چرایی مقاومت شیعیان در برابر طالبان
طالبان در قامت قوم پشتون برخاسته‌اند و حکومت مورد نظر آنان حکومتی است با رنگ غلیظ پشتونی؛ در حکومت طالبان، اقوام دیگر به حقوق مشروع خود نمی‌رسند. ستون فقرات اندیشه طالبان برتری قومی و تبعیض نژادی می‌باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۴۰۰/۴/۲۳ کد خبر: 167669 منبع: پرینت

شمال، مرکز و غرب افغانستان سه جغرافیایی است که برای طالبان اهمیت درجة یک دارد. تسلّط بر این مناطق، زنجیرة حاکمیت طالبان را در افغانستان تکمیل می‌کند. اگر طالبان کنترل خود را بر این سه منطقه وسیع تثبیت کند، ولایات پشتون‌نشین جنوب بدون جنگ بر حاکمیت طالبان گردن می‌گذارند. شمال مرکز مقاومت بر ضد شاهان و امیران متعصّب و مستبد قومی بوده است؛ حکومت طالبان را نیز مقاومت شمال به زمین زد. شمال دارای معادن غنی، بنادر با رونق و سرزمین‌های حاصل‌خیز است. از این جهت بود که حامد کرزی در زمان ریاست جمهوری خود، جنگ را از جنوب به شمال امن و سرشار از نعمت انتقال داد.

غرب افغانستان نیز به لحاظ قومی و زبانی و داشتن بنادر و ثروت‌های کلان مانند شمال است؛ امّا اهمیت مناطق مرکزی یا هزاره‌جات در این است که ساکنان آن یک‌دست شیعه بوده و انگیزه‌های بسیاری برای مقابله با طالبان دارند.
پس از خروج نیروهای خارجی و امریکایی، لشکر طالبان، تهاجم خود را هم‌زمان در سه منطقه شمال، هزاره‌جات و غرب کشور آغاز کردند. در نخستین روزهای این تهاجم بیش‌تر ولسوالی‌های شمال سقوط کرد. چنان‌که طالبان بر ولسوالی‌های عمدة غرب نیز سلطة پیدا کرد و شهرهای قلعه نو و هرات زیر تهدید رفت.
امّا ماشین جنگی طالبان در جغرافیای سوّم، یعنی هزاره‌جات در باتلاق فرورفت و جز شکست و ناکامی، نصیبی نبرد. حملات سنگین و پی در پی طالبان در ولایات دایکندی، بامیان و ولسوالی‌های شیعه‌نشین میدان وردک، غزنی، بلخ و سرپل ناموفق بود و شکست و عقب‌نشینی در پی داشت.

در شمال، ولسوالی‌های شیعه‌نشین هم‌چنان با چنگ و دندان از مناطق خود دفاع می‌کنند؛ در ولایت بلخ، چارکنت نمونه‌ای از مقاومت در برابر طالبان است. در ولایت سرپل، بلخاب سربلند و مقاوم مانده است. طالبان با سپاه انبوه و با استخدام تعدادی شیعة خودفروخته‌ به ولسوالی بلخاب حمله کردند و پس از بیست روز جنگ شدید و برجای گذاشتن بیش از 70 کشته و ده‌ها زخمی و 20 اسیر شکست را پذیرفته عقب‌نشینی کردند.

