زحمت نکشید، طالبان تطهیر نمی‌‌شود
طالبان گروه مذهبی افراطی است که با گروه‌های افراطی منطقه همکار است و به زودی داعش را نیز در آغوش خواهد گرفت. فریب موضع‌گیری‌های سیاسی زودگذر این گروه را نخورید و در حق مردم افغانستان جفا نکنید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۴۰۰/۴/۱۰ کد خبر: 167529 منبع: پرینت

همزمان با خیزش‌های مردمی بر ضد گروه طالبان در افغانستان که خود نشان‌دهنده تجربة تلخ مردم از پنج سال حکومت و 20 سال جنگ، ویرانی و تباهی این گروه می‌باشد، برخی از اهالی رسانه‌ای ایران به تطهیر چهرة آلوده طالبان پرداخته‌اند. روزنامه کیهان، تسنیم، تلویزیون افق، حسام رضوی، رائفی‌پور و چند تن دیگر تحت تأثیر پیشروی‌های اخیر این گروه، می‌گویند طالبان تغییر کرده است. برخی از آن‌ها به مقامات ایران پیشنهاد کرده‌اند که با طالبان وارد مذاکره شده در برابر حمایت از این گروه، از آن‌ها در مورد آب و مسایل مرزی امتیاز بگیرند.

جالب‌ این‌که این‌ها کسانی‌ هستند که دم از پیروی از خط امام خمینی می‌زنند و در شعار، خود را پیرو آن رهبر فرزانه می‌دانند؛ امّا در عمل برخلاف مشی او حرکت می‌کنند. من در این‌جا تنها به یک مورد از سیاست‌های امام خمینی اشاره می‌کنم تا حامیان طالبان در ایران بدانند که تا چه اندازه از خط‌ مشی امام خمینی دور افتاده اند.

در جنگ ایران و عراق، ارتش عراق، شهرهای ایران را با موشک‌های اسکاد هدف قرار می‌داد. این موشک‌های دوربرد را اتّحاد جماهیر شوروی در اختیار حکومت صدام حسین ‌گذاشته بود. دکتر ولایتی وزیر خارجه ایران در تهران به وزیر خارجه شوروی گفت: شهرهای ما با موشک‌های شما ویران می‌شود و مردم ما با سلاح‌های اهدایی شما به صدام حسین کشته می‌شوند. دیگر بس نمی‌کنید؟!
وزیر خارجه شوروی در پاسخ گفته بود: بلی؛ و سربازان ما در افغانستان با حمایت سیاسی و سلاح شما کشته می‌شوند. شما هم بس کنید و دیگر از مجاهدین افغانی حمایت نکنید تا ما هم موشک به صدام حسین ندهیم.
شاید برخی بدشان نمی‌آمد که با روس‌ها معامله کنند و دیگر شاهد تخریب شهرها و کشتار ایرانیان با موشک‌های روسی نباشند؛ امّا امام خمینی با قاطعیت و بدون هیچ تردیدی این معامله را رد کرده گفته بود: ما برادران مسلمان افغانی خود را قربانی خود نمی‌کنیم. ما از مظلومان عالم دفاع و حمایت می‌کنیم.

مسیر غلط با انگیزه‌های غلط‍‌تر؛
کسانی که در ایران به پاک کردن چهره آلوده طالبان می‌پردازند انگیزه‌های مختلفی دارند. برخی از آن‌ها صرفاً به منافع ملّی زودگذر خود می‌اندیشند؛ آن‌ها می‌گویند اکنون که طالبان به سوی گرفتن قدرت خیز برداشته‌ و امارت اسلامی ممکن است سلطة خود را در افغانستان بگستراند، زمان معامله با این گروه است. ایران باید با طالبان مذاکره و با گرفتن امتیاز از این گروه حمایت کند.

کسان دیگری در ایران از طالبان حمایت می‌کنند که کمترین آگاهی از مسایل سیاسی و اجتماعی افغانستان ندارند. چیزی از رسانه‌ها می‌شنوند و بر اساس آن داوری و گمان می‌کنند طالبان دیو بودند و فرشته شده‌اند. با دریغ باید گفت اطّلاعات آن‌ها درباره افغانستان بسیار ناچیز است. آن‌ها از جنایاتی که طالبان همین‌روزها دست می‌زنند چیزی نمی‌دانند. آن‌ها نمی‌دانند که طالبان در پاتوی دایکندی و غرب کابل با شیعیان چه رفتاری کرده‌اند.

یکی از دلایل ما بر ناآگاهی آن‌ها از مسایل افغانستان این است که در سال‌های اخیر هر ایرانی که به افغانستان سفر کرده صددرصد دیدگاهش نسبت به این کشور و مردم آن تغییر مثبت کرده است. البته تعدادی از فرهنگیان فرهیخته مانند محمّدحسین جعفریان و صادق زیباکلام و ... از این قاعده مستثنی می‌باشند.

و امّا گروه سوّم؛ انگیزة این گروه از تطهیر چهره آلوده طالبان برداشت غلطی است که این گروه از طالبان دارند. آن‌ها فکر می‌کنند از نظر فکری با طالبان بسیار نزدیک هستند. از نظر آن‌ها طالبان یک گروه ضد امریکایی است؛ امریکا را در افغانستان شکست داده و ضد غربی هم باقی می‌ماند؛ امّا اگر به نوشته‌ها و گفته‌های یک سال پیش همین گروه برگردیم، خودشان با صدای بلند فریاد می‌زدند که طالبان ساخته و پرداخته امریکا و آل سعود است برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و نهضت‌های اسلامی. واقعیتی که اظهر از آفتاب است.

به ناچار به این واقعیت باید اشاره کنیم که طالبان را کشورهای امریکا، انگلیس، پاکستان و عربستان ساختند و حمایت کردند و می‌کنند. واقعیت این است که طالبان، امریکا را شکست نداده‌؛ بلکه امریکا تغییر سیاست داده به نوع دیگری از طالبان حمایت می‌کند. طالبان هم‌چنان در آغوش پاکستان و عربستان است؛ یعنی که در آغوش امریکا است.

اندکی از عملکرد طالبان را در برابر ایران یاد می‌کنم. کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف، تصاحب صدها کامیون تجاری در آقینه و اندخوی و زندانی کردن راننده‌های آن‌ها در قندهار، حمایت از گروهک جیش العدل در بلوچستان و پناه‌دادن اعضای مجاهدین خلق در هرات در زمان قدرت طالبان انجام گرفت.
به یاد بیاورید که حکومت طالبان را سه کشور پاکستان، امارات و عربستان به رسمیت شناختند و هزینه جنگ طالبان را در این 20 سال و هم‌اکنون همین کشورها تأمین می‌کنند.

خلاصه این‌که طالبان گروه مذهبی افراطی است که با القاعده و دیگر گروه‌های افراطی منطقه همکار و همراه است. هرچند در حال حاضر با داعش رابطه ندارد؛ امّا به زودی داعش را نیز در آغوش خواهد گرفت. این گروه تضادهای بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارد. فریب موضع‌گیری‌های سیاسی زودگذر این گروه را نخورید و در حق مردم افغانستان جفا نکنید که این‌روزها در برابر طالبان برخاسته‌اند.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تطهیر طالبان
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   محمد شایان
بله همین‌طور است. ماهیت طالبان را ما و شما می‌شناسیم که نه یک نسل، بلکه چندین نسل با آنها و بستر تولید اندیشه و عمل طالبانی، زندگی کرده ایم. ایرانیها آنها را دمدمی‌مزاج می‌انگارند و قیاس به نفس می‌کنند. این یک اشتباه مهلک برای خود آنان و برای ما می‌باشد که آثار مصیبت‌بار آن بعدا روشن خواهد شد.

>>>   علی ترکمنی
حمایت از رژیم فاسد قاتل عا فلانه است ،درصورتی که خطر رژیم بمراتب بشتر از خطر طالب است رژیمی که با تقلید از غرب بکلی جامعه را بفسا د کشانده است .ارزشهای دینی و ملی را نابود کرده ومی کند.،
تو چیه پزیراست،! عاقلا نه این است که بگزارند دو جنان
پشتون با هم بجنگند تا هردو جناح ضعیف شوند آنوقت از بیک و تا جیک و هزاره وارد عمل شوند ،نه اینکه از خطر
ناک ترین جناح حمایت شود در طول تاریخ کشور رژیمی
پر خطر،تر از این رژیم برای اقوام دیگر نبوده است، این جناح با علم ، ودانش روز دیگران را می کشد آن جناح با
جهل و ،تعصب و تحجر می کشد ،آیا خون دادن برای دفاع از چنین رژیم مشرو عیت،دارد.؟!

>>>   سید غلام حسین عارفی
استادشجاعی یک روحانی متدین یک نویسنده ای توانا ویک محقق کم نظیر ویک دانشمند متعهد است هر صاحب خردی باید این مقاله را باتفکر وتعمق مطالعه فر مایند وازمفاهم آن بحر مند شوند دست مریزاد استاد شجاعی عمر وعزت شما جا ویدان:
یک نکته را یاد آوری نمایم برادران ایرانی ما دارند اشتباه فکر میکنند وعمل : مثال بیاورم : شما چند سال قبل افرادی ازهمین قماش طالبان را درتهران درنیا وران بهترین جای وامکانات را در اختیارش قرار دادید وازاو حمایت تام تمام انجام دادید وقت این آقا که یکی ازرهبران نام دار جهادی بود پایش که درکابل رسید فرمودند من درایران گروبان واسیر بودم :
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل :

>>>   کاش افقانستان وسط اقیانوس آرام بود
واز شرر همسایه های مزاحم در امان بود

>>>   هم‌ وطنان گرامی بنا بقول بعض دوست‌ها. طالب ها نه مسلمان هست ونه هم افغان ونه هم آزاد طالبان در حقیقت مزدوران و پیش مرگان استعمار سیاه یعنی چرکستان است. طالبان یعنی دشمن تشنه بخون تمام انسانها است طالبان تشنه بخون تمام افغانان‌ در افغانستان است. طالب و القاعده هر دو روی یک سکه هستن طالب خود القاعده هست و ‌القاعده طالب است. هوشدار من بر تمام جهانیان اینست اگر جلوی خلافت اسلامی طالبان بموقع گرفته نشود و این سرطان واگیر بمراتب خطرناک تر از بیماری کرونا است و ‌خواهد بود خواسته یا نا خواسته دامن گیر تمام جهان خواهد شد. امارت اسلامی در واقع همان خلافت اسلامی است.
اگر میخواهید ریشه های این پدیده های پلید را بدانید لطفا در درون ارتش و آی اس آی پاکستان جستوجو کنید. اگر مخواهید از شر این بیماری مهلک رهای یابید لطفا پاکستان را منزوی سازید وتحریم‌ همه جانبه کنید و این غده سرطانی یعنی پاکستان را از بین ببرید و این غده باید خشکانیده شود. جنرالان ارتش پاکستان آنقدر مکار وحیله گر اند که اصلا فکرش را هم نتوانید و ارتش پاکستان حتی بمردم‌ خودش رحم نمی کند چی رسد بدیگر کشور ها.ارتش پاکستان هیچ‌ چیزی جز زور را نمی شناسد، ۸۰٪ ارتش پاکستان افکار القاعده و داعشی دارد.
تحریم همه جانبه پاکستان یک فریضه برای تمام جهانیان است.
انجینیر اسد کابل

>>>   درود بر شما.
بی گمان بخشی از مردم ایران چون نگارنده از این رویکرد خودخواهانه شرمسارند. ما برای چندین هزاره برادر بوده ایم و هنوز هم هستیم. اگرچه از هر دو سو تلاش های دولتی سنگینی شده است تا گذشته را تحریف کنند و امروز چیزهای زیادی از هر دو سو میشنویم که درست نیستند. بهرروی خردمند به خرد خویش برمیگردد و چندان به گفته های دولتی در دو طرف نگاه نمی کند. امیدواریم هر چه زودتر ارامش و زندگی به برادران و خواهران ستمدیده ما برگردد که براستی از شایسته ترین فرهنگ های روی زمین هستند. اگرچه امروز بوی گند بی فرهنگی تا ارزش های جهانی هم رسیده باشد باز در دل میپرورانیم که ارزش های ما چه بود که برای ده هزارسال ما را یک جان و یک تن میکرد.

