افغانستان در صدر کنفرانس تاشکند
️امریکا در پازل کنونی یک بازی برد، برد را دنبال می‌کند؛ از یکسو از طالبان در پنهان حمایت کرده و از سوی دیگر از اقدامات این گروه برای برخی منافع همچون ایجاد نا امنی و مهار بازیگران مخالف خود بهره‌برداری می‌کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۰    ۱۴۰۰/۴/۲۳ کد خبر: 167670 منبع: پرینت

به تاریخ ۱۵-۱۶ جولای ۲۰۲۱ ازبکستان میزبان کنفرانس اتصال آسیا مرکزی و جنوب آسیا خواهد بود. نشستی با حضور داشت رییس جمهوری افغانستان آقای محمد اشرف غنی، عمران خان نخست وزیر پاکستان، سرگی لاوروف وزیر خارجه فدراتیف روسیه، وانگ یی وزیر خارجه چین، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجکستان، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان، جی شنکر وزیر امور خارجه هند، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، یک تعداد از مامورین عالی رتبه دیگر و آقای زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد.

در حالیکه موضوع اصلی نشست موضوعات تجارتی/ترانزیتی است اما با وخامت اوضاع در افغانستان و نگرانی‌های جدی کشور‌های منطقه از تاثیرات منفی اوضاع افغانستان بالای امنیت و ثبات انها، افغانستان مورد کلیدی این نشست خواهد بود.

در رابطه با تحولات میدانی باید گفت که در خصوص وضعیت میدانی و بحث تصرفات جدید، تغییرات خاصی به وجود نیامده است؛ هرچند در بعضی مناطق طالبان پیشروی‌هایی داشته؛ اما در برخی مناطق دیگر نیز عقب‌نشینی‌هایی صورت گرفته است. در عین‌حال در داخل افغانستان موجی از مقابله با طالبان شکل‌گرفته که در بخش‌های مختلف شاهد آن هستیم.

️تحولات موجود در افغانستان نگرانی‌های زیادی را برای کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای آسیای میانه به وجود آورده است. این کشورها نگران این گزاره هستند که نا امنی موجود در افغانستان از یک‌سو به این کشورها کشیده شود و از سوی دیگر این نا امنی‌ها موجبات فعالیت گروه‌ های افراطی در این مناطق شود. در این حالت این کشور ها از یک‌سو باید با تهدیدات داخل مرزهایشان مقابله کنند و از سوی دیگر اجازه تبدیل‌شدن تهدیدات بالقوه علیه خود را به تهدیدات بالفعل ندهند.

️امریکا در پازل کنونی افغانستان یک بازی برد، برد را دنبال می‌کند؛ از یک‌سو از طالبان در پنهان حمایت کرده و خواهان نقش‌آفرینی این گروه در تحولات افغانستان است و از سوی دیگر از اقدامات این گروه برای برخی منافع همچون ایجاد نا امنی و مهار بازیگران مخالف خود بهره‌برداری می‌کند. البته آمریکا به دنبال خروج از افغانستان برای ایجاد یک شرایط نا امن و یک بازی جدید در سطوح منطقه‌ای است و در این مسیر، برخی گروه‌ها همچون‌ داعش را به سطوح امنیتی وارد خواهد کرد. به نظر می‌رسد، آمریکا با خروج نیروهایش از افغانستان، راهبرد ایجاد جنگ‌های نیابتی در این منطقه را دستور کار خویش قرار داده است.

راهبرد جنگ داخلی در افغانستان برای امریکا بسیار مهم است. تبعات این جنگ بسیاری از بازیگران را درگیر خواهد کرد؛ اما در نقطه مقابل، بعضی بازیگران مانند روسیه و کشور های آسیای میانه از فعالیت های تروریستان در افغانستان تشویش دارند و مخالف به وجود آمدن جنگ داخلی میان افغان‌ها هستند.

فدراتیف روسیه از وضعیت کنونی افغانستان نگران است و سیاستمداران روسیه میدانند که در افغانستان چه بازی در جریان است.همچنان ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه در امور افغانستان بار بار گفته است که ما مشارکت طالبان را در حکومت موجود افغانستان میخواهیم اما نه قدرت مطلق امارت اسلامی را، همچنان کشور های آسیای میانه و فدراتیف روسیه بدین باور اند که ایجاد هرگونه ناامنی، منجر به ظهور و قدرت گرفتن برخی گروه‌های تروریستی همچون داعش، طالب و دیگر گروه های تروریستی خواهد شد و این گروه‌ ها منافع ملی روسیه و کشور های آسیای میانه را تهدید خواهد کرد.

ادامه ناامنی و بی ثباتی در افغانستان تهدید مستقیم را متوجه منطقه و فرامنطقه خواهد نمود، در حالیکه ایجاد اجماع سیاسی در کابل از مسوولیت اصلی حکومت افغانستان است اما مشارکت کشور‌های منطقه در برقراری صلح در افغانستان و مبارزه با تهدیدات تروریستی شرط اساسی برای پیروزی در این امر است.
در کوتاه مدت شاید طالبان خطر جدی به بعضی از کشور‌های منطقه نباشند اما در دراز مدت خطر جدی و استراتژیک برای اکثریت از این کشور‌های صلح دوست خواهند بود.

امیدواریم این نشست بتواند روزنه امیدی را برای فردا بهتر و روشن افغانستان بگشاید و این نشست بتواند تصمیم درست و معقولی را بخاطر جلوگیری از رشد تروریزم و بنیادگرایی در منطقه اتخاذ نمایند تا شود اندکی مردم افغانستان نفس به راحت بکشند.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست تاشکند
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   کنفرانس کشور های عضو اصلی و اعضای ناظر شانگهای را دایر کنند و در آن کمیسیونی را که متشکل از نمایندگان تمام کشور های عضو و ناظر سازمان باشد،تشکیل دهند تا وضعیت امنیتی افغانستان را تحت نظارت قرار دهند و وقتاً فوقتاً گزارش بدهند.
اختلافاتی که اعضای گروپ شانگهای روی مسایل سرحدی و یا مسایل دیگر دارند،نباید تأثیری بالای افغانستان و تأمین امنیت در افغانستان داشته باشد.

>>>   آنجا اگر بنشینند با هم صحبت کنند توافق کنند چه تاثیری بر مغزهای طالبان دارد ؟؟
این مغزهای طالبان گندیده است
شما می خواهید امیدوار باشید همو قسم که در توافق طالب با آمریکا امیدوار بودید
حال باز هم امیدوار باشید
طالبان زبان زور را فقط می فهمد

>>>   با عرض سلام خدمت هموطنان عزیزم .آغای غنی اگر نیت دارد که برای طالبان امتیاز بدهد زیر کاسه نیم کاسه باشد حرف جدا است که بازی با مردم میکند این یک طرف قضیه است ویا اگر آرزو بقای افغانستان را دارد هنوز هم دیر نیست در داخل افغانستان یک اجماع ملی از اشخاص دانشمندان اشخاص چیز فهم در عرصه سیاست اجازه بدهد که تصمیم گیر باشند برای نجات افغانستان در شرایط فعلی باید تمام سلیقه شخصی خود را کنار بگذارید از توطئه علیه یک دیگر پرهیز نمایم سیاست داخلی قوی سیاست خارجی را اعتبار میدهد.پاکستان از این که خود شان تاریخ درست ندارند تاریخ را مطالعه نکردند و حالا وقت آن رسیده که افغانستان برای پاکستان تجربه را نشان خواهد داد.
با احترام فرید. ن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است