انگیزه‌های شیعیان در مقاومت؛
1. انگیزه‌های مدنی/ حکومت مطلوب و مشروع طالبان، حکومتی است آمیخته از دو عنصر مذهب و قومیت. در این حکومت اراده و انتخاب مردم جایی ندارد و چیزی به نام دموکراسی، انتخابات، آزادی بیان، آزادی‌های اجتماعی، رقابت‌های سیاسی، حقوق شهروندی و ... مردود و مطرود است. پنج سال حکومت طالبان و 20 سال جنگ، این ادّعاها را به آسانی ثابت می‌کند.
هزاره‌ها و شیعیان در درازنای تاریخ افغانستان از استبداد تاریخی رنج فراوان برده‌اند. بارها قتل عام شده و از خانه و سرزمین خود رانده شده و زنان و فرزندان‌شان به اسارت گرفته شده است.
امارت طالبانی قطعاً بهتر از حکومت استبدادی ظاهر خان و داوود خان نخواهد بود. شیعیان، در آن حکومت‌ها، شهروند درجه دو هم محسوب نمی‌شدند و انواع تبعیض‌ها در حق آنان روا داشته می‌شد. شیعیان بر این باوراند که در حکومت طالبان، مورد تبعیض سیستماتیک قرار خواهند گرفت، حقوق‌شان پای‌مال و حق شهروندی از آنان سلب خواهد شد.
شیعیان، رشد و پیشرفت خود را در سایة دموکراسی، آزادی‌های اجتماعی و حقوق مساوی شهروندی می‌بینند. آن‌ها این واقعیت را در دموکراسی ناقص و ابتر 20 سال اخیر تجربه کرده‌اند.

2. انگیزة مذهبی/ در حالی‌که مذهب حنفی، خردمندانه‌ترین مذهب اسلام است و تساهل و مدارا در آن در حد اعلا لحاظ شده است؛ امّا قرائت طالبان از آموزه‌های دینی افراطی، سخت‌گیرانه و متعصّبانه است؛ باورهای طالبان به دیدگاه‌های وهابیت نزدیک‌تر است تا به مذهب امام ابوحنیفه. طالبان، در مسایل شرعی مقلّدانه به نص عمل می‌کنند؛ در حالی‌که در مذهب حنفی، خرد جایگاه نخست دارد.
باور شیعیان آن است که طالبان اگر به قدرت تکیه بزند، مذهب شیعه و پیروان آن را به انزوا می‌راند و آن را در قانون اساسی خود به رسمیت نخواهد شناخت. این تجربة تلخ از پنج سال حاکمیت طالبان گرفته شده است.

3. انگیزة قومی/ طالبان در قامت قوم پشتون برخاسته‌اند و حکومت مورد نظر آنان حکومتی است با رنگ غلیظ پشتونی؛ در حکومت طالبان، اقوام دیگر به حقوق مشروع خود نمی‌رسند. ستون فقرات اندیشة طالبان برتری قومی و تبعیض نژادی می‌باشد. این واقعیت را تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها درک کرده‌اند. به خصوص شیعیان که در طول تاریخ افغانستان مورد بدترین تبعیض‌ها از سوی حاکمان پشتون بوده‌اند.