آنچه پیداست این است که هر نظمی بهتر از اشوب است. همین که مردم و ارگ تصمیمی قاطع گرفتند تا بدون دست دراز کردن سوی کشورهای دیگر خود این مشکل را حل کنند بهترین رویداد است. پس از فروکش کردن این بحران موقتی (که به سود مردم به پایان میرسد) خودبخود مشکلاتی که برای ما نیز جانسوز است رفع میشود. امیدواریم نگاه دوگانه ارگ به پشتون-غیرپشتون؛ شیعه-سنی؛ و زبان فارسی-غیرفارسی با خردمندی جایگزین راهبردی شود که همه اقوام حق دارند داشته های بنیادی و فرهنگ خویش را زنده نگه دارند و دخالت در جهت تغییر این مفاهیم تنها شکاف می آفریند. دست کم به تجربه چند دهه اخیر امروز بخوبی میدانیم که این شکاف محل گذر مگس های رنج افرین است و اگر حکومتی قادر به ترمیم آن نباشد خودبخود از شایستگی و مشروعیت ندارد. ولی تغییرات ارام است که پایدار می ماند. امید که روزی برادران ما این اختلافات را نیز به همدلی و همبستگی رفع کنند تا در آسایش و ارامش شاهد بالیدن فرزندان خویش در خاک خویش باشند. ما نیز از ستم ناپذیری و روحیه جان فدا کردن برادران و خواهرانمان سرافرازیم. چه همان حکایت پروانه و شمع است که فدا شدن در راه راستی بخشی از هویت ماست و چه نادان است کسی که میکوشد دریای فرهنگی ما را در کوزه کوچک خویش بریزد و بگوید این ما بودیم که چنین و چنان.

پاینده و سرفراز باشید. امید که هرگز امید و خودباوری و همبستگی خود را از دست ندهید که برای دهه ها تنها نقطه ضعف همین بوده است و چه کوشش هایی شده است تا این ارزش های ناب را فراموش کنیم.
بدرود.

>>>   ایران و پاکستان پناهگاه امن طالبان است
ما مردم افقانستان با مقاومت دوم طالب کشی آغاز
میکنیم آنقدر طالب میکشیم تا کارخانه طالب سازی
ایران و پاکستان دچار کمبود طالب شونند

>>>   مرتضوی بیچاره فقط مصروف اطفاء غرایز لجام گسیخته فضلی است و کارش بی ناموسی است.

>>>   متاسفانه ایران و پاکستان علاقه زیادی به طالبان دارنند
با تکمیل فرار خارجی ها ملت ما طالب کشی آغاز
میکنند آنقدر طالب بکشیم که کارخانه طالب سازی
پاکستان وایران کم بیارنند

>>>   شبکه محترم اطلاع رسانی افغانستان، منبع خبر شما همان بی بی دروغ یا همان BBC است. شبکه منحوث دربار سلطنیتی انگلیس خبیث دلش برای شما افغان ها نسوخته است که برای منافع شما مطلب بنویسد. شما ها تا کی باید به لاین غربی ها استعمار گر اعتماد کنید. 20 سال تمام مملکت شما را همین غربی ها نابود کرده اند و حالا هم بدون مسئولیت آن جا را ترک می کنند و آنوقت شما تیتیر می زنید و بر علیه ایران مثلا خبری را کشف می کنید.حتما برخورد متکبرانه و مغرورانه ترامپ با اشرف غنی در پایگاه بگرام را فراموش نکرده اید که چگونه رئیس جمهور یک کشور را د رخاک خودش به یک پادگان احضار کردند و د رآنجا اورا تحقیر کردند. حتما فراموش نکنید که در سفر خانوادگی رئیس جمهور شما و هیئت همراه(هیئت خانوادگی) به آمریکا یک راننده تاکسی به استقبال رفت و غنی هم به تصور اینکه فرد استقبال کننده یک جنرال است به او تعظیم کرد.
شما اول به فکر غزت و استقلال خود باشید و بعد از یک روزنامه ایران ایراد بگیری و آنرا سخنگوی نظام ایران معرفی کنید. ایران هراسی را بس کنید و خیلی هم غرب پرست نباشید. امثال شاه حسین مرتضوی مزدوران غربی هستند و با پیشروی طالبان موقعیت خود را کلا از دست می دهند. در ایران هیچکس از گروه های افراطی دل خوشی ندارد. ما از افغانستان آباد و بدون جنگ دلخوشیم.لطفا ایران هراسی نکنید که برای شماد هیچ فایده ای ندارد. لطفا غرب پرست هم نباشید. آن هااقتصاد ، فرهنگ و سیاست مملکت شما را رها کردند. آنها دمی روند و ما برای همیشه همسایه شما هستیم.

>>>   ايران طالبان را تطهير نمي كند ولي عوض نمك نشناسي و دولتمردان افغانستان و بخصوص آقاي اشرف غني كه سياست هايش كمتر از داعش نيست از دولت افغانستان حمايت نمي كند. شما بهتره مراجعه كنيد به سخنراني حامد كرزاي كه مي گويد ايران بيشترين كمك را كرده است. در ضمن دولت افغانستان نمي تواند طالبان را به كلي حذف كند پس نيازمند مذاكرات براي عينيت بخشيدن به آن است. شما هم بهتر است بدانيد طالبان را بهرتر است به عنوان يك نيروي سياسي در آينده افغانستان دخيل بدانيد. تلاش براي حذف آن منجر به گسترش جنگ داخلي خواهد شد

>>>   به شاه حسین مرتضوی بگید واکنشها در ایران به مقاله کیهان شدیدتر از این مشاور رییس جمهور با تقلب پیروز شده افغانستان بود و از ایشان سوال کنید رییسش چرا در بدترین شرایط جنگی افغانستان آمریکا رفت

>>>   طالبان همان طالبان سابق است هیچ تغیر نکرده نیسبت به شعیان من جله به ایران ازامریکا بترخواهد بودچونک طالبان مزدور ی عربیستان ووهابیت است اگر ایران دل به طالبان بسته باشد سخت در اشتبااست

>>>   هر دم تز این باغ بری می رسد...

>>>   شایداگرصرف همین چندحرف ساده رامیدانستیم،یک قسمت زیادمشکل ماحل میشدوان اینکه:
-عمرزمین شش میلیارد سال.
-عمرانسان درروی زمین پنج ونیم میلیون دسال.
-عمردین ومذهب دوهزارسال.
-تعدادادیان موجوددرروی زمین (۴۴۰۰).
-پس اگرفکرکنیم که دین من(که ازپدرومادرم به ارث برده ام) برحق و متباقی ۴۳۹۹ دین دیگرناحق ومضخرف است.واقعا همین طرزدیداحمقانه نیست؟
-گاندی میفرمایید:بهترین دین انسانیت است ولی کمترین پیرورادارد.
مگرعقل ودانش ودرک مابهترازگاندی است؟
-پس بخاطرتفاوت دین وباوروعقیده علیه یکدیگررزمیدن وفاجعه افریدن احماقت است.
عاقل

>>>   طالبانی افغانی خطاب به طالبانی تهرانی
اگر طالب تهرانی بدست ارد دلی مارا
برای دست مزدش بشکنم من بندی سلما را
نبی جاغوری

>>>   سلام به دوست مهمان عزیز بحث وطنی ما ایرانی محترم
بیشتر مطالب شمارا خواندم انچه دریافتم حسن نیت شما بزرگوار بود که در همه نوشته تان موج میزد ایرانی های امثال شما بسیار دیدم انگونه هستید که برازنده نام وتاریختان هست با عرض پوزش نه مانند برخی نژاد پرست وخود بزرگ بین اول تشکر از اهمیت شما واینکه تاریخ معاصر وحتی بیشتر از ان را مطالعه کردید وبعد برای ما مطلب گذاشتید
اما درمورد بحثی که کردید متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در هیچ برهه ای شیعیان افغانستان را جدی نگرفت و در بسیاری از مواقع حتی پشت انها را خالی کرد ودر مواردی هم ظلم به ایشان روا داشت که سعی میکنم مختصر عرض کنم این مجموع اتفاقات که خواهم گفت باعث بی اعتمادی اکثر شیعیان افغانستان نسبت به دولت شماست.
شیعیان افغانستان وقتی برای دفاع از حرم رفتند اصلا بحثشان ایران و سوریه نبود صرفا حرمین وقداستشان باعث شد اینچنین جان فشانی کنند همچنین که در جنگ عراق هم برای شیعه بسیاری شهید شدند وتا همین چند سال پیش تلویزیون ایران حتی نامی از ایشان نمیبرد بااینکه چند هزار نفر بودند قبول ارمان ایشان ایران نبود صرفا پرچم شیعه بود حال با ذکر دلیل عرض میکنم چرا اکثرا شیعیان به ایران بد بین هستند.
۱ مهاجرین ورفتار تحقیر امیز هم دولت و هم ملت ایران بطور مثال سیستم اقتصادی ایران طوری طراحی شده که یک مهاجر هرچقدر هم تلاش کند بجایی نخواهد رسید سیستماتیک کارگر وکارگر زاده خواهد ماندبه استثناها کاری ندارم غالب جامعه مهاجر را میگویم غیر این موضوع بچه های ما در مدارس شما با تحقیر ملیتشان بزرگ شدند یا درصف گرفتن کارت از دوستان ایرانی بارها کتک خوردند. این را یک ایرانی شاید هرگز نتواند درک کند منظور از تحقیر چیست اینکه در هر بخش ازجامعه حقت خورده شود ونتوانی هیچ اعتراضی کنی کینه به بار خواهد اورد مثلا پدر من با ماشین تصادف کرد درحالی که سوار دوچرخه بود مقصر شناخته شد میدونید چرا چون خانواده راننده شهید داده بودند. به همین راحتی میلیون ها افغانستانی مانند ما بودند و هستند کسانی که به دلیل نداشتن مدرک شناسایی معتبر پول پیش خانشان را براحتی خوردند ماشینشان را خوردند پول کارگری را ندادند وهیچ جای اعتراض نبود.
من از استثناها حرف نمیزنم این اتفاقات مکرر در زندگی ما تکرار شده مثال دیگر اینکه پشتون ها اینجا تجاوز میکردند وفردایش به افغانستان میگریختند یا دستگیر میشدند و رسانه ها پخش میکردند جنایت افغانستانی ها حالا مردم عصبانی اصلا نمیتوانستند تفکیک کنند که ما فارس و شیعه هستیم یا هزاره هستیم ناموس شیعه ناموس ماست چنان که درتاریخ ثابت کردیم ولی لت کوب ان تجاوز انتقامش از ما گرفته میشد ومتحمل رنج بسیار میشدیم مستند ها از ما اژدهایی میساخت بی شاخ و دم دریغ از درک که ماهم برای حفظ ناموس خود از دست این سلفی ها گریختیم که اینجا هم سایه شومشان برسر ما بود گله بسیاررراست لیکن این ها را صرفا نمونه گفتم نه برای گله برای روشن شدن بحثی که قرار است مطرح کنم‌ پس بگذریم.
۲ رفتار اشتباه دولت ایران با شیعیان افغانستان اول فاجعه افشار شاید تاریخ وحشتناکش را خوانده باشید منه شیعه از خودم میپرسم دولت جمهوری اسلامی کجا بود که ۲۴ساعت ناموس شیعه به بدترین شکل ممکن نابود شد حتی کودکان در امان نبودند یا حمله وحشیانه طالبان به مزار شریف و۳روز حلال بودن ناموس وجان شیعه برای سلفی های وحشی با نام طالب برای شیعه سوال میشود ایران کشور مقتدر شیعه چرا پشت شیعیان افغانستان نایستاد حتی احمد شاه مسعود در فاجعه افشار وزیر دفاع بود وجنگ را مدیریت میکرد رفیق گرمابه و گلستان ایران بود. مثلا ما شیعیان افغانستان تنهایک پرچم داریم انهم تشیع هست و بس ولی دولت ایران نگاه میکند کجا منفعتش هست با همون رفیق و یار میشود حتی اگر طالب دشمن قسم خورده شیعه باشد تطهیرش میکند وبا او همکاسه میشود بزرگوار ایران برای ما در هیچ زمینه ای بزرگتری برادری و پدری نکرد به عنوان مهاجر برده و مستعمره بودیم ودر جنگ ها گوشت دم توپ چنان که ایرانی هارا به جنگ سوریه نمیبردند که بسباری از شهدا کارت افغانستانی میگرفتند و میرفتند البته غیراز سپاهیان خب برادر من مگه خون شما رنگین تر است چرا در همه زمینه ها از بالا به پایین نگاه میکنید در وصف امروز هم با اطمینان میگم سپاه هیچ وقت اندازه سر سوزن حاضر نیست برای شیعه مایه بگذارد ودر مقابل طالب قد علم کند وبه پشتیبانی از انها بلند شود اگر قرار بود کاری کند ۴۰سال فرصت داشت.
اما دریغ شیعیان این را میفهمند وهمچنان ایران را دوست دارند چون بارها گفتم ارمان شیعه افغانستان فقط تشیع هست وبس مجموعا ذکر اینها را گفتم که بدانید ما چاره ای جز پناه بردن به ارگ نداشتیم لیکن به ایران و جامعه شیعه هرگز خیانت نکردیم وهرگز اختلافات را جدی نگرفتیم بنابراین واقعیت از تصورات شما بسیار دور است. شیعه افغانستان فهمیده خودش است وخودش مجبور است هم‌ با طالب بسازد هم با ارگ هم با ایران فاطمیون هم برای دولت ایران چماقی است برسر طالب که اگر تکان بخورد بر فرق سرش فرود اید.
خلاصه که دوست بزرگوار وبسیار مهربان من شیعه افغانستان پیشتر این راه را رفت وبه ترکستان رسید دوباره همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نمیچیند هوشیار شده واین را فهمیده که فقط باید با همه تعامل کرد لیکن به هیچ کس تکیه نکرد تا دوباره افشار و مزاری بپا نشود.

