید ؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   در رسم اوغان و اوغانتوب چه غنی باشد چه کرزی یا خلیلزی یا هر زی دیگر حاضر هستند قدرت هزار مرتبه به همان طالب وحشی تسلیم کنند ولی غیر اوغان یا غیر پشتون را نمی‌گذارند قدرت را بگیرد. اوغانتوب همین بوده و همین است.

>>>     وجه مشترک فاشیزم قومی همان اوغانتوب و تمامیت خواهی قدرت قومی است. لنگی دار و نکتاهی دار یا خلقی و طالب و دیموکرات ندارد، همه یکی هستند. به خلیلزاد زردخرید آمریکایی دموکرات تکنوکرات غربی ببینید که چگونه از طالبان و موقف آنها دفاع میکنید، غنی کوچی فقط یک مثال دیگر خلیلزاد است.
این طایفه سالها منافع علیای کشور را فدای پشتونوالی خود کرده اند. به اعمال کرزی و کوچی احمدزی ببینید که چگونه در جهت احیای مجدد طالبان کوشیدند و چگونه وچانس دموکراسی در کشور را فدای اوغانتوب خود و فدای برادران ناراضی خود کردند و با تقلب قومپرستی و خیانت آنرا بدنام کردند؛ آنهم صرف بخاطر اهداف برتری جویی قومی اوغان، نه اهداف ملی.
غیر اوغان ها بیدار شوید وبا یکدیگر متحد شوید.

>>>   قبلترک از اظهارات بی نظیر بوتو دریکی از شبها تلویزیون ابوظبی را روشن کردیم که درانجا میزی گردی ترتیب یافته بوددرین میز گرد سفیر طالب ها در امارات وسفیر دولت ربانی در کویت ویکنفر از وزارت خارجه ای امارات اشتراک داشتند گرداننده ای برنامه جمال ریان نطاق تلویزیون انوقت ابوظبی که فعلا در الجزیره ممبر اند بود از ملاجان محمد سفیر طالب ها در ابوظبی پرسیدند که شما که هستید وچگونه رویکار شدید وچطور به این زودی رشد نمودید و... او بسیار با پر روی وبی حیای گفت که ما از میان جامعه ظهور نموده وبصورت خود جوش نمو کرده وتا اینجا که تقریبا همه ای افغانستان را رهبری میکنیم رسیدیم داکتر نصیر احمد سفیر دولت ربانیدر کویت میخواست سخنان ملا جان محمد را رد نماید که چندان نه درخشید تا نوبت رسید به شخصیت وزارت خارجه ای امارات که رو بسوی ملا جان محمد کرد وگفت <یا اخ ولدت فی باکستان وربیت فی باکستان وجیت من طریق باکستان الی افغانستان و...> وی افزود بخار سقوط دولت بنام اسلامی ربانی معینان وزارت خارجه ای انگلیس وامریکا در کویته ای پاکستان هسته ای طالب را گذاشتند وادارهایانها را به نصیر الله بابر وحکومت وقت پاکستان وتمویلشان را بدوش خلیج وتسلیح وتربیت انها را خود بعهده گرفتند واینها را تا اینجا رسانیدند یعنی نقش اساسی تشکیل طالب را مانند همه ای سازمانهای تروریستی امریکا وانگلیس داشتند وبرای دیگران هم دیگران هم از اراده ونیت این دوکشور تبعیت نمودند بی نظیر بوده هم مانند ان بقه ای که به همراه مارها در یک سبد اتفاقی امده بود وبه مارگیر میگوید مارگیر کاکا ما مار ها را کجا میبرید!!!؟ این یک واقعیت اشکار وجریان نمایان است ولی زور زور است تمام دنیا هم اگر بگوید که طالب را انگلیس وامریکا ساخته وهنوز کنترول انهابدست خودشان است وگرچه کرزی وغنی وعبدالله وحکمتیار خیزخیز میزنند که گویا اینها طالب را پرورش داده اند اینها که خود به پای بیگانه ها استاد اند چطور میتوانند دیگران را استوار نگاه دارند
حاجی ولایت خان صاپی از کاپیسا مقیم پاریس