4. هیهات منّاالذّله/ در فقه اهل‌سنّت قاعده فقهی وجود دارد که اگر فرد یا سپاهی با زور بر منطقه‌ای غلبه یافت، مشروعیت پیدا می‌کند و برای جلوگیری از خون‌ریزی، مسلمانان باید حاکمیت او را بپذیرند.(قاعده تغلّب)؛ امّا مذهب شیعه حاکمیت هیچ ظالمی را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان خود را به ایستادگی در برابر حاکم ظالم در هر شرایطی فرامی‌خواند. الگوی شیعیان در مبارزة سیاسی امام حسین (ع) است که با شعار "هیهات منّاالذّله" در برابر حکومت ظالم یزید ایستاد، شهید شد و تن به ذلّت نداد.
بنابراین شیعیان هرچند از سلاح، امکانات جنگی و حمایت‌های خارجی محروم هستند؛ امّا در برابر لشکرکشی طالبان انگیزه‌های قوی مذهبی، قومی و ملّی دارند و طالبان نمی‌توانند با زور مناطق شیعه‌نشین را تسخیر کنند.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شیعیان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   من بعنوان یک شهروند ایرانی، از مقامات ایران گله مند م که چرا با طالبان کنار آمده،!! آهای مسئولین ایران شما حق ندارید به سمت طالبانی که دیپلمات های مارو پرپر کردند بروید. خیانت به خون شهدای دیپلمات مان است. فردای قیامت چه پاسخی دارید به این شهدا بدهید؟؟!! فردای قیامت چه پاسخی به شیعیان هزاره دارید؟؟
آهای مقامات ایران!! چه شد که طالبان دیروز تروریست بود و طالبان امروز شده بخشی از مردم افغانستان!!! ایران نباید گول طالبان را بخورد. طالبان همان طالبان دیروز است. هیچ فرقی نکرده است،
ایران نباید دلخوش به خروج آمریکا از افغانستان شود. چرا که آمریکا با قدرت گرفتن طالبان مجددا به افغانستان برخواهد گشت.
آمریکایی ها با لباس نظامی از افغانستان خارج شدن و در ایتده ی نزدیک با کت و شلوار برخواهند گشت، ایران باید به این سیاست طالبان توجه کند که گفتن: آمریکا می‌تواند در امارات اسلامی فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری کند، این سیاست طالبان یعنی به آمریکا مجوز دادن افغانستان را به بهانه سرمایه گذاری تاراج و غارت کنند. بنظرم ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده. فدرت گرفتن طالبان برای ایران خطرناک است. چرا که طالبان همان طالبان ٢۰ سال قبل است و هرگز قابل اعتماد نیست. مگر طالبان چند روز قبل نگفته بیمارستان ها در امان هستند. تصویر حمله طالبان به یک بیمارستان و غارت داروخانه ها را ببینید لطفا... طاهرا ایران هم مانند آمریکا به تروریست خوب و تروریست بد معتقد است، این درست نیست که بگوییم اگر گروهی به ما حمله کردن تروریست هستند و اگر با ما کاری نداشته باشند تروریست نیستن!!! الله اکبر...

>>>   در زمان حکومت طالبان در مسجدهای شیعه زمان عذاداری البته انهم در شهرهای بزرگ شیعه نشین که جنگ بپا میشد ومجبور بودند اجازه عذا داری بدهند مامور میگذاشتند ماموران بین عذاداران اب پخش میکردند والبته قبلش درظرف اب تف میکردند همه میدانستند وهیچ کس از ان اب نمیخورد بعد گوشه ای مینشستند وعذاداران را به هرنوعی مسخره میکردند درحالیکه در مذهب حنفی برای امام حسین عذا میگیرند وگریه میکنند

>>>   عوض علی حسنی هستم ازولایت هرات!
نوشته وتحلیل تان حقیقت تام است
ما این موارد را که شما در4 گزینه به بحث گرفته اید تاید وتصدیق میکنم
بلی شیعیات در حکومت طالبانی جایگاه زندگی کردن ندارد
وآنعده که درصفوف شان برای فریب دادن اذهان عامه وجامعه جهانی جا داده اصلاً به عنوان جاسوس کار گرفته وازآنها استفاده سو میکند تا تنیش میان هزاره ایجاد گردد.
در این بحث که بعداز 20سال طالبان بیاید سرقدرت قوم شریف تاجک -ازبک -ترکمن وهزاره هم سرنوشت وهم سو قرار دارد.
انعطاف دربرابر طالب مرگی است که بدست خود قبول کرده ایم.
وسلام

>>>   شیعیان مقاومت در شرایطی که همه خود فروخته گان کشور را شهر به شهر تحویل طالب میدهند معنایی جز خودکشی ندارد بهتر است با طالبان و چند کشور معبتر وقابل وجامعه جهانی وهمینطور سازمان ملل مذاکره شود وزمانت اجرایی گرفته شود که طالبان ازادی عقیده تبلیغ مذهب حداقل دز مناطق خودشان به رسمیت شناختن تشیع وشیعه بودن حاکمان منطقه های شیعه نشین مساعل مهم دیگری که بزرگان بهتر درک میکنند ضمیمه شود وبعد شهرها بدون خونریزی تحویل شود شیعه در اقلیت هست نباید جان مردم شیعه با بازی های سیاسی معامله شود امام حسین علیه السلام هم ابتدا مصالحه را پیشنهاد کردند به سپاه یزید کع انها نپذیرفتند ماهم باید پیرو ایشان باشیم
البته همه اینها بعداز حاکم شدن طالبان در دیگر مناطق باشد واگر یقین شد حاکمیت طالبان اینکار گزینه خوبیست حتی اگر فقط یکی دو شرط قبول شود