>>>   چرا برنامه جهان آرا رو خودتون نگاه نمی کنید بعد نظر بدین از سایت تلوبیون قابل مشاهدست دولت افغانستان اگر نسبت به جنایت های تروریستی طالبان حساسه چرا جلوی آمریکا برای رسمیت دادن کامل به طالبان رو نگرفت چون دولت افغانستان و آمریکا هر دو خودشون دوباره به طالبان بال و پر دادند و ارگ افغانستان فکر میکرد می تونه قدرت رو با طالبان تقسیم کنه اما هم چنان قدرت خودش رو هم نگه داره آیا ایران با توافق با طالبان مخالفت نکرد؟ حالا که خودتون و اربابتان این وضعیت رو پیش آوردید ایران مقصر است ! می خواهید وضعیت رو بدتر و افغانستان رو به سمت جنگ داخلی و حضور داعش ببرید برای اینکه قدرتون رو نگه دارید آقای اشرف غنی شما کی حسن هم جواری رو درباره ایران رعایت کردید ایران باید جلوی داعش رو در افغانستان بگیره چون اگر افغانستانی ها خودشون متوجه نیستن خطر بزرگتر از طالبان وجود دارد هر نوع جنگ داخلی و خلاء قدرت یعنی فضا به گرگ هایی مثل داعش باور کنید بدتر از آتش گرفتن بازاره اینکه آدمها رو ردیف کنند کنار رودخانه ببرند و سر ببرند تازه این بهترین حالت است در ضمن هم زمان باید جلوی طالبان برای گرفتن همه قدرت رو هم بگیره و بتواند دولت انتقالی فراگیر و مذاکرات بین الافغانی فراگیر به وجود بیاورد از طرفداران ارگ کابل و روشنفکران و قلم به دستانی که در این مدت خواسته یا ناخواسته همراه با نقشه های آمریکا ایران را کوبیدند و به هیچ کدوم از نصیحت های ایران گوش نداند و عواقبش رو هم دیدن خواهش میکنم مدتی زبان به کام بگیرند و اجازه بدند ایران از این فتنه پیچیده جلوگیری کند.

>>>   برادر شیعه عزیز ایران باید چندین کارو با هم انجام بده
۱-جلوی جنگ داخلی در افغانستان رو بگیره وضعیت جنگ داخلی فضا را برای داعش که آمریکا از قبل به افغانستان انتقالشون داده فراهم میکنه در ضمن باید پرسید آیا افغانستان توانایی تحمل یک جنگ داخلی طولانی مدت دیگه که احتمالا برنده ای نخواهد داشت و فقط کشتار و ویرانی و عقب ماندگی افغانستان در مسیر پیشرفت رو داره یا نه یادتون باشه که جنگ داخلی نه تنها خطر داعش رو به همرا داره موقعیت طالبان رو هم تقویت میکنه اگر امروز افغانستان کشور در کمترین حالت در حال توسعه ای بود که درش جنگ وجود نداشت طالبان هم سربازی نداشت نسل های پشت سر همی که در جنگ بزرگ شدند . در ضمن ایران باید از هر نوع فتنه مذهبی که بخواد دعوای شیعه و سنی در افغانستان راه بیندازد هم جلوگیری کند دود این دعوا بیشتر از همه در چشم شیعیان افغانستان خواهد رفت فضای حضور داعش رو تقویت میکند
۲-ایران باید خود طالبان رو هم کنترل کنه تا اول از همه مشکلی برای شیعیان و بقیه مردم افغانستان پیش نیاد و بعد طالبان رو به سمت تقسیم قدرت با بقیه افغانستانی ها گفتگوی بین الافغانی و حکومتی که تمام افغانستانی درش سهم داشته باشند چیزی که در این بیست سال وجود نداشته و همین طور حفظ دستاورد های أین بیست سال هم درش باشد ببرد
۳-بازیگران خارجی زیادی در افغانستان هستند ایران باید بازیگران منفی مثل آمریکا رو کنترل کنه و سعی کنه هم گرایی بین بقیه بازیگران ایجاد کنه تا بدون دخالت در افغانستان فضا رو برای تصمیم گیری جمعی خود افغانستانی ها ایجاد کند
سخنگوی غربگرایان که منافع غربی و نقشه های اونها رو دنبال می کنند و ارگ کابل نباشید
برنامه جهان آرا در مورد تحولات افغانستان هم از اینترنت بگیرید تماشا کنید اگر حرف غیر منطقی گفته شده ما علاقه مند به شنیدن نظراتتون هستیم
یادتون باشه وضعیت امروز افغانستان رو ایران به وجود نیاورده بلکه بر عکس بارها در بزنگاهها هشدار داده نصیحت کرده و مخالفت کرده دوستان سیاسیون افغانستان و قلم به دست هایی که به ایران حمله کردند این تصمیمات را گرفتند و بالاتر از همه آمریکا و غرب مسئولند.

>>>   اشرارونه!
اری نجیب انتخاب روس ها(دوست ماوبه زعم شمابادارما) بود.مگرگاهی انراباانتخاب بادارتان امریکا (کرزی وغنی) ازنظردانش،فهم،صداقت،درایت ووطنپرستی به مقایسه گرفته اید؟مگرباگذشت زمان درک کردیدکه درحق وطن ومردم خودچقدرخیانت کردید؟خوشبختی تان درانست که بنام شرم چیزی رانمیشناسیدووجدان نداریدتاشماراعذاب کند.
بهروز

>>>   این یک حقیقت انکار ناشدنی است که امروزه روابط کشورها همانند روابط انسانها بر اساس منافع شخصی استوار است.کشورهای غربی و همسایه های افغانستان به دنبال خیرخواهی برای افغانستان نیستند همه در راستای منافع ملی خود سعی در تطبیق برنامه هایشان دارند.کسی دلسوز این ملت نیست.فقط خود ملت میتواند دلسوز خود باشد.در ظاهر سخنان همه نمایندگان این کشورهااز خیرخواهی برای ملت افغانستان میشنوید اما در باطن سیاست ها و عملکرد ها در راستای منافع ملی این کشورهااست.این یک حقیقت در روابط بین انسانها و روابط بین الملل است.ملت و سیاسیون با تکیه بر ملت باید به استقلال فکری و عملی خود برسند تا بازیچه بازیگردانان بیرونی نشوند.

>>>   اگر ایرا ن برای به قدرت رساندن طالبان در افغانستان تلاش کندمثلی جادادن ماربین استین خوداست اولا طالبان یک پورژه امریکای است دوما طالبان غلامان حلقه بگوش عربستان است سومامرتبط ناکسستی با القاعده تروریست است چهاروم طالب یکه گروه تون روی برتمام معنی است که هیج باوری برقواعدبین المللی وبشری ندارد پنجم طی چند سال است که در افغانستان مراکزهای فرهنگی واموزشی ومذهبی ودرمانی شعیان را بطوری سیستماتک وهدف مندموردحمله قرارمی هدهمه کارطالبان است /درنتجه اعتمادکردن به طالب اعتمادکردن میش به گرگ است یاپروریش ماربین آستین است /حق پرست

>>>   خطاب به هزاره ها و شیعیان افغانستان
به حرفهای امثال مرتضوی توجه نکنید و باهوش باشید درگیری با طالبان انجام ندهید
ایران دارد به طالبان پالس میدهد و خواسته هایش را که جلوگیری از شیعه کشی هست بیان میکند
متاسفانه یک آدم باهوش در افغانستان نیست این را بفهمد که ایران دارد به طرف شیعیان هم علامت میفرستد که با طالبان درگیر نشوند
این خواسته طالبان از ایران است که به شیعیان افغانستان بگوید با طالبان درگیر نشوند چون در سطوح پایین طالبان منتظر یک فرصت هستند تا به شیعیان حمله کنند این بهانه را به دست آنها ندهید.شما در اقلیت هستید

>>>   همین آقای شاه حسین مرتضوی و رسانه های افغانستان و مخصوصا نویسندگان هزاره با ایران هراسی و حتی با خطاب کردن مردم ایران به عنوان حامی تروریسم توسط نویسنده هزاره که در ایران زندگی میکند باعث این وصعیت هستند
ایران از کسانی دفاع کند که بیشترین ایران هراسی و توهین به ایران و آتش زدن پرچم ایران را انجام می دهند؟هر کاری کردید اشکال ندارد ولی ایران باید طبق خواسته شما رفتار کند؟
من چندین بار در همین سایت هشدار دادم