>>>   بایدن میخواهد به غنی و عبدالله اخطار بدهد تا جلو پلان استراتیژیک امریکا و پاکستان را نگیرند پلان امریکا و پاکستان که کرزی و غنی کاملا با آن توسط خلیلزاد همکار اند چنین است:
اخطار اخطار اخطار!!!!!!
استراتیژی جدید امریکا و پاکستان که در آن ترکیه اوکراین قزاقستان قطر عربستان و اعضای ناتو اشتراک دارند مسلح کردن طالبان داعش القاعده گروه های افراطی پاکستان ازبکستان تاجیکستان چیچین و سینکیابک چین است امریکا و پاکستان بطور مخفی پیمان بستند که افغانستان را به دهه جنگ سرد برگردانند و افغانستان را مرکز افراطیون از سراسر شرق میانه کنند افراطیون داعش از زندانهای کردها در سوریه و ترکیه و از عراق به افغانستان انتقال داده میشود. تسبیم مراکز ولسوالیها در روزهای اخیر طبق این پلان شده است. امینت ملی و غنی و کرزی از پلان توسط خلیلزاد آگاه ساخته شده اند و با پلان همکار انذ. هدف گذاشتن منابع افغانستان بدست افراطیون است تا نیروهای افراطی را در سراسر شرق میانه و جهان جمع آوری کنند و در زیر نام نظام طالبی به آسیانه میانه تاجیستان، ازبکستان ترکمستان ایران چین روسیه بفرستند و آسیا میانه، مرزهای چین و ایران را ناامن و درگیر جنگ با افراطیئن کنند این همان طرح سوریه و عرایه و یمن است که از طرف امریکا در شرق میانه پیاده شد. پاکستان به سادگی چین را بازی داده است و این اژدهای را بخواب کرده است طالبان روسیه را فریب داده اند روسیه جینگ افغانستان را فراومش کرده است که امریکا توسط افراطیون شوروی را تخریب و نابود کرد امروز نوبت به نابودی پوتین توسط همین افراطیون رسیده است. اگر روسیه و چین و ایران متوجه نشوند باید مانند سوریه و عراق دوباره درگیر یک جنگ در مرزهای خود باشند. قضیه جدی است پاسگاه افغانستان بانند موصل عراق به داعش و طالب داده شده است. روسیه و چین و ایران و کشوهای آسیا میانه باید هرچه زودتر به کمک مردم افغانستان بشتابند. ورنه دیر میشود و جنگ اکنون آغاز شده است.

>>>   خداییش ، والله خداییش کدوم عقل سلیمی مدعی هست که یک پیر خرفت ابله لب موت ، دومین مغز متفکر دنیاست!!!؟؟؟؟
حالا چون تو سازمان ملل بوده ، این براش باید شانیت بیاره؟؟؟ چندصد نفر دیگر هم همزمان با اون غنی ماد....خطا ، در ملل متحد بودند! پس هر کی اونجا کار کنه،دومین مغزمتفکر دنیاس
پس حدودا پانصد نفر ، مقام دومی داریم تو دنیا و خبر نداریم،،
یک شخص فاسد،تبه کار،مفلس،قومجرا،فاشیست بتمام معنا ، قاتل مردم غیرمسلح در اون مکتب سیدالشهدا!,دشمن ملت ولی دوست جیب پر از پول حرام بیت المال مردم فلک زده و فقیر قریه ها ، که گونی گونی درحال بذل و بخشش به همپالگی های خود میباشد و جیک مردم هم در نمی آید!!!
آی مردم ، خداوند سبحان خودش فرموده :
سرنوشت قومی را تغییر ندادیم ، مگر آنکه خود آن قوم تغییر را شروع کرد!!!
پس بنا به سنت سالهای گذشته،اگر به حاکمیت غنی فاشیست تن در بدهید،
آش همان است و کاسه همان....خود دانید
تا سقوط در چاه ویل ظلم و گمراهی طالب سلفی تکفیری ، فقط یک قدم و یک وجب فاصله دارید!
اگر به خود آمدید و دل از این غنی نامرد نوکر طالب و آمریکا، بریدید ، که شاید کورسوی امیدی برای نجات شما باشد ، اما اما اما ، اگر بازهم بسان سال ۱۳۷۷ ، غفلت کردید و لشوارگی کردید ، خود که هیچ،ناموستان که هیچ،اطفال تان که هیچ ، تا ابد از صحنه تاریخ چنان حذف شوید ، گویی که هیچ زمان وجودی نداشتید!!!
واین اتفاق درصورتی قابل اجتناب و فرار است ، که متحد شوید!
و دست از تفرقه بردارید
وامید از باطلی چون دولت بی بوته غنی بکنید و بر بازوی خود و برادران تان تکیه کنید،
انشالله
وعده الهی این است که سرنوشت زمین در ید مستضعفان متکی به الله خاهد بود و نه هیچ احد الناسی دیگر
حق نگهدارتان برادران

>>>   ازجناب مارشال صاحب دوستم چی خبر ؟صدای چکمه های طالبان را نشینیده است؟ مگر نمی گفت اگر اجازه دهند درظرف چند روز طالب را نابود می کنم!بفر ما این طالب کنار گوش تان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است