>>>   گپ های ضد و نقیض میزنی.
از یک طرف میگویی که مذهب جنفی طرفدار مدارا است.اما از طرف دیگر میگویی که در مذهب اهل تسنن قاعده غلبه وجود دارد که در صورتی که به پیروان دیگر مذاهب غلبه کردند،باید آن مذاهب ،مذهب اهل سنت را بپذیرند.
در هالی که اسلام از مکه و مدینه برآمده است و همین اسلام که امروز در مکه و مدینه است.چهارده صد سال پیش نیز به همین شکل در آنجا بود.......

>>>   ان شاءالله خدا شیعیان افغانستان و همه کسانیکه در برابر طالبان میجنگند بر طالبان پیروز کند .
همه کسانیکه با طالبان میجنگند بدانند طالبان رحم ندارد و مثل کماندوها تسلیم طالبان نشوند تا پایان بجنگند ان شاءالله پیروزی از آن رزمندگانی که با طالبان میجنگند خواهد شد .

>>>   شیعه نباید خود را وارد این بازی کثیف بکند
ازدولت اشرف غنی تا طالب سنی وحتی پیرو ابوحنیفه ازنگاه شیعه وهزاره یکسان است
بی جهت مردم مظلوم ونجیب شیعه وهزاره را داخل این جنگ قدرت میان پشتون طالب با پشتون ارگ نشین نکنید

>>>   به نویسنده اول
ایستاده برای کف میزنم منم به عنوان یک افغانستانی شیعه نه تنها گله دارم بلکه این سیاست دولت ایران را اشتباه میدانم منتها تا میاییم حرف بزنیم بعضی هموطنان شما بشدت جبهه میگیرند شما توجه کنید هر بحث درست رو هم از مسیر منحرف میکنند واصل موضوع گم میشه
طالبان وابسته به پاکستان وپاکستان وابسته به امریکا و نوکرش سعودیست اینها تا درقدرت نیستند به هم دست دوستی میدهند ولی اگر قدرت را قبضه کنند با پشتیبانی ال سعود وپاکستان هزار بارخطرناک تر از دولت افغانستان هرچند دست نشانده باشند.

طالب را ما شیعیان افغانستان میشناسیم خوی سلفی گری اینها از وهابی ها هم بیشتر است شما تصور کن اینها تا چند سال پیش برای تفریح شیعیان افغانستان مخصوصا قوم شریف هزاره را از پا پوست میکندند تا در نهایت جانش بدر اید
اینها شبه انسان هم نیستند این اشتباه راهبردی ایران است وقبلا هم گفتم هموطنان شما جبهه گرفتن فاطمیون همان حزب وحدت افغانستان هستند تمام شیعیان افغانستان عضو همین حزب هستند و اینها که در سوریه جنگیدند بسیارشون از بزرگانشون در مزار وبامیان اجازه گرفتند و امدند وحزب وحدت افغانستان از قدیم متحد ایران بود فاطمیون شاخه ای از درخت پربار شیعیان افغانستان است حیف است اینها رابطه شان با ایران از بین برود ایران میتواند با کمی سیاست حتی فارس های افغانستان را به نیرویی قدرتمند برای خودش در منطقه بسازد چه از لحاظ جمعیت چه از لحاظ خلوص در نیت وچه از لحاظ شجاعت هزاره های افغانستان بی بدیل هستند بزوید تحقیق کنید این جماعت حیف است فدای طالب وهابی شود واتحاد دیرینش با حکومت ایران بهم بخورد شیعه از هر طرف کوبیده میشود چندین گروه تروریستی بر علیه شیعه درحال فعالیت است ایران نباید شیعیان افغانستان را از خود براند تنها شیعه ای که در دنیا هیچ از ایران نخواسته و فقط برای تشیع جنگیده هزاره افغانستان است که بسیار به امام و رهبری اعتقاد دارند.