>>>   اولا روزنامه کیهان از این سبک مطالب زیاد می نویسد نمونه آن چند ماه پیش که از آیت الله سیستانی در مورد نحوه برگزاری انتخابات عراق انتقاد کرد
دوما مشابه همین مقاله کیهان را خیلی از رسانه های منطقه و حتی جهان نوشتند نمونه آن شبکه دو آلمان در مصاحبه با سخنگوی طالبان
پس چرا انقدر هر چیزی که در رابطه با ایران هست جنجال میکنید؟
آیا غیر از این است که از ایران کینه دارید ؟
چرا بعد از تظاهرات بر علیه ایران در اروپا و افغانستان در قضیه یزد چند روز بعد بر علیه استرالیا و ترکیه تظاهرات نکردید؟
از چه چیز ایران عصبی هستید؟

>>>   آقای رضا ادیب کاربر فیسبوک
فرمودید ایران هیچگاه نتوانسته که راهبردی بر حسن همجواری و منافع مشترک ایجاد کند
مثل اینکه این آقا یادش میرود یک طرف قضیه دولت افغانستان است و بفرمایید بگویید چرا ایران باید اینکار رو بکند؟چرا دولت شما همینکار را نمیکند؟
یا شاید گرفته اید بنشینید تا همه برای شما خدمات بدهند و منافع شما را تامین کنند و شما از جایتان تکان نخورید؟آنهم با بستن آب بر ایران؟
ماه پیش ایران چهار میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری در افغانستان و آمادگی واردات پنج میایارد دلاری کشاورزی.پس معلوم است عقده هایت را دنبال میکنی

>>>   به آقایی که گفته برخی ایرانیهای نژاد پرست
نژاد پرست که شما هستید
قوم و قبیله پرست که شما هستید
حداقل برخی ایرانیها به قول شما نژاد پرست هستند
ولی شما کلا نژادپرست و قومپرست و قبیله پرست هستی و معروف هستید به مردمی که جور نمیشن
جوری برای ما مطلب نوشته که برخی ایرانیهای نزاد پرست که آدم فکر میکند طرف کانادایی یا سوییسی هستش بابا یه نگاه به خودتون بنداز تا بعدش برای بقیه سخنرانی و ابراز تاسف کن

>>>   نظر دهنده ای که راجب شیعیان افغانستان نوشتی
من هم اتفاقا نظرات تو رو میخونم
بخدا گند این قضیه فاطمیون رو در آوردی بابا ول کن بکش بیرون خود فاطمیون هیچ ادعایی ندارند ولی امثال تو که اصلا جزو فاطمیون نیستی دیگه شورش در آوردی واسه کاری که انجام ندادی
چرا واسه کاری که نکردی و فاطمیون کردن خودت را قاطی میکتی؟چرا انقدر راجبش حرف میزنی؟
خانواده شهدای فاطمیون تابعیت ایران دارند
بس کن دیگه شورش رو در آوردی از چشم مردم ایران انداختید فاطمیون رو
خجالت نمیکشی که تویی تو خونت نشسته بودی راجب فاطمیون حرف میزنی؟
هر امتیازی هست به فاطمیون و خانواده آنها تعلق میگیرد نه تو که در سکریه نجنگیدی

>>>   این نظر دهنده که راجب شیعه حرف میزند
از شیعه میخواهد به منافع مالی برسد
بهتر است جواب دهد وقتی شیعه در افغانستان و در مدرسه کشتار میشود چرا در ایران نشسته ای و نمیروی به آنها کمک کنی و دفاع کنی از آنها؟
یا باز منتظری عده ای از شیعیان افغانستان مثل فاطمیون بروند از آنها دفاع کنند و بعدا باز بگویی من شیعه رفتم جنگیدم
تو در سوریه نبودی و گستاخانه میگوید ایرانیها را نمیبردن و انقدر ریاکار منفعت طلب هستی
فاطمیون برای خدا جنگیدن ولی امثال تو میخواهی امتیاز دنیوی از شجاعت آنها برای خودت کسب کنی

>>>   حب پاشو از ایران برو
اگر ایران واست کاری نکرده برو از ایران
کسیکه خون داده خانوادش تابعیت ایران مرفتند و تحت پوشش بنیاد شهید ایران هستند
ایران نمیتونه به تو بخاطر اینکه خانواده کس دیگر عزیزشون شهید شده به تو جایزه بده
برو خودت تلاش کن و شهادت و شجاعت کسان دیگر رو به نام خودت نزن
بعدشم مسلمان هستی واسه خودت هستی که نیستی و خودت میدانی خدای خودت و عبادت خدای خودت و آخرت خودت
چقدر راجب شیعه بودنت حرف میزنی و با مطرح کردن این قضیه میخواهی امتیاز مادی و دنیوی بگیری و هیچ اعتقادی به اسلام نداری و فقط میخواهی از مطرح کردن شیعه بودنت امتیاز بگیری

>>>   آهای فاطمیون گوش کنید
شماها واقعا مومن و نجیب هستید و انسانهای خدایی که با خدا معامله کردید
ولی نگاه کنید به هین همطونتان که میخواهد از شجاعت و مجاهدت شما سو استفاده کند
ببینید کسیکه در بین شما نبوده چگونه میخواهد امتیازگیری کند از شجاعت شما
من از شما عذر میخواهم که عمل خدایی شما رو این افغان میخواهد ازش برای منافع مادی برای خودش جور کند
راستی قاطمیون از شیعیان عراقی که در کنارتان جنگیدن یادی کنیم که این افغان سو استفاده گر آنها را غیر مسلمان دانسته

>>>   درود بر نگارنده دوازدهم و دیگر دوستان.
اگرچه شما به آشکارا نگفتید روی سخن با کی هست ولی همین که به دخالت من یا هم میهنانم با روی گشاده و فرهنگ مهمان نوازی خوشامد گفتید ؛ پس نیاز بود تا یکی از ما از مهمان نوازی شما سپاسگزاری کند.

بازگردیم به گفته های شما. تن همه ما از این دوگانه های ساختگی و نامهربانی ها در رنج است. آنچه از ان مینالید در همین جا نیز همینگونه جانکاه هست گرچه رنجشی که در ذهن مهمان مهاجر ایجاد می شود بیشتر از رنجشی است که خود مردم ببرند ولی از یک گونه بر فرهنگیست و ریشه آن را در همبستگی فرهنگی و فرهنگ همبستگی میپوییم. این فرهنگ صدای پیشینیان ماست که از دست همین رفتار نابخردانه اندیشه های طالبانی در گذشته های دور به صدای خاموش بدل گشته است. درد در دل ماست.

بگذارید ببینم چه زمین تشنه این همبستگی و کنار زدن دوگانه های بیهوده است. یکی را شما گفتید. از رنجی که برادران و خواهران ما در ایران می برند و ما نیز برا آن خروشیده و هر برادری که دیده ؛ اگرچه تنها لحظه ای اندک با ایشان همراه شده ایم به همدلی کوشیده و هم سخن شدن و سختی هایی که دارد. گرچه هرگز دست روزگار ما را توانمندتر از ان نکرده که همدل باشیم و در پی کاهش رنجی براییم.

اینکه چرا نگارنده از همبستگی می گوید را در چند نمونه می اورد.
چنین بپندارید که دو برادر با یکدیگر دعوا (لت و کوب) کنند. یکی دو ساعت یا یک روز می گذرد و با هم اشتی (صلح) میکنند. پس یک آشوب زودگذر است. چنین بپندارید که پدر و مادر نیز دخالت کنند. پدر از یکی از فرزندان و مادر از دیگری جانبداری کند. پس دعوا بزرگتر می شود نه تنها دو برادر یکدیگر را شماتت می کنند که تقصیر تو بود و ... ولی اینبار پدر و مادر نیز درگیرند. پس آشوب بزرگتر شد.

چنین بپندارید دو کودک در مدرسه (مکتب) با یکدیگر دعوا کنند. مدیر می تواند با پند و اندرز یا دو سیلی آارام آنها را آرام کند. چنین بپندارید چنین نشود و این دعوا به خانواده های دو کودک برسد. آنگاه می توانند برای گلایه هم که شده روبروی یکدیگر بایستند. تا اینجا یک آشوب کوچک تبدیل به یک آشوب بزرگتر شد. چنین بپندارید که سر یکی زخم شود یا کسی کتکی بخورد. پس تعادل در اشوب بهم خورده است پ باید تلافی شود پس باید سر کس دیگری در خانواده ای که کتک زده نیز بشکند تا تعادل جدید در آشوب پیشین پیدا شود. این تعادل پایدار نیست و می تواند دوباره به جنگی دیگر بینجامد. پس کل مبنای گفته های نگارنده همین است که اشوب کنونی به سوی کدام تعادل می رود؟ اگر در شهر پاسگاهی چیزی باشد که دو خاندان را صلح دهد پس خوب است به یک تعادل پایدارتر میرسد وگرنه میتواند به جنگی میان خاندانی تبدیل شود.

بازگردیم به امروز کشور شما (البته با اجازه) و بطور ويژه گفته های شما. کوشش هایی شد تا کسانی در جایگاه پاسگاه میان اشوب صلحی برقرار کنند و تعادلی بدست بیاید و دیدیم که بیهوده بود. برای یکسال تنها رنج را کش داد.

امروز روزی ویژه است که کشورهای بیگانه از خاک رنجدیده شما رفته اند. چون بیگانگان پشتیبان ارگ بوده اند پس اشکار است که در نبود ایشان تعادل بین نیروهای محلی بهم میخورد. که داریم می بینیم. خب اینجا بازیگران محلی دو جبهه هستند. طالبان در یک جبهه؛ خیزش مردمی و ارگ در یک جبهه. ولی پیوند خیزش مردم شمال و ارگ یک پیوند شکننده است و اصالت ندارد چون بسیار از ارگ رنج دیده است. در آشوب امروز تعادل این است که این پیوند روی دهد که داد.

خب بیایم کشورهای همسایه که شما گله مند از بی توجهی هستید و من بسیار خوشنودم که بی توجه هستند. اگر ایران یک جبهه را مسلح کند و پاکستان نکند پس پاکستان می تواند گلایه کند که ای ترکیه و تازیان و.... بیایید. اشوب در سطح درون کشوری یک بازیگر برون کشوری و همسایه را به درون خود میکشد. همین بازیگر وزن اشوب را بیشتر کرده و برای اینکه تعادل برقرار شود پس نیاز است تا طالبان نیز از سوی محور پاکستان تازیان تجهیز شوند. پس درست است به یک تعادل جدید رسیدیم ولی اشوب بزرگتری روی داده است و ارام کردن آن هزینه زاست. خب این که شد همان دیروز این خاک. بیگانه بیگانه است. همین نام بیگانه بس است تا اشوب کنونی را در سطح بزرگتر بازتولید کند.

شوربختانه دوستان اینجا زیاد از نقش و نقشه های کشورهای دیگر میگویند که خب به ایشان حق میدهیم چون در این سالها بسیار از هر سو رنج دیده اند. برای نگارنده امروز؛ برادران و خواهران ما مانند کسی است که در توفان سرد و جانسور میکوشد تا در بیابان اتش کوچکی روشن کند. از هر سو باد و توفان بر او می تازد. ولی او نیاز دارد تا هر دو زانویش را گرد هیزم ها جمع کند؛ کمرش را خم کند تا باد از هیچ سو به هیزم ها نرسد. سپس فوت کرده و بکوشد تا از دل دودها شعله درخشانی از نور بسازد.

