کاهش پول ملی، مايه نگراني است
عرضه سرسام آور افغاني در بازار به منظور تبادله با اسعار يا ارز خارجي بخصوص دالر و خروج ارز ها از طريق رسمي و غير رسمي در كاهش ارزش پول ملي نقش بزرگ دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۹    ۱۴۰۰/۴/۷ کد خبر: 167506 منبع: پرینت

كاهش ارزش پول صورت مي گيرد ولي؛ آرام نه به شنابزدگي ولي؛ قيمت ها سريع تر از كاهش ارزش پولي افغاني گام مي زند كه مايه نگراني است ولي؛ اگر حركت هاي سياسي و رواني كه در جريان است نتيجه دهد، قابل كنترول است نه براي كاهش قيمت ها و افزايش ارزش پول، يا براي كنترول و جلوگيري بيشتر از افتادن ارزش پولي. بل براي حفظ حالت موجود.

كاهش ارزش پول افغاني امروزه زياده در بطن قانون عرضه و تقاضا نهفته است، عرضه سرسام آور افغاني در بازار به منظور تبادله با اسعار يا ارز خارجي بخصوص دالر و خروج ارز ها از طريق رسمي و غير رسمي كه، نظر به ادعاي ماركيت واچ ٢٥ درصد سرعت بيرون شدنش افزايش يافته است، در كاهش ارزش پول ملي نقش بزرگ دارد.

از جانب ديگر ورود ارز يا اسعار خارجي از خارج بداخل كشور نزديك برقم صفر را نشاني مي كند كه خلاي عرضه ارز يا اسعار را كه به سبب بيرون شدن سريع اسعار از كشور به ميان آمده است، نمي تواند جبران كند. اين خلا روز تا روز زياد مي شود.

از اينرو در دو ماه پسين سه افغاني در مقابل يك واحد دالر كاهش ارزش دارد كه نشان دهنده شش افغاني افزايش قيمت عمومي سطح قيمت ماركيت و كاهش ٤،٥ درصدي سطح قدرت خريد و كاهش ١،٥ درصدي سطح رفاهيت قشر متوسط رده سوم و قشر پايين جامعه از ديد درآمدي بشمار مي رود.

نبايد فراموش كرد كه نشر ٣٦٢ میليون افغاني پول جديد از ديد تيوري رواني اثر منفي ارزشي را بجا گذاشت، آنهم در صورتيكه حتی اين مقدار پول جديد وارد ماركيت نشده باشند و مقدار عرضه و پول افغاني در جريان را متغيير نساخته باشد.
اين حالت در صورت فشار بر بازار و خلاي بيشتر، كاهش بيشتر را خواهد ديد.

نگراني ديگر در مورد پول افغاني كه سال هاي زيادي است، مريض است و سبب نگراني دولت به جز از دو دولت كه هيچگاهي در برابر كاهش ارزش پول خم به ابرو نمي آورد، شده است، كاهش در معامله قرار گرفتن پول افغاني در معاملات ماركيت كشور است.

حالا در حدود ٣٥ درصد معاملات بازار هاي افغانستان با پول افغاني صورت مي گيرد، (منبع : جهاني)اين معاملات در سطح معامله بزرگ تجاري به صفر و حتی تمسخر آميز تلقي مي گردد، معاملات متوسط بالا و ميانه نيز جاي معامله پول افغاني نيست، تنها معاملات متوسط رده سوم و معاملات كوچك يا پرچون جاي چنين ارز شمرده مي شود كه آنهم در ولايات شرقي و جنوبي كلدار پاكستاني حرف اول را در معاملات كوچك و پرچون مي زند.

معاملات بزرگ بصورت كل در دايره دالر و يورو و پوند كار مي كنند، (صد در صد معاملات بالا)كه نرخ دارايي هاي ثابت و طلا نيز در اختيار چنين اسعار اند (صد در صد) و حدود بالاتر از ٦٥ فيصد معاملات كل بازار (بزرگ، ميانه و حتا كوچك بالا) را نشان مي دهد.

برايم جالب است كه معامله كننده هاي بازار باپول افغاني كه ٣٥ درصد مجموع معاملات بازار افغانستان اند، مامورين كوچك دولت و كارگران مزد بگير و عرصه كننده پرچون كوچك اند و اين يك هشدار براي دولت است. حتی ماموين دولت در رده هاي بلند نيز از حرف زدن با پول افغاني كاهش شخصيتي را احساس مي كنند و بايد با ايشان با دالر حرف زد.
اين حالت همانند، آخرين روز هاي دولت داكتر نجيب الله، مجاهدين و طالبان است كه نتيجه را خود مي دانيد.
از تجارب گذشته بايد آموخت.

عشق آباد
سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پول ملی
افغانی
نظرات بینندگان:

>>>   زمانی که یه کشور صلاحیت آزادی خود مختاری از خود نداشته باشد اختیارات چاپ پول خود رو هم ندارند و کشوری که با 77% فارسی صحبت میکنند و در پول شون از حرف فارسی چیزی نوشته نمیشه و به فرمان بیگانه ها پول چاپ و مورد استفاده قرار می گیرد و میزبان ۴۴ کشور خارجی هم باشد و همه کشورها دارن از پول خودشون خرچ روزگار خود می کنند و کشور میزبان در این زمینه چه کار کند ؟ هیچی تنها خیال پلو بخورد , معلومه که پول کشور به صفر ضرب میشه و مردم اون کشور نه خودشون ارزش دارد نه پول شون ، پول افغانستان در زمان مجاهدین یه افغانی یعنی یک هراز افغانی شده آنقدر ارزش پول ضرب صفر شده بود که یه چمدان پول با خودت عمل می کردی سه و یا چهار جنس گیرت میاد و آن از برکت مجاهدین کرام بود و الان از برکت دولت و طالبان و برادرش داعشی ها خواهند بود و این‌جا کی سود می کند کشور نا پاک ، این خبیث ها منتظر چنین روزی هستند ایشلا که هیچگاه به آن آرزو های کثیفی شون نرسند ، آمین یا رب العالمین .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است