یکی از هموطنان شما میگه متحد اصلی ما یمن و حشدالشعبی هست نه شیعیان افغانستان نمیدانم شاید بچه دبیرستانی باشد که انقدر خام حرف میزند در جنگ‌ایران و عراق حشدالشعبی و حوثی های یمن حتی حزب الله لبنان کجا بودند شیعیان افغانستان بسیاری شون علارغم جنگ در داخل کشورشون باز درجبهه ها بر علیه بعثی ها جنگیدند تا مبادا پرچم تشیع که بعد از مدت ها برافراشته شده مجدد زمین بخورد حیف است این جماعت از حکومت ایران دور شوند این نقشه دشمنان است

>>>   ابلیس اولین نژادپرست و قوم پرست تاریخ.
زنده باد انسانیت

>>>   نظر دهنده اول
طالبان داعش نیست که از جای دیگر آمده باشد.منظورم به رفتار طالبان نیست چون عین داعش است ولی طالبان حذف شدنی نیست چون واقعیت جامعه افغانستان است
اولا بچه های فاطمیون بین آنها حتما هستند
دوما اگر طالبان بخواهد حوادث مزار شریف را تکرار کند ایران قطعا وارد عمل و پاسخ خواهد داد کما اینکه قبلا به طالبان هشدار داده است
بخاطر افکار عمومی شیعیان جهان که از ایران انتظار دارند حتما کاری بکند و ایران پاسخ خواهد داد
....

>>>   خطاب به نظر دهنده اول
درگیری ایران با طالبان همان دام و تله ایست که آمریکا برای ایران پهن کرده است
اونوقت اون کسانیکه در پارک ملت تهران پرچم طالبان را بالا بردند شروع به بمبگذاری و انتحاری در مترو و بین مردم ایران می کنند
پس سکوت کن و کار را به کاردان بسپار
کاردان هم نیروهای مسلح ایران اعم از سپاه پاسداران و ارتش و نیروهای امنیتی ایران و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و بسیج هستند
همان کسانیکه وقتی چهار گوشه کشور هر روز جنگ و انفجار و انتحار است ولی امنیت تو و من بر قرار است

>>>   سلام مردم افغانستان در شرایط خیلی بد قرار دارد. مردم افغانستان در خاک خون دست پنجه نرم میکند .کشور همسایه ما چنان مردم افغانستان را دوست برادر یاد میکردن .مردم افغانستان در جنگ همسایه زیاد کشته و شهید دادن بخاطر برادر گفتن امروز همسایه ما از دشمنان مردم افغانستان پشتیبانی میکنند باشد در خاطرات مردم افغانستان هرگز فراموش نمیشود.در اخیر یک تشکر صمیمانه از آقای محترم احمدی نژاد مینمایم از همدردی ایشان در ارتباط به مردم افغانستان .