هر انچه نگارنده بنام همبستگی میگوید همین است. اشوب کنونی محلی است. و کم و بیش اشکار است که طالبان پیروز نمی شود. پس از آن رام می شود برای گفتگو. بعد از آن پیوند میان مردم غیرپشتون و ارگ پیوند شکننده ای است چون در اشوب شکل گرفته و چون اشوب (حمله طالبان) تضعیف شود شکاف ها خود را اشکار میکند (گلایه های پیشین مردم و ارگ). این هنر مردم است که اول: امروز نگذارند هیچ بیگانه ای به هیچ گروهی کمک نکند. اگرچه اگر کار به جای باریک بکشد که شیعیان یا فارسی زبانان و یا.... در تعداد زیاد کشته شوند کسی خاموش نمی نشیند (شما هم چندان از ایران ناامید نباشید) ولی امروز بهتر است که نباشد چون بازی دارد همانگونه پیش می رود که می توانست برود. مردم از ترس طالبان شهرهایی را خالی می کنند. سرسپرده هایی در پاسگاههایی انجا را به طالبان تسلیم میکنند (که شوربختانه هستند کسانی که هم از اخور ارگ میخورند و هم از اخور طالب). ولی داریم می بینیم اگر روز نخست طالب ده شهر گرفت و خیزش مردمی یک شهر ازاد کرد امروز طالب تنها می تواند در روز سه شهر بگیرد و خیزش مردمی سه شهر را ازاد کند. این نشان می دهد که قدرت طالب در حال کم شدن و خیزش مردمی بیشتر شدن است.

از نگاه نگارنده خاک سوخته برادران و خواهرامان ما در یکی از امیدبخش ترین روزگاران خویش در این چند دهه است. اول که دیو بزرگ خود بخود از این خاک رفت گرچه بسیار رتج افرید. پس از ان دیوبچه ها خودی نشان می دهند چشمهایی را می ازارند و اینان نیز می روند.پس از ان مردم با ارگ خواهان اصلاحاتی می شوند که که اگر ارگ دست نشانده بوده است دیگر دستی که او را نگه میداشت (امریکا) درکار نیست. پس اگر خونخوار باشند پس از دوگانه طالب-حکومت کنونی ؛ دوگانه پشتون-غیرپشتون خواهیم داشت که ارگ بتواند خود را حفظ کند. درمان این دوگانه ها تنها هم بستگی است. خیزش مردمی یک هم بستگیست.

از اینرو اگرچه دوستانی نگران فردایند و بیرون را نگاه میکنید تا نقشه های شوم انها را بخوایند؛ نگارنده شاد است از فردا و نگران امروز است که همین جنگ موقت نیز درد کمی بزاید و دقیقا دارد به خاک درون کشور شما می نگرد که امید چگونه زاده شده و چنان توانمندی در این امید می بیند که هر اندیشه بیرونی را نابود میکند.

فرهنگ ما یکیست. بیایید یکی دو مورد را از ان بگوییم. زمان ترور سردار سلیمانی را بیاد دارید که مردم در شهرها چه کردند. این هم بستگی بود. نتیجه؟ ایران تنها کشوری بود که جرات کرد یک پایگاه امریکایی را موشک باران کند و امریکا دست از پا خطا نکند. هنوز روسیه در شبکه های تلویزیونی ترسان و لرزان درباره امریکا سخن می گویند.

در زمان جنگ با عراق؛ از فرهنگ ما بسیار مایه گذاشتند. آهنگ های حماسی میهن پرستانه شب و روز در گوش جوانان ما خوانده می شد. من دوست دارم هر که مشتاق باشد را دعوت کنم به متن اهنگ آقای کویتی پور که شامل <چنگ دل اهنگ دلکش میزند> را بشنود. اگرچه این اهنگ حماسی نیست ولی سراسر مفاهیم عرفانی ست. بی گمان دوستانی در می یابند که نزدیکی این سروده و نوشته های مولانا عطار سنایی و.... این همبستگی فرهنگی است.

اینکه کسانی انروز دست به ساختن این اهنگ ها در پشت جبهه کردند تا شور مردمی را برانگیزند یا کسانی که از مراسم خاکسپای سردار سلیمانی چنان نمایش همبستگی را ساختند؛ این فرهنگ همبستگی است: فرهنگی که همبستگی را می زاید. میهن ما و شما یکیست. فرهنگ ماو شما یکیست. شایسته بود اگر از این فرهنگ غنی که داریم برای روحیه دهی و هم بستگی بهره بیشتری گرفته می شد.
همبستگی باید مدیریت شود و این هنر روشنفکران است. همبستگی با خرد و گذشت اغاز می شود. من ایرانی به شما امروز بد بگویم. شما پاسخی در خور بدهید تا هر دو دیگری را سوزانده باشیم و دل خویش ارام باشد. ولی شما خردمند باش بگو درست است که از این رنجیده ای ولی امروز ما و شما در این هدف مشترکیم و از نداشتن ان در رنجیم. بیا در این راه بکوشیم.

امروز بجای من و شما یک پشتون و غیرپشتون بگذار. درست است که طالب از پشتون است ولی هر پشتونی که طالب نیس. گواه ان خیزش مردمی در شهرهای پشتون نشین است. اگر اون می گوید هزاره فلان و فلان؛ شما بگو باشد ما دهه این را گفتیم و شنیدیم و این همان بود که دیگران خواستند. امروز نیاز است تا بکوشیم از دانشگاه ها و اموزشگاهها نگه داری کنیم که فردا فرزندان ما بتوانند کشور را بسازند و کمتر رنج ببریم. این گذشت کردن شما و فراخواندن ایشان به سوی اینده ای مشترک که به سود هر دو است فرهنگ همبستگی است. اگر این رفتار در سه تن کارگر نیفتند در چهارمی که می افتد؟ جهارمی می اندیشد میگوید براستی که ما دهه هاست با یکدیگر جنگی بیهوده داریم و این خواسته دیگران بوده است نه من و تویی که یکدیگر را هرگز نمی شناسیم.

با پوزش فراروان از اینکه این نوشته این چنین طولانی شد. همانگونه که پدر گفت: بامید اینکه:
هر نفس آواز عشق در رسد از چپ و راست
(با پوزش از مولانا برای دستکاری هنر ایشان).

>>>   التماس تفکر دارم برای شما افغانها

>>>   درود دوباره.
من میکوشم تا خودباوری و همبستگی را زنده کنم. نیک میدانم که در تن رنجور کشور افغانستان این اهنگ کم توان است. ولی از هر سو که بنگریم پاسخ همین است. شما بپندارید چه نقشه های شومی برای این خاک پس از خروج بیگانگان داشتند؟ کسی خیزش مردمی را به حساب نمی اورد. ولی چون مردم برخاستند بسیاری از نقشه ها نقش برآب شد. اگر فردا کسی در ترکیه بگوید بیایید و صلح طالبان و ارگ را از سر بگیریم به او میخندند چرا که طالبان فردا طالبان دیروز نیست. مردم آنها را شکست می دهند. دست کم از دیگر از موضع قدرت نمی تواند سخن بگوید. اگر این خیزش نیک فرجام باشد؛ چه بسا بتوانند التماس کنند که چون یک حزب او را در سپهر سیاسی کشور بپذیرند!!!! یا دست به ترور کور بزنند که راه ان در تقویت بنیه دفاعی است.

پس ببینید یک خیزش مردمی چه نقشه های شوم بیگانگان را نقش براب کرد. این را نمی شود دست کم گرفت. خب بیاببید بیندیشیم چه خطراتی فردا را تهدید می کند؟

ساخته شدن نیروی نظامی سومی برامده از دل خیزش مردمی؟ غارت کردن خانه های مردم بخاطر گرسنگی در خط مقدم جبهه؟ خب درمان این دومی چیست؟ بازگشت به فرهنگ ها. بیایید بپنداریم جنبشی راه بیفتند مانند پشت خط مقدم جبهه. مردم روزانه غذا و خوراکی را گرداورند و گروهی مسولیت پذیر آن را به خط مقدم جنگ ببرد. آنگاه روحیه کسانی که سینه سپر کرده اند چقدر بهتر می شود؟ آیا فرهنگ ما میپذیرد که برای کسانی که برای ما میجنگند هر کس هر چقدر میتواند غذا و اسباب اسایش فراهم کند؟ این خود خود فرهنگ ماست.

در نوشته پیشین گفتم یک ترانه بسیار عارفانه در زمان جنگ حوانان ما را به جبهه می کشاند. شاید کسانی از انها هرگز زرفای عرفانی ان چه خوانده میشود را نمیدانستند مانند بسیاری از روستاییان ما که مدرسه (مکتب) هم نرفته بودند. ولی عرفان با فرهنگ ما عجین شده است و با ناخوداگاه کار دارد. اهنگ حماسی اینجاست. روزگاری که احمدشاه مسعود را ترور کردند برای چند روز تلویزیون ما آهنگ سرزمین من خسته خسته از جفا را پخش میکرد. بخش بسیار بزرگی از مردم اصلا احمدشاه را نمی شناختند ولی سرزمینی که خسته از جفا باشد را بخوبی میشناختند چون خودشان نیز چنین بودند پس همدل می شدند. روزگاری در بم (شهری در کرمان) زمین لرزه ای بزرگ امد و مردم زیادی زندگی خویش را از دست دادند. از هر روستا و شهر مردم پتو و خوردنی و هرکه هر چه میتوانست میبردند در مساجد تا برای ایشان ببرند. این فرهنگ ماست. شگفت است که امروز خوانندگان و ترانه سرایان چندان در پشت جبهه نمی کوشند تا با اهنگ های حماسی روحیه سربازان را تقویت کنند. روزگاری در جبهه های ما مدام این اهنگ ها پخش می شد.

تن کشور مانند یک بیمار است که نیاز دارد پیش از انگه فردا به این بیماری گرفتار شود امروز جوشانده ای به آن داده شود که از آن پیشگیری کند. احتمال زیادی هست که پس از جنگ با طالبان؛ دوگانه پشتون -غیرپشتون پررنگ شود. دلیل این است که ارگ سالهاست در این دوگانه خوانده است و از آن قدرت گرفته است و چون در ضعیف ترین پایگاه اجتماعی خود است (البته شاید نباشد ولی آنچه سران بی فرهنگ امریکا در استقبال از رییس جمهور یک کشور کردند اول نشان دهنده بی فرهنگی بی پایان خود امریکاست و دوم اینکه مایه شرمساری مردم نیز می شود). پس اگر ارگ مردمی نیک سرشت باشد که تن به اصلاحات عمیق میدهد و دل به تاج و تخت نمی بندد. اگر بدنهاد باشد نیاز به یک پایگاه دارد تا همچنان در نبود امریکا بتواند بر راس قدرت بماند. و این پایگاه دوگانه پشتون-غیرپشتون است چون سالیان سال بر ساز آن خوانده شده است.

خب چه جوشانده ای می تواند این بیماری احتمالی را دور کند؟ جنبش اتحاد مردم افغانستان در فضای مجازی. فرض کنید گروهی راه بیفتند تا بگوید ما با احترام به همه اقوام مردم افغانستان خواهان کنار گذاشتن اختلافات و ساختن اینده و ابادانی کشور هستم. این را اگر به زبان فارسی و پشتون و .... بنویسند بنظر شما یک میلیون مخاطب پیدا میکند؟ خب دیگر کسی که بخواهد فردا از دوگانه پشتون-غیرپشتون استفاده کند نمی تواند این جنبش را نادیده بگیرد. امروز فضای مجازی بستری هس که دارد بیهوده و بطور تصادفی به این سو و ان سو میرود. چه خوب باشد اگر در راه فرهنگ بکار گرفته شود. این جوشانده ایست که پیشاپیش می تواند نقشه های شوم فردا را نقش بر آب می کند.