>>>   جهاد دربرابر طالبان فرض و واجب و وظیفه شرعی هر مسلمان‌ است. چون طالبان مسلمان نیستن مسلمان‌ مسلمان را نمی کشد طالبان منافق ومزدوران بیگانه ومتجاوز و محارب و قاتل ملت مسلمان افغانستان است. طالب را هر جای گیر کردید گردن بزنید و بکشد خون ندارد. طالب را کشتید غازی هستین اگر در برابر این گروه پلید وگم راه شهید شدید جایگاه تان جنت است. چون این گروه منافق و گم راه و همه روزه مردم مسلمان افغانستان اعم از زن مرد و کودک پیر وجوان همه را بخاک خون میکشد و همه روزه پل وپلچک وسرک ومکتب وتمام آبادانی این وطن را بدستور بادران شان ایران وپاکستان تخریب واز بین میبرد. این گروه پلید نتنها مسلمان نیست بلکه انسان دانستن این گروه گم راه گناه کبیره محسوب میشود. من نمیگویم از اشرفغنی دفاع کنید من میگویم از وطن تان که در حقیقت مادر معنوی تان است دفاع کنید واز نیروهای امنیتی دفاع کنید که فرزندان ‌و برادران مسلمان ‌مدافعین وطن تان هست دفاع کنید. اشرف غنی خود یک انسان آلوده و مملو از فساد است. شما از نظام دفاع کنید نظام از عروسک امریکا غنی کسیف نیست نظام از مردم شما واز خود شما است شما از ارزش های وطن وابادانی وطن تان دفاع کنید. طالبان یعنی مزدوران استخبارات ایران طالبان یعنی مزدوران حلقه بگوش آی اس آی. طالبان یعنی انتحار طالب یعنی انفجار طالب یعنی قتل وغارت ودزدی طالب یعنی تباهی ‌بربادی طالبان یعنی دشمنان انسانیت طالبان یعنی بیماری واگر طالب یعنی دشمنان انسانیت طالب یعنی دشمن تشنه بخون خود خود تان. اسلام طالبان اسلام جعلی است و شعار که طالبان که بشهر ها حمله نمی کند یک فریب است..
بیش از پنجاه فیصد طالبان یا چیچن است یا القاعده است یاحرکت به اصتلاح اسلامی ازبیکستان و حرکت ترورستی ایغور های چینی است اینها تمام محصولات کارخانه های تولید تروریست در پاکستان است. شعار اسلام فقط یک اسلحه ادمشی برای این ترورستان است. اسلام اینها دروغ ‌فریب است.
و لزا باید در برابر این آدم خوران مردانه جنگید وهمیشه باید بیدار باشید ‌تحرکات این آدم خوران را همیشه زیر نظر داشته باشید..
شیخ الاسلام قاری عبدالصبور

>>>   عزیز دل که گفتی کشور همسایه ما رها کرده
لطفا دل ما را خون نکن برادر من
فاطمیون برای همین روز تشکیل شد
ولی طالبان را نمی شود از بین برد چون پشتوانه مردمی در بین قوم خود دارد
پس بهترین کار همزیستی با آنهاست
بدبختانه دولت شما با داعش همکاری میکند
قسم میخورم ایران به آنها هشدار داده است
ولی اگر خدای نکرده بخواهند حوادث مزار شریف را تکرار کنند همانطور که از سایر کشورها در صفوف آنها هستند در صفوف شما هم از شیعیان تمام دنیا قرار خواهند گرفت.قدرت شیعه با زمان حکومت طالبان خیلی فرق کرده است

>>>   کجا ایران طرف طالبان رو گرفته
آقای اشرف غنی دشمن ایران و هزاره هاست
این آقا هم به مریم رجوی پایگاه داده هم با ملا منان نیازی که علنا ایران و هزاره رو تهدید میکنه همکاری میکنه که بعد از مرگ نیازی تابلو شد
گرچه ایران سالهاست میدونست
عزیز جان شما اول خدا را داری بعدش مدد اءمه اطهار را دارید بعد شجاعت شیعیان افغانستان را دارید
نمونه آن فاطمیون عزیز هستند.
فرمانده فاطمیون گفت ما میخواهیم مثل حزب الله بشویم و ایران مانند لبنان عراق یمن میتواند شما را حمایت کند تا از خود دفاع کنید
ورود مستقیم ایران یعنی فاجعه در افغانستان

>>>   به نویسنده گانی که از نویسنده اول انتقاد کردید امروز صدای مرجع تقلید ایت الله گلپایگانی هم درامد از این همه بی تفاوتی
در ضمن ما افشار و مزار را از سر گذراندیم و ایران وسپاهی کنار خود ندیدیم حالا هم انتظاری نداشته ونداریم ما هرچه کردیم یا در اینده کنیم برای تشیع با افتخار میکنیم منتی برهیچکس نداریم بچه شیعه های افغانستان تا بحال خدارا داشتند از این به بعد هم دارند با دست خالی از تمام کشور بهتر مقاومت کردند
کاش بنده هم خانم نبودم با افتخار در کنارشان میجنگیدم ولی دعای هروزم پشت سر ایشان است خدا سایه شما برادران بزرگوارم را از سر اسلام کم نکند که افتخار شیعه هستید فرزندانم در اینده همرزمان شما یا اگر جنگ نبود در خدمت شما خواهند بود انشاءالله
ولی چیزی که ما از ایران میخواستیم طرفداری یا مقابله با طالبان نبود صرفا بی تفاووتی نه اینکه این یاغی هارا تطهیر کنید به هزار روش هرچند دیدید که تطهیر شدنی نیستند هر روز جنایتی تازه راه می اندازند وبه همه دنیا میگویند ما همان وحشی که بودیم هستیم

>>>   ۲۴ تیر ۱۴۰۰،‏ ۱۱:۳۸
آیت‌الله صافی گلپایگانی: اعتماد به طالبان اشتباهی غیرقابل جبران است
قم - ایرنا - آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در واکنش به وقایع اخیر کشور افغانستان در بیانیه‌ای ضمن هشدار به دولت ها و مجامعه بین المللی تاکید کرده است که اعتماد به طالبان با سابقه شرارت و آدمکشی، یک اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران است.
به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، در این بیانیه آمده است: این روزها جهان شاهد حوادث بسیار وحشتناک و تاسف‌آوری است که وجدان بشریت و فطرت پاک انسان‌ها، شرمنده از این جنایات است، آیا می‌شود گروهی خود را انسان بنامند، اما نسبت به‌هم‌نوع خود این همه جنایات مرتکب شوند!؟
بیانیه حاکیست: خشونت و درنده‌خویی‌ تروریست‌ها از یک طرف؛ و از سوی دیگر، سکوت جهانیان و دولت‌ها و مجامع باصطلاح حامی حقوق بشر، موجب تعجّب و شرمندگی است!
بیانیه می‌افزاید: اعتماد به‌گروهی که سابقه شرارت و قتل و آدمکشی آنان بر همه جهانیان روشن است اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران است!
آیت الله صافی در بخش دیگری از بیانیه خود تصریح کرده است: اینجانب بنابر وظیفه دینی و انسانی خود، به‌همه دولت‌ها و مراکز بین المللی به‌ویژه سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشدار می‌دهم که نسبت به‌این وحشی‌گری‌ها و شهادت تعداد زیادی از مظلومین در افغانستان و آواره‌گشتن هزاران نفر از مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، واکنش جدی نشان دهند تا جلوی تجاوزها گرفته شود، به‌یقین، سکوت امروز آنها موجب پشیمانی و ندامت در آینده است.

>>>   خطاب به شیعه افغانستان
من تازه متوجه شدم تو آخوند یا حالا طلبه هستی
ملا منان نیازی رو که میشناسی که معلوم شد متحد دولت افغانستان بوده و قبل از هلاکت گفته بود اگر ایران در افغانستات دخالت و ورود کند به شهر مشهد و تایباد ایران حمله میکنیم و بلوچهای ایران را حمایت میکنیم که گفته بود چند تا عملیات تروریستی در ایران را هم ما انجام دادیم و پسرش هم گفت راه پدرش را ادامه خواهد داد
گرچه ایران هم او را به درک فرستاد و ترورش کرد
ولی اگر ایران دخالت کند اینها عملیات تروریستی در ایران ترتیب میدهند.آیا متوجه هستی؟متوجه این فاجعه هستی؟

>>>   هم وطنان گرامی سلام. هزاره های عزیز آگاه باشید محمد محقق یک شخص خاین و ‌معامله گر است زم زمه ها بگوش می‌رسد که محقق در حال معامله هزاره جات به پاکستان و در حالی رای زنی با سفیر پاکستان است. ملت نجیب هزاره آگاه باشید.
سید عیوض علی