فرهنگ ما از دیرباز همین بوده است. اندیشه امپراطوری در خاک ما زاده شده است که در آن روزگار یکی بودیم. انها که به زور کسی را با بند بیکدیگر نمی بستند که یا برای ما بجنگید یا کشته شوید. این ننگ را فرزندان اهریمن در این خاک اوردند. اگر همه زمین هر سلاحی داشته باشد و هر نقشه شومی؛ اخرین سلاح ما فرهنگ ماست. پیش از این گفتم. اگر مردم با آن شور و گستردگی در خاکسپاری سردار سلیمانی نمی امدند؛ آیا ایران جرات موشک باران پایگاه آمریکایی را داشت؟ طرف امریکایی میبیند که اگر بخواهم به این کشور حمله کنم می توانم با جنگنده از بالا چند زیرساخت را نابود کنم ولی هیچ نیرویی نمی توانم روی زمین پیاده کنم. به همین سادگی از همیستگی مردم چه سودی بدست امد و چه اعتمادبنفسی برای ایران شد که خواهان خروج امریکا از عراق شد و براستی هم کم و بیش موفق بوده است.

به داشته های خود بیشتر توجه کنیم. فرهنگ فرهنگ و فرهنگ ما بوده است که امروز کهنترین تمدن روی زمین هستیم. اگرچه در دوره های کوتاه تن و جان ما زیر پای اسپان و چکمه های بیگانگان رنجیده و فرسوده شده است ولی هر بار کم آوردیم با فرهنگ همدلی سرمست شدیم و حماسه افریدیم. خاک شما کشتارگاه امپراطوری هاست. ما یک فرهنگیم این فرهنگ رانادیده نگیرید. هیچ جنگ افزاری در زمین نیست که بتواند با ان روبرو شود.

بدرود.

>>>   مارا چه نیاز به ایران ویا هرکشوری دیگر
شما را بخدا برای یک بار هم که شده از همیت وغیور مردی افغانها به بیگانگان نشان دهید که همچون یک مشت همه اقوام افغانستان برعلیه طالب جنگ خواهدکرد وبا چنگ ودندان سراین مار زخمی را به دیوار میکوبیم
میرویس

>>>   با سلام خدمت دوست شیعه افغانستانی ام مطالبی را خدمت شما باید عرض کنم
۱-برادر عزیزم از برخورد نا مناسب مردم ایران گله داشتی و درصد زیادی حق به جانب شماست ولی این را هم بدان که بخش زیادی از مردم ایران اطلاع درستی از افغانستان و مردم و قومیت های آن ندارند مثل کسی می مانند که هر وسیله ای را که حرکت می کند می گوید ماشین است دیگر فرق اتوبوس با سواری را نداند آن ها همه را افغان می دانند و فرق شیعه مهاجر مظلومی که به امید برادری به ایران آمده با تکفیری آدمکشی که برای تعقیب همان شیعه آمده است را نمی دانند این واقعیتی است که بسیاری عوام ما به آن دچارند در صورتی که وقتی جزییات را در کلاس درس به دانش آموزان می گویم نظر آنها تغییر کرده و شیفته شما می شوند
۲-برادر عزیزم ما هم از خیلی از دولت های شیفته غرب خود در خوشی نداریم همین دولت اصلاحات ایران بود که قصد داشت حتی بر سر حزب الله لبنان معامله کند که ناکام ماند ولی برادرم دولت ها و خیانتکاران می روند و مردم می مانند من و شما و فرزندانمان همسایه باقی می مانیم و ابتدا و سرانجام ما را محبت اهل بیت به هم گره زده است
۳-ایران کشوربزرگیست با قومیت های گوناگون طبیعتاً مردم شرق ایران با شما اشتراکات فرهنگی فراوانی دارند بعید می دانم دوست افغانی در قاین یا نهبندان و خواف و تربت جام توهینی شنیده باشد اما هر چه از شرق ایران دور شویم طبیعتاً شناخت مردم به شما کاهش می یابد و با شنیدن انجام یک خلاف توسط یک افغانی همه را مثل هم می دانند
۴-رهبر عزیزمان مراجع نظام تقلید همیشه به شیعیان شجاع افغانستان به دیده تحسین می نگرند و جای تحسین دارد سرزمین شما مهد یاریگران اهل بیت است شما با دعوت شخص امام علی(ع)تشیع را پذیرفتید خواجه اباصلت هروی یار امام هشتم(ع)از شماست و اجدادشما یاریگران یحیی بن زید شهید در ولایت سرپل بوده اند و شیرمردان شما حرم های متبرک اهل بیت در شام و عراق را نصرت دادند
۵-برادر عزیزمن یک فرد عادی هستم پست و سمتی ندارم یک معلم ساده که افتخار آموزش را دارم به سهم خودم بابت تقصیرهای و بی توجهی ها عذرخواهی به قول شاعر هموطن ما که در پاسخ به شعر محمد کاظم کاظمی شاعر هموطن شما گفته که ( برای دفع علف های هرز می آیم برای بدرقه آن تا به مرز می آیم) من هم امیدوارم که علف های هرز کدورت و دلخوری در سرزمین دوستی ما بخشکد
ارادتمند شما مرادی

>>>   خدا رحمت کند خمینی را فرق بسیار داشت با رهبران امروز ایران به شوروی با تمام ابر قدرت بودنش گفت سر افغانستان با هیچ کس معامله نداریم نترسید ونه هراسی داشت که اینک چه میشود وقتی پشتت به خدا تکیه زده باشد ترس از هیچ ابر قدرتی نخواهی داشت اگر متکی به توانایی های خودت باشی با طالب هم کاسه میشوی مبادا ضرری متوجه دولتت شود
من به عنوان یه افغانستانی میتوانم در بعضی از زمینه ها به دولت ایران حق بدهم‌ که تلاش دارد طالب را تطهیر کند
اول ترس از همسو شدن طالب با ال سعود واضح ترش اینکه میترسد از طالب ونژاد بی پروایش که بسیار شجاع وشاید بهترش احمق هستند مرز شجاعت و حماقت به باریکی موییست که الت دست ال سعود شوند که اگر بشوند برای ایران بسیار گران تمام خواهد شد ایران از لحاظ اقتصادی بسیار شکننده شده وتوان داخل شدن در جنگی را ندارد واز پس هزینه های سرسام اورش برنمی اید
دو دولت ایران چهارمین استخبارات دنیا را دارد وبسیار قوی هست دراین زمینه و یقین کنید از معامله پشت پرده دوحه وامریکا خبر دارد ومیداند افغانستان به طالبان در همان دوحه فروخته شده واین سرنوشت ماست در این برهه از تاریخ وایران اینبار نمیخواهد همه تخم مرغ هایش را در یک سبد بگذارد هم به ظاهر با دولت است هم در عمل از طالب حمایت میکند البته ایران دچار اشتباه محاسباتی شده احتمالا نفرت مردم افغانستان از طالب را نادیده گرفته وقدرت خدارا که اگر بخواهد همه چیز را درانی تغییر میدهد متاسفانه دولت افغانستان بخصوص شخص غنی افغانستان را منزوی کرد وتمام وکمال در خدمت امریکا قرار گرفت واصلا سیاست نمیداند نتوانست با ایران و روس وبقیه همسایه ها ارتباط بگیرد وبسیار کودکانه به امریکا اعتماد دارد ما در منطقه ای هستیم که همه از امریکا بیزارند وغنی مثل احمق ها خود را نوکر بی جیره مواجب انها نشان میدهد خب معلوم است ایران چین روس این را فهمیدند دولت افغانستان هیچ متحدی ندارد واز نظر دیپلماسی بر عکس طالبان بسیار ضعیف عمل کرده وحالا که امریکا رفت خودش مانده وخودش وتمام بنابراین طالب با داشتن حمایت ایران پاکستان چین و روس احتمال پیروزی بیشتری دارد جز خواسته خدا که همه معادلات را بهم میزند

سه ، ایران افکار عمومی مردمش را برای به رسمیت شناختن دولت اینده افغانستان در صورت پیروزی طالبان اماده میکند واز طرفی میخواهد با کسی دوستی کند که دشمن و زخم خورده امریکاست و مشترکات بسیار دارد مثل نفرت از اسراییل ایران سابقا از فارس ها و شیعه ها در افغانستان حمایت میکرد اما به مرور تغییر رویه داد چون دید ایشان در افغانستان در اقلیت هستند واز خود هم نمیتوانند محفاظت کنند چه برسه محافظ منافع ایران باشند بنابراین ایران هم دنباله روی پاکستان وامریکا را کرد و سرمایه گزاری روی جماعت پشتون کرد از طرفی شیعه افغانستان وطن فروش و خاعن نیست ایران متحدی میخواهد که فقط به قدرت فکر کند مثلا اگر شیعه به جایگاهی در افغانستان برسد اب را مفت نخواهد داد چون ذاتا مزدور صفت نیست ولی پشتون جماعت ارمانش قدرتش است و وطن کشک و پشم هم نیست همه بمیرن وطن ویران شود ولی اینها در قدرت بمانند چنان که میبینید هر روز ملک را ویران میکنند واصلا برایشان مهم‌ نیست دودش به چشم ملت میرود مثلا خراب کردن پایه های برق جاده ها پل ها این ها همه نشان میدهد ذات طالب فقط خرابیست و هرگز با وجود این جماعت افغانستان صاحب دولت قدرتمند نخواهد شد از هیچ لحاظ انها قدرت میخواهند و باد به غبغب انداختن اربابانشان هم به ایشان همین را میدهند در عوض اب رایگان میگیرند وافغانستان برای همیشه حیات خلوت ایران و پاکستان به طور مشترک می ماند مسعله اب امروز در جهان شوخی نیست و قدرت های اینده را رقم خواهد زد افغانستان گرچه محسور در خشکیست لیکن سرشار از اب شیرین است لیکن بدون مدیریت درست بخاطر جغرافیای کوهستانی اش وبخاطر منطقه استراتژیکی که دران قرار گرفته هر دولتی تلاش میکند که قدرت این منطقه از اسیا را به دست بگیرد
لیکن بنظر این حقیر ایران بازهم اشتباه میکند از قدرت به طالب دادن شمشیر به دست زنگ مستی است انها ارمان محکمی ندارند بزرگترین ارمانشان دین و البته قدرت است که در این با ایران هیچ وجه مشترکی ندارند در قدرت هم عربستان با دلارهای سرشارش در اینده ای نه چندان دور میتواند تمام معادلات ایران را بهم بزند طالب پایبند هیچ اصول اخلاقی نیست ادم مزدور تغییر نمیکند ولی اربابش ممکن است بسته به شرایطش تغییرکند با کوچکترین خصومت بین ایران و طالب انها یادشان می افتد شما همان رافضی خبیث هستید که خونتان حلال است لیکن نه امروز دستشان زیر سنگ شماست
در فیلم مختارنامه جمله قشنگی دکلمه شد از زبان پور عرب یا همان مختار
گفت تزویر سکه ای دورویی است که یک رویش شیطان وروی دیگرش خداست عوام خدایش میبیند و خواص شیطانش را تزویر به شما امان میدهد تا مقاومت تان را بکشند بعداز تسلیم شدن گردن همه شمارا خواهد زد
ایران دیر میفهمد طالب هرگز و هرگز دوست و متحدش نخواهد ماند شما شنیدید نفرتش را از شیعه ما شیعیان افغانستان دیدیم ولمس کردیم
اینکه ایران فاطمیون را پرورش میدهد تا چماقی بر سر طالب باشد شاید کمتر کسی به این فکر کرده باشد
اما این هم اشتباه است شیعه افغانستان مزدور صفت نیست وهیچ شباهتی به طالب ندارد در سوریه برای اعتقادش جنگید ان عده هم که بعدش به خدمت ایران درامدند از فرط فقر است و در اینده به درد دولت ایران نخواهند خورد هم عده ایشان کم است هم میدانند خیری در کشته شدن برای ایران نیست وهم اینکه باید مقابل شیعه افغانستان بجنگند و این را هم نخواهند پذیرفت نظر بنده این است ایران از تحولات هر روز افغانستان کاملا گیج شده است و درک درستی از شرایط به وجود امده ندارد و کاملا شتاب زده عمل میکند هم رفیق دزد است و هم شریک قافله واین سیاست در دراز مدت جواب نمیدهد بهترین کار برای ایران این بود هیچ دخالتی نمیکرد از اول وکاملا خود را بی طرف نشان میداد مثل تاجیکستان اینطور کمترین اسیب متوجه اش میشد وخیلی نامحسوس شیعیان را زیر چتر حمایتش میگرفت برای روز مبادا طوری که حساسیست هیچ کس برانگیخته نمیشد بهرحال دنیا براساس منافع تعریف شده اینکه من شیعه هستم برای ایران اهمیتی ندارد وهرچه منافعش ایجاب کند همان کار را خواهد کرد امید که مردم افغانستان هم یاد بگیریم در دنیا چطور معادلات صورت میگیرد
>>>   درد افغانستانی ها قوم پرستی و اختلاف هست و البته گوش دادن به اراجیف بی بی سی و امثال آن. ملتی که دوست و دشمنش را نشناسد و با رجوع به عقل خود مسائل مملکتش رو تحلیل نکند و چشم به یاوه گویی های غربی ها و غربگرایانی داشته باشد که بارها و بارها تحقیرش کرده اند و جنایت انجام داده اند، آخر و عاقبتش همین است. فقط حقارت اشرف غنی در برابر آمریکایی ها را ببینید تا بفهمید مشکل از کجاست. مسلمان باشی و اینقدر...