>>>   من اایرانی ام خراسان رضوی
لعنت بر طالبان نجس . نجس را هر چه بشوری پاک نمی شود چون ذاتش نجاست است.
لازم باشد تفنگ را برمیدارم تا سر ظالم دیوث را به خون سرخ کنم

>>>   نظر دهنده اول، نفرت از طالبان در تک تک سلول های هر ایرانی وجود داره، چه مردم چه مسئولین، ما این احمق ها رو هیچوقت انسان هم نمیدونیم چه برسه به مسلمان، ولی متأسفانه طالبان رو بخش عظیمی از مردم افغانستان پذیرفته اند، چه قلبی، چه از روی ترس، اگر غیر از این بود هرگز نمیتونستن به این سرعت پیشروی کنن و تقریبا همه خاک افغانستان رو تصرف کنن. در این شرایط ایران برای تأمین امنیت مرزهای ما مجبور به اتخاذ تصمیماتی است. این به هیچ وجه تأیید افکار و سیاست های پلید اونها نیست.هرگز این اتفاق نمیفته که ما این موجودات عجیب الخلقه که بویی از انسانیت نبردند رو به رسمیت بشناسیم. خود افغان ها باید ریشه این فتنه گرها رو میخشکاندند که متأسفانه دچار تفرقه هستند. بعضی هاشون هم که تحت تأثیر تحلیل های رسانه هایی مثل بی بی سی دشمنی عجیبی با ایرانی ها دارند و هر گونه حرکت ایران رو دخالت خارجی می دونند. در این شرایط انتظار دارید ایران با طالبان وارد جنگ بشه؟ ایران در گذشته این همه از مجاهدین افغان مثل احمد شاه مسعود حمایت کرد، آواره های افغان رو پناه داد، نتیجه این هست که می‌بینید بعضی ها میان اینجا نظر می‌گذارن که ایران هیچوقت کمک افغانستان نبوده و ...

>>>   ترفندی که طالبان استفاده می کند این هست که شهروندان بی گناه را می کشد و میگوید نیروهای خودسر تحت امر او کشتند و به طالبان ارتباطی نداشته.

>>>   طالبان بخشی از افغانستان هست هستند جدای از فرهنگ و پیشینه اجتناعی آن نیستند و طالبان در ارتباط با سیاست کلان ایران است پس یه عده ایرانی بیایند برای خوش آمدن افغانستانی ها اینجا یه چیزهایی بگویند بیشتر متل کودکانه است.
فیض احمد تاجیک

>>>   دوستان عزیز ایرانی :
هیچ هزاره ای وهیچ شیعه افغانستانی نگفته ایران بیاید و مستقیما در حمایت از آنها بجنگد و توپ و تانک و موشک پرانی کند که این کار را هرگز نمیکند و نمیتواند وامیدی هم به این حمایتها ندارند چون در سیاست کشورها همیشه امنیت شخصی و منفعت فرد حرف اول را میزند بقیه حرفها (تعلقات مذهبی و ... کشک است)
لااقل با تطهیر طالبان نمکی بر زخم هزاره ها و مردم افغانستان نپاشد.( بر خلاف پاکستان که در حمایت از هم مسلکان وهابی خود مستقیما مزدور روان می کند و تجهیزات و تسلیحات می فرستد و حمایتهای مالی، هیچ ابایی هم از این کار ندارد بلکه با افتخار هم این کار را انجام میدهد و در جواب هم آنها را انکار میکند و خود را دوست ارگ نشینان جلوه میدهد) .هموطنان شیعه عزیزم شما هم با توجه به بی پدر ، مادر بودن سیاست زیاد به دوستان ایرانی خورده نگیرید
تادنیا بوده همین بوده تاریخ گواه این واقعیت است وقتی در سیاست خون پدر بر پسر و خون پسر بر پدر مباح بوده و هست.
حسین، بامیان

>>>   آقای تاجیک صدام هیتلر بن لادن و... جز پیشینه این دنیا هستند و دنیا هیچ وقت با آنان کنار نیامد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است