>>>   هم‌ میهنان گرامی هوشیار وبیدار‌ باشید از دیر زمانی است زم زمه ها بگوش می‌رسد جنرال مزدور وقلابی علی پور خاین یک طالب هست دره صوفین‌ را علی پور با افرادش به طالبان تحویل داده است حتی قبل از سانحه بهسود گفته میشود که علی پور‌ طالب است علی پور سر چشمه و سیاه‌ خاک را با طلبان معامله کرده است اما من هر گز باور نمی کردم اما وقتی امروز تماس تلفنی علیپور و یکی از اعضای طالبان را شنیدم شک من به علیپور داشتم بیقین تبدیل شده است. قومای گل ومردم شریف بهسود و هزاره های عزیز زم زمه های از افراد نزدیک به علیپور بگوش میرسد که علی پور تمام مردم بهسودین و سرزمین بهسود را به طالبان فروخته است وهم چنان ذوافقار امید‌ و محمد علی صداقت نیز طالب هستن و در حال معامله هزاره جات به پاکستان هستن دوافقار امید و محمد علی‌صداقت با یکی از پسران محمد حسین ذاکری( یعنی پسر چمن لالی) گوینده رادیو هزاره گی در کویته پاکستان. شخص مذکور یک افسر آی اس آی است که و فعلا در داخل افغانستان می‌باشد او دارای تذکره افغانستان نیز هست در تماس هستن این شخص و ذولفقار امید با محمد علی صداقت مخواهد هزارجات را تحویل پاکستان دهد. محمدعلی صداقت و ذولفقار امید و علیپور هر چی زودتر باید دستگیر و به پنجه‌قانون سپرده شود
سید حسین حسینی

>>>   ملت افغانستان هوشیار باشند که افغانستان دوستی غیر از خود ندارد.همه کشورها در قالبهای گوناگون مانند دموکراسی اشتراکات فرهنگی زبانی تاریخی و دینی خود را دوست افغانستان خطاب میکنند اما حقیقت پشت پرده دنبال کردن منافع ملی خود این کشورها است.هیچ خیرخواهی در کار نیست.تطهیر طالبان سیاستی است همسو با سیاست پاکستان و امریکا .ظاهرا همه کشورها منافع بزرگی را با روی کار امدن طالبان برای خود میبینند.طالبان به راحتی میتواند افغانستان را به دول غربی و همسایگان در عوض به رسمیت شناخته شدن و حمایت از امارت اسلامی معامله کند پس چرا این کشورها طالبان را تطهیر نکنند و موجه جلوه ندهند و حمایت نکنند.طالبان چهره واقعی خود را مخفی نگه داشته اند تا پیروز شوند اما پس از تسلط چهره واقعی خود را نشان خواهند داد و همه کشور بخاطر منافع ملی خود از این چهره جدید طالبان حمایت خواهند کرد و ان را توجیه خواهند نمود.کلمه ای کثیف تر از سیاست برای هوای نفس در دنیا وجود ندارد و کلمه ای پاک تر از سیاست برای رضای خدا هم در دنیا نیست.

>>>   یه ایرانی منصف جواب منو بده چرا وقتی پشتون سلفی اینجا جنایت میکنه بیشتر شما که حس نژاد پرستی زیادی دارید شروع میکنید به اه وناله کردن که وا مصیبتا از تجاوز شما افغان های فلان و فلان ولی به فاطمیون که میرسه میگید مگه شما جنگیدید ؟مگه شما رفتید ؟ چطور پای جنایت باشه همه یجوریم پای خوبی ها باشه خط ما از فاطمیون جداست ؟از کجا میدونی از فاطمیون نیستیم ؟یا چرا میگی تحت حمایت بنیاد شهید هستند خب عزیزم تو هم میرفتی تا تحت حمایت بنیاد شهید قرار بگیری بخدا قسم که با گفتن این حرف قلب خانواده شهدا را هزار تکه میکنید کدام پولی جای پدر را میگیرد یا جای فرزند را در جنگ عراق ۳هزار شهید شیعه دادیم کدوم بنیاد از شهدا حمایت کرد تورو به امام رضایی که قبول دارید برید تحقیق کنید حتی اجازه دفن شهدا رو در منطقه شان ندادند بعضی ایرانی ها بپذیرید معصوم نیستید وبپذیرید اشتباه زیاد کردید جالب که مردم عام نمیپذیرند ولی علما روز و شب این موضوع رو یاداوری میکنند وکاملا قبول دارند
نکته اخر ما صرفا از فاطمیون یادمیکنیم تا شما کمتر به ما بگید تجاوز گرید و فلان وفلان یک جا ویا یک نفر را پیدا کن که درخواست مادی یا معنوی به خاطر وجود فاطمیون داشته چرا دروغ میبافید از خدا بترسید
اینکه بعضی ها فکر میکنید فاطمیون ادم شما یا ایران عزیزتان هست تا حد جنون عصبی میشویم شما برادر یا خواهر ایرانیم یک قدم از ولایت فقیه پایت را عقب تر یا جلوتر بزار میبینی هیچ افغانستانی شیعه ای باتو صنمی ندارد احترام و محبت ما شیعیان افغانستان نسبت به شما فقط مودت دینی است علمای شیعه همه درایران هستند وما پیرو عالمان دین خود هستیم نه مضخرفاتی که شما پیش خود فکر میکنید که بهترید ویا متمدن ترید یا ما ارزو داریم ایرانی باشیم خیر برادران
کاش بعضی شما ده درصد انصاف اقای حسینی قمی را داشتید جواهری در دوران است نگرش انسان یکی است از هر نژادی هیچ کس مانند ایشان نگاه فارق از نژادی به ما نداشت ومارا صرفا انسان مسلمان دید خدا تورا برای اسلام حفظ کند

>>>   سلام دوستان
به نظر من شیعیان افغانستان نه باید با دولت باشند و نه با طالبان . نه دوست کسی نه دشمن کسی
شرکت در جنگ طالب و دولت هیچ فایده ای ندارد و آقای شریعتمداری سردبیر کیهان آدم پخته و سیاستمداری است جوانی اش را زیر شکنجه و در زندان بوده و دلسوز مومنان شیعه است و از سر منفعت گپ نمی زند
برادر کوچکتان یک ایرانی

>>>   ایکاش طالبها گروه مذهبی میبودند حال چه میانه رو ویا افراطی بهر حال صاحب ایده و فکر میشدند
ملا زسیاست جهان بی خبر است
از مکر وفریب این وان بیخبر است
هرچند زدشمنان دین بیزار است
خوداله ای دست دیگران بیخبر است
اگر کمی دقت نماید ربانی واتباعش هم راه اعتدال را تعقیب میکردند وهم از سیاست روز اگاه بودند با تعلیم وتربیه ای دختر ها مخالف نبودند روابط بین الملل وقوانین سازمان ملل را رعایت میکردند خارجی ها ریشه ای انها را کند وتا ابد دیگررویکار نخواهند شد واگرهم بیایند مانن اخوان المسلمین مصر برای اجحاف بیشتر کمی موقع میدهند باز سیسی دیگر پیدا خواهد شد مسلخ ها وزندانها را از انهامملوخواهن ساخت وباز همه میدانند که طالب را امریکا وانگلیس ایجاد کرده وهدف تاسیس انها نیز ساقط کردن دولت ربانی بودکه کردند اگر اینها راستی گروهی اسلامی باشند وباز افراطی سایه ای شان را در روی دیوار می تراشند
گل نبی عیدی زاده

>>>   بسم الله ....

مسیله اول
افغانستانی ها کور خود و بینای دیگران هستند
از طرفی زمانی ایران را دزد زبان فارسی میخوانند و در برابر اعتراض ایران به پایگاه های امریکا و جاسوسی امریکا و ناتو و اسراییل علیه ایران بحث منافع ملی را پیش میشکند و میگویند به ایران مربوط نیست منافع ملی افغانستان ایجاب میکند با امریکا که دزد ناموس و دشمن ایران است همکاری کند و آب را بر سیستان و بلوچستان میبندند و آنچنان فریاد فتح سر میدهند که انگار بغداد را فتح کرده اند و میگویند آب در مقابل نفت می دهیم و حتی گستاخ تر میگویند آب را در برابر زنانتان می دهیم در حالی که حرفی خلاف قوانین جهانی و توافقات بین دو کشور است و دشمنی علیه فاطمیون میکنند

اما زمانی که به نفعشان باشد از بدون مرز بودن اسلام و مساوات و برابری و عدالت و زبان مشترک و دین مشترک صحبت میکنند و یادشان می افتد که فاطمیون هم وجود دارد
خیر عزیز، ما ایرانیان هم منافع ملی خود را داریم که با مهاجرین دشمن است
که با کشور های دوست امریکا دشمن است
که با دزدان فرنگ و زبان ایران دشمن است که با کشت کنندگان تریاک دشمن است که با بستن اب بر روی سیستان و بلوچستان دشمن است

پس چه سرزنشی میکنید که ایران دارد منافع خود را دنبال میکند
طالبان دشمن امریکاست و مانع کشت خشخاش و با ایران توافق کرده به اقوام و شیعیان کار ندارد و فقط حکومت افغانستان را میخواهد و با ایران روابط حسنه خواهد داشت
ما به خدا توکل کردیم
و شما بیست سال به امریکا توکل کردید و حال امریکا بعد از دوشیدن شما با طالبان تنهایتان گذاشت
خود را سرزنش کنید نه ایران را

مسیله دوم
آیا طالبان حاکم افغانستان خواهد شد؟
پاسخ این است
بله
اما چه زمان؟
مشخص نیست ولی احتمالا تا یک سال دیگر کابل هم سقوط میکند
ما این را از دو سال پیش میدانستیم
عده ای این را امروز فهمیده اند
و عده ای در خواب غفلت هستند و بعد از اینکه طالبان کابل را فتح کرد خواهند فهمید

مسیله سوم
رفتار هزاره ها ازبک ها و تاجیک ها چه باشد بهتر است؟
بهترین رفتار این است از حرکات نظامی مستقل دوری شود تا این مردم و اقوام و مذاهب در خطر نباشند و اگر شخصی تمایل به جنگ با طالبان دارد در اردوی ملی عضو شود و بجنگد نه اینکه به اسم شیعه و هزاره بجنگد و بعد ها باعث قتل عام شیعیان و هزاره ها شود
این را از روی خبر خواهی گفتم

مسیله چهارم
آبیا راهی برای اینکه طالبان بر شما حاکم نشود هست؟
بله
فدرالیسم و تجزیه کشور ممکن است شما را از دست طالبان پشتون نجات دهد

مسیله پنج
به عنوان یک ایرانی علاقه مندم مناطق فارس زبان و هزارستان به کشور ایران بپیوندد و در امنیت و رفاه ایران و تحت نام ایران زندگی کند

مسله اخر
تمام رزمندگان فاطمیون و خانواده انها و همچنین رزمندگان جنگ 8 ساله تابعیت ایرانی گرفته اند و همچنین حقوق از بنیاد شهید و ایثارگران دریافت میکنند پس دیگران که نقشی نداشته و کمکی به ایران نکرده اند مدعی چیزی نباشند که یکی دیگر زحمت کشیده و قرار نیست پاداش او به تو بدهند.

والسلام ...

>>>   تنها راه نجات افغانستان تشکیل بسیج مردمی است ولاغیر .
سرنوشت هر ملتی دست خودش است.
ملا افغانستان نباید زیر بار زور بروند . اینکه طالبان در این مدت کوتاه به گفته ی خودش ۸۳ درصد ختم افغانستان را اشغال کرده نکات مهمی در دلش دارد .
چطور مردم گذاشتند چنین اتفاقی بیفتد؟!
تنها راه بسیج مردمی ست

>>>   سلام برد برد جنگ افغانستان در تحلیل اوضاع امروزی ناتو در راس امریکا چندین بعدی است
منافع امریکا و ناتو در افِِغانستان اهداف دراز مدت
را در اسیای میانه و ایران را داشت شور بختاته
در قمار سیاست بازنده میدان سیاست و اقتصاد امریکا جنگ را باخت جهت برد برد انگلیس در قدم نخست
کشور پاکستان- وایران و سایرابر قدرت مانند روسیه
و چین در رفابت رویاروئی نشان دادند که پهلو های
جنگ بازی گران میدان سیاست راکت های دور برد s400 در میدان رقابت تشخص دوست دشمن اهداف
شان را پیاده کردند ولی مردم افغانستان نسبت عدم پختگی ونبود امکانات و ظرفیت اقتصادی و تخنیکی عدم تصمیم گیری تا گوش به فرمان در دودهه تلفات
حذف نیروی بشری مصرفی و تقابل تسلیحاتی منطقه را
متحمل شد ولی سناریوی جنگ هنوز هم که هنوز است
ملت افغانستان در مرحله تحمیل نظام طالبانی با حرکات
جنگ‌ سالاران دوره قبل یک تجربه ناامید کننده بهران
افرین را به تجربه خواهند گرفت والی اعلی اعلم

>>>   برادران عزیز افغانستانی.
اشتباه مبکنید وه نسبت حمایت از طالبان به ایران می‌دهید
اگر ایران با طلبان میداره ای داشته باشد فقط برای این است که از کشتار شيعيان و مردم غیر نظامی جلو گیری کند. ۲۰ سال است دولت آمریکایی کرزای و غنی بر شما حاکم‌است چه گلی به سر شما زده‌؟؟؟
چرا شما دشمن اصلی را رها کرده و به ایران انتقاد می‌کنید؟؟؟؟
مگر میلیونها پناهنده از شما در خاک ایران نیست؟؟
مگر رهبر انقلاب دستور ندا ند همه فرزندان افغانستانی چه با مدارک مجاز جه قاچاق در خاک ایران نباید آز تحصیل محروم شوند ؟؟
ایران باید چکار ب ای شما بکند که نکرده؟؟؟
یه مقدار انصاف داشته باشيد.

>>>   خر عیس گرش به مکه برند
چونکه آید همان خر باشد
طالب را برای کشتار و ترور و وحشت ساخته اند. طالب برای دولت سازی نیست.

>>>   سرمایه‌گذاری در زمین سنگلاخ یا شوره زار ممنوع؛
گرچه از حمایت‌های تخنیکی و یا میدانی اطلاعی ندارم اما با کمال ناباوری و اظهار تأسف، موج حمایت‌های رسانه‌ای از طالبان و تطهیر آنها و اینکه این طالبان، با طالبان بیست سال قبل فرق کرده و رویکرد نوی نسبت به شیعیان اتخاذ کرده‌اند، از فضای سایبری نهادها، خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ی ملی و بسیاری از رسانه‌های دیگر عبور کرد و به روزنامه‌ی وزین کیهان رسید.
با نگرانی عمیق نسبت به آینده شیعیان در افغانستان، از سر دلسوزی و با الگوگیری از تجربیات گذشته و شناخت ایدئولوژی این گروه افراطی سلفی، باید گفت: بر فرض محال، طالبان، شیعیان را مانند 20 سال پیش قتل عام نکنند و خانه‌هایشان را آتش نزنند؛ ولی قطعاً هیچ گونه سهمی در قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و حتی اقتصادی برای شیعیان قائل نخواهند شد.
طالبان فقط رعیت مطلق می خواهند یعنی کسانی که در برابر دستورات آنها چون‌ و چرا نکنند،
درحالی که شیعیان خواستار حقوق برابر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... با دیگرانند و اساسا دستاوردهای چندین سال جهاد، این را اقتضا دارد. آیا طالبان بر فرض تغییر (که محال است تغییر کرده باشند و یا تغییر کنند) حاضرند چنین حقوقی برای شیعیان قائل شوند؟ چه تضمینی وجود دارد که بعد از تثبیت حاکمیت، همان رویکرد سابق را در پیش نگیرند و اساسا چه تضمینی وجود دارد که یک حکومت وهابی شبیه عربستان و چه بسا بدتر در مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران شکل نگیرد.
من به یاد دارم در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، مردم شیعه چه وضعیتی داشتند و حتی جمهوری اسلامی ایران با چه تهدیدات و خطراتی از طرف این گروه ضد انسانی و اسلامی مواجه بود.
درواقع، حمایت از طالبان، همان سرمایه‌گذاری و کشت در سرزمین سنگلاخ یا شوره‌زاری است که ثمر و محصولی نمی‌دهد و اگر هم محصول و نفع ناچیزی داشته باشد، تلخ و ناگوار خواهد بود. فاعتبروا یا اولی الباب.
محمد داود کریمی 6/4/1400

>>>   درود خداوند بر روان پاک شهدای عالم اسلام بلخصوص شهدای مدافعین نیروی امنیتی ومردمی افغانستان. بنا به فتوای اخیر حضرت ایت الله العظمی فاضل بهسودی بشرح زیر است. بنا به آیات کلام الله مجید و احادیث موثق پیشوای عالم بشریت حضرت محمد مصطفی صل الله علیه واله وسلم می فرماید که هر کسی و یا گروهی مسلمانی عمدا بقتل برساند جایگاه ابدیشان در ته ترین جای جهنم و اسفل السافلین هست وهیچگا از آنجا بیرون نخواهد شد.
بنا به ادله های آیات قرآنی و احادیث موثق نبوی و روایات أئمه معصومین علیه سلام. گروه مفسد وضاله وخون آشوم طالبان هیج ربطی به اسلام عزیز ندارد.
گروه متزکره یک گروه گم راه و آدم کش محارب وملحدداست. ولزا جهاد در برابر این گروه یاغی و ملحد یک فریضه شرعی ودینی هر مسلمان است تا در برابر این گروه ملحد وخون خوار قطعلم نموده تاپای جان در برابر گروه خون اشوم جهاد نماید.
من بعنوان یک عالم دینی از تمام علمای عالم اسلام میخواهم که موضع شان را در برابر این گروه گم راه اعلان نموده و وجوبه شرعی خویش را أدا نماید.
سلام علی عباد الله الصالحین.
دفتر مرجع عالیقدر ایت الله العظمی فاضل بهسودی کابل

>>>   مگر چه اتفاقی افتاده که طالبان تغییر کرده است؟ یعنی چه تحولی در طالبان ایجاد شده که این طالبان، طالبان دهه هفتاد نیستند؟ به خدا این طالبان عینا همان طالبان هستند.بلکه این طالبان تجربه به دست آورده و بدتر از طالبان سابق هستند و بر طبق نقشه های شیطانی می خواهند دیگران را فریب دهند. چنانکه ایران را با تمام سیاستهای پخته اش فریب داده است. مگر اینکه گفته شود ایران خودش نقشه ای دارد و ظاهرا طالبان را تطهیر می کند و بعد از اینکه آمریکا از منطقه بیرون رود و دولت اشرف غنی که بدتر از طالبان است سرنگون شود و طالبان بر کشور ما حاکم شود و آنگهی با خیال راحت و با روش خاصی از مردم افغانستان علیه طالبان استفاده کند!

>>>   ایران کشتار اعضای سفارت خود را در شمال افغانستان توسط آی اس آی پاکستان فراموش کرده است این دفعه نوبت فتح تهران توسط امریکا و پاکستان و سعودی در زیر نام طالب و داعش است. اگر طالب و داعش در افغانستان مسلط شود ایران روز خوش را نخواهد دید.
طالبان در شمال قتل عام مردم هزاره ازبک و تاجیک را میخواهند و نابودی تمام هست و بود این اقوام را میخواهند و راست است که کرزی و غنی و گلبدین و آی اس آی پاکستان و سی آی ای امریکا در این نقشه باهم متحد اند. روسیه و چین مثل همیشه دست خود را از دور به آتش میگیرند و قتل عام مردم مظلوم افغانستان را نظاره میکنند این دو ابرقدرت جهانی میخواهند با خون مردم مظلوم و بیگناه افغانستان از رقیب خود امریکا انتقام بگیرند. این منصفانه و انسانی نیست.
سعدی گفته است:
اگر بینی که مظلومی به چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است

>>>   نجاست تاعنوان نجاست دارد نجس است

>>>   کاربری که گفتی پشتونها تجاوز میکنند شماره ات و ندارم خدا رو شاهد میگیرم فیلمی از تجاوز جمعی به دختر محصل ایرانی پارسال دستم رسید هیچکدام شبیه پشتونها نبودند همه چشم بادامی بودند حالا هزاره بودند تاجیک بودند یا ازبک یا ترکمن نمیدونم با افتخار هم فیلم گرفته بودند مگه ما میتونیم تشخیص بدیم قومیتهای مختلف افغان و وقتی همچین فیلمهایی می بینیم وقتی بارها مهاجران افغان مزاحم نوامیس ما شدند طبیعتا حس بدی پیدا میکنیم به مهاجران افغان نه در ایران هر کشور دیگری هم همچین حوادثی اتفاق می افتاد مردم نسبت به مهاجران دید منفی پیدا میکردند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است